دوره 2، شماره 7 - ( پاییز و زمستان 1394 )                   جلد 2 شماره 7 صفحات 28-17 | برگشت به فهرست نسخه ها



PMCID: 26833108

Cited 0 times in PubMed Central

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Canonical analysis of the relationship between academic identity among students with academic procrastinate. TLR. 2016; 2 (7) :28-17
URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-1038-fa.html
گزیدری ابراهیم، غلامعلی لواسانی مسعود، اژه ای جواد، حمزه رباطی مطهره. تحلیل کانونی رابطه منزلت‌های هویت تحصیلی با اهمالکاری تحصیلی در میان دانش‌آموزان. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار). 1394; 2 (7) :28-17

URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-1038-fa.html


چکیده:   (1308 مشاهده)

پژوهش حاضر در راستای بررسی رابطه¬ی منزلت¬های هویت تحصیلی و اهمال¬کاری تحصیلی انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری کلیه دانش¬آموزان گروه نظری پایه سوم متوسطه منطقه کهریزک بوده اند که از این تعداد نمونه¬ای به حجم 311 نفر با استفاده از روش نمونه¬گیری خوشه¬ای، انتخاب شده اند و به دو پرسشنامه¬ی "هویت تحصیلی" (واز و ایزاکسون، 2008) و "اهمال¬کاری تحصیلی" (سولومون و راث¬بلوم، 1984) پاسخ داده اند. روایی پرسش¬نامه¬ها به وسیله متخصصان تأیید شده و پایایی آن¬ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده است. داده ها طی تحلیل همبستگی بنیادی نشان داد؛ ابعاد منزلت¬های هویت تحصیلی رابطه معنادار با اهمالکاری تحصیلی دارند. تحلیل کانونی دو مجموعه معنادار بین منزلت¬های هویت تحصیلی و اهمال¬کاری تحصیلی را نشان داد. در مجموعه اول ابعاد هویت موفق و هویت زودرس رابطه منفی و هویت دیررس و سردرگم رابطه مثبت و معنادار با مولفه¬های آماده¬کردن تکلیف، آمادگی برای امتحان و تهیه مقاله داشتند. در مجموعه دوم هویت تحصیلی دیررس و سردرگم با اهمالکاری رابطه معنادار داشت. می-توان نتیجه گرفت در مدارسی که دانش¬آموزان از هویت تحصیلی موفق برخوردار باشند، میزان اهمالکاری در دانش¬آموزان پایین خواهد بود هرچه قدر دانش¬آموزان از هویت سردرگم و هویت دیررس پایین برخوردار باشند، اهمالکاری تحصیلی بالاتری خواهند داشت.

متن کامل [PDF 722 kb]   (1149 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb