دانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-21966220090219The Relationship between the Dimensions of Epistemological Beliefs, Self-Efficacy and Academic Achivement in Physical Sciences among Guidance School Studentsرابطه ابعاد باورهای معرفت شناختی و خود کارآمدی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان مقطع راهنمائی در درس علوم تجربی1162217FAدیباسیفدانشگاه شیرازرحمت الهمرزوقیJournal Article20200926 The purpose of this study was to investigate the relationship between the dimensions of epistemological beliefs, self-efficacy and academic achievement in physical sciences (physics, chemistry). To achieve this end, 475 students (241 females and 235 males) were selected from 10 guidance schools in Shiraz through selective sampling. Their average age was 13 with the standard deviation of 6 months. The "epistemological Beliefs assessment of physical science" (EBAPS) and "physical Science self-efficacy scales" (PSSS) were used as measurement instruments. The construct validity of both scales was investigated through factor analysis. This analysis determined four factors in EBAPS, that is complex structure of knowledge, gradual/summative learning, incremental ability and evolving knowledge. Factor analysis revealed three factors in PSSS (problem solving efficacy, course self-efficacy and application self-efficacy). Cronbach alpha coefficient for these subscales varied from 0.47 to 0.92. Multiple regression analysis of data indicated complex relationships exist between the dimensions of epistemological beliefs and self-efficacy. Moreover, strongest predictive variable of problem-solving self-efficacy was complex structure of knowledge. In addition, gradual summative learning was the strongest predictor of course self-efficacy. Application self-efficacy was also predicted by these dimensions of epistemological beliefs. The course analysis revealed that self-efficacy is the mediator variable between epistemological beliefs and academic achievement. In general, these findings suggest that students' beliefs about the nature of scientific knowledge and learning can affect their academic achievement, both directly and indirectly, through self-efficacy expectations. The observed relationships correspond closely to the hypothesized model.هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه باورهای معرفت شناختی و خودکارآمدی با عملکرد تحصیلی در درس علوم تجربی بود. بدین منظور گروهی متشکل از 475 دانش آموز سال سوم راهنمائی از 10 مدرسه دولتی مشتمل بر مدارس تیزهوشان، نمونه دولتی و عادی دولتی انتخاب شدند و به عنوان آزمودنی در این پژوهش شرکت نمودند. ابزارهای مورد استفاده در این تحقیق، مقیاس «ارزیابی باورهای معرفت شناختی درباره علوم فیزیکی» و «مقیاس خودکارآمدی در علوم تجربی» بود. نتایج حاصل از محاسبه ضرائب همبستگی و تحلیلهای رگرسیون چند متغیره نشان داد که روابطی پیچیده بین ابعاد باورهای معرفت شناختی و خودکارآمدی در درس علوم تجربی برقرار است. در این میان، مهمترین عوامل پیشبینی کننده ابعاد خودکارآمدی دانشآموزان در درس مذکور، دو بعد پیچیدگی ساختار دانش و یادگیری تدریجی و تجمعی میباشد. یافتههای پژوهش به وضوح مبین آن است که هر چه دانش آموزان ساختار دانش تجربی را منسجمتر و فرآیند یادگیری را تدریجی و تجمعیتر بدانند، خودکارآمدی بیشتر ی را در حل مسائل، آزمون و کاربرد این درس تجربه مینمایند. افزون بر این، تحلیل مسیر نشان داد که خودکارآمدی، قویترین عامل پیشبینی کننده عملکرد تحصیلی است و ابعاد باورهای معرفت شناختی به طور عمده از طریق خودکارآمدی، عملکرد تحصیلی دانش آموزان را در درس علوم تجربی پیشبینی میکنند.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2217_42301c28d88d721d0448df8e0a9dc6e0.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-21966220090219Explanation of Cognitive Factors (Locus of Control, Learned Helplessness and Golem Effect) in Educational Institutionsتبیین عوامل شناختی(کانون کنترل، درماندگی اکتسابی و اثرگُلِم) در نهادهای آموزشی15302218FAفتانهقلی پورآرینقلی پورعلیپیران نژادسمیرافاخری کوزه کنانJournal Article20200926 Productive manpower differentiates developed countries from the undeveloped ones. Studies have indicated that human resources in the developed countrids have high self-esteem and internal locus of control. Therefore, strategic plans have intended to boost this trait and variable worldwide. In this article, the five-dimensional model of justice is applied to enhance self-esteem and internal locus of control. The sample included 907 students in the schools and universities. The results demonstrate that there is a significant difference and social justice and self-esteem. There is also a positive correlation between the latter and internal locus of control. On the other hand, it is confirmed that implanting justice is necessary to decrease Golem effect and learned helplessness both in educational institutions and society.نیروی انسانی مولد، متمایزکننده کشورهای توسعه یافته و فقیر است. مطالعات نشان داده است که نیروی انسانی ملل توسعه یافته از عزت نفس بالا و درماندگی پایین و کانون کنترل درونی برخوردار هستند و از اینرو تلاش برای افزایش عزت نفس و کاهش احساس درماندگی یکی از برنامههای بلند مدت کشورها در چشم اندازهای 20 ساله و 50 ساله شده است. در این تحقیق تأثیر عدالت در ارتقای عوامل شناختی همچون عزت نفس، کانون کنترل درونی و کاهش عوامل شناختی همچون درماندگی اکتسابی و اثر گلم مدنظر قرار گرفته و یافتههای تحقیق حاکی از وجود رابطه معنا دار و مثبت بین عدالت اجتماعی و عزت نفس، عدالت اجتماعی و کانون کنترل درونی، و رابطه معنادار و معکوس بین عدالت و درماندگی اکتسابی و عدالت و اثر گلم است. لذا برای ارتقاء عزت نفس و کانون کنترل درونی، ضروری است که نهادهای آموزشی بر استقرار عدالت در این نهادها اهتمام ورزند تا ضمن ارتقای این سه عامل شناختی سازنده، همزمان از خطرات درماندگی اکتسابی و اثر گلم جلوگیری شود. جامعه آماری شامل دانشگاهها و مدارس است که 907 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. طبق یافتههای تحقیق، همبستگی بین عدالت و عزت نفس، کانون کنترل درونی رابطه علی مثبت و بین عدالت و درماندگی اکتسابی و اثر گلم رابطه علی منفی وجود دارد.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2218_b6eae39c24e5515918ffadb9f5243005.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-21966220090219Different Approaches to Lesson Study and the Relationship of Study Skills with Academic Achievement, Gender and Educational Experience of University Studentsرویکردهای مطالعه و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی، جنسیت، و مدت تحصیل دانشجویان در دانشگاه29412219FAعلی اکبرسیفجلیلفتح آبادیJournal Article20200926 This study aims at determining the different approaches to lesson study by university students. It also investigates the relationship of studying methods to the academic achievement, gender and educational experience at shahed university. For this purpose, 116 university students of psychology and educational sciences (both male and female) were selected from humanities faculty. They completed the assist (Approaches and Study skills inventory for students). The data concerning their GPA (Grand Point Average) and their educational experience (the years they have been at the university for their education) were obtained through questionnaires, sixteen of shich were excluded hence the remaining 100 questionnaires were analyzed. The results indicated that university students reported themselves as more typically involved in deep studying than other studying strategies, specially during exam preparation. The findings showed that GPA was positively correlated with the application of deep studying approaches. However, it was negatively related to more superficial methods. Moreover, a significant difference was detected between the years of education and studying skills. Thus, the freshmen adopted deep studying approaches more than sophomores and juniors. The findings also revealed that university conditions encourage the students to adopt superficial approaches to study. In addition sex had no significant effect on the study skills, both males and females had similar approaches to studying.هدف اصلی تحقیق حاضر تعیین رویکردهای مطالعه دانشجویان و بررسی رابطه رویکردهای عمقی و سطحی مطالعه با جنسیت، پیشرفت تحصیلی و مدت تحصیل دانشجویان در دانشگاه است. به این منظور پرسشنامه رویکردهای مطالعه بر روی تعداد 116 نفر از دانشجویان ترمهای دوم، چهارم، و ششم رشتههای روانشناسی و علومتربیتی دانشگاه شاهد اجرا شد و در نهایت پرسشنامههای مربوط به 100 نفر از پاسخگویان تحلیل شد. اطلاعات مربوط به پیشرفت تحصیلی آنها (معدل دروس گذرانده شده در ترمهای قبل) و مدت تحصیل آنها در دانشگاه هم جمعآوری شد. نتایج بهدست آمده از این پژوهش نشان میدهد که بنا به اظهار دانشجویان میزان استفاده آنها از راهبردهای عمقی مطالعه از راهبردهای سطحی بیشتر است. بررسی رابطه میان رویکردهای مطالعه و پیشرفت تحصیلی نشان میدهد که بین نمره رویکرد عمقی مطالعه با پیشرفت تحصیلی همبستگی مثبت و بین نمره رویکرد سطحی مطالعه با پیشرفت تحصیلی همبستگی منفی معنادار وجود دارد. همچنین بین نمرات رویکرد عمقی دانشجویان ترمهای مختلف تفاوت معنادار دیده میشود. براین اساس نمره رویکرد عمقی دانشجویان ترم دوم از دانشجویان ترمهای چهارم و ششم بالاتر است. وقتی از میانگین نمرات عمقی و سطحی بهعنوان نقطه برش برای تقسیم دانشجویان به دو دسته عمقی و سطحی استفاده میشود، رابطه معناداری بین جنسیت دانشجویان و رویکرد مطالعه آنها دیده نمیشود.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2219_175a9ea8de46850c1e1b1fce346a228b.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-21966220090219A Comparative Study of Evolutionary Transformation of the Curriculum in Educational Sciencesبررسی تطبیقی سیر تحول برنامه درسی آموزش علوم در جهان41662220FAرضاجعفری هرندیسید ابراهیممیرشاه جعفریمحمد جوادلیاقت داردانشگاه اصفهانJournal Article20200926 This research is a qualitative study of evolutionary course of curriculum planning in educational sciences worldwide. Both comparative and descriptive analysis were applied. The relate literature concerning this issue were obtained from the developed countries. The results indicate five stages in this regard. The first was from 1850 to 1920, during which educational sciences simply prepared the students for the entrance exams of the universities and to help them pursue their studies and higher education. In the second period (from 1920 to 1957), the educational sciences wanted to engage the students in practical cources concerning their daily life. The third stage (from 1957 to 1980) in which the educational sciences educated people from childhood so that they could recognize their environment and become adapted to it. From 1980 to 2000 which was the fourth stage, the research process, problem solving, designing and development of thinking skills were introduced. Moreover, the concept of scientific literacy was suggested. In the last stage (from 2001 … on) the basic aim is to develop scientific- technologic literacy. Also, lifelong learning is reinforced during this stage. The present paper studies these different stages as well as their essential elements including the objectives, contents, teaching method and evaluation techniques. The finding of such a study may shed lights over a wide range of subjects for instance, developing curriculum and changing it, or choosing more appropriate goals and objectives, contents, teaching methods and evaluation techniques by curriculum planners, textbook writers, teachers and other interested individuals.این پژوهش از نوع مطالعات کیفی است که با دو روش تطبیقی و توصیفی- تحلیلی به بررسی سیر تحول برنامه ی درسی آموزش علوم در جهان، پرداخته است. بدین منظور اسناد و مدارک مربوط به موضوع در کشورهای پیشرو و منتخب در زمینه علوم و فناوری گردآوری و بررسی شده تا نتایج پژوهش آماده شود. مقاله حاضر تلاش مینماید، مراحل مختلف سیر تحول آموزش علوم در جهان و عناصر اساسی هر مرحله شامل هدف ها، محتوا، روشهای تدریس و شیوههای ارزشیابی را مورد مطالعه و بررسی قرار دهد.نتایج بهدست آمده، پنج مرحله را در سیر تحول برنامه ی درسی آموزش علوم از نیمه دوم قرن نوزدهم تاکنون، مشخص و معرفی نموده است. در مرحله اول از سال 1850 تا 1920، آموزش علوم صرفاً به دنبال آماده کردن دانش آموزان برای گذراندن امتحانات ورودی دانشگاهها و ادامه تحصیلات بوده است. در مرحله دوم از سال 1920 تا 1957، آموزش علوم به دنبال آماده کردن دانش آموزان برای انجام کارهای عملی و حل مسایل روزانه زندگی بود. در مرحله سوم از سال 1957 تا 1980، آموزش علوم به دنبال پرورش افراد از دوران کودکی و شناخت محیط و سازش خلاق با آن بوده است. در مرحله چهارم از سال 1980 تا 2000، به فرآیند پژوهش، حل مسئله و طرح و توسعه مهارتهای تفکر در آموزش علوم اهمیت بیشتری داده شد. مفهوم «سواد علمی» مطرح شد. در مرحله پنجم از سال 2001 به بعد، پرورش سواد علمی- فناورانه چند بعدی هدفی اساسی است. تقویت یادگیری مادامالعمر نیز مد نظر است. نتایج بهدست آمده از این پژوهش میتواند به برنامهریزان، مؤلفان کتابهای درسی و معلمان و سایر علاقه مندان کمک نماید تا با دید وسیع تری نسبت به تدوین بهتر برنامه درسی، تغییر برنامه درسی و انتخاب مناسبتر اهداف، محتوا، روشهای تدریس و شیوههای ارزشیابی اقدام نمایند.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2220_c1ed31927f103923b6c45f1503e028c8.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-21966220090219The Relationship between Organizational Commitment and the Quality of Services Offered by Administrative and Educational Staff in Shahed University (2005-2006)بررسی رابطه تعهد سازمانی با کیفیت ارائه خدمات در کارکنان اداری و آموزشی غیرهیأت علمی دانشگاه شاهد67862221FAمحمد حسنمیرزامحمدیجمالعبدالملکیJournal Article20200926 This is a descriptive survey. The statistical population of which were all the non-academic educational staff at shahed university during 2005-6 (n= 478). 279 individuals were male and the remaining 139 were female. The categorical sampling was applied to select the subjects. "Allen and May's" questionnaire was completed by them, that included twelve items dealing with organization a commitment. Parasouramen's 22 item questionnaire concerning the "service quality" was also used to collect the data. To assess the questionnaires' reliability, Cronbach's alpha was estimated. The co-efficient of which were 0.86 and 0.89, respectively. Descriptive methods such as frequency, percentage, average (mean), standard deviation and variance were also applied to the data, as well as, Pearson's coefficient test of one-way ANOVA, independent t-test, and Scheffe were performed. The research findings indicate the level of th organizational commitment is significantly related to the quality of services presented. It is also positively correlated with other aspects of consistency, reliability, responsibility, confidence, sympathy and appearance. Furthermore, a significant relationship exists among organizational commitment and gender, age, education, employment status as well as their work experience.امروزه نیروی انسانی هر سازمانی به عنوان استراتژیکیترین عامل، مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است، وجود نیروی انسانی کارآمد و متعهد نسبت به انجام وظایف و ارائه خدمات نتایج مطلوب تری را برای سازمان به ارمغان خواهدداشت، لذا در مقاله حاضر به بررسی رابطه تعهد سازمانی کارکنان با کیفیت ارائه خدمات آنان خواهیم پرداخت. روش تحقیق بهکار گرفته شده توصیفی _ پیمایشی میباشد، جامعه آماری کلیه کارکنان اداری و آموزشی غیر هیات علمی دانشگاه شاهد در سال تحصیلی 85-84 است، که با توجه به آخرین آمار موجود حجم جامعه آماری برابر با 418 نفر میباشد لذااز این تعداد 279 نفر مرد و 139 نفر زن میباشند. در این طرح تحقیق جهت انتخاب نمونه مناسب (نمونه نماینده واقعی جامعه) از روش نمونه گیری طبقهبندی وجهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه تعهد سازمانی 12 سؤالی آلن و مییر و پرسشنامه 22 سؤالی کیفیت ارائه خدمات پاراسورامن استفاده شد. جهت سنجش پایایی پرسشنامهها از روش کرانباخ استفاده شد. ضریب آلفای کرانباخ حاصل به ترتیب برابر با 86/0 و89/0 بهدست آمد که نشاندهنده پایایی خوب ابزاراست برای تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده، از روشهای آمار توصیفی :فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، و واریانس ودر تحلیل استنباطی دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS و بهرهگیری از روشهای آزمون ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تحلیل واریانس یک سویه (ANOVA) آزمون Tمستقل، و آزمون تعقیبی SCHEFFE جهت تعیین رابطه بین متغیرهای مختلف استفاده شد. یافتههای تحقیق عبارتند از:میزان تعهد سازمانی کارکنان با میزان کیفیت ارائه خدمات و ابعاد آن :ثبات و پایایی، میزان پاسخگویی، اطمینان، همدلی و وضعیت ظاهری آنان رابطه داردهمچنین میزان تعهد سازمانی کارکنان با متغیرهای جنس، سن، مدرک تحصیلی، وضعیت استخدام و سنوات خدمت آنان رابطه دارد.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2221_d73dc98823104968f220530b1c137943.pdfدانشگاه شاهدپژوهشهای آموزش و یادگیری2345-21966220090219Meta-Analysis of the Relationships among the Dimensions of Organizational Commitment and Job Alternative, Tendency to Remain and Turnoverفراتحلیلی بر رابطه بین ابعاد تعهد سازمانی با جایگزینهای شغلی، میل به ماندن و تمایل به ترک خدمت851002222FAمحسنگل پروردانشگاه آزاد خوراسگانحمید رضاعریضیJournal Article20200926 On the basis of meta-analysis, the relationships among different dimensions of organizational commitment (identification, exchange and affiliation commitments) and job alternative, tendency remain and turnover were investigated. Fifteen studies were performed and 4129 subjects took part in the studies. Hunter and schmitt's technique was selected for meta-analysis. The effect size was computed. The results indicate that there is negative correlation among these three dimension of organizational commitment and job turnover (ranging from-0.165 for affiliation commitment to- 0.43 for the exchange commitment, P < 0.01). Whereas, a positive relationship was observed for the above- mentioned dimension of organization commitment and tendency to remain (ranging from 0.316 for the affiliation commitment to 0.43 for the identification commitment, P < 0.05). However, a negative correlation exists among these dimensions and turnover (ranging from -0.312 for affiliation commitment to -0.43 for the exchange commitment). Based on the obtain results, additional suggestions are offered for further studies. روابط بین مؤلفههای تعهد سازمانی (تعهد همانندسازی شده، تعهد مبادلهای و تعهد پیوستگی) با جایگزینهای شغلی، میل به ماندن و تمایل به ترک خدمت طی یک مطالعه فراتحلیلی با استفاده از15 مطالعه و حجم نمونه کلی 4129 نفر در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفت. روش فراتحلیلی مورد استفاده در این پژوهش، فن هانتر واشمیت بوده که از آن طریق برای روابط بین تعهد همانند سازی شده، مبادلهای و پیوستگی با جایگزینهای شغلی، میل به ماندن و ترک خدمت اندازه رابطه محاسبه شد. اندازه رابطه محاسبه شده در این فراتحلیل با توجه به فن هانتر و اشمیت فقط براساس ضرایب همبستگی ساده(مرتبه صفر) بوده و امکان وارد کردن نتایج تحلیل رگرسیون در آن وجود نداشته است. شواهد حاصله حاکی از آن بود که بین جایگزینهای شغلی با تعهد همانندسازی شده، تعهد مبادلهای و تعهد پیوستگی اندازه رابطه معکوس معنادار (165/0- برای تعهد پیوستگی تا 43/0- برای تعهد مبادلهای، 01/0P < ) وجود دارد. همچنین بین میل به ماندن با تعهد همانندسازی شده، تعهد مبادلهای و تعهد پیوستگی اندازه رابطه معنادار مثبت (315/0 برای تعهد پیوستگی تا 43/0 برای تعهد همانندسازی شده، 01/0P < )، امّا بین ترک خدمت و تعهد همانندسازی شده، تعهد مبادلهای و تعهد پیوستگی (312/0- برای تعهد پیوستگی تا 43/0- برای تعهد مبادلهای، 01/0P < ) اندازه رابطه منفی معنادار وجود دارد. چنانکه مشخص است هر سه بعد میل به ماندن، ترک خدمت و جایگزینهای شغلی با تعهد پیوستگی دارای کمترین ارتباط و با تعهد مبادلهای و سپس تعهد همانندسازی شده دارای بالاترین ارتباط هستند. در همین راستا برخی جهتگیریهای تحقیقاتی برای آینده مورد بحث قرار گرفته است.https://tlr.shahed.ac.ir/article_2222_cf7d8a191bde76f1a2aae2f06e37841e.pdf