دوره 14، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1396 )                   دوره14 شماره 1 صفحات 1-14 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

moosavi M, akhavan tafti M, kiamanesh A. Construction and Validation of Quality of Education in Schools Questionnaire (QESQ) for Vocational High-School Students.. TLR. 2017; 14 (1) :1-14
URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-1160-fa.html
موسوی سیده ماهرخ، اخوان تفتی مهناز، کیامنش علیرضا. طراحی، تدوین و هنجاریابی پرسشنامه کیفیت‌آموزشی در مدرسه (QESQ). پژوهش‌های آموزش و یادگیری. 1396; 14 (1) :1-14

URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-1160-fa.html


چکیده:   (4033 مشاهده)

بهبود کیفیت آموزشی ضرورتی انکار ناپذیر است. کیفیت‌آموزشی به معنی؛ توانایی تولید نتایجی با کیفیت در؛ شناخت، مهارت و هدف است. هدف پژوهش حاضر، طراحی، تدوین و هنجاریابی پرسشنامه کیفیت ‌آموزشی در مدرسه است. روش پژوهش، توصیفی از نوع مطالعات روان سنجی و جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان هنرستان‌های شهر تهران بوده است. با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای تعداد 979 نفر (519 دختر و 460 پسر) ، در 19 هنرستان و 39 کلاس به صورت تصادفی، انتخاب شده و به پرسشنامه کیفیت‌آموزشی، پاسخ دادند. به منظور ساخت پرسش نامه، ادبیات مربوط به کیفیت آموزشی بر اساس رویکرد سیستمی در قالب مقاله ها و کتب موجود، بررسی شد. در نهایت، تعاریف و مفاهیم کیفیت آموزشی به صورت 47 جمله در قالب پرسش نامه، طراحی گردید. به منظور بررسی روایی پرسش نامه از روایی محتوایی و روایی سازه و نیز برای تعیین آیتم های پرسش نامه کیفیت آموزشی، از تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از روش تحلیل مولفه اصلی با چرخش واریماکس، جهت بررسی میزان تطابق و نام گذاری عوامل استخراجی، استفاده گردید و چهار عامل استخراج شد. چهار عامل که مجموعاً 51.270 درصد از واریانس کل پرسشنامه را تبیین کردند. ضریب پایایی و همسانی درونی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ برای خرده‌ مقیاس‌های ویژگی‌های رفتار حرفه‌ای معلمان 0.91، امکانات و برنامه‌های آموزشی 0.89، استعداد کلی و رغبت‌سنجی 0.56 و شاخص‌های خروجی برابر با 0.75 محاسبه گردید. یافته‌ها نشان داد که پرسشنامه حاضر، می‌تواند برای سنجش کیفیت‌آموزشی، ابزار مناسبی باشد.
 

متن کامل [PDF 997 kb]   (24 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی پژوهش‌های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb