دانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-219613120200926Causal Model of Relationship of Self-directed Learning, Academic Values and Perception of the Quality of Faculty Members' Performanceالگوی علّی رابطه خودراهبری یادگیری، ارزش های تحصیلی و ادراک از کیفیت عملکرد اعضای هیأت علمی120247810.22070/tlr.2016.13.1.1FAمهدیمحمدیدانشگاه شیرازرضاناصری جهرمیدانشگاه شیرازهادیرحمانیدانشگاه آزاد اسلامی، واحد بندرعباسJournal Article20200926The general purpose of this study was to present a causal model of relationship of self-directed learning, academic values and perception of the quality of faculty members' performance. Statistical population consisted of 765 undergraduate courses students of human sciences department, Engineering and Science department of Hormozgan University in academic year of 1392-93. One college and one M.A class were selected from human sciences' majors, Engineering and Science groups by multistage cluster sampling method; the size of the population was 456 subjects. Research tools included Williamson self-directed questionnaire, Questionnaire of academic values Pintrich et al and Questionnaire of students' perceptions of the Quality of Faculty Members Performance Tagoumeri and Bishop, which were distributed among students after calculation of validity and reliability. Data were analyzed by multivariable regression and path analysis. The results revealed that the variables of awareness, learning strategies, learning activities, evaluation and interpersonal skills emerged as positive and significant predictors of students' perceptions of the quality of faculty members performance based on professional role, communications, management of lessons presentation, teaching and guidance, cultural competence, monitoring and quality assurance of teaching , quality of feedback, assignments and classroom management. The variables of awareness, learning strategies, learning activities, evaluation and interpersonal skills were positive and significant predictors of assignments value and students' expected value of their grade. Assignments value and students' expected grade value were positive and significant predictors of students' perceptions of the quality of faculty members' performance.
هدف کلی از انجام پژوهش، ارائه الگوی علّی خودراهبری یادگیری، ارزش های تحصیلی و ادراک از کیفیت عملکرد اعضای هیأت علمی می باشد. جامعه آماری پژوهش، تمامی دانشجویان دوره کارشناسی گروه های علوم انسانی، فنی و مهندسی و علوم پایه دانشگاه هرمزگان در سال تحصیلی 92- 93 می باشند که شامل 765 نفر بوده اند. با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از هر یک از رشته های علوم انسانی، فنی و مهندسی و علوم پایه، یک دانشکده و از هر دانشکده یک کلاس کارشناسی به صورت تصادفی با حجم 456 نفر انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه خودراهبری ویلیامسون، پرسشنامه ارزش های تحصیلی پینتریچ و همکاران و پرسشنامه ادراک دانشجویان از کیفیت عملکرد اعضای هیأت علمی تاگومری و بیشاپ بود که پس از تامین روایی و پایایی، بین افراد نمونه توزیع گردید. با استفاده از روش های تحلیل رگرسیون چند متغیره و تحلیل مسیر، داده ها تحلیل شدند. نتایج نشان داد که: متغیرهای آگاهی، راهبردهای یادگیری، فعالیت های یادگیری، ارزشیابی و مهارت های روابط بین فردی، پیش بینی کننده مثبت و معنی دار ادراک دانشجویان از کیفیت عملکرد اعضای هیأت علمی بر اساس نقش حرفه ای، ارتباطات، مدیریت ارائه دروس، تدریس و هدایت، شایستگی فرهنگی، نظارت و تضمین کیفیت تدریس، کیفیت بازخورد، تکالیف و مدیریت کلاس می باشند. متغیرهای آگاهی، راهبردهای یادگیری، فعالیت های یادگیری، ارزشیابی و مهارت های روابط بین فردی پیش بینی کننده مثبت و معنی دار ارزش تکالیف و ارزش نمره مورد انتظار دانشجویان هستند. ارزش تکالیف و ارزش نمره به طور مستقیم پیش بینی کننده مثبت و معنی دار متغیرهای ادراک دانشجویان از کیفیت عملکرد اعضای هیأت علمی میباشند.دانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-219613120200926Investigation of Students Interaction in E-learning Environment; Case Study: Mehralborz Higher Education Instituteبررسی میزان تعامل دانشجویان در محیط یادگیری الکترونیکی (مورد مطالعه؛ مؤسسه آموزش عالی مهر البرز)2136247910.22070/tlr.2016.13.1.21FAزینبالساداتمصطفویدانشگاه تهرانسید علینقیکمال خرازیدانشگاه تهرانفاطمهنارنجی ثانیدانشگاه تهرانJournal Article20200926The present research investigates the interaction of learners (Learners, Educational content, Teacher, and Teaching Assistant) in E-learning environment of higher education. According to the purpose of research, was applied research and according to the collecting data, the design of the research was descriptive- survey. Statistical population included all students in Higher Education Institute of MehrAlborz (the first higher education institution in the field of E-learning in Iran) in the academic year of 1393-94, from whom 256 people were selected through relative classification sampling method. Data gathering tool was a researcher- made questionnaire with Cronbach’s alpha coefficient 90/0. Data were analyzed by the Mann-Whitney U and Friedman tests. The findings of the research revealed that students' interaction is relatively appropriate in all aspects of the interaction. Friedman test results indicate that there is a significant difference between ranking averages. Students interaction with 1- Teaching Assistants, 2- Educational content 3- professor and 4- Students, ranked from higher to lower, respectively. The results of U Mann–Whitney test revealed that there is a significant difference between the extent of students' interaction and other components of the interaction in both Engineering and Management groups, and management students have a higher level of interaction in all aspects.
پژوهش حاضر به بررسی میزان تعامل فراگیران با (فراگیران- محتوی آموزشی- مدرس- دستیار آموزشی) در محیط یادگیری الکترونیکی آموزش عالی، میپردازد. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر گرد آوری دادهها در حیطه پژوهشهای توصیفی پیمایشی بوده است. جامعه آماری، کلیه دانشجویان مؤسسه آموزش عالی مهر البرز (نخستین نهاد آموز ش عالی در حوزهی آموزش الکترونیکی در ایران) در سال تحصیلی 94-93 و نمونه آماری نیز شامل 256 نفر که با استفاده از روش نمونه گیری طبقهای نسبی، انتخاب شدهاند. جهت گردآوری دادهها، از پرسشنامه محقق ساخته با ضریب آلفای کرونباخ 90/0 استفاده گردید برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمونهایی؛ یومن ویتنی و فریدمن استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد؛ میزان تعامل دانشجویان در همه ابعاد تعامل در سطح نسبتاً مطلوب قرار دارد. نتایج آزمون فریدمن حاکی از آن است که بین میانگینهای رتبه ای تفاوت معنی دار وجود دارد و تعامل دانشجویان با 1- دستیاران آموزشی 2-محتوای آموزشی 3- استاد و 4- دانشجویان، به ترتیب دارای بیشترین تا کمترین رتبه است. نتایج آزمون یومن ویتنی حاکی از آن بود که بین میزان تعامل دانشجویان با دیگر مؤلفه های تعامل در دو گروه فنی مهندسی و مدیریت، تفاوت معنادار وجود دارد و دانشجویان گروه آموزشی مدیریت دارای سطح بالاتری از تعامل در تمامی ابعاد هستند.دانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-219613120200926Evaluation of Computer Literacy Teaching in Work Book and Technology Book of Elementary Sixth Grade from Teachersâ Perspectiveارزیابی آموزش سواد رایانهای در کتاب کار و فناوری پایه ششم ابتدایی از دیدگاه معلمان3752248010.22070/tlr.2016.13.1.37FAحسینحسنیدانشگاه بوعلی سینا0000-0002-7580-165xعلیعنایتی نوینفردانشگاه بوعلی سینافرهادسراجیدانشگاه بوعلی سیناJournal Article20200926Today's students require computer literacy skills from early ages, in addition to learning to read and write and learning thematic various areas, to form the infrastructure of the real purpose of education "learning to learn", and students work as independent and lifelong learners in community. According to the new approach of country education system and computer skills teaching in elementary school in two last year, the purpose of this research is identify and investigate the damages and the barriers of computer literacy teaching from the perspective of classroom administrators. The research method is descriptive survey. The statistical population included all sixth grade teachers (due to teaching new book of work and Technology) of Kabudrahang city who were 98 person. According to the small number of teachers, all of whom were selected. Finally, Data were collected from 73 of teachers in the context of research subject. Measuring tool was a researcher- made questionnaire with 38 items, that its reliability was estimated by Cronbach's alpha coefficient 90/0. Data were analyzed by descriptive and inferential statistical methods (factor analysis, T One Sample, T Independent Sample). The research results show that teachers do not have the necessary fluency, literacy and competency necessary to Computer literacy teaching. Influential factors such as the content of the sixth grade Book, teachers' method of teaching, academic and information capabilities of teachers, school facilities, in-service training of teachers is accompanied by weakness and shortcomings, which requires rethinking and more support from the authorities of education.
امروزه دانش آموزان با ورود به آموزش و پرورش از همان سنین کودکی علاوه بر یادگیری سواد خواندن و نوشتن و یادگیری حوزههای مختلف موضوعی نیازمند کسب مهارتهای سواد رایانهای نیز هستند تا زیربنای هدف اصیل آموزش یعنی «یادگرفتن یادگیری» شکل گیرد و دانش آموزان خود به عنوان یادگیرندگانی مستقل و مادام العمر در جامعه فعالیت کنند. با توجه به رویکرد جدید نظام آموزشی کشور و آموزش مهارتهای رایانهای در دوره ابتدایی در دو سال اخیر، پژوهش حاضر با هدف مطالعه آسیبها، موانع آموزش سواد رایانهای را از دید مجریان کلاسهای درس شناسایی و بررسی مینماید. روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری مورد مطالعه، کلیه معلمان پایه ششم (بدلیل تدریس کتاب جدیدالتألیف کار و فناوری) شهرستان کبودرآهنگ است که 98 نفر بودند با توجه به حجم کم معلمان همه آنها برای مطالعه انتخاب شدند که در نهایت توانستیم از 73 نفر آنها اطلاعات در زمینه موضوع تحقیق را جمع آوری کنیم. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه محقق ساخته با 38 گویه است که پایایی آن بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 0.90 برآورد شده است. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی(تحلیل عاملی، t تک نمونهای و t مستقل) استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که معلمان تسلط، سواد و صلاحیت لازم در خصوص آموزش سوادرایانهای را ندارند و عاملهای تأثیر گذار مانند محتوای کتاب پایه ششم، روش تدریس معلمان، توانایی علمی و اطلاعاتی معلمان، امکانات و تجهیزات مدارس، آموزشهای ضمن خدمت معلمان همراه با ضعفها و کمبودهایی است که نیازمند بازاندیشی و حمایت بیشتری از طرف دست اندرکاران آموزش و پرورش است.دانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-219613120200926Assessment of Satisfaction Rate and Attitude of Educationally-centered M.A. Students of Isfahan University about Education based on the Mentioned Methodبررسی میزان رضایت و نگرش دانشجویان کارشناسی ارشد آموزشمحور دانشگاه اصفهان از تحصیل به شیوه مذکور5365248110.22070/tlr.2016.13.1.53FAداودمیرزاییفردانشگاه آزاد اسلامی، واحد خرم آبادمحمدجوادلیاقتداردانشگاه اصفهانمحسنسورینژاددانشگاه بوعلی سیناسکینهاشرفیدانشگاه پیام نور، واحد دلفانJournal Article20200926The general purpose of the current study was to investigate the satisfaction rate and attitude of educationally-centered M.A. students of Isfahan University about education based on the mentioned method. The statistical population consisted of all the educationally-centered M.A. students of third term of Isfahan University (112 person) in 1390-1391 academic year. The statistical sample was equal to the population size, therefore 112 questionnaires was implemented from which 86 questionnaires were returned. The research method was descriptive survey and a self made questionnaire used for gathering the data. The face validity of questionnaire was approved after the initial implementation and troubleshooting by five professors of Isfahan University. Reliability of the questionnaire was calculated by using Cronbach's alpha coefficient 92/0. Data were analyzed by descriptive and inferential statistical methods. The results showed that educationally-centered students were dissatisfied toward their vocational (x̄=2.19) and educational (x̄=2.34) future and therefore worried about their professional and educational future. As well, the viewpoint of scientific community (x̄=2.51) is not positive towards this method. In addition, results indicated that the educationally centered students are generally interested in this method (x̄=3.37), therefore in order to resolve the concerns of educationally-centered students, it is necessary to provide instructions related to their professional and educational future. Moreover, students are satisfied from seminar presentation instead of thesis (x̄=3.60). Assessment of participants revealed that educationally-centered students mainly had earned the lower ranks in the focused M.A. test. In other words, their reasons to entry into an educationally-centered method do not correspond to the main objective of the course.هدف کلی پژوهش حاضر، بررسی میزان رضایت و نگرش دانشجویان کارشناسی ارشد آموزشمحور از تحصیل به شیوه مذکور در دانشگاه اصفهان بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد آموزشمحور ترم سه دانشگاه اصفهان (112 نفر) در سال تحصیلی 90-91 بودند. نمونه آماری برابر با حجم جامعه انتخاب شد لذا تعداد 112 پرسشنامه اجرا شد که در نهایت 86 پرسشنامه بازگشت شد. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بوده و اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شده است. روایی صوری پرسشنامه پس از اجرای مقدماتی ورفع اشکال توسط پنج نفر از اساتید دانشگاه اصفهان مورد تایید قرار گرفت . پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 0.92 محاسبه شد که نشاندهنده پایایی ابزار است . برای تحلیل اطلاعات از آزمون های آماری در سطوح توصیفی و استنباطی استفاده گردید. نتایج نشان داد؛ دانشجویان آموزشمحور نسبت به آینده شغلی (2.19=x̄) و تحصیلی (2.34=x̄) خود رضایت ندارند ودارای نگرانی نسبت به آینده شغلی و تحصیلی خود می باشند که در این میان دید جامعه علمی (2.51=x̄)نسبت به این شیوه نیز مثبت نمیباشد. به علاوه نتایج نشان داد که دانشجویان آموزشمحور به طور کلی به این شیوه علاقه دارند (3.37=x̄)، لذا لازم است زمینه رفع نگرانی دانشجویان را از طریق دستورالعمل های مرتبط با آینده شغلی و تحصیلی این دسته از دانشجویان فراهم کرد. همچنین دانشجویان از ارائه درس سمینار به جای پایان نامه (3.60=x̄) راضی میباشند. ارزیابی شرکت کنندگان نشان داد که عمده دانشجویان آموزشمحور کسانی بودند که از رتبه کمتری در آزمون متمرکز کارشناسی ارشد برخوردار بودند به عبارت دیگر علت ورود آنها به این شیوه تحصیل با هدف اصلی ایجاد دوره، هماهنگی ندارد.دانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-219613120200926The role of Achievement Goal Orientation and Self-efficacy Beliefs in Students' Learning Approachesنقش جهتگیری هدف پیشرفت و باورهای خودکارآمدی در رویکردهای یادگیری دانشآموزان6777248210.22070/tlr.2016.13.1.67FAفریباجعفریدانشگاه پیام نور، واحد بیجارتقیزوّاردانشگاه شهید مدنی آذربایجانJournal Article20200926The purpose of this research is to investigate the role of achievement goal orientation and self-efficacy beliefs in learning approaches and explain the predictive model of students' learning approaches. Learning approach demonstrates the quality and manner of materials learning and consists of three levels: deep, achievement and surface. Achievement goal orientation refers to the reasons and objectives of learners for doing homework and includes performance-orientation, performance-avoidance, mastery-orientation and mastery-avoidance goals. Self-efficacy beliefs refer to individuals' judgments about their abilities and their competency in doing the homework successfully. The statistical population consisted of high school students of Bijar city. 280 students were selected from groups of mathematics, empirical and human sciences by stratified random sampling method. They answered the following questionnaires: study process questionnaire (SPQ) devised by Biggs (1987), achievement goal questionnaire (AGQ) devised by Elliot & MC Gregor (2001) and self- efficacy subscale of Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ) devised by Pintrich & De Groot (1990). Results of Multiple regression analysis revealed that mastery-orientation (0/57) and performance-avoidance (-0/13) emerged as predictor of deep learning approach. Mastery-orientation (0/26) and performance-orientation (0/21) predicted achievement learning approach. Mastery-orientation (-0/45), performance-orientation (-0/16) and mastery-avoidance (0/13) emerged as positive predictor of surface learning approach. Results of simple regression analysis revealed that the ratio of self-efficacy in predicting deep learning approach, achievement learning approach and surface learning approach was 0/52 , -0/40 and –0/52, respectively. Evaluation of results not only reveals the interactions of cognitive and motivational patterns, but also includes significant points for educational systems.
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش جهتگیری هدف پیشرفت و باورهای خودکارآمدی در رویکردهای یادگیری و تبیین الگوی پیشبین رویکردهای یادگیری دانشآموزان است. رویکرد یادگیری کیفیت و نحوهی یادگیری مطالب را نشان میدهد و از سه سطح عمیق، حصولی و سطحی تشکیل شده است. جهتگیری هدف پیشرفت، به دلایل و مقاصد یادگیرندگان از انجام تکالیف اشاره میکند و شامل هدفهای عملکردگرایی، عملکردگریزی، تبحرگرایی و تبحرگریزی است. باورهای خودکارآمدی به قضاوت افراد دربارهی توانایی و شایستگیشان در انجام موفقیتآمیز تکالیف اشاره میکند. جامعهی آماری پژوهش را دانشآموزان متوسطهی شهر بیجار تشکیل میدادند. 280 نفر از دانشآموزان از رشتههای ریاضی، تجربی و انسانی به شیوهی طبقهای تصادفی برگزیده شدند و پرسشنامههای فراگرد مطالعهی بیگز (1987)، جهتگیری هدف پیشرفت الیوت و مک گریگور (2001) و مقیاس فرعی خودکارآمدی پرسشنامهی راهبردهای انگیزشی یادگیری پینتریچ و دیگروت (1990) در اختیار آنان قرار داده شد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که تبحرگرایی (0.57) و عملکردگریزی (0.13) رویکرد یادگیری عمیق؛ تبحرگرایی (0.26) و عملکردگرایی (0.21) رویکرد یادگیری حصولی؛ و تبحرگرایی (0.45-)، عملکردگرایی (0.16-) و تبحرگریزی (0.13) به طور مثبت رویکرد یادگیری سطحی را پیشبینی میکنند. نتایج تحلیل رگرسیون ساده نشان داد که سهم خودکارآمدی در پیشبینی رویکرد یادگیری عمیق، حصولی و سطحی به ترتیب برابر 0.52، 0.40 و 0.52- است. بررسی یافتهها، نه تنها روابط متقابل الگوهای شناختی و انگیزشی را آشکار میسازد بلکه نکات قابل تأملی برای سیستمهای آموزشی در بردارد. دانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-219613120200926The relationship between learning styles and personality traits with students' readiness of Tabriz University to Self-Directed Learningارتباط سبکهای یادگیری و ویژگیهای شخصیتی با آمادگی دانشجویان دانشگاه تبریز برای یادگیری خود – رهبر7988248310.22070/tlr.2016.13.1.79FAخلیلسلطان القراییدانشگاه تبریزوحیدهعبداللهی عدلی انصاردانشگاه تبریزJournal Article20200926The purpose of this research is to investigate the relationship between learning styles and personality traits with students' readiness of Tabriz University to self-directed learning. The statistical population included all students of Tabriz University from whom 346 students in different fields of study were selected through multistage cluster sampling. The research method is descriptive correlational. Data gathering tools were Kolb' Learning Style Inventory (LSD), NEO Personality Inventory (NEO- FFI) and Self-Directed Learning Readiness Scale (SDLR). The obtained data were analyzed by using SPSS statistical software. Pearson correlation coefficient test revealed that there is no significant relationship between cognitive learning styles and readiness to self-directed learning. The results of variance analysis showed that there is no significant difference between self-directed learning style and divergent, convergent, assimilating and accommodating styles. Moreover, multiple regression analysis indicated that the extroversion factors, agreeableness and conscientiousness emerged as positive predictors of Self-directed learning readiness and neuroticism negatively predicted readiness to self-directed learning.
هدف از پژوهش حاضر، بررسی ارتباط سبکهای یادگیری و ویژگیهای شخصیتی با آمادگی دانشجویان دانشگاه تبریز برای یادگیری خود – رهبر بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه تبریز بود که از بین آنان 346 دانشجو در رشتههای مختلف تحصیلی با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. برای اندازه گیری متغیرها از پرسشنامه سبکهای یادگیری کلب (LSD )، پرسشنامه شخصیتی نئو- فرم کوتاه (Neo-FFI) و مقیاس آمادگی برای یادگیری خود – رهبر ( SDLR) استفاده گردید. دادههای بدست آمده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین شیوههای یادگیری شناختی و آمادگی برای یادگیری خود- رهبر رابطه معنی دار وجود ندارد. نتایج حاصل از تحلیل واریانس یک طرفه نشان داد که تفاوت معنیداری در سطح یادگیری خود – رهبر دارندگان سبکهای واگرا، همگرا، جذب کننده و انطباق یابنده وجود ندارد. همچنین تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که عوامل برون گرایی، توافق پذیری و با وجدان بودن آمادگی برای یادگیری خود – رهبر را در جهت مثبت پیش بینی میکنند و نوروتیسزم آمادگی برای یادگیری خود – رهبر را در جهت منفی، پیشبینی میکند.دانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-219613120200926Investigating Effects of Superior Hijab in Shahed University (from the Perspective of Students, their Families and Faculty Members)بررسی آثار رعایت حجاب برتر در دانشگاه شاهد از دید دانشجویان، خانواده آنان و اعضای هیات علمی89103248410.22070/tlr.2016.13.1.89FAمحسنفرمهینی فراهانیدانشگاه شاهد0000-0003-3673-1756Journal Article20200926The present study investigates the effects of superior hijab in Shahed University from the perspective of students, their families and faculty members. The research method is Descriptive survey that is part of the applied research. The statistical population consisted of all students in Shahed University and their parents, as well as all of faculty members. Data gathering tool were student’s questionnaire, parent’s questionnaire and faculty member’s questionnaire. The results indicate that the effects of compliance superior hijab have been high in aspects of personal, social and scientific-teaching (educational) in Shahed University. Evaluation of obtained results regarding the students' attitudes toward factors affecting in the non-compliance superior hijab show that the influence of factors such as "lack of faith and modesty", "beauty-seeking", "incorrect education", "conformity with community", "expressing the character", "the effect of friends", "cultural invasion", "the importance of fashion in society and compliance with abnormal patterns", Draw attention (need to be seen, differentiation, glaring)" and "Promoting unveiling in the media (particularly television and cinema)" are very high. The influence of factors such as "hard conditions of marriage" and "Lack of knowledge of the covering rules and Hijab issue" in the non-compliance superior hijab are moderate.
پژوهش حاضر به بررسی آثار رعایت حجاب برتر در دانشگاه شاهد از دید دانشجویان، خانواده آنان و اعضای هیات علمی، پرداخته شده است روش تحقیق از نظر هدف جزو تحقیقات کاربردی و از نظر روش تحقیقی توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه شاهد و والدین آنها و همچنین کلیه اعضای هیأت علمی در سطح دانشگاه شاهد میباشد. در این تحقیق برای جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه دانشجویان، والدین و اعضای هیأت علمی استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است آثار فردی، اجتماعی و علمی - آموزشی (تحصیلی) الزام در رعایت حجاب برتر در دانشگاه شاهد، در حد زیاد میباشد. بررسی نتایج به دست آمده در خصوص بررسی دیدگاه دانشجویان در خصوص عوامل موثر در عدم رعایت حجاب برتر حاکی از آن است که: تأثیر عواملی همچون «ضعف ایمان و حیا»، «زیبایی طلبی»، «تعلیم و تربیت نادرست» ، «همنوایی با جامعه» ، «ابراز شخصیت»، «تأثیر دوستان»، «تهاجم فرهنگی»، «اهمیت به مُدگرایی در جامعه و تبعیت از الگوهای ناهنجار»، «جلب توجه دیگران (نیاز به دیده شدن - تمایز یابی- خود نمایی)» ، «ترویج بی حجابی در رسانهها (به ویژه تلویزیون و سینما)» در عدم رعایت حجاب برتر در حد زیاد و تأثیر عواملی همچون «دشواری شرایط ازدواج» و «عدم اگاهی از احکام پوشش و مسئله حجاب» در عدم رعایت حجاب برتر در حد متوسط میباشد.دانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-219613120200926A Comparative Study of the Viewpoint of Abu Nasr Al-Farabi and John Henry Newman about Scienceمطالعه تطبیقی دیدگاه حکیم ابو نصر فارابی و جان هنری نیومن در خصوص علوم105116248510.22070/tlr.2016.13.1.105FAمحمدحسنمیرزامحمدیدانشگاه شاهدJournal Article20200926The purpose of this study is to compare the viewpoint of Al-Farabi and Newman about science. The research method is descriptive-analytical (comparative analysis). Accordingly, thoughts of two thinkers are introduced generally, and then research questions have been formulated and presented. Findings indicate that perspective of two thinkers about science is generally interconnected, and includes three holistic/unity-oriented, component-oriented/specialized-oriented and value-oriented approaches. Al-Farabi and Newman share common viewpoints regarding having a specialized viewpoint about science, having an overall view to science, having a component/specialized viewpoint concerning science, having a value viewpoint to science, belief to accept a religion based on rational argument and having a unity approach about the goal of science. Moreover, their viewpoints are different from each other due to the breadth and scope of addressing the science and considering the criteria of excellence in science and applied view to science. According to these findings, an appropriate pattern of science education has been suggested in the educational system (university) at the end of this paper.
پژوهش حاضر با هدف تطبیق دیدگاه فارابی و نیومن در خصوص علوم و با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی (تحلیل تطبیقی) انجام شده است. بر این اساس در ابتدا اندیشههای دو متفکر بهصورت کلی معرفی، آنگاه سؤالهای پژوهش، صورتبندی و ارائه شده است. یافتهها نشان میدهد که بهطورکلی میتوان دیدگاه دو متفکر به علوم را پیوسته و مرتبط و شامل سه نگاه کل گرا / وحدتگرا، جزءگرا / تخصصی گرا و ارزشگرا دانست. دیدگاه فارابی و نیومن، از جهات داشتن دیدگاه تخصصی در خصوص علوم، داشتن نگاه کلی به علوم، داشتن نگاه جزئی / تخصصی به علوم، داشتن نگاه ارزشی به علوم، اعتقاد به پذیرش دین مبتنی بر استدلال عقلانی و داشتن نگاه واحد به هدف علوم، دارای اشتراک است همچنین، دیدگاه این دو از جهات وسعت و گستره پرداختن به علوم، در نظر گرفتن ملاکهای فضیلت علوم و کاربردی بودن نگاه به علوم، دارای افتراق است. بر اساس این یافتهها، در بخش پایانی مقاله، الگوی مناسب آموزش علوم در نظام آموزشی (دانشگاه) پیشنهاد شده است.