2024-03-29T14:00:16Z
https://tlr.shahed.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=392
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1396
14
2
نوشتن برای یادگیری (WTL): بررسی اثربخشی تکالیف نوشتاری بر یادگیری و مهارتهای نوشتاری دانشجویان علوم تربیتی
آمنه
عالی
علیاکبر
سیف
پروین
کدیور
پژوهش در راستای تدوین الگوی آموزشی مبتنی بر رویکرد نوشتن برای یادگیری(دبلیو. تی. اِل.) و سنجش اثربخشی تکالیف نوشتاری بر یادگیری و مهارت های نوشتاری دانشجویان علوم تربیتی اجرا شده است. با استفاده از طرح گروههای نامعادل با پیش آزمون و پس آزمون، 115 نفر از دانشجویان کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان امیرکبیر کرج به طور تصادفی در سه گروه؛ آزمایش یک (تکالیف کوتاه نوشتاری)، آزمایش دو (مقاله نویسی تحلیلی) و گواه (آموزش سنتی) گمارده شدند. تحلیل کوواریانس دادههای حاصل از اجرای ابزارهای پژوهش (آزمون پیشرفت تحصیلی و آزمون مهارتهای اساسی تربیتی کالیفرنیا)، در دو مرحلهﯼ پیش و پسآزمون که قبل و بعد از ارائهﯼ 16 جلسه آموزش اجرا شد، نشان داد؛ میانگین نمرهﯼ یادگیری دانشجویان دو گروه نوشتاری، در همهﯼ سطوح یادگیری به جز سطح به یادآوردن، بالاتر از گروه آموزش سنتی است. میانگین گروه مقالهنویسی در سطح به کاربستن بیش از گروه تکالیف کوتاه است همچنین، افزایش معناداری در نمرهﯼ نوشتن دانشجویان دو گروه آزمایشی، به ویژه گروه مقالهنویسی، در اغلب مهارتهای نوشتاری مشاهده شد. در مجموع یافتهها اثربخشی آموزش مبتنی بر نوشتن را تایید و نشان داد که مقالهنویسی تحلیلی نسبت به تکالیف کوتاه، بر ارتقاء سطح یادگیری و مهارتهای نوشتاری دانشجویان، موثرتر است.
نوشتن برای یادگیری
تکالیف کوتاه نوشتاری
مقالهنویسی تحلیلی
یادگیری
مهارتهای نوشتاری
2020
09
26
1
15
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2508_d3906139adffb772583f873f81db8a5f.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1396
14
2
پیشبینی بهزیستی تحصیلی بر اساس خود - دلسوزی دانشآموزان پسر دوره متوسطه دوم شهر یاسوج
شمساله
آخش
علیرضا
حاجی یخچالی
منیجه
شهنی ییلاق
هدف پژوهش، بررسی رابطهی خود – دلسوزی و بهزیستی تحصیلی دانش آموزان پسر دوره متوسطه دوم شهر یاسوج با روش همبستگی، بوده است. از جامعه مذکور 300 نفر نمونه با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شد. مقیاس خود - دلسوزی نف (2003) برای سنجش مؤلفههای خود - دلسوزی و مقیاس بهزیستی تحصیلی کاپلان و ماهر (1999) برای سنجش مؤلفههای بهزیستی تحصیلی مورد استفاده قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل کاننی نشان داد؛ ترکیب خطی مؤلفههای خود - دلسوزی (مهربانی به خود، خود داوری، ویژگی مشترک انسانی، انزوا، ذهنگاهی و بیشهمانندسازی) با ترکیب خطی مؤلفههای بهزیستی تحصیلی (علاقه به مدرسه، خود کارآمدی ادراک شده ی تحصیلی و رفتارهای مخرب) همراه است. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد؛ مؤلفهی ذهنآگاهی به طور مثبت و مؤلفهی خود داوری به طور منفی، مؤلفهی علاقه به مدرسه را پیشبینی می کنند. مؤلفهی ویژگی مشترک انسانی به طور مثبت با مؤلفهی خودکارآمدی ادراکی تحصیلی مرتبط است و مؤلفهی انزوا نیز به طور مثبت با مؤلفهی رفتارهای مخرب ارتباط دارد همچنین مؤلفهی بیشهمانندسازی به طور منفی، مؤلفههای علاقه به مدرسه و خودکارآمدی ادراک شدهی تحصیلی و به طور مثبت مؤلفهی رفتارهای مخرب را پیشبینی میکند. در تحلیل رگرسیون، مؤلفهی مهربانی به خود، هیچگونه ارتباطی با مؤلفههای بهزیستی تحصیلی نشان نداده است.
خود - دلسوزی
بهزیستی تحصیلی
علاقه به مدرسه
2020
09
26
17
25
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2509_602ce8cd3a244ba783df017c601a6acc.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1396
14
2
بررسی اثربخشی بخش آمادگی جسمانی درس سلامت و تربیت بدنی پایه ششم ابتدایی
ناهید
طالبی
علی
صمدی
بهنام
محمدپور
هدف پژوهش، سنجش اثربخشی بخش آمادگی جسمانی درس سلامت و تربیت بدنی پایه ششم ابتدایی بر مبنای حیطههای تربیتی بلوم (شناختی، عاطفی و روانی - حرکتی) در بین دانشآموزان پسر دوره ابتدایی شهر ارومیه بود. روش پژوهش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون – پسآزمون به همراه گروه کنترل و از نوع کاربردی بود. ابزارهای گردآوری داده در حیطه عاطفی و شناختی پرسشنامهی محققساخته بود که روایی سازه آن با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تأئیدی در مطالعهی مقدماتی مورد تأئید قرار گرفت. پایایی ابزار نیز در محاسبه آلفای کرونباخ 95/0 به دست آمد. برای سنجش حیطهی روانی - حرکتی از آزمون ترکیبی و آزمون استاندارد ایفرد برتر، استفاده شد. جامعهی آماری پژوهش کلیه دانشآموزان پایهی ششم ابتدایی بودند که از بین آنها 60 نفر به عنوان نمونهی پژوهش انتخاب و در دو گروه؛ آزمایش (۳۰ نفر به شیوه جدید) و گواه (۳۰ نفر به روش سنتی) تفکیک شدند. از آزمون مانوآ برای بررسی تفاوتهای بین گروهی در حیطه شناختی و عاطفی و نیز از آزمون تی جفتی برای بررسی تغییرات درونگروهی حیطهی روانی - حرکتی به علاوه از آزمون تی مستقل برای مقایسه بین گروهی در این حیطه، استفاده شد. نتایج نشان داد مؤلفههای حیطه شناختی، عاطفی و روانی - حرکتی در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه در پسآزمون، افزایش معنیدار داشتند لذا اجرای برنامه آمادگی جسمانی درس سلامت و تربیت بدنی پایه ششم ابتدایی تاثیر بیشتری نسبت به شیوهی آموزش سنتی، داشته است و لذا میتواند به رشد و توسعه متعادلتر و متوازنتر دانشآموزان در حیطههای تربیتی بلوم (شناختی، عاطفی و جسمانی) کمک نماید.
اثربخشی
درس سلامت و تربیت بدنی
پایه ششم ابتدایی
حیطههای تربیتی بلوم
2020
09
26
27
37
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2510_14839b7af50d529139b3f0ea12ef6065.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1396
14
2
بررسی تأثیر چیدمان گروهها و بار شناختی بر آموزش زبان انگلیسی از طریق پودمان ترکیبی مشتمل بر بازی به فراگیران ایرانی
سعید
خزایی
امیر
مشهدی
احمد
فرهادی
زبان بهعنوان ابزار ارتباطی بین جوامع و از جمله محرکهای اصلی رشد و توسعه فنآوریهای ارتباطی در حوزه آموزش و یادگیری است. در این بین جایگاه ویژه برخی عوامل فرازبانی نظیر؛ مؤلفههای اجتماعی و شناختی را نباید نادیده گرفت. پژوهش با کاربرد بازی مشارکتی "خانهبازی" در پودمان ترکیبی یاددهی - یادگیری واژگان زبان انگلیسی به عنوان زبان رابط بینالمللی و با هدف بررسی تأثیر چیدمان گروهها بر بارشناختی و در نتیجه عملکرد فراگیران ایرانی در یادگیری واژگان، انجام شده است. نمونه ای مشتمل بر150 نفر از دانشجویان پسر و دختر رشته های مهندسی دانشگاه صنعتی اصفهان از طریق آزمون بسندگی برچسب انگلیسی، همگونسازی شدند تا محتوای کتاب انگلیسی برای دانشجویان فنی و مهندسی را در 36 جلسه ترکیبی، فراگیرند. با ثبت عملکرد لحظهای فراگیران در کلاس و در زمین خانهبازی مجازی، پیکرهای زبانی شامل واژگانی که فراگیران مورد استفاده قرار دادند، شکل گرفت همچنین با عرضهی پرسشنامه پیامکی (قبل از اجرای پژوهش) و مصاحبه شفاهی متمرکز (بعد از پایان پژوهش)، ساز و کار لازم برای هدایت پژوهش در چارچوب طرح مثلثی، فراهم شد. تحلیل دادهها از تأثیر معنادار چیدمان بر کاهش یا افزایش میزان بارشناختی و در نتیجه توان فراگیران در یادگیری واژگان انگلیسی، خبر میداد بهعلاوه بررسی عملکرد فراگیران، نگرش آنها به کاربرد بازی و نوع چیدمان و نیز تحلیل پیکرههای زبانی حاصل از انجام پژوهش از همگرایی نتایج بهدست آمده، سخن میگفت. نتایج حاصل از انجام پژوهش میتواند مقدمهای برای کاربرد بازیهای آموزشی و پیکرههای زبانی در یاددهی - یادگیری مهارتهای زبانی بهواسطه، فنآوری باشد.
آموزش زبان انگلیسی
بار شناختی
بازی آموزشی
پیکره زبانی
فنآوری اطلاعات و ارتباطات
2020
09
26
39
53
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2511_ca94e9d2ab05c985110437c8a259418b.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1396
14
2
رابطه باورهای معرفت شناختی با راهبردهای یادگیری خودتنظیم: نقش واسطهای دانش و مهارتهای فراشناختی
فیروزه
سپهریان آذر
زینب
مقدم
پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل معادلات ساختاری در پی وارسی رابطه باورهای معرفت شناختی با راهبردهای یادگیری خودتنظیم و نقش واسطه ای دانش و مهارت های فراشناخت در دانشجویان است. کلیه دانشجویان سال اول دوره کارشناسی دانشگاه ارومیه جامعه پژوهش را تشکیل دادند. بر اساس جدول مورگان300 نفر به عنوان نمونه مطالعه انتخاب و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای، انتخاب شدند. از آزمون های؛ راهبردهای انگیزشی برای یادگیری، معرفت شناختی شومر و آگاهی های فراشناختی به علاوه پرسشنامه مهارت های فراشناختی برای جمع آوری داده ها استفاده شد. نتایج بررسی با معادلات ساختاری نشان داد؛ مهارت فراشناختی در مقایسه با سایر متغیرها بالاترین اثر مستقیم(0.75=ß) و اثر کل را (0.60=ß) بر راهبردهای یادگیری دارا است در حالی که باورهای معرفت شناختی بالاترین اثر غیر مستقیم (0.39-=ß) را بر راهبردهای یادگیری به خود اختصاص داده است. کمترین اثر غیر مستقیم نیز اثر باورهای معرفت شناختی بر مهارت فراشناختی (0.17-=ß) بوده است. به طور کل متغیرهای مورد بررسی 0.19 از واریانس راهبردهای یادگیری را تبیین می کنند. پس دانش فراشناختی، مهارت های فراشناختی و باورهای معرفت شناختی می توانند در افزایش استفاده از راهبردهای یادگیری خودتنظیم دانشجویان دانشگاه موثر باشند.
باورهای معرفت شناختی
دانش فراشناختی
راهبردهای یادگیری خودتنظیم
مهارت فراشناختی
2020
09
26
55
66
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2512_d4299e05edc241290bb1e7ff9122c7d2.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1396
14
2
واکاوی تجارب دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان تهران از درس کارورزی
اعظم
جمشیدی توانا
محمدرضا
امام جمعه
علیرضا
عصاره
نعمتاله
موسیپور
معلمان امروز، دانشجویان سال های گذشتهاند که در دورههای کارورزی به توسعه دانش حرفهای خود، اقدام نمودهاند. پژوهش حاضر با هدف واکاوی تجارب دانشجو معلمان از درس کارورزی، انجام شده است. روش پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی است. جامعه پژوهش کلیه دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان تهران بوده که دورههای کارورزی یک و دو را در این دانشگاه، گذراندهاند. به کمک روش نمونهگیری هدفمند، تعداد 22 دانشجو معلم انتخاب شدند. دادههای پژوهش از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته جمعآوری شد سپس با روش کلایزی تجزیه و تحلیل گردید. روایی و پایایی مطالعه حاضر، چهار محور؛ ارزش واقعی بودن، کاربردی بودن، تداوم و مبتنی بر واقعیت بودن را دربرگرفت. یافتههای حاصل شده در 112 کد اولیه، 11 خرده تم و 2 تم اصلی، "مدرسه و دانشگاه" استخراج شد. نتایج نشان داد؛ کارورزی با مشارکت و تعامل فعال بین مدارس و دانشگاه، همکاری اساتید و معلمان راهنمای مجرب، فعالیت دانشجو معلمان در مدرسه و کلاس درس، افزایش زمان حضور در کلاس درس، گذراندن پیش نیاز و واحدهای درسی مورد نیاز قبل از دوره کارورزی به تدریج دانش موضوعی، دانش عمل تربیتی و دانش عمل تربیتی موضوعی دانشجو معلمان را با بهرهگیری از دانشگاه و مدرسه، افزایش میدهد.
تجارب دانشجو معلمان
کارورزی
تربیت معلم
2020
09
26
67
77
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2513_e7b0a8a12a2144de41f13e5be0227a80.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1396
14
2
آموزش ریاضی مبتنی بر رویکرد اجتماعی - فرهنگی و نقش آن در رشد توانایی حل مسأله دانشآموزان دبیرستانی
محمد
نیرو
غلامرضا
حاجی حسیننژاد
محمد
عطاران
یزدان
منصوریان
پژوهش بر اساس نظریه اجتماعی– فرهنگی رشد و با تاکید بر نقش یادگیری همیارانه بر رشد شناختی دانشآموزان در درس ریاضی و به ویژه بر توانایی حلّ مسأله آنان، انجام گرفته است. یادگیری از طریق تشریک مساعی بر دانش و تواناییهای بالقوه دانشآموز که میتواند از طریق تعاملات میان ذهنی (میانفردی) و درون ذهنی رشد کند، مبتنی است. روش پژوهش کیفی واز نوع مورد کاوی بوده و دادهها به شیوه مشاهده مشارکتی، مصاحبه روایتی، یادداشتهای میدانی و شواهد اسنادی، گردآوری شده است. دادهها در جریان تدریس یکی از معلّمان متخصّص و فعّال در رویکرد مذکور و در درس ریاضی تکمیلی پایه اول دبیرستان (پایه نهم کنونی) به دست آمد. پژوهش در کلاسی 20 نفره در یکی از دبیرستانهای غیردولتی پسرانه شهر تهران، صورت گرفت. پژوهش مبین، ساختن دانش و یادگیری ریاضی در ضمن کار گروهی و سپس درونیشدن آن، به همراه رشد توانایی بازنماییهای مختلف دانشآموزان بود و نیز رشد توانایی حلّ مسأله آنان در دامنه تقریبی رشدی ضمن حلّ مسأله گروهی و در تعامل با معلّم، نمایان شده است. مقاله حاوی ملاحظاتی در زمینه؛ فرایند، پیامد و مؤلفههای مرتبط است.
رویکرد اجتماعی – فرهنگی
دامنه تقریبی رشد
حلّ مسأله
یادگیری همیارانه
آموزش ریاضی
2020
09
26
79
92
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2514_53b6cf60a55ad98f555036de599ca81b.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1396
14
2
واکاوی نقش آموزش هنر در تحقق اهداف برنامه درسی صلحمحور
مهین
برخورداری
حسنعلی
بختیار نصرآبادی
محمدحسین
حیدری
محمدرضا
نیستانی
هدف پژوهش، بررسی واکاوانه نقش آموزش هنر در تحقق برنامه درسی صلحمحور است. آموزش هنر از مهم ترین بخشهای برنامه درسی است که به طور مستقیم و غیر مستقیم بر پرورش آموزههای انساندوستانه و صلحجویانه فراگیران به خصوص در دوران کودکی، اثرگذار است. با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی به بررسی هنر و آموزش آن و چگونگی تعامل بین هنر و پرورش فضیلت اخلاقی صلح در برنامههای درسی، پرداخته شده است. کلاس های درس هنر بستری است که با ایجاد فضای غیررسمی و دوستانه همراه با ارج نهادن به تفاوتها به ایجاد و توسعه نگرش صلحطلبانه کودکان یاری میرساند. محتوای درس هنر و تعامل بین فراگیران، می تواند در تحقق خصایصی چون؛ مدارا ، مهربانی و مشارکت موثر باشد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که کلاس درس هنر میتواند در فضای مشارکتی، گفتگومحور و نقادانه به اهداف آموزش صلح از جمله؛ مردمسالاری، برابری، احترام به همنوع ، هماهنگی در شخصیت و اعتدال رفتاری فراگیران، کمک دهد.
هنر
آموزش هنر
برنامه درسی
صلح
2020
09
26
93
107
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2515_44c1d65a9dd5f01e8874bf38ec0a7225.pdf