دوره 14، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1396 )                   دوره14 شماره 1 صفحات 85-96 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

investigate the effect of the way of broadcasting Geography instructional films on student's learning and the attitude. TLR. 2017; 14 (1) :85-96
URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-1107-fa.html
یوسفی کنجدر نرگس، موسوی‌پور سعید. تأثیر زمان پخش فیلم آموزشی جغرافیا بر میزان یادگیری و نگرش دانش‌‌آموزان دختر سال سوم راهنمایی نسبت به درس مذکور. پژوهش‌های آموزش و یادگیری. 1396; 14 (1) :85-96

URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-1107-fa.html


چکیده:   (3904 مشاهده)

پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر زمان پخش فیلم آموزشی جغرافیا بر میزان یادگیری و نگرش دانش‏آموزان دختر سال سوم راهنمایی نسبت به درس مذکور انجام شده است. روش پژوهش شبه تجربی و طرح مورد استفاده پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه گواه است. جامعه پژوهش شامل دانش‌آموزان دختر سال سوم راهنمایی مدارس دولتی شهرستان ملایر بوده و  نمونه پژوهش نیز شامل 110 نفر از دانش‏آموزان از دو مدرسه بوده‌اند که به طور تصادفی در چهار گروه؛ نمایش فیلم آموزشی قبل (27 نفر)، ضمن (26 نفر)، بعد از تدریس (26 نفر) و نیز گروه گواه (31 نفر) (بدون نمایش فیلم) تقسیم شده‌اند. از بخش‌های کتاب جغرافی، بخش‌های دوم و سوم انتخاب شد. ابزار‏های اندازه‌گیری مورد استفاده در پژوهش شامل؛ پیش‌آزمون و پس‌آزمون هم ارز بر مبنای محتوای فیلم، حاوی 32 سؤال در 5 بخش و نیز پرسشنامه نگرش به درس حاوی 20 سؤال بوده است. قبل از شروع مداخله از هر چهار گروه،  پیش‏آزمون (پرسشنامۀ نگرش) گرفته شد و پس از پایان 10 جلسه آموزش نیز به شیوه فوق؛ پس‌آزمون (پرسشنامۀ نگرش) گرفته شد. داده‌ها به کمک شاخص‌های آماری توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد) و نیز آزمون‌های استنباطی (مدل‌های خطی تعمیم‌یافته، آزمون‏‌های مقایسه‌ها‏ی چندگانه، آنوا و مانوا) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل یافته‌ها نشان داد که زمان به‏کارگیری فیلم آموزشی جغرافیا در ضمن تدریس، تأثیر بیشتری بر یادگیری و نگرش دانش‌آموزان داشته است.
 

متن کامل [PDF 741 kb]   (55 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی پژوهش‌های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb