دوره 2، شماره 7 - ( پاییز و زمستان 1394 )                   جلد 2 شماره 7 صفحات 78-65 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Role of Perfectionism & Goal Orientation to Predict of Test anxiety in high school Girl Students . TLR. 2016; 2 (7) :78-65
URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-1024-fa.html
جعفری فیروزه، موسوی سیده فاطمه، امامی پور سوزان. نقش کمال‌گرایی و اهداف پیشرفت در پیش‌بینی اضطراب امتحان دانش‌آموزان دختر پایه‌ی اول متوسطه. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار). 1394; 2 (7) :78-65

URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-1024-fa.html


چکیده:   (755 مشاهده)

پژوهش حاضر در راستای بررسی رابطه¬ کمال¬گرایی و جهت¬گزینی هدف در پیش¬بینی اضطراب امتحان دانش¬آموزان دختر پایه¬ی اول متوسطه استان تهران، انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. 9 مدرسه با روش نمونه¬گیری خوشه¬ای تصادفی چند مرحله¬ای انتخاب شده و از هر مدرسه نیز یک کلاس (20 نفر، مجموعاً 180نفر) انتخاب شده اند. ابزارهای گردآوری داده شامل؛ مقیاس خودگزارشی اضطراب امتحان ساراسون (1985)، مقیاس جهت¬گزینی هدف اصلاح شده الیوت و مورایاما ( 2008 )، مقیاس چند بُعدی کمال¬گرایی هویت و فلت(1991) بوده اند. داده¬ها با استفاده از روش‌های آماری توصیفی و استنباطی چون؛ ضریب همبستگی پیرسون و تجزیه و تحلیل رگرسیون چند متغیری همزمان، مورد تحلیل قرار گرفته اند. نتایج آزمون همبستگی و تجزیه و تحلیل رگرسیون چند متغیری، نشان داد؛ بین انواع هدف¬گزینی اجتناب-تسلط و  اجتناب-عملکرد با اضطراب امتحان دانش¬آموزان، همبستگی مثبت معنی¬دار وجود دارد. هدف¬گزینی گرایش- تسلط با میزان 17/0-، اجتناب- تسلط با میزان 27/0 و کمال¬گرایی با میزان 38/0 قادر به پیش¬بینی اضطراب امتحان در دانش¬آموزان بوده اند. کمال¬گرایی و جهت¬گزینی هدف به عنوان متغیرهای پیش¬بینی کننده¬ی اضطراب امتحان، نقش مهمی در فرایند یادگیری و پیشرفت فراگیران ایفا می‌نمایند لذا  ترسیم اهداف و ارزش¬های واقعی، دست¬یافتنی و در عین حال چالش¬انگیز برای یادگیری فراگیران، نقش موثری در عملکرد و پیشرفت تحصیلی فراگیران، ایفا می¬نمایند.

متن کامل [PDF 759 kb]   (1014 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb