دوره 14، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1396 )                   دوره14 شماره 2 صفحات 27-37 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

talebi N, samadi A, mohammadpour B. Surveying the effectiveness of selected of the sixth grade's health and physical education program according to Bloom's Learning domains in male students. TLR. 2018; 14 (2) :27-37
URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-1788-fa.html
طالبی ناهید، صمدی علی، محمدپور بهنام. بررسی اثربخشی بخش آمادگی جسمانی درس سلامت و تربیت بدنی پایه ششم ابتدایی. پژوهش‌های آموزش و یادگیری. 1396; 14 (2) :27-37

URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-1788-fa.html


چکیده:   (1819 مشاهده)
هدف پژوهش، سنجش اثربخشی بخش آمادگی جسمانی درس سلامت و تربیت بدنی پایه ششم ابتدایی بر مبنای حیطه‌های تربیتی بلوم (شناختی، عاطفی و روانی - حرکتی) در بین دانش‌آموزان پسر دوره ابتدایی شهر ارومیه بود. روش پژوهش نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون به همراه گروه کنترل و از نوع کاربردی بود. ابزارهای گردآوری داده‌ در حیطه عاطفی و شناختی پرسشنامه‌ی محقق‌ساخته بود که روایی سازه آن با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تأئیدی در مطالعه‌ی مقدماتی مورد تأئید قرار گرفت. پایایی ابزار نیز در محاسبه آلفای کرونباخ 95/0 به دست آمد. برای سنجش حیطه‌ی روانی - حرکتی از آزمون ترکیبی و آزمون استاندارد ایفرد برتر، استفاده شد. جامعه‌ی آماری پژوهش کلیه دانش‌آموزان پایه‌ی ششم ابتدایی بودند که از بین آن‌ها 60 نفر به عنوان نمونه‌ی پژوهش انتخاب و در دو گروه؛ آزمایش (۳۰ نفر به شیوه جدید) و گواه (۳۰ نفر به روش سنتی) تفکیک شدند. از آزمون مانوآ برای بررسی تفاوت‌های بین گروهی در حیطه شناختی و عاطفی و نیز از آزمون تی جفتی برای بررسی تغییرات درون‌گروهی حیطه‌ی روانی - حرکتی به علاوه از آزمون تی مستقل برای مقایسه بین گروهی در این حیطه، استفاده شد. نتایج نشان داد مؤلفه‌های حیطه شناختی، عاطفی و روانی - حرکتی در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه در پس‌آزمون، افزایش معنی‌دار داشتند  لذا اجرای برنامه آمادگی جسمانی درس سلامت و تربیت بدنی پایه ششم ابتدایی تاثیر بیشتری نسبت به شیوه‌ی آموزش سنتی، داشته است و لذا می‌تواند به رشد و توسعه متعادل‌تر و متوازن‌تر دانش‌آموزان در حیطه‌های تربیتی بلوم (شناختی، عاطفی و جسمانی) کمک نماید.
 
متن کامل [PDF 830 kb]   (64 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی پژوهش‌های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb