این مقاله هنوز انتشار نهایی نیافته و در نوبت انتشار است. لذا صرفا چکیده آن قابل دسترسی است.                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (17 مشاهده)
 با توجه به اهمیت تاب‌آوری تحصیلی به عنوان یک متغیر تاثیرگذار در روند آموزش، ضروری است که بیش از پیش به این موضوع و عوامل پیش‌بینی‌کننده آن پرداخته شود. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف تبیین رابطه علّی بین خوش‌بینی تحصیلی، مکان کنترل درونی و تاب‌آوری تحصیلی صورت گرفت. شرکت‌کنندگان شامل 400 نفر از دانشجویان دانشگاه لرستان در سال تحصیلی 97-1396 بودند که با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور اندازه‌گیری متغیرهای پژوهش، از پرسشنامه‌های تاب‌آوری تحصیلی، مکان کنترل و خوش‌بینی تحصیلی استفاده شد. برای ارزیابی مدل پیشنهادی از نرم‌افزار آموس و روش تحلیل مسیر استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که، 1- با توجه به مقادیر شاخص‌های بدست آمده، داده‌ها با مدل تحقیق برازش دارد؛ 2- مکان کنترل درونی، متغیرهای خوش‌بینی تحصیلی، مساله‌محور و مثبت‌نگر بودن، مهارت‌های ارتباطی و جهت‌گیری آینده را به صورت مثبت پیش‌بینی می‌کند؛ 3- متغیر خوش‌بینی تحصیلی قادر است مساله محور و مثبت‌نگر بودن، مهارت‌های ارتباطی و جهت‌گیری آینده را به صورت مثبت و معنادار پیش‌بینی کند؛ 4- مکان کنترل درونی از طریق خوش‌بینی تحصیلی، تمامی ابعاد تاب‌آوری تحصیلی را به صورت معناداری پیش‌بینی کند. بنابراین و با توجه به نتایج بدست آمده بدیهی است که افزایش گرایش به مکان کنترل درونی و به تبع آن افزایش میزان خوش‌بینی تحصیلی باعث ارتقای سطح مساله‌محور و مثبت‌نگر بودن، مهارت‌های ارتباطی و جهت‌گیری آینده در دانشجویان می‌شود.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb