دوره 15، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1397 )                   دوره15 شماره 2 صفحات 1-15 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

abedini Y, zarei M H. A Systematic Review: the Structural Models of the Relationship between Achievement Goals, Cognitive and Meta- Cognitive Strategies and Academic Achievement. TLR. 2019; 15 (2) :1-15
URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-1346-fa.html
عابدینی یاسمین، زارعی محمدحسین. مرور نظام‌دار مدل‌های ساختاری ارائه شده از روابط میان اهداف پیشرفت، راهبردهای شناختی، فراشناختی و پیشرفت تحصیلی. پژوهش‌های آموزش و یادگیری. 1397; 15 (2) :1-15

URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-1346-fa.html


چکیده:   (3312 مشاهده)

هدف پژوهش، مرور نظام‌دار مدل‌های ساختاری ارائه شده از روابط میان اهداف پیشرفت، راهبردهای شناختی، فراشناختی و پیشرفت تحصیلی بود. روش پژوهش، مرور نظام‌دار مبتنی بر روایت بود که نوعی از پژوهش فراتحلیلی است. جامعه آماری پژوهش؛ مطالعات انجام شده در ایران بود که از معادلات ساختاری جهت بررسی روابط میان اهداف پیشرفت، راهبردهای شناختی، فراشناختی و پیشرفت تحصیلی استفاده کرده بودند. از بین 37 مقاله به دست آمده طی جستجوی اینترنتی، تعداد 15 مقاله بر اساس ملاک‌های ورود و خروج، انتخاب گردید. تعداد 6 مقاله به کمک تحلیل مسیر و 9 مقاله نیز مبتنی بر معادلات ساختاری انجام شده بود. ابزار جمع‌آوری داده، چک لیست محقق‌ساخته بوده است. یافته‌ها نشان داد؛ اهداف پیشرفت، تاثیر مستقیم و معنادار بر پیشرفت تحصیلی دارند. میانگین همبستگی‌های مربوط به تاثیر مستقیم اهداف عملکردی - رویکردی بر خودتنظیمی و فراشناخت، بیشتر از میانگین همبستگی‌های مربوط به تاثیر مستقیم اهداف تبحری بر خودتنظیمی و فراشناخت، بوده است. تاثیر مستقیم راهبردهای فراشناختی بر پیشرفت تحصیلی از تاثیر مستقیم راهبردهای شناختی بر پیشرفت تحصیلی، قوی‌تر بود. اثر غیرمستقیم اهداف تبحری بر پیشرفت تحصیلی از اثر غیرمستقیم اهداف رویکردی – عملکردی، معنادارتر و همبستگی‌های گزارش شده نیز قوی تر بوده است. می‌توان نتیجه گرفت؛ نقش مهارت‌های فراشناختی در یادگیری به دلیل فرایندهای کنترلی و نظارتی آن، پررنگ‌تر از نقش فرایندهای شناختی است.

متن کامل [PDF 872 kb]   (148 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی پژوهش‌های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb