دوره 1، شماره 24 - ( شهریور 1386 )                   جلد 1 شماره 24 صفحات 53-64 | برگشت به فهرست نسخه ها



PMID: 26500828
PMCID: PMC4614910

Cited 1 time in PubMed Central

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shavvakhi A, Naderi E, Abedi A. Comparison of the Effects of Three Teaching- Learning Approaches on the Students Learning Performance in Biology Lesson. TLR. 2007; 1 (24) :53-64
URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-121-fa.html
شواخی علیرضا، نادری عزت‌ا...، عابدی احمد. مقایسه تأثیر سه رویکرد یاد‌دهی ـ یادگیری بر عملکرد یادگیری دانش‌آموزان در درس‌زیست‌شناسی. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار). 1386; 1 (24) :53-64

URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-121-fa.html


چکیده:   (6039 مشاهده)
در پژوهش حاضر، به‌منظور بررسی تأثیر سه رویکرد یاد‌دهی ـ یادگیری اکتشافی، تعاملی و انتقالی بر عملکرد یادگیری دانش‌آموزان در درس زیست‌شناسی، از طرح شبه تجربی با سه گروه (60=1n، 71=2n و 63=3n) بهره‌گیری شد تا به این سؤال پاسخ داده شود که: آیا عملکرد یادگیری دانش‌آموزانی که با این رویکردها آموزش دیده‌اند، با هم تفاوت معنادار دارند؟ جهت پاسخ به این سؤال، 194 دانش‌آموز نمونه تحقیق در سه گروه مورد مطالعه قرار گرفتند. گروه اول 60 نفر تحت آموزش رویکرد یاد‌دهی ـ یادگیری اکتشافی، گروه دوم 71 نفر تحت آموزش رویکرد یاد‌دهی ـ یادگیری تعاملی و گروه سوم 63 نفر تحت آموزش رویکرد یاد‌دهی ـ یادگیری انتقالی قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد، عملکرد یادگیری دانش‌آموزانی که با رویکرد یاد‌دهی ـ یادگیری اکتشافی آموزش دیده‌اند، از دو گروه دیگر بیش‌تر و عملکرد یادگیری دانش‌آموزانی که با رویکرد یاد‌دهی ـ یادگیری تعاملی آموزش دیده‌اند، از گروهی که با رویکرد انتقالی آموزش دیده‌اند بیش‌تر است. هم چنین آزمون تعقیبی شفه نشان‌ می‌دهد که تفاوت میانگین عملکرد یادگیری این سه گروه معنادار است. افزون بر این یافته‌های تحقیق حاکی از آن است که رویکرد یاد‌دهی ـ یادگیری اکتشافی مهارت‌های سطح بالای یادگیری مانند فرضیه سازی، تجزیه و تحلیل، قضاوت و عمل ماهرانه را نسبت به دو رویکرد دیگر در دانش‌آموزان ارتقاء‌ می‌دهد.
متن کامل [PDF 211 kb]   (784 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb