دوره 15، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1397 )                   دوره15 شماره 1 صفحات 43-53 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Constructing and Validating the Teachers’ Professional Competence Evaluation Instrument . TLR. 2018; 15 (1) :43-53
URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-1431-fa.html
مطهری‌نژاد حسین، جهانگرد حمیده. ساخت و اعتباریابی ابزار سنجش شایستگی حرفه‌ای معلمان. پژوهش‌های آموزش و یادگیری. 1397; 15 (1) :43-53

URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-1431-fa.html


چکیده:   (4189 مشاهده)

هدف پژوهش ساخت و اعتباریابی ابزار سنجش شایستگی حرفه‌ای معلمان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه پژوهش کلیه معلمان دوره ابتدایی مدارس شهر کرمان بودند که از میان آنان نمونه‌ای به حجم 300 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزار سنجش شایستگی حرفه‌ای معلمان بر اساس مبانی نظری و پیشینه پژوهش با 60 گویه ساخته شد. ابتدا از طریق تحلیل عاملی اکتشافی، عامل‌های زیربنایی ابزار شناسایی و سپس با استفاده از تحلیل عاملی تائیدی، ساختار عاملی ابزار مورد تائید قرار گرفت. ابزار نهایی 30 گویه دارد که شامل سه عامل؛ برنامه‌ریزی برای آموزش، اخلاق و مسئولیت حرفه‌ای و مدیریت منابع است. ضریب آلفای کرونباخ برای عامل‌های زیربنایی به ترتیب 0.86، 0.92 و 0.90 به‌دست آمد. شاخص‌های پایایی گویه و پایایی مرکب بیانگر پایایی مناسب ابزار است. علاوه بر تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی، نتایج روایی همگرا و تفکیکی نیز نشان دادند که ابزار از روایی قابل قبول برخوردار است. سرانجام، نتیجه‌گیری شد که این ابزار می‌تواند جهت سنجش شایستگی حرفه‌ای معلمان، مورد استفاده قرار گیرد.
 

متن کامل [PDF 876 kb]   (102 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی پژوهش‌های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb