دوره 2، شماره 6 - ( بهار و تابستان 1394 )                   جلد 2 شماره 6 صفحات 97-122 | برگشت به فهرست نسخه ها



PMCID: 28027625

Cited 0 times in PubMed Central

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

احمدی پروین، سبحانی نژاد مهدی، امیری مهدی. سازمان‌دهی میان رشته‌ای برنامه درسی با تأکید بر اثربخش سازی محتوای دروس. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار). 1394; 2 (6) :97-122

URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-1403-fa.html


چکیده:   (387 مشاهده)

پژوهش حاضر به دنبال تبیین ماهیت برنامه درسی میان رشته‌‌‌ای و نسبت آن با اثر بخشی محتوای برنامه درسی مدارس است. سازمان دهی میان رشته ای؛ ارتباط دادن و درهم آمیختن محتوا و فرایندهای برنامه درسی به منظور انسجام و تعمیق تجربیات یادگیری فراگیران است. روش انجام پژوهش توصیفی از نوع تحلیل اسنادی و به منظور گردآوری داده‌‌های لازم جهت پاسخ گویی به سوال‌‌های پژوهش، اسناد و مدارک موجود و مرتبط با استفاده از فرم گردآوری داده جمع آوری و به شیوه کیفی، تحلیل شده است. یافته‌های پژوهش نشان داد؛ صاحب نظران هر یک تعریف خاصی از سازماندهی میان رشته ای داشته و معتقدند؛ سازمان دهی میان رشته ای جزو روش های سازماندهی با محوریت رشته است که می توان آن را درهم آمیختن محتوا، فرایندها و مهارت‌‌های برنامه درسی به منظور انسجام تجربیات یادگیری، تعریف نمود. عمده ترین مولفه های مبین برنامه درسی اثربخش شامل؛ معناداری محتوای برنامه درسی، فعال بودن یادگیرنده در فرایند ارائه محتوا، ارتباط محتوا با زندگی، درگیر شدن یادگیرنده با محتوا، قابلیت فهم و تناسب محتوا با استعدادهای یادگیرنده است. نمونه های تجربی بهره گیری از سازماندهی میان¬رشته¬ای به منظور اثربخش سازی محتوا را می¬توان در گزارش¬های؛ اشمیت (1983)، فرند (1984)، آشباخر(1991)، لیوتان(1991)، ویلت(1992)، سیمانو و کلوتس(1997)، ملنیک و شوبرت(1997)، اریکسون(1998)، تاپ، گراندگنت، استلر، پاولوسکی و بوندی(1998)، سوزان(1998) و پنا، براون، آدامز، دکر(1999) یافت. نتایج مبین اثربخشی سازماندهی میان رشته ای برنامه درسی در زمینه هایی چون؛ یادگیری معنادار، به فعالیت واداشته شدن یادگیرندگان، پرهیز از حفظ طوطی وار، انطباق محتوا با زندگی، رعایت اصل قابل فهم بودن، تناسب محتوا با مختصات یادگیرنده و زمینه سازی برای یادگیری های آتی دانست.

متن کامل [PDF 707 kb]   (1190 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb