دانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-21963120050823The Effects of Self-regulation in Learning Strategies on Math Achievement among Female High School Freshman Studentsاثرآموزش خودگردانی در یادگیری (راهبردهای گزارشنویسی و تهیه نمودار) درس ریاضی دانشآموزان دختر سال اول دبیرستان1122141FAسعیدهحمیدیJournal Article20200926 The main objective of this research was to improve mathematics achievement of female high-school freshman students through teaching them two strategies for self-regulation in learning (i.e.writing journals and graphical feedback). Prior to instruction Rayvan test was used to control intelligence, following the instruction "self-regulation test" was used to evaluate self-regulation degree and a "teacher made test" was utilized to evaluate math achievement. The research sample was a group of sixty freshman students from a high-school, in Tehran’s school district number 10 who were underachievers in mathematics and self-regulation. These students were divided randomly to four groups a control group and three experimental groups. The control group did not receive any teaching. The first experimental group members were thought to carry on writing journals strategy, the second experimental group members were thought the graphical feedback strategy and the third group were taught to use both strategies. Research results showed that the students who had learned the two strategies had a high mathematics achievement and self regulation significantly different, compared with the other two groups.هدف اصلی این پژوهش، بهبود عملکرد ریاضی دانشآموزان دختر سال اول دبیرستان از طریق آموزش راهبردهای خودگردانی در یادگیری (گزارشنویسی و تهیه نمودار) و همچنین بهبود میزان خودگردانی دانشآموزان است. به این منظور از آزمون هوش ریون برای کنترل متغیر هوش، از آزمون خودگردانی جهت سنجش میزان خودگردانی واز آزمون معلم ساخته برای سنجش عملکرد ریاضی استفاده شد. نمونه تحقیق 60 نفر از دانشآموزان دختر سال اول یک دبیرستان بودند. این دانشآموزان از منطقه 10 آموزش و پرورش شهر تهران که در درس ریاضی و خودگردانی ضعیف بودند انتخاب شدند. دانشآموزان بهطور تصادفی به چهار گروه 15 نفری که یک گروه بهعنوان گروه کنترل و سه گروه بهعنوان گروه آزمایشی اول، دوم و سوم بودند تقسیم شدند. به گروه کنترل, هیچ آموزشی داده نشد. به گروه آزمایشی اول, راهبرد گزارشنویسی، به گروه آزمایشی دوم, راهبرد تهیه نمودار و به گروه آزمایشی سوم, ترکیبی از هر دو راهبرد آموزش داده شد. نتایج بهدست آمده از این پژوهش نشان داد دانشآموزانی که از روش ترکیبی هر دو راهبرد گزارشنویسی و تهیه نمودار استفاده کردند، بهطور معناداری میزان خودگردانی و عملکرد ریاضی بالاتری نسبت به دانشآموزان گروههای گزارشنویسی تهیه نمودار و کنترل از خود نشان دادند.دانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-21963120050823Features and Skills associated with the Management of Time among Junior High School Principalsبررسی ویژگیها و مهارتهای مدیریت زمان در مدارس راهنمایی شهر تهران و مقایسه آن با وضع مطلوب13282143FAناصرجواهریزادهJournal Article20200926 This study aimed at identification of the features and skills associated with the management of time among junior high school principals and its comparison with the ideal situation. To this aim a sample of 177 junior high school principals from different districts of Tehran were studied using the three tools of studying documents, interviews and questionnaires. The information obtained was analyzed using the related test and factor analysis. The results showed that the features of time management verified in other studies will with some modification be confirmed in junior high schools too. There is also a significant difference between the exisiting and the ideal situations. At the end, some suggestions concerning the improvement of time management are offered.در این پژوهش, بررسی ویژگیها و مهارتهای مدیریت زمان در مدیران مقطع راهنمایی نظام آموزش و پرورش و مقایسه آن با وضع مطلوب مد نظر قرار گرفته است. بدینمنظور, نمونهای مرکب از 177 مدیر مدرسه راهنمایی در مناطق مختلف شهر تهران با استفاده از سه ابزار بررسی اسناد و مدارک، مصاحبه, و پرسشنامه مورد مطالعه قرار گرفت و اطلاعات بهدست آمده با استفاده از آزمون «تی» وابسته و تجزیه و تحلیل عاملی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج بهدست آمده حاکی است که ویژگیهای مدیریت زمان که در پژوهشهای دیگران مورد تأیید قرار گرفته با اندک تغییر در مدیریت مدارس راهنمایی نیز مورد تأیید است. همچنین بین وضع مطلوب و موجود مدیریت زمان, تفاوت معناداری وجود دارد. در پایان مقاله نیز پیشنهادهایی به منظور بهبود مدیریت زمان ارائه گردیده است.دانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-21963120050823Academic Achievement Motivation and Personality Traitsبررسی رابطه بین انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه شهر اصفهان با ویژگیهای شخصیتی آنان29382145FAاحمدعابدیحمید رضاعریضیمهدیسبحانینژادJournal Article20200926 The present research aimed to study the relationship between academic achievement motivation and personality traits of high school students in Isfahan city as well as determining the degree to which each personality variable influences the students' academic achievement. To this aim, 180 students, among Isfahan city high school students were randomly selected and studied. Some of the findings indicated that among the personality variables related to academic achievement motivation, the following were influential to the extent stated below: psychological hardiness 28%, self efficacy 21%, endogen values 18%, internal locus of control 16%, and self esteem 16%. پژوهش حاضر تحت عنوان؛ بررسی رابطه بین انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه شهر اصفهان با ویژگیهای شخصیتی آنان بهدنبال تعیین رابطه و سهم نسبی انواع متغیرهای شخصیتی در تبیین انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بوده است. به همین منظور180 نفر نمونه با روش طبقهای متناسب با حجم و تصادفی ساده از بین جامعه دانشآموزان دوره متوسطه شهر اصفهان انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتهاند. بخشی از نتایج بهدست آمده حاکی از آن است که از بین عوامل شخصیتی مرتبط با انگیزش پیشرفت تحصیلی، سر سختی روانشناختی (28 درصد)، خود ـ اثربخشی (21 درصد)، ارزشهای درونزاد (18 درصد)، منبع کنترل درونی (16 درصد) و عزتنفس (16 درصد)، تبیینکننده انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه شهر اصفهان بودهاند.دانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-21963120050823Investigation of the Unintended Consequences of School's Social Climate in High Schoolsبررسی پیامدهای قصد نشده «برنامه درسی پنهان» ناشی از جوّ اجتماعی مدارس دوره متوسطه شهر اصفهان و ارائه راهکارهایی برای کاهش پیامدهای منفی آن39482147FAمحمدحسینعلیخانیمحمودمهر محمدیJournal Article20200926 This study aimed at disclosing the unintended learning consequences related to the social climate of selected high schools in Isfahan. It, therefore, exemplifies research in the realm of so called "hidden curriculum" so prevalent in the field of curriculum studies. Although the unintended learnings are not necessarily miseducational, but this study concentrate on outcomes or consequences deemed detrimental to the total education of student based on values and criteria guiding the education enterprise in Iran. The study was carried out in two phases. In the first phase a sample of 400 high school students were randomly selected from the population of high school student in Isfahan and were asked to identify the social climate of their school. The research instrument was a questionnaire designed by the researcher and validated through proper procedures. The data was then analyzed so that two distinct types of social climates, restricted and unrestricted, could be clearly distinguished. In the second phase, the researcher sought to describe the unintended learnings culminating from each of the two categories of schools. The absence of three specific qualities, namely initiative, cooperation and self-esteem entered into this phase of study. A total of 45 students participated in this phase and data was collected through semi-structured interview. All the interview sessions were conducted by the researcher and the process was fully recorded for purposes of documentation and cross-check. The recorded responses were then analyzed and the findings were validated by a group of experts in education. The results indicated that a significant difference there exists between the two sub-groups of high schools with regards to the attitudes in questions, namely collaboration and cooperation, docility and self-esteem. Also, a significant difference was found between the girls and boys who belonged to a similar climate. This finding requires further examination to reach a plausible explanation. یکی از مهمترین برنامههایی که در نظام آموزشی انجام میشود, «برنامه درسی پنهان» است. منابع تخصصی و یافتههای تحقیقاتی حوزه برنامه درسی نشان میدهد که «محیط اجتماعی مدرسه» مهمترین عامل شکلگیری برنامه درسی پنهان است, اما در کشور ما تاکنون تلاشی در این زمینه صورت نگرفته است. پژوهش حاضر با هدف «آشکارسازی تأثیر پیامدهای قصد نشده ناشی از محیط اجتماعی مدرسه بر نگرشهای دانشآموزان مدارس دوره متوسطه شهر اصفهان و ارائه راهکارهایی برای کاهش پیامدهای منفی آن» در دو مرحله اجرا شد. در مرحله اول 400 آزمودنی به شیوه تصادفی از میان جامعه دانشآموزان دبیرستانهای دولتی و غیرانتفاعی شهر اصفهان انتخاب شدند و با بهکارگیری «روش توصیفی» و استفاده از پرسشنامه, محقق ساخته, جوّ اجتماعی مدارس شناسایی و مدارس به دو گروه «باز و بسته»تقسیم گردید. اعتبار پرسشنامه به روش آلفای کرانباخ 88./ بود و روایی محتوای آن به تأیید 8 نفر از متخصصان رسید. از شاخصهای آمار توصیفی, آماره آزمون «تی» مستقل و تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) برای تحلیل دادهها استفاده شد. در مرحله دوم برای تبین پیامدهای پنهان و پاسخ به سؤالهای تحقیق از «روش کیفی» مصاحبه نیمه سازمان یافته (با 45 دانشآموز از مدارس باز و بسته ) و مشاهده استفاده شده. تحلیل دادهها و روایی و اعتبار ابزار در این مرحله متناسب با روشهای کیفی انجام شد. برای اعتبار بخشی و نتایج و راهکارها از نظر جمعی از متخصصان و صاحبنظران تعلیم و تربیت در سطح کشور نیز استفاده گردید.نتایج پژوهش نشان داد که بین جوّ مدارس «باز و بسته» «دخترانه و پسرانه» تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین تأثیر پیامدهای پنهان بر دانشآموزان مدارس «با ز و بسته», «دخترانه و پسرانه» بهطور قابل ملاحظه متفاوت است.دانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-21963120050823Educational Needs of Instructors in Vocational Centers of Tehranبررسی نیازهای آموزشی مربیان مراکز آموزش فنی و حرفهای استان تهران49622149FAمحمد حسنمیرزامحمدیJournal Article20200926 This study aimed at, prioritizing educational needs of vocational centers trainer in Tehran province. In need assessment two fundamental aspects of “knowledge” and “skill”, were studied in current and ideal situations. Data collection was performed through using questionnaire and interview. The results showed that the trainer’s performance in “knowledge” aspect is acceptable but more attention should be paid to their educational skill especially in computer, information technology and ESP (English for special purposes) fields. Regarding the trainers' “skill” the results indicated the level as not acceptable as trainers' “knowledge”. They need more education for performing their job responsibilities and lack of skill is particularly observed in their use of computer and information technology. Answering the specified needs and their recognition in designing the trainers' educational programs would be useful and will enrich the educational planning of teacher training courses. It will also enrich the educational planning and curriculum design of vocational centers. پژوهش حاضر با هدف بررسی، سنجش و اولویتبندی نیازهای آموزشی مربیان مراکز آموزش فنی و حرفهای استان تهران به انجام رسیده است. مقولههای مورد بررسی در فرایند نیازسنجی آموزشی شامل دو بعد اساسی «دانش» و «مهارت» بود که در دو وضعیت موجود و مطلوب مورد بررسی قرار گرفته است. برای گردآوری دادههای مربوط به نیازها از ابزار پرسشنامه و مصاحبه استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که مربیان مراکز آموزش فنی و حرفهای در بعد دانش در وضعیت قابل قبولی قرار دارند, اما نیازهای آموزشی آنان به ویژه در موضوعات رایانه، فناوری اطلاعات و زبان تخصصی را نباید از نظر دور داشت. همچنین در بعد مهارت, نتایج نشانمیدهد که مطلوبیت این بعد به اندازه دانش مربیان نیست؛ به این معنا که مربیان از نظر مهارتهای لازم برای انجام وظایف شغلی خود نیازمند آموزشند. این موضوع به ویژه در زمینههای استفاده و بهکارگیری رایانه و سیستمهای آن به خوبی مشهود است. ترکیب نیازهای به دست آمده و تدوین برنامههای آموزشی مربیان با توجه به این نتایج میتواند در برنامهریزی آموزشی و درسی دورههای تربیت مربی مفید باشد.دانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-21963120050823A Comparison of Teachers' Stress Rate and Resources and its Relationship with Teachers' Demographic Featuresمقایسه میزان و منابع فشار روانی و رابطه آن با ویژگیهای جمعیتشناختی معلمان مدارس عادی و استثنایی63722151FAحسنعلیمشهدیحمید رضاعریضیمختارملک پورJournal Article20200926 This research is a comparative investigation of the amount of stress, it's resources and their relationship with demographic characteristics of teachers at exceptional and normal schools of Isfahan city. The sample was randomly selected among the teachers in Normal and Exceptional schools, 75 subjects from each. The Cooper stress questionnaire (1983), The Kyriacou and Sutcliffe questionnaire, and Holmes- Rahe Rating scale were used respectively for measurement and comparison of stress among teachers, diagnosis and identification of school stressors, and for identification of social stressful events. Multiple ANOVA, regression analysis, and Fisher `Z` tests were used as statistical measurement tools in this research. Results showed that: No significant difference in Experiencing Stress among teachers in Normal and Exceptional-Schools was observed. No significant difference was observed in the amount of stress of the two groups regarding their demographical and occupational characteristics. There isn't any significant difference between social and occupational stressors and Experiencing Stress in teachers. There is a significant difference between academic stressors and experiencing Stress in teachers (p=0/001) (both Normal and exceptional schools).پژوهش حاضر بررسی و مقایسه میزان فشار روانی، منابع فشار روانی و رابطه آن با ویژگیهای جمعیتشناختی معلمان دبستانهای عادی و استثنایی شهرستان اصفهان پرداخته است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه معلمان دبستانهای عادی و استثنایی است که تعداد 150 نفر از معلمان دبستانهای عادی و استثنایی به طور تصادفی (از هر جامعه 75 نفر) انتخاب گردیدند.جهت سنجش و مقایسه فشار روانی معلمان از پرسشنامه نشانههای فشار روانی کوپر (1983)، و برای تشخیص و شناسایی منابع عوامل فشارزای آموزشگاهی و عوامل مرتبط با مدرسه از پرسشنامه کریاکو و ساتکلیف (1978) استفاده شد. همچنین برای شناسایی منابع و عوامل فشارزای اجتماعی از فهرست عوامل و وقایع استرسآفرین تهیه شده توسط هلمز ـ راهه و پیکل استفاده گردیده و اعتبار و روایی هر قسمت محاسبه شده است.برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری تحلیل واریانس چندگانه، تحلیل رگرسیون و آزمون z فیشراستفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که فرض اول مبنی بر این که بین میزان فشار روانی در معلمان دبستانهای عادی و استثنایی تفاوت وجود دارد مورد تأیید قرار نگرفت. همچنین فرض دوم مبنی بر این که بین میزان فشار روانی معلمان دبستانهای عادی و استثنایی با توجه به ویژگیهای جمعیتشناختی و شغلی تفاوت وجود دارد نیز مورد تأیید قرار نگرفت، ولی فرضیه سوم مبنی بر این که بین منابع فشارزای شغلی و اجتماعی با میزان فشار روانی در معلمان عادی و استثنایی رابطه وجود دارد تأیید گردید (001/0p=), فرضیه چهارم مبنی بر این که بین منابع فشارزای شغلی (آموزشگاهی) و اجتماعی با میزان فشار روانی در معلمان عادی و استثنایی تفاوت وجود دارد مورد تایید قرار نگرفت.دانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-21963120050823Education Process Based on Philosophy of Islamic Mysticismفرایند تعلیم و تربیت با اقتباس از مبانی عرفان اسلامی74892152FAبابکشمشیریعبدالحسیننقیبزادهدانشگاه تربیت معلمJournal Article20200926 This study intends to explain the process of education, based on the educational foundations of Islamic mysticism. Indeed, this investigation tries to answer the question "what is the process of education based on Islamic mysticism?" In this study the analytic - deductive method is used to respond to the above question. At first, the ontological, epistemological and humanistic foundations of Islamic mysticism are explained. Characteristics and aims of the mystical education and also, the meaning of curriculum -according to this approach - are explained afterward. The most important characteristics of Islamic mystical education are as follows: 1) unity oriented, 2) esoteric approach, 3) emphasis on intuition, 4) the concept of education as a journey. According to these qualities, the Islamic mystical aims are divided into three categories. These categories are: the ultimate aim is "awareness of God" by intuitional perception. According to the terminology of Islamic mysticism, this aim is called "::union:: with God". The mediate aim is "self awareness". This kind of knowledge will be achieved by "illumination". At last, the short-term aims are "love cultivating", art and moral education. In fact, these aims are as the way and method to achieve the long-term and also mediate aims of mystical education. As a matter of fact this study is suggested to signify these aims in formal education more seriously because, they have usually been neglected in formal education. پژوهش حاضر قصد دارد با اقتباس از مبانی تربیتی عرفان اسلامی، چگونگی فرایند تعلیم و تربیت را از منظر آن مکتب تبیین کند. در حقیقت, این بررسی درصدد پاسخگویی به این سؤال است که فرایند تعلیم و تربیت براساس مبانی نظری عرفان اسلامی چگونه است؟ در این پژوهش از روش تحلیل فلسفی با رویکرد استنتاجی استفاده شده است. به منظور پاسخگویی به سؤال فوق، ابتدا مبانی معرفشناسی، هستیشناسی و انسانشناسی عرفان اسلامی تشریح , و سپس ویژگیها و اهداف تعلیم و تربیت عرفانی و همچنین چگونگی نگاه آن به برنامه درسی تبیین شدند. عمدهترین ویژگیهای تعلیم و تربیت عرفانی عبارتند از: 1) وحدتگرایی, 2) اصالت باطن, 3) تأکید بر شناساییهای شهودی, 4) تلقی سفر (سیر و سلوک) از مفهوم تربیت. براساس این ویژگی ها, اهداف تعلیم و تربیت از منظر عرفان اسلامی را میتوان در سه طبقه هدفغایی، هدف میانی و اهداف کوتاه مدت دستهبندی کرد. هدف غایی این فلسفه تربیتی عبارت است از فناء فیالله و به تعبیر دیگر معرفت توحید هدف میانی نیز مشتمل است بر خودشناسی که در این مرحله روشن شدگی و یا تحقق ادراکات شهودی حاصل میشود. آخرین طبقه, یعنی اهدافی که به منزله شیوه و روش رسیدن به هدف میانی و غایی محسوب میشوند. مشتمل است بر: 1) عشقپروری, 2) تربیت اخلاقی, 3) تربیت هنری (زیباییشناسی).نتایج استنباط شده در مطالعه حاضر حکایت از آن دارند که روش تربیتی رویکرد یاددهی ـ یادگیری مکتب عرفان اسلامی مبتنی بر فعالیت و تجارب عملی و فردی متربی است. اصولاً تربیت به مثابه یک برنامه سفر است که از مراحل و منازل گوناگون و پشت سر هم تشکیل یافته است. در این رویکرد، مربی نقش هدایت و راهنمایی متربی را در جریان فعالیتهای عملی و تجارب فردی وی بر عهده دارد و در واقع, مربی, بیشتر نقش یک مشاور و راهنما را ایفا میکند. مطابق با الگوی اقتباس شده، دانشآموز در فرایند یاددهی ـ یادگیری کاملاً فعال است, چرا که بصیرت و روشن شدگی امری است باطنی که اساساً از خلال تجارب فردی حاصل میآید. بنا به این الگو, رابطه معلم ـ شاگرد بر دو رکن عمده استوار است. نخست، محبت و عشق دو جانبه بین مربی و متربی و دوم اطاعت متربی از مربی در فرایند تربیت. در واقع, این دو رکن از ضرورتهای سفر تربیتی و معرفتی متربی محسوب میشود. در بخش پایانی این مقاله ضمن نتیجهگیری، برخی پیشنهادهای کاربردی ارائه شدهاند.