دوره 14، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1396 )                   دوره14 شماره 2 صفحات 55-66 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

sepehrianazar F, Moghadam Z. The relationship Epistemological Beliefs and Self-regulated Learning Strategies: Mediatory role of Metacognitive Knowledge and Metacognitive Skill . TLR. 2018; 14 (2) :55-66
URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-1171-fa.html
سپهریان آذر فیروزه، مقدم زینب. رابطه باورهای معرفت شناختی با راهبردهای یادگیری خودتنظیم: نقش واسطه‌ای دانش و مهارت‌های فراشناختی. پژوهش‌های آموزش و یادگیری. 1396; 14 (2) :55-66

URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-1171-fa.html


چکیده:   (4942 مشاهده)

پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل معادلات ساختاری در پی وارسی رابطه باورهای معرفت شناختی با راهبردهای یادگیری خودتنظیم و نقش واسطه ای دانش و مهارت های فراشناخت در دانشجویان است. کلیه دانشجویان سال اول دوره کارشناسی دانشگاه ارومیه جامعه پژوهش را تشکیل دادند. بر اساس جدول مورگان300 نفر به عنوان نمونه مطالعه انتخاب و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای، انتخاب شدند. از آزمون های؛ راهبردهای انگیزشی برای یادگیری، معرفت شناختی شومر و آگاهی های فراشناختی به علاوه پرسشنامه مهارت های فراشناختی برای جمع آوری داده ها استفاده شد. نتایج بررسی با معادلات ساختاری نشان داد؛ مهارت فراشناختی در مقایسه با سایر متغیرها بالاترین اثر مستقیم(0.75=ß) و اثر کل را (0.60=ß) بر راهبردهای یادگیری دارا است در حالی که باورهای معرفت شناختی بالاترین اثر غیر مستقیم (0.39-=ß) را بر راهبردهای یادگیری به خود اختصاص داده است. کمترین اثر غیر مستقیم نیز اثر باورهای معرفت شناختی بر مهارت فراشناختی (0.17-=ß) بوده است. به طور کل متغیرهای مورد بررسی 0.19 از واریانس راهبردهای یادگیری را تبیین می کنند. پس دانش فراشناختی، مهارت های فراشناختی و باورهای معرفت شناختی می توانند در افزایش استفاده از راهبردهای یادگیری خودتنظیم دانشجویان دانشگاه موثر باشند.

متن کامل [PDF 829 kb]   (75 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی پژوهش‌های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb