دوره 2، شماره 7 - ( پاییز و زمستان 1394 )                   جلد 2 شماره 7 صفحات 88-79 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Relationship School Culture with Students' achievement: The Moderator Role of School Size. TLR. 2016; 2 (7) :88-79
URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-1023-fa.html
روئینی ثانی فرزانه، طالع پسند سیاوش، جمشیدی لاله. نقش تعدیل کننده اندازه مدرسه در رابطه فرهنگ مدرسه با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان. پژوهش های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار). 1394; 2 (7) :88-79

URL: http://tlr.shahed.ac.ir/article-1-1023-fa.html


چکیده:   (1107 مشاهده)

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه فرهنگ مدرسه با پیشرفت تحصیلی ‌دانش‌آموزان با نقش تعدیل کنندگی اندازه مدرسه بوده است. روش پژوهش همبستگی بوده است. جامعه پژوهش کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان اسفراین بوده اند (605N =). نمونه پژوهش220 نفر معلم (88 مرد،132 زن) بوده اند که با روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی، انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده پرسشنامه ی فرهنگ مدرسه بوده استت. داده‌ها با مدل رگرسیون چندگانه و تکنیک جانسن- نایمن، تحلیل شده اند. یافته‌ها نشان داد؛ از بین مؤلفه‌های فرهنگ مدرسه صرفاً مؤلفه روابط همکاران، پیش بینی کننده معنادار پیشرفت تحصیلی است همچنین یافته‌ها حاکی از آن است که در مدارس با حجم کوچک، رابطه پبشرفت تحصیلی با مؤلفه روابط همکاران، مثبت و معنادار است ولی در مدارس با اندازه بزرگ این رابطه مشاهده نمی شود. توجه به فرهنگ مدرسه از مؤلفه‌های افزایش پیشرفت تحصیلی است در مدرسه‌های با اندازه ی کوچک، این مؤلفه نقش مؤثری در پیشرفت تحصیلی ‌دانش‌آموزان ابتدایی ایفا می‌کند.

متن کامل [PDF 639 kb]   (638 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی پژوهش های آموزش و یادگیری می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Traning & Learning Researches

Designed & Developed by : Yektaweb