دوره 14، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1396 )                   دوره14 شماره 1 صفحات 63-73 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Causal relationship between achievement goals and academic performance: The mediating role academic procrastination in payamnoor masjedsolyman university undergraduate students. TLR. 2017; 14 (1) :63-73
URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-1143-fa.html
مروتی ذکراله، حسامی سحر، فتحی فتانه. روابط علّی بین هدف‌های پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشجویان: نقش میانجی‌گری اهمال‌کاری تحصیلی. پژوهش‌های آموزش و یادگیری. 1396; 14 (1) :63-73

URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-1143-fa.html


چکیده:   (4186 مشاهده)

هدف پژوهش حاضر ، بررسی رابطه علّی اهداف پیشرفت با عملکرد تحصیلی با میانجی‌گری اهمال‌کاری تحصیلی بوده است.  جامعه پژوهش دانشجویان کارشناسی دانشگاه پیام نور شهرستان مسجد سلیمان بوده‌اند که به روش تصادفی ساده تعداد 160 نفر از آنان انتخاب شده‌اند. ابزارهای پژوهش شامل؛ مقیاس هدف‌های پیشرفت و مقیاس اهمال‌کاری تحصیلی بوده است. به منظور بررسی روایی از روش تحلیل عامل تأییدی، استفاده شده است. نتایج تحلیل عامل تاییدی نشان داد؛ ابزار از روایی قابل قبول برخوردار است. ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از روش تحلیل مسیر در نرم افزار( ای. ام. اُ. اس. 21) انجام شد. بر اساس نتایج این پژوهش، مدل پیشنهادی روابط علّی بین متغیرهای مذکور، از برازش قابل قبول برخوردار است. نتایج در  الگوی پژوهش نشان دادند؛ هدف تبحرگرا هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم از طریق اهمال‌کاری تحصیلی با عملکرد تحصیلی، رابطه دارد همچنین هدف عملکرد گریز از طریق اهمال‌کاری تحصیلی با عملکرد تحصیلی رابطه دارد . از سوی دیگر اهمال‌کاری تحصیلی با عملکرد تحصیلی،  رابطه منفی معنی‌دار داشته است. برازش بهتر از طریق حذف مسیر غیر معنی‌دار هدف عملکردگرا از طریق اهمال‌کاری تحصیلی با عملکرد تحصیلی حاصل شده است.
 

متن کامل [PDF 724 kb]   (107 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی پژوهش‌های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb