دانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-219610120130823Evaluation of Performance Quality of Humane Science Faculty Members in Payam Nour University in Procedure of Group Problem Solving Classes from Viewpoint of Students and Professorsارزیابی کیفیت عملکرد اعضای هیئت علمی رشتههای علوم انسانی دانشگاه پیامنور از دید دانشجویان و استادان در فرایند کلاسهای رفع اشکال گروهی1182326FAمحسنذوالفقاردانشگاه پیام نورمحمودمهر محمدیدانشگاه تربیت مدرسJournal Article20200926 The research total goal is evaluation of performance quality of human science faculty members in Payam Nour University in procedure of group problem solving classes from viewpoint of students and professors. The research is descriptive sur-vey and its statistical population includes 150000 human science students in Payam Nour University and 320 faculty members. Krejcie and Morgan tables were applied in order to estimate number of required sample and 1980 students and 98 faculty members were selected using stratified random sampling. Data gathering tools are two structured questionnaires, supervising the dimensions and elements of class behaviors and teaching skills including components such as methodology and expertise in the subject, class management and motivational and emotional aspects of education which steps of reliability and validity determination is done and then it is used for obtaining students’ feedback in addition to the professors’ self-evaluation. The gathered data were analyzed through descriptive statistics indicators and t-tests in independent groups and bilateral variance analysis. The findings indicates that there is not meaningful difference between students’ evaluation of performance quality of faculty members based on some individual and scientific factors such as major, location of services, age, and sex from one hand, and methodology and having dominance in the subject, class management and motivational and emotional aspects of problem solving classes on the other hand. Also, findings showed that there is meaningful difference between students’ evaluation of performance quality of faculty members and faculty members’ self-evaluation in all factors. It means that faculty members have evaluated themselves in a higher level while students did not believe this.هدف کلی پژوهش، ارزیابی کیفیت عملکرد اعضای هیئت علمی رشتههای علوم انسانی دانشگاه پیامنور از دید دانشجویان واستادان در فرایند کلاسهای رفع اشکال گروهی بوده است. روش تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی بوده و جامعه آماری پژوهش، شامل؛ 150 هزار نفر از دانشجویان رشتههای علوم انسانی دانشگاه پیام نور و نیز 320 نفر عضو هیئت علمی دانشگاه بودهاند.به منظور برآورد تعداد نمونه مورد نیاز از جدول کرجسی و مورگان استفاده و به کمک روش نمونهگیری طبقهای تصادفی 1980 نفر از دانشجویان و نیز 98 نفر از اعضای هیئت علمی انتخاب شدند. ابزار گردآوری د ادهها، دو پرسشنامه محققساخته، ناظر بر ابعاد و عناصر رفتارهای کلاسی و مهارتهای تدریس شامل مؤلفههای؛ روش تدریس و تسلط بر موضوع، مدیریت کلاس و جنبههای انگیزشی و عاطفی فرایند آموزش- یادگیری بوده که مراحل تعیین روایی و پایایی در آنها انجام و سپس جهت کسب نظرات دانشجویان به علاوه خود ارزیابی استادان، استفاده شدهاست. دادههای گردآوری شده با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و آزمونهای؛ tدر گروههای مستقل و تحلیل واریانس دو طرفه، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که، بین ارزیابی دانشجویان از کیفیت عملکرد اعضای هیئت علمی برحسب برخی عوامل شخصی و علمی، شامل؛ رشته تحصیلی، محل خدمت، سن و جنس ازیکسو و نیز روش تدریس و تسلط بر موضوع درس، مدیریت کلاس و رعایت جنبههای انگیزشی و عاطفی کلاسهای رفع اشکال ازسویدیگر، تفاوت معنیدار وجودندارد؛ همچنین نتایج پژوهش، نشان داد؛ بین ارزیابی دانشجویان از کیفیت تدریس اعضای هیئت علمی و خودارزیابی اعضای هیئت علمی در تمامی عوامل، تفاوت معنیدار وجوددارد بدین معنا که اعضای هیئت علمی، خود را در سطحی بالاتر مورد ارزیابی قراردادهاند درحالیکه دانشجویان، چنین باوری نداشتهاند.دانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-219610120130823Survey of Relation between Control Resource, Learning Styles and Self-regulated Learning and Academic Success of Online Course Studentsبررسی رابطه منبع کنترل، سبکهای یادگیری و یادگیری خودتنظیم با موفقیت تحصیلی دانشجویان دورههای آموزشی بر خط19382327FAبهمنسعیدی پوردانشگاه پیام نور0000-0001-5644-9972مرجانمعصومی فرددانشگاه پیام نورمیترامعصومی فرددانشگاه آزاد اسلامیJournal Article20200926 The purpose of this research is survey of relation between control resource, learn-ing styles and self-regulated learning and academic success of online course stu-dents. Statistical population in this research is all master-level students attendant in first virtual courses of University of Tehran. A sample of 200 students was selected using random stratified sampling. Three questionnaires: Rotter’s control resource (1996), Kolb learning inventory (1971), Pnitrich and De Groot self-regulated learning (1990) were used for data gathering. Pearson correlation coeffi-cient indicated that there is meaningful positive relation between internal control resource, homework internal valuation, self-efficiency and self-regulation and academic success of online course students. Also, linear regression test results showed that 16% of academic success changes could be predictable by self-regulation variable.هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین منبع کنترل، سبکهای یادگیری و یادگیری خودتنظیم با موفقیت تحصیلی دانشجویان دورههای آموزشی برخط بوده است. جامعه آماری، تمامی دانشجویان کارشناسیارشد، شرکتکننده در دوره اول آموزشهای مجازی دانشگاه تهران، بودهاند. با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی، نمونهای با حجم 200 نفر از بین آنان انتخاب شدهاند. جهت گردآوری دادههای لازم از سه پرسشنامه؛ منبع کنترل راتر (1996)، سیاهه سبک یادگیری کلب (1971) و پرسش-نامه یادگیری خودتنظیم پینتریچ و دیگروت (1990)، استفاده شده است. ضریب همبستگی پیرسون، نشانداد؛ که بین منبع کنترل درونی، ارزشگذاری درونی تکلیف، خودکارآمدی و خودتنظیمی با موفقیت تحصیلی دانشجویان دورههای بر خط، رابطه مثبت معنیدار وجود دارد هم چنین نتایج آزمون رگرسیون خطی، نشان داد که 16 درصد تغییرهای موفقیت تحصیلی به وسیله متغیر خودتنظیم، قابل پیشبینی است.دانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-219610120130823Weighting and Prioritizing of Valuation Factors and Indicators for Applied Science in Primary Schoolوزن دهی و اولویتبندی عوامل و نشانگرهای ارزشیابی برنامه درسی علوم تجربی دوره ابتدایی39602329FAغلامرضایادگارزادهسنجش اموزش کشوزحسنسرمدیآموزش و پرورش همدانJournal Article20200926Hierarchical analysis is one of the prioritization methods of phenomena. This method provides comparison and use of expert people. In this research, the men-tioned method was applied in order to weight and prioritize valuation factors and indicators for applied science in primary school. The methodology of this research is descriptive survey. The statistical population is all experts (education heads) of Hamadan Province Education Office in primary level which all of them responded to the questionnaires due to lack of sampling. Data analysis was done through hierarchical analysis using Excel software. Findings showed that on viewpoint of experts and with regards to importance level, significant factors in valuation of applied science course in primary school were generals, content, goals, logic of plan, role of teacher, learning activities, measurement, learning materials and resources, location, time and grouping. Regarding the valuation indicators in generals of curriculum, indicators of the program accordance to primary education principles, capability of the program in growing the basic scientific competencies, and realization rate of the program had more weight. Also, in program’s logic and goals, indicators of the program’s accordance to students’ needs, it’s accordance to primary education goals, and compatibility of curriculum with scientific principles, structures and bases had more weight. On content and learning activities, indicators of content accordance to learning needs, content accordance to general goals of the program, and focus of learning strategies on learner had more weight and importance. Considering the role of teacher and measurement, rate of program’s accordance to role of teacher, rate of consideration to role of teacher, and prediction of flexible role for teacher had most weight. About learning resources and grouping, indicators of foresee of laboratory equipments in program, prediction of required software and hardware, and prediction of group learning activities had highest weight. Finally, in factors of time and space, prediction of laboratory in program, explanation of program’s location to school, and time allocated to learning owned most weights.تحلیل سلسلهمراتبی از روشهای اولویتبندی، پدیدهها است. این روش، امکان مقایسه و استفاده از نظرات افراد خبره را فراهم میآورد. در پژوهش حاضر، به منظور وزندهی و اولویتبندی عوامل و نشانگرهای ارزشیابی برنامه درسی علوم تجربی دوره ابتدایی، از روش مذکور استفاده شده است. روش تحقیق، توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه پژوهش، تمامی کارشناسان آموزش و پرورش ابتدایی استان همدان (سرگروههای آموزشی) بودهاند که با عنایت به عدم نمونهگیری، تمامی آنان، به پرسش-نامه پاسخ دادهاند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از تحلیل سلسلهمراتبی و به کمک نرمافزار Excel، انجامشدهاست. یافتهها نشانداد؛ از نظر کارشناسان و به ترتیب اهمیت، عوامل شاخص در ارزشیابی برنامه درسی علوم تجربی دوره ابتدایی، شامل؛ " کلیات برنامه، محتوی، اهداف برنامه، منطق برنامه، نقش معلم، فعالیتهای یادگیری، سنجش، مواد و منابع یادگیری، مکان رخداد برنامه، زمان و گروهبندی میباشند. در حوزه نشانگرهای ارزشیابی؛ در عامل کلیات برنامه درسی، نشانگرهای؛ میزان تناسب برنامه با اصول آموزش ابتدایی، توان برنامه در پرورش صلاحیتهای علمی پایه و میزان تحقق اهداف برنامه، وزن بالاتری داشتهاند هم چنین در عامل منطق برنامه و اهداف، نشانگرهای؛ تناسب اهداف برنامه با نیازهای دانشآموزان، تناسب برنامه با اهداف آموزش ابتدایی و هماهنگی برنامه درسی با مبانی، اصول و ساختار علوم، از وزن بالاتری برخوردار بودهاند. در عامل محتوی و فعالیتهای یادگیری، نشانگرهای؛ تناسب محتوی با نیازهای یادگیری، تناسب محتوی با اهداف کلی برنامه و تمرکز راهبردهای یادگیری بر یادگیرنده، وزن بالاتری را به خود اختصاصدادند. در عامل نقش معلم و سنجش، نشانگرهای؛ میزان هماهنگی برنامه با نقش معلم، میزان توجه به نقش معلم در برنامه و پیشبینی نقش انعطافپذیر برای معلم در سند برنامه، وزن بالاتری داشتهاند. در عامل منابع یادگیری و گروهبندی، نشانگرهای؛ پیشبینی امکانات آزمایشگاهی در برنامه، پیشبینی نرمافزار و سختافزارهای مورد نیاز و پیشبینی فعالیتهای گروهی یادگیری، وزن بالاتری داشتهاند هم چنین در عامل فضا و زمان، نشانگرهای؛ پیشبینی آزمایشگاه در برنامه، تصریح فضای اجرای برنامه به مدرسه و زمان اختصاص یافته به یادگیری، وزن بیشتری داشتند.دانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-219610120130823Surveying Viewpoint of Headmasters and Teachers of State Girl High Schools in Tehran District 5 on School Laboratory and its influence on Curriculumsبررسی دیدگاه دبیران و مدیران دبیرستانهای دخترانه دولتی منطقه پنج شهر تهران درباره کتابخانههای آموزشگاهی و اثر آن ها بر برنامه-های درسی61742331FAنصرتریاحینیامرجانکیان0000-0002-3920-5447مجیدعلی عسگری0000-0001-8760-9756Journal Article20200926This paper surveys viewpoint of headmasters and teachers of state girl high school in Tehran district 5 on school laboratory and its influence on curriculums. Method-ology of this research is descriptive and statistical population is all teachers and headmasters of mentioned high schools in academic year of 2009-2010 which are 190 people. Estimation of sample was done based on Morgan and Krejcie Table and 127 people were selected through random sampling. Data gathering tools were two structured questionnaires (headmasters and teachers with 21 closed-ended questions and 1 open-ended one). Psychometrics of these tools was examined and their required validity and reliability was provided. Findings showed that headmas-ters and teachers consider libraries effective in curriculum improvement. Almost half of respondents considered it necessary to allocate “Book Reading” within students’ curriculum while such course is not included in students’ curriculum. In order to improve curriculums and expansion of students’ learning, establishment of dynamic school libraries with expert bookkeeper, moderation of school curriculum by inclusion of school libraries programs, and allocation of time to use libraries in schools could be useful and effective.پژوهش حاضر، دیدگاه دبیران و مدیران دبیرستانهای دخترانه دولتی منطقه پنج شهر تهران را در خصوص کتابخانههای آموزشگاهی و اثر آن ها بر برنامههای درسی، بررسی نموده است. روش تحقیق، توصیفی بوده وجامعه آماری پژوهش نیز تمامی دبیران و مدیران دبیرستانهای مذکور در سال تحصیلی 89-1388 بودهاند. جامعه آماری 190 نفر بوده است. برآورد نمونه براساس جدول کرجسی و مورگان، انجام و تعداد 127 نمونه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی، انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری دادهها دو پرسشنامه محققساخته؛ مدیران و دبیران با 21 سوال بسته پاسخ و به همراه یک سوال باز پاسخ، بودهاست. ابزارها قبل از اجرا به لحاظ ملاحظات روانسنجی بررسی و روایی و پایائی لازم در آن ها، تامین شدهاست. نتایج حاکی از آن بود که؛ دبیران و مدیران استفاده از کتابخانه را در بهبود برنامههای درسی، مؤثر دانستهاند. بهطور تقریبی نیمی از پاسخگویان تخصیص واحدی درسی به نام «کتاب-خوانی» را در برنامه درسی دانشآموزان لازم دانستهاند در حالی که تاکنون چنین واحد درسی، در برنامه درسی آموزشگاهی، قرارداده نشده است. به منظور کمک به بهبود برنامههای درسی و توسعه یادگیری دانشآموزان، استقرار کتابخانههای آموزشگاهی پویا با حضور کتابدار متخصص، متعامل سازی برنامههای درسی مدرسهای با برنامه-های کتابخانههای آموزشگاهی و هم چنین تخصیص زمان برای استفاده از کتابخانه در مدارس، میتواند، موثر واقع گردد.دانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-219610120130823Identification and Categorization of Skills Required for Virtual Studentشناسایی و دستهبندی مهارتهای مورد نیاز دانشجوی مجازی75902333FAفرهادسراجیدانشگاه بوعلی سیناJournal Article20200926The purpose of this survey is provision of a conceptual model for identification andcategorization of skills required for virtual student. Special environment of virtuallearning has posed inevitable necessities which should be considered: skills requiredfor virtual student is identified and categorized. Two main questions of the researchinclude: 1- What properties does have virtual learning environment? 2- What skillsvirtual student should have in order to be successful in such environment? Descriptive-analytic method was used in the first and second steps of research and in thethird step, content analysis was applied. searching related resources in the first andsecond steps, virtual learning environment was examined as binding factor for typeof required skill and in third one, the researches published (2001-2010) in 5 ISIholderpublication related to skills related to virtual student were extracted and contentlyanalyzed. Findings showed that 8 significant properties of virtual learningenvironment including technological base of virtual environment, access to differentsoftware and tools, access to various information sources, use of social software,ceaseless communication, access to tutorial and multimedia content, having differentchoices and non-verbal interactions, create some necessities so students in orderto be accepted in virtual courses should have nine skills including skill in computerapplication, skills in use of internet tools, problem solving, critical thought, inquiry,application of methods of study and learning, metacognitive skill, self-navigation,and skill in virtual communication. In this conceptual model, the relation between 8properties of virtual learning environment and their influenced necessities with nineskills required for virtual student is mentioned and shown.هدف پژوهش حاضر ارائه مدل مفهومی برای شناسایی و دسته بندی مهارت های مورد نیاز دانشجوی الکترونیکی است. در این پژوهش ویژگی های محیط یادگیری الکترونیکی به عنوان عوامل الزام آور برای کسب مهارت مورد نیاز دانشجوی الکترونیکی تلقی شده است. از این رو سوال های اصلی این پژوهش عبارتند از؛ محیط یادگیری الکترونیکی چه تفاوت هایی با محیط یادگیری حضوری دارد؟ و یادگیرندگان برای موفقیت در این محیط به چه مهارت هایی نیاز دارند؟ این پژوهش با استفاده از روش توصیفی، از طریق مرور منابع مرتبط و با جستجوی منابع در دو سطح انجام شده است. در سطح اول، ابتدا از بررسی منابع معتبر الزام های مربوط به مهارت ها شناسایی گردید و سپس با جستجو در پایگاه داده های معتبر، وب سایت اغلب دانشگاه ها و سازمان های ارائه کننده آموزش الکترونیکی، پژوهش های چاپ شده(از سال 2000- 2010)در پنج نشریه دارای نمایه ISI و سایر منابع معتبر مهارت های مورد نیاز دانشجوی الکترونیکی استخراج شد. بر اساس یافته های این پژوهش هشت ویژگی؛ فناورانه بودن محیط الکترونیکی، دسترسی به ابزارها و نرم افزارهای گوناگون، دسترسی به منابع اطلاعاتی متنوع، امکان شرکت و استفاده از نرم افزارهای اجتماعی، ارتباط هرزمانی، دسترسی به محتوای چندرسانه ای و خودآموز، امکان انتخاب های گوناگون و تعامل های غیرحضوری الزاماتی را به وجود می آورد که یادگیرندگان برای ورود به دوره های یادگیری الکترونیکی باید از مهارت های نه گانه همچون؛ کاربری رایانه، مهارت در کاربرد ابزارهای اینترنتی، مهارت حل مساله، تفکر انتقادی، مهارت پرسشگری، به کارگیری شیوه های مطالعه و یادگیری، مهارت فراشناختی، خودرهیابی و مهارت ارتباط الکترونیکی برخوردار باشند. در مدل مفهومی حاصل این پژوهش ارتباط بین هشت ویژگی محیط الکترونیکی و الزام آنها بر کسب مهارت های نه گانه دانشجوی الکترونیکی بیان و نمایش داده شده است.دانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-219610120130823Comparison of Two Descriptive and Classic Academic Success Valuations from Viewpoint of Headmasters and Teachers of Primary Schools in Shooshمقایسه دو شیوه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی توصیفی و سنتی از دید معلمان و مدیران مدارس دوره ابتدایی شهر شوش911082335FAعباسشکاریمهدیسبحانینژادفرینازبهرویJournal Article20200926The purpose of this paper is to compare two descriptive and classic academic suc-cess valuations from viewpoint of headmasters and teachers of primary schools in Shoosh during 2008-2009 period. The methodology was descriptive survey and statistical population was all teachers and headmasters of primary schools in Shoosh participating in descriptive valuation plan. Using Krejcie and Morgan Tables, respectively 85 and 65 persons were selected as statistical sample by random stratified sampling method. Survey tool was structured questionnaire including demographics and components tested by 39 closed-ended questions and open-ended questions which its form and content validity is provided and its reliability through Cronbach alpha is 0. 91 in descriptive components of academic success valuation and 0.93 in classic components of academic success valuation. Data statistical analysis in descriptive level is done descriptive statistical indicators and in deductive level is done by t-test, f-independent groups, single-way variance analysis, and Scheffe's test. Findings showed that there was no meaningful difference between respondents' viewpoint based on job rank, age, education, and work experience while there was significant difference based on sex. In comparison to influence of classic and descriptive valuation in components of behavior improvement, learning improvement, and mental health of students, there is meaningful difference between higher average of descriptive academic success valuation and classic academic success valuation average but in other two components, difficulty in teaching-learning for participating teachers and interaction between students' parents and teachers and headmasters, no meaningful difference was not observed between influence of the two academic success valuation.هدف پژوهش حاضر، بررسی مقایسهای دو شیوه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی توصیفی و سنتی از دید معلمان و مدیران مدارس دوره ابتدایی شهر شوش در سال تحصیلی 1388-1387 بوده است. روش پژوهش توصیفی، از نوع پیمایشی و جامعه آماری نیز شامل تمامی معلمان و مدیران مدارس دوره ابتدایی مجری طرح ارزشیابی توصیفی در شهر شوش بوده اند. از بین جامعه مذکور، با استفاده از جدول کرجسی و مورگان به -ترتیب، 85 و65 نفر با بهرهگیری از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی، به عنوان نمونه آماری، انتخابشدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محققساخته طی دو بخش جمعیت-شناختی و مؤلفههای مورد آزمون با 39 پرسش بسته پاسخ و پرسش باز پاسخ، بوده که روایی صوری و محتوایی آن تامین و پایایی آن نیز طی ضریب آلفای کرونباخ در بخش مؤلفههای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی توصیفی91/0 و در بخش مؤلفههای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی سنتی، برابر با 93/0 بوده است. تحلیل آماری دادهها در سطح توصیفی به کمک شاخصهای آماری توصیفی و در سطح استنباطی، حسب انواع آزمونهای؛ « t » گروه های مستقل، « F تحلیل واریانس یک راهه و هم چنین آزمون شفه انجام شده است. یافتهها نشان داد؛ بین دیدگاه پاسخدهندگان براساس؛ سمت، سن، تحصیلات و سابقه خدمت، تفاوت معنادار وجود نداشته و تنها براساس جنس، اختلاف معنیدار وجود داشته است. در مقایسه تأثیر ارزشیابی توصیفی و سنتی در مؤلفههای؛ بهبود رفتار، بهبود یادگیری و سلامت روانی دانشآموزان، میانگین بالاتر ارزشیابی پیشرفت تحصیلی توصیفی، با میانگین ارزشیابی پیشرفت تحصیلی سنتی، دارای اختلاف معنیدار بوده ولی
در دو مؤلفه دیگر؛ دشواری فرایند یاددهی- یادگیری معلمان مجری طرح و نیز تعامل اولیای دانشآموزان با مدیران و معلمان مدارس، تفاوت معنیداری بین تأثیر دو شیوه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، مشاهده نشدهاست.دانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-219610120130823Surveying Challenges and Opportunities of Democracy Education in Fars Province Primary Schoolsبررسی چالشها و فرصتهای ترویج دموکراسی در مدارس دوره ابتدایی استان فارس1091282337FAسیدرضابلاغتدانشگاه سیستان و بلوچستانمیرعبدالحسیننقیبزادهیحییقائدیعلیرضامحمودنیاJournal Article20200926The purpose of this research, with field research (survey), is surveying and determining
challenges and opportunities of democracy education in Fars Province primary
school. In this paper, democracy is considered as life style. The statistical
population is all primary school teachers. 372 persons were selected by multi-step
cluster sampling. Data gathering tool was structured questionnaire in Likert scale.
Data analysis was done in descriptive and deduction forms. Findings showed that
some challenges on democracy education in primary schools including lack of civilized
institutes and agencies, dictatorship atmosphere in some families, intense bureaucracy,
extreme concentration of education system, dominant tradition of speaking-
teacher methodology, limited application of active and participating teaching
system, class distance between students, and economic, social and educational inequality
was observed among some teachers' behavior. Some of future opportunities
of democracy …. In primary schools can be teachers councils, student councils, "life
school" plan, establishment and development of thought rooms, teacher-parent
community, establishment of student scientific groups and communities, participating
learning, active and discovering teaching methods, researcher teacher plan,
growth network, and job consultation of students' parents.هدف مطالعه حاضر با روش تحقیق زمینهای (پیمایشی)، بررسی و تعیین چالشها و فرصتهای ترویج دموکراسی در مدارس دوره ابتدایی استان فارس بوده است. در این مقاله، دموکراسی، بهمثابه سبک، یا روش زندگی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه معلمان مدارس دوره ابتدایی استان فارس بود که به کمک روش نمونهگیری، خوشهای چند مرحلهای، 372 نفر نمونه از بین آنان، انتخاب شد. ابزار جمعآوری دادهها، پرسش-نامه محققساخته در مقیاس لیکرت بود. تجزیه وتحلیل دادهها، طی دو بخش؛ توصیفی و استنباطی انجام شد. یافته ها نشان داد؛ برخی از چالشهای ترویج دموکراسی در مدارس دوره ابتدایی، شامل؛ کمبود تشکل های مدنی دانشآموزی، جو مستبدانه برخی خانوادهها، بوروکراسی شدید، تمرکز شدید نظام آموزش و پرورش، سنّت غالبِ روش تدریس سخنرانی، استفاده محدود از روشهای تدریس فعال و مشارکتی، فاصله طبقاتی بین دانشآموزان و نابرابری اقتصادی، اجتماعی و آموزشی در بین برخی از معلمان و مدیران بوده اند هم چنین، مشخص شد؛ برخی از فرصتهای آتی ترویج دموکراسی در مدارس دوره ابتدایی می تواند، شامل؛ شورای معلمان، شوراهای دانشآموزی، مجلس دانشآموزی، طرح «مدرسه زندگی»، تشکیل یا توسعه اتاقهای فکر، انجمن اولیا و مربیان، تشکیل گروهها و انجمنهای علمی دانشآموزی، یادگیری مشارکتی، روشهای تدریس فعال و اکتشافی، طرح معلم پژوهنده، شبکه رشد و نیز مشورت و هدایت شغلی والدینِ دانشآموزان باشد.