دوره 1، شماره 3 - ( بهمن و اسفند 1382 )                   جلد 1 شماره 3 صفحات 69-81 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mousapour N. The Changes (Transformations) of Religious Curriculum in Elementary Education in Iran. TLR. 2004; 1 (3) :69-81
URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-1650-fa.html
موسی‌پور نعمت ا.... تحولات برنامه درسی آموزش دینی دوره ابتدایی ایران. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار). 1382; 1 (3) :69-81

URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-1650-fa.html


چکیده:   (97 مشاهده)

آموزش‌های دینی در نظام مکتب‌خانه‌ای و در نظام مدرسه‌ای ایران، همواره مطرح بوده‌اند. از زمان شکل‌گیری آموزش‌های جدید و قانونمند در ایران (۱۲۸۸ ش) بنا به توصیه «قانون اساسی معارف، به تعلیم مقدار لازم واجبات دینی»، هیچ‌گاه برنامه آموزش ابتدایی خالی از هدف‌های آموزش دینی نبوده است. هدف‌های آموزش دینی در طول عمر آموزش‌های نوین، گسترده‌تر شده‌اند و صراحت بیشتری یافته‌اند و روش آموزش دستخوش تحولاتی شده است؛ طوری که اختیار انتخاب محتوا به برنامه‌ریزان مرکز سپرده شده، اصول سازمان‌دهی بیشتر رعایت شده و استفاده از شیوه ارائه کتبی غلبه یافته است. همچنین آموزش‌های دینی به پایه‌های پایین‌تر سرایت داده شده و مدت آموزش با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است. در برنامه‌های آموزش دینی، ارزشیابی برنامه درسی نقش لازم را ایفا نکرده و تصمیم‌گیری‌ها، کمتر مبتنی بر یافته‌های ارزشیابی بوده است. بنابراین در مجموع، برنامه‌های آموزش دینی دوره ابتدایی، گرچه روندی رو به بهبود داشته‌اند، اما با شکل مطلوب فاصله دارند و نیازمند بازنگری و اصلاح هستند.

متن کامل [PDF 2036 kb]   (44 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb