دوره 1، شماره 21 - ( اسفند 1385 )                   جلد 1 شماره 21 صفحات 33-42 | برگشت به فهرست نسخه ها



PMCID: 0

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bakhtiar Nasrabadi H. Investigating the Physical Space Condition of Isfahan Schools With Respect to Standards of Schools’ Renovating, Developing and Equipping Organization. TLR. 2007; 1 (21) :33-42
URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-132-fa.html
بختیار نصرآبادی حسنعلی. بررسی وضعیت فضای فیزیکی مدارس شهر اصفهان با توجه به استانداردهای سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار). 1385; 1 (21) :33-42

URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-132-fa.html


چکیده:   (7860 مشاهده)
فضای آموزشی مناسب، از عوامل مهم و مؤثر در بهبود و بالا بردن کیفیت آموزش و یادگیری است و یکی از مقـوله‌های مهم در‌آموزش و پرورش به حساب می‌آید. بهبود فضاهای فیزیکی می‌تواند به یادگیری دانش‌آموز در حیطه شناختی، عاطفی و مهارتی کمک کند و انگیزه‌های او را بالا ببرد. در پژوهش حاضر، محقق وضعیت فیزیکی مدارس شهر اصفهان را در ارتباط با استانداردهای سازمان نوسازی و تجهیز مدارس مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و مدلی بهینه برای فضاسازی آینده مدارس ارائه کرده است. این مدل با توجه به شرایط جدید و رویکردهای جدید علمی- فلسفی، نظیر دیدگاه جانسون و جانسون در اواخر قرن بیستم طراحی شده است. در این بررسی، تعداد 193 باب مدرسه از میان تمام مدارس شهر اصفهان به روش طبقه‌ای انتخاب شدند و با استفاده از چک‌لیست، اطلاعات مربوط به آن‌ها جمع‌آوری شد و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که مدارس شهر اصفهان از نظر وضعیت کتابخانه، بهداشت، فضای باز، سالن اجتماعات و راهروها در سطح نسبتاً مطلوب و از نظر کلاس‌های درس، آزمایشگاه و فضاهای اداری در وضعیت مطلوب قرار دارند. همچنین سرانه فضاهای اداری سه دوره تحصیلی، سرانه فضای پرورشی در مدارس راهنمایی و سرانه فضای باز در دبیرستان مطلوب ارزیابی شد. البته فضاهای دیگر از میانگین سرانه استاندارد فاصله داشته، در وضعیت مطلوب قرار ندارند.
متن کامل [PDF 176 kb]   (1467 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb