این مقاله هنوز انتشار نهایی نیافته و در نوبت انتشار است. لذا صرفا چکیده آن قابل دسترسی است.                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (121 مشاهده)

هدف پژوهش حاضر طراحی کیفی برنامه درسی آموزش مهارت‌های زندگی در دوره ابتدایی بر اساس نظرات خبرگان است.رویکرد این پژوهش کیفی از نوع اکتشافی است.جامعه ی پژوهش 15 نفراز خبرگان نظام تعلیم وتربیت بوده و نمونه‌گیری با روش هدف‌مند وبا تکنیک گلوله برفی و مصاحبه‌ی نیمه ساختارمند انجام گردیده و از بررسی اسناد بالادستی و مستندات مشاهده شده نیز استفاده شده است. عمده‌ترین یافته‌های پژوهش بیانگر این است که: 1. هدف اصلی ازآموزش مهارت‌های زندگی ارتقای مهارت‌‌های فردی - اجتماعی دانش‌آموزان است. 2. اساسی‌ترین نیاز مهارتی دانش‌آموزان در عصر حاضر، تربیت شهروندی است. 3. محتوای دانش‌آموز محور و مسئله محور از مناسب‌ترین محتواها برای آموزش مهارت‌های زندگی هستند. 4. زمان آموزش مهارت‌های زندگی، استفاده مناسب از ساعات کلیه دروس می‌باشد. 5. مناسب‌ترین روش یاددهی - یادگیری برای آموزش مهارت‌های زندگی روش‌های فعال و نوین تدریس است. 6. همچنین برای ارزشیابی یادگیری ونهادینه‌شدن مهارت‌های زندگی در دانش‌آموزان باید ازروش‌های ارزشیابی کیفی – توصیفی ومطالعات طولی رفتار و عملکرد و تأکید بر تکالیف مهارت محور استفاده نمود. با توجه به یافته‌های پژوهش که حاکی از توجه ننمودن هم زمان به 6 عنصر برنامه درسی در آموزش مهارت‌های زندگی دوره ابتدایی است، لذا توجه ویژه نمودن به هر کدام از عناصر وارتباط آن‌ها با یکدیگر ضروری به نظر می‌آید.
 

     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی پژوهش‌های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb