2024-03-29T17:45:26Z
https://tlr.shahed.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=397
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1398
16
1
اجتماعات یادگیری حرفهای (PLC): راهبرد حیاتی بهبود خودکارآمدی معلمان
خالد
میراحمدی
اباصلت
خراسانی
محمود
ابوالقاسمی
داریوش
مهری
امروزه اغلب مدارس در توسعهی فرآیندی جهت پشتیبانی از رشد حرفهای معلمان، شکست میخورند. اجتماعات یادگیری حرفهای، چارچوب و فرآیندی را برای یادگیری مداوم و رشد حرفهای معلمان، فراهم میآورد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر اجتماعات یادگیری حرفهای بر خودکارآمدی معلمان، انجام شده است. پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از جهت شیوهی گردآوری دادهها، جزو پژوهشهای توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل؛ کلیه معلمان مدارس پسرانه دوره متوسطه شهرستان ساوه میباشد که از بین آنان 140 نفر بر اساس جدول مورگان برآورد و به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده از پرسشنامههای 52 سؤالی ارزیابی اجتماعات یادگیری حرفهای (اولیور و همکاران، 2009) و نیز مقیاس 12 سؤالی حس خودکارآمدی معلمان (اسچانن - موران و وولفولـک، 2001) استفاده شده است. پایایی پرسشنامهها با استفاده از آلفای کرونباخ، به ترتیب؛ 0.93 و 0.89 برآورد گردید. روایی ابزارها توسط متخصصین امر، مورد تأیید قرار گرفت. به منظور تحلیل دادهها از ضریب همبستگی اسپیرمن و نیز معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار اس. پی. اس. اس. و آموس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد؛ اجتماعات یادگیری حرفهای بر احساس خودکارآمدی معلمان در همهی مقولههای آن، تأثیر گذار است همچنین از مؤلفههای اجتماعات یادگیری حرفهای؛ «شرایط حمایتی _ روابط» و «شرایط حمایتی _ ساختارها» بیشترین تأثیر را بر خودکارآمدی معلمان به جای گذاشته اند.
اجتماعات یادگیری حرفهای
خودکارآمدی معلمان
توسعه حرفهای معلمان
2019
03
21
1
14
https://tlr.shahed.ac.ir/article_3000_ea791f2f2269101b12f9f5fd44fe1693.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1398
16
1
ارزیابی دانشجویان از تجانس محیطهای یاددهی - یادگیری دورههای کارشناسی دانشگاه شیراز
مهدی
محمدی
سحر
نوروزی
هدف کلی مطالعه حاضر، ارزیابی دانشجویان از تجانس محیطهای یاددهی - یادگیری دورههای کارشناسی دانشگاه شیراز بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانشجویان کارشناسی گروههای تحصیلی مختلف دانشگاه شیراز بود. با بهرهگیری از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، 294 نفر به عنوان نمونه انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محققساخته مبتنی بر مدل تجانس محیطهای یاددهی – یادگیری (پروژه ارتقاء محیطهای یاددهی - یادگیری، 2005) بود که پس از تامین روایی و پایایی، پرسشنامه مذکور بین افراد نمونه توزیع و دادههای لازم گردآوری گردید. دادههای پژوهش با آزمون های آماری تی تکنمونهای، تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر و نیز تحلیل واریانس ترکیبی با بهرهگیری از نرمافزار «اس. پی. اس. اس. 21» تحلیل شدند. نتایج مطالعه نشان داد؛ تمامی ابعاد تجانس محیطهای یاددهی - یادگیری پایینتر از سطح کفایت مطلوب است. تجانس مدیریت و سازماندهی دورهها و سنجش، هدایت و بازخورد از حد متوسط پایینتر است. تجانس زمینه، دانش و آرمانها و حمایت از یادگیری و فعالیتهای یاددهی - یادگیری در حد بالاتر از متوسط است. تفاوت معناداری بین ابعاد تجانس محیطهای یاددهی - یادگیری دورههای کارشناسی دانشگاه شیراز از دید دانشجویان وجود دارد. بالاترین میانگین متعلق به تجانس زمینه، دانش و آرمانهای دانشجویان (3.10)، و پایینترین میانگین متعلق به تجانس سنجش، هدایت و بازخورد (2.69) میباشد. تفاوت معناداری بین ابعاد تجانس محیطهای یاددهی - یادگیری از دید دانشجویان گروههای تحصیلی مختلف، وجود دارد. تفاوت معناداری بین ابعاد تجانس محیطهای یاددهی - یادگیری کارشناسی از دید دانشجویان پسر و دختر، وجود ندارد. یافتهها نشان داد که در مقایسه درونگروهی تفاوت معناداری بین ابعاد تجانس محیطهای یاددهی - یادگیری دورههای کارشناسی از دید دانشجویان سالهای مختلف تحصیلی وجود دارد به علاوه در مقایسه بینگروهی نیز تفاوت معناداری بین دیدگاه دانشجویان سالهای مختلف تحصیلی، مشاهده شد که بالاترین میانگین به دانشجویان سال اول و پایینترین میانگین به دانشجویان سال آخر، تعلق دارد.
تجانس محیطهای یاددهی - یادگیری
دورههای کارشناسی دانشگاه شیراز
ارزیابی وضعیت موجود
2019
03
21
15
26
https://tlr.shahed.ac.ir/article_3001_6a3ad698611d11661892982434e80a30.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1398
16
1
بررسی رابطه حمایت معلم و همسالان با اشتیاق تحصیلی دانشآموزان از طریق نقش میانجیگر شایستگی تحصیلی
محمد
عباسی
مریم
شاهکرمی
کبری
عالیپور
هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه حمایت معلم و همسالان با اشتیاق تحصیلی دانشآموزان از طریق نقش میانجیگر شایستگی تحصیلی بود. نمونه شامل 280 نفر دانش آموز دختر متوسطه اول در شهر خرمآباد بود که بوسیله نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مقیاس ادراک دانشآموز از جو کلاس درس و نیز مقیاس اشتیاق تحصیلی جمعآوری گردید. مدل معادلات ساختاری به عنوان روش آماری برای تحلیل دادهها بهکار برده شد. نتایج نشان داد؛ حمایت معلم و همسالان و شایستگی تحصیلی با اشتیاق تحصیلی رابطه معنیدار داشتند. مطابق با انتظار، تحلیل های میانجی که بر مبنای مدل معادلات ساختاری انجام شد، نشاندهنده اثر غیرمستقیم متغیرها بر اشتیاق تحصیلی از طریق شایستگی تحصیلی بود. آزمون میانجیگری به وسیله روش بوت استراپ، نشاندهنده معنیداری نقش میانجیگر شایستگی تحصیلی در رابطه حمایت معلم و همسالان با اشتیاق تحصیلی بود. بهطور واضح، شایستگی تحصیلی نقش مهمی در رابطه بین حمایت معلم و همسالان با اشتیاق تحصیلی بازی می کند.
حمایت معلم
حمایت همسالان
شایستگی تحصیلی
اشتیاق تحصیلی
2019
03
21
27
35
https://tlr.shahed.ac.ir/article_3002_49a4feddb4434ffdc46642d7957ff8b0.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1398
16
1
اثربخشی بازخوردهای اصلاحی کتبی و کلامی معلمان طی ارزشیابیهای تکوینی بر میزان هیجانات تحصیلی دانشآموزان پسر
مهدی
یوسفوند
عزتاله
قدمپور
سبحان
ملکی
پیمان
پادروند
هومن
رجبی
نظام تعلیم و تربیت همانند سایر نظامها، دارای اصول و ویژگیهای خاص خود است. از ویژگیهای اساسی و لاینفک آن، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و ارائه بازخوردهای سودمند می باشد که به واسطه آن میتوان به تحقق اهداف آموزش و از جمله زبانآموزی پرداخت. هدف پژوهش بررسی اثربخشی بازخوردهای اصلاحی کتبی و کلامی معلمان طی ارزشیابیهای تکوینی بر میزان هیجانات تحصیلی (یادگیری و درسی) دانشآموزان پسر پایه هشتم متوسطه شهر خرمآباد بود. روش پژوهش نیمهتجربی مبتنی بر پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. تعداد 40 نفر نمونه پژوهش به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به صورت تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند. جمعآوری دادهها به وسیله پرسشنامه هیجانات تحصیلی پکران و همکاران (2005) انجام شد. دادهها با روش تحلیل کواریانس تکمتغیری و چندمتغیری، تحلیل شدند. نتایج تحلیل کوواریانس مبین تفاوت معنیدار بین دو گروه بود بنابراین ارائه بازخوردهای کتبی و کلامی مبتنی بر مدل باتلر و وین میتواند اثربخش باشد.
بازخوردهای اصلاحی کتبی و کلامی
ارزشیابی تکوینی
هیجانات تحصیلی
2019
03
21
37
49
https://tlr.shahed.ac.ir/article_3003_bcea0c58e476991bc9cbb9b1d5002280.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1398
16
1
اثربخشی آموزش با الگوی کاوشگری بر هیجانهای تحصیلی دانشآموزان ابتدایی در درس علوم تجربی
سید عدنان
حسینی
نادر
کریمیان
فاتح
حسامی
بشیر
محمدی
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش با الگوی کاوشگری بر هیجانهای تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدایی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون و گروه گواه بود. دو کلاس و هریک به تعداد 32 نفر از جامعه آماری دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی ناحیه دو شهر سنندج به عنوان گروه های آزمایش و کنترل با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. جهت جمعآوری داده از پرسشنامه سنجش هیجانهای تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدایی، استفاده شد. آموزش به شیوه کاوشگری طی 10 جلسه 45 دقیقهای در پنج هفته متوالی برای دانشآموزان گروه آزمایش برگزار گردید. گروه کنترل تحت آموزش با شیوه سنتی قرار داشتند. دادهها با روش تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره درسطح 05/0>p نشان داد؛ بین دو گروه از لحاظ متغیر وابسته ترکیبی (هیجانهای تحصیلی کلاس) تفاوت معنیدار آماری وجود دارد. تحلیل کوواریانس یک راهه در متن مانکووا نشان داد؛ بین گروههای آزمایش و کنترل از لحاظ نمرات پسآزمون هیجانهای مختلف کلاس درس، تفاوت معنیدار وجود دارد. تدریس به شیوه کاوشگری توانسته است سبب افزایش هیجان مثبت لذت و کاهش هیجانهای منفی اضطراب و خستگی دانشآموزان گروه آزمایش در موقعیت کلاس درس شود.
الگوی کاوشگری
هیجانهای تحصیلی
درس علوم تجربی
2019
03
21
51
64
https://tlr.shahed.ac.ir/article_3004_43b5e6d4bc18278f1762c9381b0e37ba.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1398
16
1
نقش باورهای معرفتشناختی و هوش معنوی در پیشبینی موفقیت تحصیلی دانشآموزان دوره تحصیلی متوسطه
مریم
کیان
رقیه
قادری
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش باورهای معرفتشناختی و هوش معنوی در پیشبینی موفقیت تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه بود. از روش توصیفی - همبستگی استفاده شد. جامعه پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پایه یازدهم دوره متوسطه شهرستان زرین شهر (588 نفر) بودند که تعداد 240 نفر از آنان به روش نمونهگیری تصادفی، انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه باورهای معرفتشناختی و پرسشنامه هوش معنوی بود که تامین روایی صوری و محتوایی آن ها از طریق نظرات شش نفر از استادان علوم تربیتی دانشگاه یزد و پایایی آن ها نیز از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب، 0.82 و 0.86 به دست آمد. معدل تحصیلی دانشآموزان برای موفقیت تحصیلی در نظر گرفته شد. دادهها از طریق ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون و نیز تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافتهها نشان داد؛ بهترین پیشبینیکننده های موفقیت تحصیلی شامل؛ قطعیت دانش، ساده بودن دانش، توانایی ذاتی در یادگیری و همچنین درک و ارتباط با سرچشمه هستی است. بر اساس یافتهها، باورهای معرفتشناختی و هوش معنوی در پیشبینی موفقیت تحصیلی دانشآموزان نقش دارند و این عوامل، به ویژه در موقعیتهای آموزشی، باید مد نظر قرار گیرند.
موفقیت تحصیلی
باورهای معرفتشناختی
هوش معنوی
دانشآموز
دوره تحصیلی متوسطه
2019
03
21
65
74
https://tlr.shahed.ac.ir/article_3005_d9eb026722e8388fc085906c8f8dff3c.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1398
16
1
ارائه الگوی تاثیر رسانه ملی در میزان یادگیری علم و فناوری بر اساس دیدگاه مدیران رسانه ملی و نخبگان ارتباطات
زهرا
آهنی امینه
سهیلا
بورقانی فراهانی
طهمورث
حسنقلیپور یاسوری
سید حبیباله
طباطبائیان
در دنیای امروز توانمندیهای مردمی در علم و فناوری اصلیترین عامل پیشرفت در توسعه کشورها شناخته میشود. نهادهای مختلفی جهت کمک به توانمندسازی مردم در تلاش هستند. نهاد رادیو وتلویزیون یکی از این نهادهاست. این پژوهش در پی ساختن الگویی برای ارتقاء اثربخشی رسانه ملی بر میزان یادگیری علم و فناوری میباشد. به این منظور ضمن مرور مبانی نظری فرهنگ علم و فناوری در جهان، مقایسهای تطبیقی بین ایران و جهان شده و جایگاه کشور را در زمینه یادگیری علم و فناوری مشخص مینماید سپس به منظور ارزیابی نقش رسانه ملی در اثربخشی فهم عمومی از علم و فناوری و طراحی الگویی برای ارتقاء اثربخشی آن بر مبنای مطالعات جهانی و نظر کارشناسان، پرسشنامهای طراحی گردید. پرسشنامه توسط مدیران میانی و ارشد فرهنگی و رسانهای و همچنین اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارتباطات که با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده بودند، تکمیل گردید. در نهایت الگوی طراحی شده در چهار محور؛ «آگاهی عمومی علم و فناوری»،« نگرش عمومی علم و فناوری»، «استفاده عمومی از علم و فناوری» و « اعمال نظر عمومی در علم و فناوری» استوار گردید. مسیر ارتقاء اثربخشی رسانه ملی در توسعه فرهنگ علم و فناوری توسط شاخصهای قالب رسانهای مربوطه در هر محور، مشخص گردیدهاست.
ترویج عمومی علم و فناوری
بازارسازی علم و فناوری
قالبهای رسانهای
2019
03
21
75
90
https://tlr.shahed.ac.ir/article_3006_c890f03d25c789e2f3835934d7dba9f7.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1398
16
1
بررسی مقایسهای باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیم دانشجویان دورههای کارشناسی ارشد دانشگاههای دولتی و پیام نور استان همدان
زینب
مقدم
هدف پژوهش، بررسی مقایسهای باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خود تنظیم دانشجویان دورههای کارشناسی ارشد دانشگاه های دولتی و پیام نور استان همدان بود. روش پژوهش پیمایشی و از نوع کاربردی است. جامعه مورد مطالعه، شامل تمامی دانشجویان دوره های کارشناسی ارشد دانشگاه های دولتی و پیام نور استان همدان بودند. تعداد 300 نفر نمونه به شیوه خوشه ای از بین دانشجویان دانشگاه های دولتی و پیام نور استان همدان، انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیم پنتریچ و دی گروت با 47 عبارت و براساس مقیاس لیکرت، بود. جهت تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل واریانس) استفاده شد. تحلیل داده ها نشان داد؛ بین باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خود تنظیم دانشجویان دانشگاه های دولتی و پیام نور، تفاوت معنادار وجود دارد. میانگین باورهای انگیزشی (خودکارآمدی، جهت گیری هدف، اضطراب امتحان و ارزش گذاری درونی) و راهبردهای یادگیری خودتنظیم ( شناختی و فراشناختی) در دانشجویان دانشگاه پیام نور، بیشتر از دانشجویان دانشگاه های دولتی بوده است.
راهبردهای یادگیری خودتنظیمی
باورهای انگیزشی
دانشگاه دولتی
پیام نور
2019
03
21
91
110
https://tlr.shahed.ac.ir/article_3007_a8e11a24c4826c496dcc89a4ce8d2aa4.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1398
16
1
مقایسه پیوند با مدرسه در نیمرخهای مختلف انگیزشی دانشآموزان: تحلیل مبتنی بر شخص
محمد
ستایشی اظهری
مینا
محبی
رضا
جعفری هرندی
هدف پژوهش حاضر، تعیین نیمرخهای انگیزشی دانشآموزان و مقایسه نیمرخهای تعیین شده از نقطه نظر خرده مقیاسهای پیوند با مدرسه بود. روش پژوهش علّی - مقایسه ای بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر دوره متوسطه دوم شهر قم و نمونه پژوهش نیز شامل 217 دانشآموز بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای، انتخاب شدند. جهت اندازهگیری داده ها از مقیاس پیوند با مدرسه رضاییشریف و همکاران (1394) با آلفای کرونباخ 0.92 و مقیاس جهتگیری انگیزشی الیوت و مک گروگور با آلفای کرونباخ 0.66 (2001) استفاده شد. به منظور تحلیل دادههای پژوهش از روشهای تجزیه و تحلیل خوشهای، مانوا و آزمون پیگیری توکی طی نرم افزار «اس. پی. اس. اس.» استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان دهنده سه نیمرخ انگیزش؛ چندگانه، بیانگیزشی و تبحرگرا - عملکردگرا در میان دانشآموزان بود. نتیجه تحلیل مانوا نشان داد؛ به جزء خرده مقیاس مشارکت در مدرسه، در بقیه خرده مقیاسهای پیوند با مدرسه (دلبستگی به مدرسه، دلبستگی به کارکنان، باور و تعهد به مدرسه) بین دانشآموزان با نیمرخهای انگیزش چندگانه، بیانگیزشی و تبحرگرا – عملکردگرا، تفاوت معنادار وجود دارد. یافته دیگر نشان داد که دانشآموزان دارای نیمرخ انگیزش چندگانه و تبحرگرا - عملکردگرا دارای دلبستگی به معلم، دلبستگی به مدرسه، دلبستگی به کارکنان، باور و تعهد به مدرسه بیشتر نسبت به نمیرخ بیانگیزشی هستند و نیز بین دو نیمرخ انگیزش چندگانه و تبحرگرا - عملکردگرا از لحاظ پیوند با مدرسه و خرده مقیاسهای آن تفاوت معنادار وجود ندارد. یافتهها میتواند به مسئولین حوزه آموزش کمک نماید تا با طراحی برنامههای مداخلهای تربیتی در ارتقا و یا حفظ انگیزش دانشآموزان، در طول سالهای تحصیلی، اقدامات مؤثری را انجام دهند.
پیوند با مدرسه
جهتگیری اهداف
تجزیهی خوشهای
نیمرخ انگیزشی
2019
03
21
111
122
https://tlr.shahed.ac.ir/article_3008_a16871e1e54e72dbeac5f6f2b182e247.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1398
16
1
مؤلفههای اثرگذار بر تدریس اثربخش معلمان (مطالعه مورد: معلمان پایه پنجم دوره ابتدایی شهر تهران)
صابر
عبدالملکی
حسن
ملکی
لیلا
فرجادمند
معلمان برای اثربخش بودن باید بر دانش و مهارتهای موردنیاز جهت دستیابی به اهداف آموزشی آگاهی و تسلط داشته باشند تا بتوانند آنها را در زمان مناسب و به شیوهای مطلوب بهکارگیرند. هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفههای تدریس اثربخش برای معلمان پایه پنجم دوره ابتدایی است. روش پژوهش کیفی و مبتنی بر رویکرد پدیدارشناسی است. روش نمونهگیری هدفمند بوده و طی آن معلمان پایه پنجم ابتدایی شهر تهران که شرایط نمونه مورد نظر را داشتند با استفاده از مصاحبه نیمه ساختارمند و اکتشافی، مورد مصاحبه قرار گرفتند و با رسیدن به اشباع نظری یافتهها تعداد نمونه پژوهش به 19 نفر رسید. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل موضوعی دادههای 7 مرحلهای کلایزی (1987) استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش مبین شش مولفه؛ ویژگیهای اخلاقی و شخصیتی معلمان، ویژگیهای تخصصی، مهارتهای تدریس، ارزشیابی آموزشی، کنش روانشناسانه و مدیریت کلاس معلمان در تدریس اثربخش است.
تدریس اثربخش
یاددهی - یادگیری
معلم
دوره ابتدایی
2019
03
21
123
135
https://tlr.shahed.ac.ir/article_3009_2036a3aafee5c7a27a5994396d22246f.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1398
16
1
مقایسه تاثیر تمرین دوتایی و انفرادی بر بهبود یادگیری دانشآموزان دختر پایههای دوم و چهارم ابتدایی
شهاب
پروینپور
اسماعیل
نصیری
مرضیه
بلالی
یادگیری مشارکتی از انواع یادگیری است که در فراگیری مهارتها، رشد اجتماعی و رشد عاطفی، فراتر از روش یادگیری انفرادی، عمل می کند. روش تمرین دوتایی از روشهای یادگیری مشارکتی، گزینه مناسبی برای رسیدن به شرایط بهینه یادگیری است. پژوهش حاضر قصد دارد با استفاده از روش نیمه تجربی اثربخشی تاثیر تمرین دوتایی و انفرادی دانش آموزان دو پایه دوم و چهارم دبستان را در یادگیری مهارت حرکتی طنابزنی مورد بررسی قرار دهد. برای این منظور 33 دانشآموز پایه دوم و 40 دانشآموز پایه چهارم با میانگین سنی 8.60 و 10.89 به صورت جداگانه به دو گروه؛ تمرین دوتایی و تمرین انفرادی تقسیم شدند. شرکتکنندگان 8 جلسه تمرین کرده و یک هفته پس از پایان مداخله ، آزمون گرفته شد. اندازهگیری بر اساس امتیازدهی به برنامه ارائه داده شده به دانشآموزان انجام شد. طبق نتایج، گروه تمرین دوتایی در پایه دوم برتری معناداری نسبت به گروه تمرین انفرادی داشت در حالی که در پایه چهارم دو گروه تفاوت معناداری با هم نداشتند. نتیجه گیری این که میتوان با استفاده از روش تمرینی دوتایی، اثربخشی شرایط تمرین را بالا برده و به یک محیط تمرینی بهینهتر نزدیک شد.
یادگیری مشاهدهای
روش تمرین دوتایی
یادگیری
پایه ابتدایی
2019
03
21
137
146
https://tlr.shahed.ac.ir/article_3010_ba7c48a2593522564316457b001e1b88.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1398
16
1
شناسایی عوامل آسیبزای نقش مشاورهای مدیران مدارس و راهکارهای گسترش نقش مشاورهای آنها در فرآیند آموزش و یادگیری: پژوهش کیفی
لقمان
ابراهیمی
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل آسیبزای نقش مشاورهای مدیران مدارس و راهکارهای گسترش نقش مشاورهای آنها در فرآیند آموزش و یادگیری به روش کیفی انجام شده است. نمونه پژوهش 48 نفر از عوامل اجرایی فعالیتهای مشاوره در مدارس استان آذربایجان غربی شامل؛ مدیران (12 نفر)، مشاوران (14 نفر)، معلمان (12 نفر) و دانشآموزان (10 نفر) بودند. به منظور دستیابی به اهداف پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. دادهها از طریق مصاحبه فردی نیمه ساختاریافته و با روش گراندد تئوری، جمعآوری شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل چارچوبی و روش کدگذاری سه مرحلهای (باز، محوری و انتخابی) استفاده گردید. یافتهها براساس 51 مصاحبه نیمهساختاریافته حاکی از حضور 3 موضوع اصلی و 10 زیرموضوع به عنوان عوامل آسیبزای نقش مشاورهای مدیران مدارس بود که موضوعات اصلی در سه حوزه؛ فردی، آموزشگاهی و سازمانی شناسایی و طبقهبندی شدند. مصاحبهشوندگان راهکارهایی متناسب با عوامل آسیبزای شناساییشده مبنی بر؛ آگاهسازی و توانمندسازی مدیران در زمینه مهارتهای مشاورهای و ارتباطی خود (برای عوامل آسیبزای فردی)، آگاهسازی پرسنل مدرسه از نقش مشاورهای مدیران و جلب مشارکت فعالانه آنها و بهرهگیری از ظرفیتها و منابع درون آموزشگاهی (برای عوامل آسیبزای آموزشگاهی)، طراحی و اجرای برنامههای کلان، حمایت و پشتیبانی سازمانی از نقش مشاورهای مدیران در خط مشی کلی و سیاستگذاری کلان نظام آموزشی (برای عوامل آسیبزای سازمانی) ارائه کردند. بنابراین به منظور فرهنگسازی نقش مشاورهای مدیران مدارس و اهمیت آن در فرآیند آموزش - یادگیری توجه و اهتمام جدّی به یافتههای پژوهش در خط مشی کلی و سیاستگذاری کلان نظام آموزشی و همچنین تحلیل عوامل موثر بر گسترش نقش مشاورهای مدیران در اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش پیشنهاد میشود.
نقش مشاورهای مدیران مدارس
عوامل آسیبزا
راهکارها
پژوهش کیفی
2019
03
21
147
163
https://tlr.shahed.ac.ir/article_3011_721b6d4b1e25970e2247a150a2c2c9c8.pdf