XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi M, Nouroozi S. students’ evaluation of Congruence within Teaching-Learning Environment of Undergraduate Courses at Shiraz University. TLR. 2016;
URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-1698-fa.html
محمدی مهدی، نوروزی سحر. ارزیابی دانشجویان از تجانس محیط‌های یاددهی - یادگیری دوره‌های کارشناسی دانشگاه شیراز. پژوهش‌های آموزش و یادگیری. 1395;

URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-1698-fa.html


چکیده:   (48 مشاهده)
هدف کلی این مطالعه، ارزیابی دانشجویان از تجانس محیط‌های یاددهی - یادگیری دوره‌های کارشناسی دانشگاه شیراز بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانشجویان کارشناسی گروه‌های تحصیلی مختلف دانشگاه شیراز در سال تحصیلی 95-1394 بود. با بهره‌گیری از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای، 294 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق‌ساخته مبتنی بر مدل تجانس محیط‌های یاددهی – یادگیری (پروژه ارتقاء محیط‌های یاددهی - یادگیری، 2005) بود که پس از محاسبه روایی و پایایی، پرسشنامه مذکور بین افراد نمونه توزیع و داده‌های پژوهش گردآوری گردید. داده‌های پژوهش با روش‌های آماری تی تک‌نمونه‌ای، تحلیل واریانس اندازه‌گیری‌های مکرر و تحلیل واریانس ترکیبی با بهره‌گیری از نرم‌افزار «اس. پی. اس. اس. 21» تحلیل شدند. نتایج مطالعه نشان داد که:1) تمامی ابعاد تجانس محیط‌های یاددهی - یادگیری پایین‌تر از سطح کفایت مطلوب بودند و تجانس مدیریت و سازماندهی دوره‌ها و سنجش، هدایت و بازخورد از حد متوسط پایین‌تر؛ تجانس زمینه، دانش و آرمان‌ها و حمایت از یادگیری و فعالیت‌های یاددهی - یادگیری بالاتر از حد متوسط می‌باشند. 2) تفاوت معناداری بین ابعاد تجانس محیط‌های یاددهی - یادگیری دوره‌های کارشناسی دانشگاه شیراز از دیدگاه دانشجویان وجود دارد. بالاترین میانگین متعلق به تجانس زمینه، دانش و آرمان‌های دانشجویان (3.10)، و پایین‌ترین میانگین متعلق به تجانس سنجش، هدایت و بازخورد (2.69) می‌باشد. 3) تفاوت معناداری بین ابعاد تجانس محیط‌های یاددهی - یادگیری از دیدگاه دانشجویان گروه‌های تحصیلی مختلف، وجود دارد. 4) تفاوت معناداری بین ابعاد تجانس محیط‌های یاددهی - یادگیری کارشناسی از دیدگاه دانشجویان پسر و دختر، وجود ندارد. 5) در پایان، یافته‌های مطالعه نشان داد که در مقایسه درون‌گروهی تفاوت معناداری بین ابعاد تجانس محیط‌های یاددهی - یادگیری دوره‌های کارشناسی از دیدگاه دانشجویان سال‌های مختلف تحصیلی وجود دارد و همچنین در مقایسه بین‌گروهی نیز تفاوت معناداری میان دیدگاه دانشجویان سال‌های مختلف تحصیلی مشاهده شد که بالاترین میانگین به دانشجویان سال اول و پایین‌ترین میانگین به دانشجویان سال آخر تعلق دارد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb