XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

barkhordari M, bakhtiyar nasrabadi H A, heydari M H, neyestani M R. A Study on the Importance of Utilizing Art-Based Curriculum in Teaching Peace to Learners. TLR. 2016;
URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-1397-fa.html
برخورداری مهین، بختیار نصرآبادی حسنعلی، حیدری محمدحسین، نیستانی محمدرضا. واکاوی نقش آموزش هنر در تحقق اهداف برنامه درسی صلح محور. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار). 1395;

URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-1397-fa.html


چکیده:   (670 مشاهده)

هدف این پژوهش، بررسی واکاوانه نقش آموزش هنر در تحقق یک برنامه درسی صلح محور است. آموزش هنر یکی از مهمترین بخش­های برنامه درسی محسوب می‌شود که به طور مستقیم و غیر مستقیم بر پرورش آموزه‏های انسان‌دوستانه و صلح‌جویانه فراگیران به خصوص در دوران کودکی تاثیرگذار است. در این نوشتار، با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی به بررسی هنر و آموزش آن و چگونگی تعامل بین هنر و پرورش فضیلت اخلاقی صلح در برنامه‏های درسی پرداخته‌ شده‌است. بر اساس این پژوهش کلاس های هنر هم بستری هستند که  با ایجاد فضایی غیررسمی و دوستانه همراه با ارج نهادن به تفاوت‌ها به ایجاد و توسعه نگرش صلح‌طلبانه در کودکان یاری می‌رسانند و هم این‌که با توجه به محتوای درس هنر و نحوه تعاملات میان فراگیران، مدارا و مهربانی و مشارکت در سطح گسترده‌تری انجام می‌شود.  یافته های این پژوهش حاکی از آن است که کلاس درس هنر می‌تواند در فضایی مشارکتی، گفتگومحور و نقادانه به اهداف آموزش صلح مثل مردم‌سالاری، برابری، احترام به همنوع و هماهنگی در شخصیت و اعتدال در رفتار منجر شود.

واژه‌های کلیدی: هنر، آموزش هنر، برنامه درسی، صلح
     
نوع مطالعه: پژوهشي |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb