این مقاله هنوز انتشار نهایی نیافته و در نوبت انتشار است. لذا صرفا چکیده آن قابل دسترسی است.                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (72 مشاهده)

امروزه، اغلب مدارس در توسعه‌ی فرآیندی جهت پشتیبانی از رشد حرفه‌ای معلمان شکست می‌خورند. اجتماعات یادگیری حرفه‌ای، چارچوب و فرآیندی را برای یادگیری مداوم و رشد حرفه‌ای معلمان فراهم می‌آورد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر اجتماعات یادگیری حرفه‌ای بر خودکارآمدی معلمان صورت گرفته است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه‌ی گردآوری داده‌ها، جزء پژوهش‌های توصیفی از نوع همبستگی محسوب می‌شود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه معلمان مقطع متوسطه مدارس پسرانه شهرستان ساوه در سال تحصیلی 94 - 93 می‌باشد که تعداد 140 نفر بر اساس جدول مورگان به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده‌ها، از پرسشنامه‌های 52 سؤالی، ارزیابی اجتماعات یادگیری حرفه‌ای (اولیور و همکاران، 2009) و مقیاس 12 سؤالی حس خودکارآمدی معلمان (اسچانن - موران و وولفولـک، 2001) استفاده گردید. پایایی پرسشنامه‌ها با استفاده از آلفای کرونباخ، به ترتیب 0.93 و 0.89 برآورد گردید و روایی آن توسط متخصصین امر مورد تأیید قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی اسپیرمن و مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار اس. پی. اس. اس. و آموس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که اجتماعات یادگیری حرفه‌ای بر احساس خودکارآمدی معلمان در همه‌ی مقوله‌های آن تأثیر می‌گذارند، همچنین از مؤلفه‌های اجتماعات یادگیری حرفه‌ای، «شرایط حمایتی _ روابط» و «شرایط حمایتی _ ساختارها» بیشترین تأثیر را بر خودکارآمدی معلمان می‌گذارند.
 

     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb