دوره 14، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1396 )                   دوره14 شماره 2 صفحات 17-25 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akhash S, Hajiyakhchali A, Shehni Yailagh M. Prediction of academic well-being by to self-compassion in students male high students of yasooj. TLR. 2018; 14 (2) :17-25
URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-1293-fa.html
آخش شمس‌اله، حاجی یخچالی علیرضا، شهنی ییلاق منیجه. پیش‌بینی بهزیستی تحصیلی بر اساس خود - دلسوزی دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه دوم شهر یاسوج. پژوهش‌های آموزش و یادگیری. 1396; 14 (2) :17-25

URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-1293-fa.html


چکیده:   (6164 مشاهده)

هدف پژوهش، بررسی رابطه‌ی خود – دلسوزی و بهزیستی تحصیلی دانش آموزان پسر دوره متوسطه دوم شهر یاسوج با روش همبستگی، بوده است. از جامعه مذکور 300 نفر نمونه با روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شد. مقیاس خود - دلسوزی نف (2003) برای سنجش مؤلفه‌های خود - دلسوزی و مقیاس بهزیستی تحصیلی کاپلان و ماهر (1999) برای سنجش مؤلفه‌های بهزیستی تحصیلی مورد استفاده قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل کاننی نشان داد؛ ترکیب خطی مؤلفه‌های خود - دلسوزی (مهربانی به خود، خود داوری، ویژگی مشترک انسانی، انزوا، ذهن‌گاهی و بیش‌همانندسازی) با ترکیب خطی مؤلفه‌های بهزیستی تحصیلی (علاقه به مدرسه، خود کارآمدی ادراک شده ی تحصیلی و رفتارهای مخرب) همراه است. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد؛ مؤلفه‌ی ذهن‌آگاهی به طور مثبت و مؤلفه‌ی خود داوری به طور منفی، مؤلفه‌ی علاقه به مدرسه را پیش‌بینی می کنند. مؤلفه‌ی ویژگی مشترک انسانی به طور مثبت با مؤلفه‌ی خودکارآمدی ادراکی تحصیلی مرتبط است و مؤلفه‌ی انزوا نیز به طور مثبت با مؤلفه‌ی رفتارهای مخرب ارتباط دارد همچنین مؤلفه‌ی بیش‌همانندسازی به طور منفی، مؤلفه‌های علاقه به مدرسه و خودکارآمدی ادراک شده‌ی تحصیلی و به طور مثبت مؤلفه‌ی رفتارهای مخرب را پیش‌بینی می‌کند. در تحلیل رگرسیون، مؤلفه‌ی مهربانی به خود، هیچ‌گونه ارتباطی با مؤلفه‌های بهزیستی تحصیلی نشان نداده است.

متن کامل [PDF 795 kb]   (156 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی پژوهش‌های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb