این مقاله هنوز انتشار نهایی نیافته و در نوبت انتشار است. لذا صرفا چکیده آن قابل دسترسی است.                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (224 مشاهده)
هدف از این پژوهش ارزشیابی بخش آمادگی جسمانی درس سلامت و تربیت بدنی پایه ششم ابتدایی بر مبنای حیطه‌های تربیتی بلوم (شناختی، عاطفی و روانی - حرکتی) در دانش‌آموزان پسر شهر ارومیه بود. پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی باطرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون همراه با گروه کنترل و از نوع کاربردی بود. ابزار گرداوری داده‌ها در حیطه عاطفی و شناختی پرسشنامه‌ی محقق‌ساخته بود که روایی سازه آن با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تأئیدی در یک مطالعه مقدماتی مورد تأئید قرار گرفت. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ معادل 0.95 بدست آمد. برای سنجش حیطه‌ی روانی - حرکتی از آزمون ترکیبی و آزمون استاندارد ایفرد برتر استفاده شد. جامعه‌ی آماری پژوهش را همه‌ی دانش‌آموزانی که در سال تحصیلی 93-1392 وارد پایه‌ی ششم ابتدایی می‌شدند تشکیل می‌داد که از بین آن‌ها 60 نفر به عنوان نمونه‌ی پژوهش انتخاب و ۳۰ نفر به عنوان گروه تجربی (شیوه جدید) و ۳۰ نفر به عنوان گروه کنترل (روش سنتی) در نظر گرفته شدند. از آزمون مانوآ برای بررسی تفاوت‌های بین گروهی در حیطه شناختی و عاطفی و از آزمون تی جفتی برای بررسی تغییرات درون‌گروهی حیطه‌ی روانی - حرکتی و همچنین از آزمون تی مستقل برای مقایسه بین گروهی در این حیطه استفاده شد. نتایج نشان داد مؤلفه‌های حیطه شناختی، عاطفی و روانی - حرکتی در گروه تجربی نسبت به گروه کنترل در پس‌آزمون افزایش معنی‌داری داشتند و اجرای برنامه آمادگی جسمانی درس سلامت و تربیت بدنی پایه ششم ابتدایی تاثیر بیشتری نسبت به شیوه‌ی آموزش سنتی داشته است و می‌تواند به رشد و توسعه متعادل و متوازن‌تر دانش‌آموزان بر مبنای حیطه‌های تربیتی بلوم (شناختی، عاطفی و جسمانی) کمک کند.
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb