XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ghareghani Y. Prediction of math anxiety on metacognitive beliefs among gifted high school students. TLR. 2016;
URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-1189-fa.html
قرقانی یعقوب، سیف دیبا. پیش‌بینی ابعاد اضطراب ریاضی بر مبنای باورهای فراشناختی در میان دانش‌آموزان تیزهوش دبیرستانی. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار). 1395;

URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-1189-fa.html


چکیده:   (1146 مشاهده)

هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ابعاد اضطراب ریاضی و باورهای فراشناخت در میان دانش­آموزان تیزهوش دبیرستانی بود. بدین منظور 183 دانش­آموز دبیرستانی (96پسر، 87دختر)  به روش نمونه­گیری هدفمند به وسیله آزمون هوشی اوتیس(هوشبهر 120 و بالاتر) به عنوان تیزهوش انتخاب شدند و به عنوان آزمودنی در این پژوهش شرکت نمودند. از مقیاس اضطراب ریاضی و پرسشنامه باورهای فراشناختی به عنوان ابزارهای پژوهش استفاده شد. روایی این ابزارها از طریق تحلیل عاملی و پایایی آن­ها با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به­ دست آمد. نتایج حاکی از روایی و پایایی قابل قبول این ابزارها بود. تجزیه و تحلیل داه­ها از طریق محاسبه ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه صورت گرفت. نتایج نشان داد که بین ابعاد باورهای فراشناختی و ابعاد اضطراب ریاضی همبستگی معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسون نشان داد که باورهای منفی درباره کنترل ناپذیری افکار و خطر، ابعاد اضطراب درس ریاض، اضطراب امتحان ریاضی و نگرانی درباره عملکرد ریاضی را مورد پیش­بینی ­قرار می­دهد، و اطمینان شناختی اضطراب درس ریاضی و خودآگاهی شناختی بعد احساس منفی درباره ریاضی را مورد پیش­بینی قرار می­دهد. قوی­ترین پیش­بینی­کننده ابعاد اضطراب ریاضی در میان دانش­آموزان تیزهوش بعد باورهای منفی درباره کنترل­ناپذیری افکار و خطر بود. همچنین براساس نتایج به دست آمده جنسیت از عوامل پیش­بینی کننده اضطراب امتحان ریاضی بود. در مجموع پژوهش حاضر نشان داد که با افزایش باورهای فراشناختی منفی، اضطراب ریاضی نیز افزایش می­یابد. تلویح یافته­های فوق ایجاد تغییر در ارزیابی­ها و باورهای منفی دانش­آموزان تیزهوش و فراهم ساختن راهبردهای جانشین برای مقابله با باورهای منفی است.

واژه‌های کلیدی: فراشناخت، اضطراب ریاضی، تیزهوش
     
نوع مطالعه: پژوهشي |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb