2024-03-29T08:26:08Z
https://tlr.shahed.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=380
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1394
12
2
بررسی ارتباط بین سیرت اساتید با آموزش مبتنی بر دیالوگ (مطالعه مورد؛ دانشگاه اصفهان)
محمدرضا
نیستانی
کمال
نصرتی هشی
زهره
متقی
فاطمهسادات
طیبی
پژوهش حاضر به بررسی ارتباط میان "سیرت" اساتید و آموزش مبتنی بر "دیالوگ" از منظر دانشجویان دانشگاه اصفهان با روش مدل سازی معادلات ساختاری، پرداخته است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوهی گردآوری داده، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پیمایش 13281 نفر از دانشجویان دانشگاه اصفهان بود که با روش نمونهگیری تصادفی، تعداد 220 نفر از آنها به عنوان نمونه پژوهش، انتخاب شده اند. ابزار جمعآوری داده، پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی محتوایی آن از طریق بازبینی توسط کارشناسان مربوطه تایید شده و پایایی کل آن نیز در آلفای کرونباخ برابر با 97/0 محاسبه شده است. دادهها در نرم افزارهای آماری SPSS و Smart PLS و AMOS تحلیل شده اند. نتایج نشان داد؛ در کلیت امر بین سیرت اساتید و آموزش مبتنی بر دیالوگ، رابطه بالایی وجود دارد 95/60 t= همچنین بررسی فرضیات فرعی حاکی از آن است که؛ بین هر یک از ابعاد سیرت؛ تواضع، شوخ طبعی، تدبیر، شور و اشتیاق، غم خواری با آموزش مبتنی بر دیالوگ، رابطه وجود دارد اما ارتباط بین دو بعد سیرت یعنی؛ صداقت و شجاعت با آموزش مبتنی بر دیالوگ، مورد تایید قرار نگرفت بنابراین میتوان نتیجه گرفت که تحقق آموزش مبتنی بر دیالوگ، در نظامهای آموزشی، نیازمند اساتیدی است که از سیرت بالایی برخوردار باشند.
سیرت اساتید
آموزش
دیالوگ
2016
02
20
1
16
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2443_9fc051b1a9c5051881bfdc475e47338a.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1394
12
2
تحلیل کانونی رابطه منزلتهای هویت تحصیلی با اهمالکاری تحصیلی در میان دانشآموزان
ابراهیم
گزیدری
مسعود
غلامعلی لواسانی
جواد
اژهای
پژوهش حاضر در راستای بررسی رابطهی منزلتهای هویت تحصیلی و اهمالکاری تحصیلی انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری کلیه دانشآموزان گروه نظری پایه سوم متوسطه منطقه کهریزک بوده اند که از این تعداد نمونهای به حجم 311 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای، انتخاب شده اند و به دو پرسشنامهی "هویت تحصیلی" (واز و ایزاکسون، 2008) و "اهمالکاری تحصیلی" (سولومون و راثبلوم، 1984) پاسخ داده اند. روایی پرسشنامهها به وسیله متخصصان تأیید شده و پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده است. داده ها طی تحلیل همبستگی بنیادی نشان داد؛ ابعاد منزلتهای هویت تحصیلی رابطه معنادار با اهمالکاری تحصیلی دارند. تحلیل کانونی دو مجموعه معنادار بین منزلتهای هویت تحصیلی و اهمالکاری تحصیلی را نشان داد. در مجموعه اول ابعاد هویت موفق و هویت زودرس رابطه منفی و هویت دیررس و سردرگم رابطه مثبت و معنادار با مولفههای آمادهکردن تکلیف، آمادگی برای امتحان و تهیه مقاله داشتند. در مجموعه دوم هویت تحصیلی دیررس و سردرگم با اهمالکاری رابطه معنادار داشت. می-توان نتیجه گرفت در مدارسی که دانشآموزان از هویت تحصیلی موفق برخوردار باشند، میزان اهمالکاری در دانشآموزان پایین خواهد بود هرچه قدر دانشآموزان از هویت سردرگم و هویت دیررس پایین برخوردار باشند، اهمالکاری تحصیلی بالاتری خواهند داشت.
هویت موفق
هویت زودرس
هویت دیررس
هویت سردرگم
اهمالکاری تحصیلی
2016
02
20
17
28
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2445_01be19ed52c20c9f955fc9d992e4ebea.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1394
12
2
پیشبینی کیفیت تدریس اعضای هیئت علمی بر اساس ذهنیت فلسفی و انگیزش شغلی آنان
اصغر
سلطانی
زهرا
کوشی
پژوهش حاضر در راستای پیشبینی کیفیت تدریس اعضای هیئت علمی بر اساس ذهنیت فلسفی و انگیزش شغلی آنان انجام شده است. جامعه آماری کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان بوده که از میان آنان با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد 287 نفر انتخاب شده اند. ابزارهای اندازهگیری شامل؛ پرسشنامه محققساخته سنجش کیفیت تدریس با 24 گویه و آلفای کرونباخ 881/0، پرسشنامه ذهنیت فلسفی با 42 گویه و آلفای کرونباخ 850/0 و پرسشنامه انگیزش شغلی لوداهل و کیچنر با 20 گویه و آلفای کرونباخ 855/0 بوده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. نتایج نشان داد؛ ذهنیت فلسفی و انگیزش شغلی اعضای هیئت علمی بهطور مثبت و معنادار به ترتیب با ضریب بتای 405/0 و ضریب بتای 275/0، قادر به پیش بینی کیفیت تدریس آنان میباشد. همچنین ذهنیت فلسفی اعضای هیئت علمی میتواند انگیزش شغلی آنان را بهطور مثبت و معنادار پیشبینی نماید. رابطه خطی مثبت و معنادار بین ابعاد ذهنیت فلسفی (جامعیت، تعمق و انعطافپذیری) با کیفیت تدریس اعضای هیئت علمی وجود دارد و این سه بعد از ذهنیت فلسفی قادر به پیشبینی کیفیت تدریس استادان هستند. از میان ابعاد انگیزش شغلی، بین متغیرهای خودباوری و رضایت شغلی با کیفیت تدریس رابطه خطی مثبت و معنادار وجود دارد و اثر بقیه ابعاد انگیزش شغلی بر کیفیت تدریس معنادار نیست. بین کیفیت تدریس استادان زن و مرد تفاوت معنادار وجود دارد و میزان کیفیت تدریس در اساتید زن بیشتر از اساتید مرد است. میان کیفیت تدریس اساتید بر اساس سن و سابقه تدریس آنان تفاوت معنادار وجود ندارد همچنین نتایج نشان داد که تفاوت معنادار بین دانشکدههای مختلف دانشگاه از نظر کیفیت تدریس وجود ندارد.
کیفیت تدریس
ذهنیت فلسفی
انگیزش شغلی
اعضاء هیأت علمی
آموزش عالی
2016
02
20
29
48
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2446_a2de84764ee92e6bf90dae9f26a76eac.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1394
12
2
ارائه مدل ساختاری مهارتهای مطالعه، احساس خودکارآمدی و ارزشیابی دانشجویان از کیفیت برنامه درسی (مطالعه مورد؛ دانشگاه شیراز)
مهدی
محمدی
سکینه
جعفری
هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل ساختاری مهارتهای مطالعه، احساس خودکارآمدی و ارزشیابی دانشجویان از کیفیت برنامه درسی در دانشگاه شیراز بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه شیراز بوده است. شرکتکنندگان 261 نفر از دانشجویان (199 نفر دختر، 62 نفر پسر) بوده که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده مقیاسهای مهارت مطالعه، احساس خودکارآمدی و ارزشیابی از کیفیت برنامه درسی بوده که پس از محاسبه روایی و پایایی ابزارها اجرا شده است. دادهها با استفاده از روشهای آماری همبستگی و تحلیل مسیر، تحلیل آماری شده اند. یافتهها نشان داد؛ مهارتهای مطالعه دانشجویان به طور مستقیم بر ارزشیابی آنان از کیفیت برنامه درسی تأثیر مثبت و معنادار دارد. مهارتهای مطالعه دانشجویان به طور مستقیم بر احساس خودکارآمدی آنان تأثیر مثبت و معناداردارد. مهارتهای مطالعه دانشجویان به طور غیر مستقیم با واسطهگری احساس خودکارآمدیشان بر ارزشیابی آنان از کیفیت برنامه درسی تأثیر مثبت و معنادار دارد. بر اساس یافتههای به دست آمده مهارتهای مطالعه دانشجویان به طور مستقیم احساس خودکارآمدی و ارزشیابی مثبت آنان از کیفیت برنامه درسی را افزایش میدهد همچنین مهارتهای مطالعه دانشجویان به طور غیر مستقیم و با واسطه احساس خودکارآمدی میتواند ارزشیابی مثبت آنان از کیفیت برنامه درسی را تحت تأثیر قرار دهد. مهارتهای مطالعه با ایجاد انگیزه در دانشجویان، فعالیت بیشتر آنان را به دنبال دارد. این مهارتها راهبردهای یادگیری هستند که به دانشجویان کمک میکنند تا اطلاعات را به شیوهای اثربخش سازماندهی و تحلیل نموده و به کار برند. این مهارتها نه تنها برای موفقیت در بعد تحصیلی بلکه برای سایر ابعاد زندگی مهم هستند و به دانشجویان کمک میکنند تا تبدیل به دانشجویانی مادامالعمر شده و ابعاد مالی، اقتصادی و شغلی خود را نیز مدیریت نمایند. تسلط بر مهارتهای مطالعه و یادگیری، اعتماد به نفس و خودکارآمدی دانشجویان را افزایش میدهد و به آنها کمک میکند که رویکردهای خود را تغییر داده و راهبردهای متفاوتی را برای رسیدن به موفقیت امتحان کنند.
مهارت مطالعه
احساس خودکارآمدی
ارزشیابی
کیفیت برنامه درسی
2016
02
20
49
64
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2448_fad73d7bf6c4774c44d9bbaa03d7dc5a.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1394
12
2
نقش کمالگرایی و اهداف پیشرفت در پیشبینی اضطراب امتحان دانشآموزان دختر پایهی اول متوسطه
فیروزه
جعفری
فاطمه
موسوی
سوزان
امامیپور
پژوهش حاضر در راستای بررسی رابطه کمالگرایی و جهتگزینی هدف در پیشبینی اضطراب امتحان دانشآموزان دختر پایهی اول متوسطه استان تهران، انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. 9 مدرسه با روش نمونهگیری خوشهای تصادفی چند مرحلهای انتخاب شده و از هر مدرسه نیز یک کلاس (20 نفر، مجموعاً 180نفر) انتخاب شده اند. ابزارهای گردآوری داده شامل؛ مقیاس خودگزارشی اضطراب امتحان ساراسون (1985)، مقیاس جهتگزینی هدف اصلاح شده الیوت و مورایاما ( 2008 )، مقیاس چند بُعدی کمالگرایی هویت و فلت(1991) بوده اند. دادهها با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی چون؛ ضریب همبستگی پیرسون و تجزیه و تحلیل رگرسیون چند متغیری همزمان، مورد تحلیل قرار گرفته اند. نتایج آزمون همبستگی و تجزیه و تحلیل رگرسیون چند متغیری، نشان داد؛ بین انواع هدفگزینی اجتناب-تسلط و اجتناب-عملکرد با اضطراب امتحان دانشآموزان، همبستگی مثبت معنیدار وجود دارد. هدفگزینی گرایش- تسلط با میزان 17/0-، اجتناب- تسلط با میزان 27/0 و کمالگرایی با میزان 38/0 قادر به پیشبینی اضطراب امتحان در دانشآموزان بوده اند. کمالگرایی و جهتگزینی هدف به عنوان متغیرهای پیشبینی کنندهی اضطراب امتحان، نقش مهمی در فرایند یادگیری و پیشرفت فراگیران ایفا مینمایند لذا ترسیم اهداف و ارزشهای واقعی، دستیافتنی و در عین حال چالشانگیز برای یادگیری فراگیران، نقش موثری در عملکرد و پیشرفت تحصیلی فراگیران، ایفا مینمایند.
کمالگرایی
اهداف پیشرفت
اضطراب امتحان. دانشآموزان دختر پایهی اول متوسطه
2016
02
20
65
78
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2450_94d1c54e18807f5ff78388e876885bc2.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1394
12
2
نقش تعدیل کننده اندازه مدرسه در رابطه فرهنگ مدرسه با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان
فرزانه
روئینی ثانی
سیاوش
طالع پسند
لاله
جمشیدی
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه فرهنگ مدرسه با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان با نقش تعدیل کنندگی اندازه مدرسه بوده است. روش پژوهش همبستگی بوده است. جامعه پژوهش کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان اسفراین بوده اند (605N =). نمونه پژوهش220 نفر معلم (88 مرد،132 زن) بوده اند که با روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی، انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده پرسشنامه ی فرهنگ مدرسه بوده استت. دادهها با مدل رگرسیون چندگانه و تکنیک جانسن- نایمن، تحلیل شده اند. یافتهها نشان داد؛ از بین مؤلفههای فرهنگ مدرسه صرفاً مؤلفه روابط همکاران، پیش بینی کننده معنادار پیشرفت تحصیلی است همچنین یافتهها حاکی از آن است که در مدارس با حجم کوچک، رابطه پبشرفت تحصیلی با مؤلفه روابط همکاران، مثبت و معنادار است ولی در مدارس با اندازه بزرگ این رابطه مشاهده نمی شود. توجه به فرهنگ مدرسه از مؤلفههای افزایش پیشرفت تحصیلی است در مدرسههای با اندازه ی کوچک، این مؤلفه نقش مؤثری در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان ابتدایی ایفا میکند.
فرهنگ مدرسه
پیشرفت تحصیلی
اندازه ی مدرسه
مقطع ابتدایی
2016
02
20
79
88
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2452_d6d0c8dbfba0059233455cdfb36c8629.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1394
12
2
ارزیابی وضع موجود و مطلوب برنامه درسی مجازی دانشگاهی از دید دانشجویان
مریم
ابراهیم پور
مهدی
سبحانینژاد
هدف پژوهش ارزیابی وضع موجود و مطلوب برنامه درسی مجازی دانشگاهی از دید دانشجویان بوده است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و تحلیل اسنادی بوده است. جامعه آماری کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد دورههای مجازی دانشگاههای صنعتی امیر کبیر و مهرالبرز بوده اند. برآورد تعداد نمونه حسب جدول کرجسی و مورگان شامل 322 نفر بوده است. ابزار گردآوری داده، پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی صوری و محتوایی آن تامین و پایایی کل آن نیز طی محاسبه ضریب آلفای کرانباخ برابر با 95/0 بوده است. یافتهها نشان داد؛ از دید دانشجویان در وضع موجود میزان رعایت مولفههای مورد پژوهش در برنامه درسی مجازی دانشگاهی در حد پایینتر از وضع مطلوب آنها قرار داشته است همچنین آزمون فریدمن، حاکی است که رتبه بندی مولفههای مرتبط با برنامه درسی مجازی دانشگاهی در وضع موجود به ترتیب شامل ویژگی های؛ محتوا، فنی، ارزشیابی، راهبردهای تدریس و دانشجویان بوده و رتبه بندی مولفههای مرتبط با برنامه درسی مجازی دانشگاهی در وضع مطلوب باید به ترتیب شامل ویژگیهای؛ ارزشیابی، فنی، محتوا، راهبردهای تدریس و دانشجویان باشد.
ارزیابی
برنامه درسی
برنامه درسی مجازی
وضع موجود
وضع مطلوب
2016
02
20
89
106
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2454_48b69c8164db01c768c74636d7224ad4.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1394
12
2
توصیف تجارب و ادراک معلمان و کارشناسان از آموزش در کلاسهای چندپایه دوره ابتدایی مناطق روستایی کلیبر
گلثوم
بشیری حدادان
فیروز
محمودی
یوسف
رضاپور
یوسف
ادیب
هدف پژوهش حاضر توصیف تجارب معلمان و کارشناسان از فرایند یاددهی- یادگیری در کلاسهای درسی چندپایه دوره ابتدایی در مناطق روستایی و مشکلات آن بوده است. روش پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی بوده است. جامعه پژوهش شامل کلیه کارشناسان و معلمان چندپایه دوره ابتدایی مناطق روستایی کلیبر بوده که از بین آنها، نمونه آماری شامل؛ چهار نفر کارشناس آموزشی و بیست نفر از معلمان چندپایه ابتدایی با روش نمونهگیری هدفمند، انتخاب شده اند. اطلاعات با استفاده از مصاحبهی کیفی نیمه سازمانیافته، گردآوری شده و با به کارگیری روش پیشنهادی اسمیت، مورد تحلیل قرار گرفته است. یافتهها نشان داد؛ در ده مضمون اصلی؛ علت تشکیل کلاسهای چندپایه، مشکلات کلاسهای چندپایه، عوامل موثر در افزایش بازدهی کلاسهای چندپایه، روش-های کنترل نظم در کلاسهای چندپایه، مشکلات مربوط به دانشآموزان چندپایه، مشکلات مربوط به معلمان چندپایه، مشکلات مربوط به خانواده، مشکلات مربوط به عدم مطابقت چندپایگی با ساختار نظام آموزش فعلی، محاسن کلاس های چندپایه، پیشنهادهایی برای کاهش مشکلات کلاسهای چندپایه، می توان ارائه نمود.
ادراک کارشناسان آموزشی
تجارب معلمان چندپایه
کلاسهای چند پایه
2016
02
20
107
120
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2456_a884a54fde9504deb29674844e44e196.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1394
12
2
رابطه علّی بین هدف تبحری کلاس و هدف عملکردی کلاس با سازگاری اجتماعی با میانجی گری اهداف پیشرفت اجتماعی در دانشآموزان دختر سال اول دبیرستان
سارا
ظفری
ذکراله
مروتی
فتانه
فتحی
پژوهش حاضر در راستای بررسی رابطه علّی بین هدف تبحری کلاس و هدف عملکردی کلاس با سازگاری اجتماعی با میانجی گری اهداف پیشرفت اجتماعی در دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان انجام شده است. جامعه پژوهش دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان های شهر اهواز بوده اند که به روش تصادفی چند مرحله ای 300 نفر دانش آموز از بین نواحی دوگانه شهر اهواز انتخاب شده اند. ابزارهای پژوهش شامل؛ پرسشنامه ادراک ساختار هدفی کلاس، مقیاس هدف گرایی پیشرفت اجتماعی (SAGOS) و پرسشنامه شخصیتی کالیفرنیا (CTP) بوده است. تحلیل آماری الگوی پیشنهادی با مدل یابی معادلات ساختاری انجام شده است. نتایج نشان داد؛ الگوی پیشنهادی معادلات ساختاری روابط علّی بین متغیرهای مذکور از برازش قابل قبول برخوردار است. نتایج در الگوی پژوهش نشان دادند؛ ساختار هدف تبحری کلاس هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم از طریق هدف تبحری اجتماعی با سازگاری اجتماعی رابطه دارد. ساختار هدف عملکردی کلاس از طریق هدف عملکرد گریز اجتماعی با سازگاری اجتماعی رابطه دارد. برازش بهتر از طریق حذف مسیرهای غیرمعنیدار هدف تبحری کلاس با هدف عملکردی اجتماعی، هدف تبحری کلاس با هدف عملکرد گریز اجتماعی، هدف عملکردی کلاس با هدف تبحری اجتماعی، هدف عملکردی کلاس با سازگاری اجتماعی و هدف عملکردی اجتماعی با سازگاری اجتماعی حاصل شده است.
ساختار هدف تبحری کلاس
ساختار هدف عملکردی کلاس
اهداف پیشرفت اجتماعی و سازگاری اجتماعی
2016
02
20
121
132
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2457_724445a2589b48feb0ec574b57552081.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1394
12
2
تدوین الگوی کیفی مدیریت فرآیندهای یاددهی– یادگیری در دوره ابتدایی
محمد
جاودانی
رحمتاله
مرزوقی
محبوبه
فولاد چنگ
مهدی
محمدی
جعفر
ترکزاده
هدف پژوهش حاضر تدوین الگوی کیفی مدیریت فرآیندهای یاددهی-یادگیری برای کلاسهای درسی دوره ابتدایی بوده است. پژوهش از نظر طرح، جزو پژوهش های کیفی و از نظر راهبرد، مطالعه موردی کیفی است. مشارکت کنندگان بالقوه پژوهش، افراد متخصص دانشگاهی بوده اند که با روش نمونه گیری هدفمند، 20 نفر از صاحب نظران کلیدی انتخاب شدند. در این مطالعه از دو ابزار " مصاحبه نیمه ساختار یافته " و " فرم بررسی اسناد" استفاده شده است. در قسمت مصاحبه 20تن از متخصصین علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شیراز و دانشگاه فرهنگیان فارس انتخاب و با کمک تکنیک اشباع نظری مصاحبه شده اند. در بخش سند کاوی نیز از منابع مختلف همچون، کتاب ها، پایان نامه ها، مجلات ومقالات استفاده شده است. با استفاده از روش همسو سازی، اعتبار دادهها مورد تایید قرار گرفته است. تحلیل داده ها به کمک روش تحلیل مضمون بوده و در الگوی مذکور، شش عامل ؛ 1- محیط فیزیکی 2- محیط اجتماعی- روانی 3- آمادگی 4- آموزش 5- تلفیق 6- ارزشیابی توجه شده است. در این الگو محیط فیزیکی و محیط اجتماعی- روانی به عنوان بستری برای رفع نیازهای اساسی فراگیران عمل می کنند. در محیط فیزیکی باید به تامین نیازهای فیزیولوژیک دانش آموزان برای "بقا " ونیز سایر عوامل فیزیکی موثر بر یادگیری دانش آموزان توجه کرد. در محیط اجتماعی-روانی باید به تامین نیازهای روانی مربوط به بقا توجه داشت به علاوه در محیط اجتماعی- روانی باید نیاز دانش آموزان به "عشق و تعلق"، " قدرت " ، "آزادی" و "شادی و نشاط" تامین شود همچنین در این الگو، چرخه آموزش به چهارمرحله یعنی؛ مرحله" آمادگی "،"آموزش "، "تلفیق" و "ارزشیابی" تقسیم شد که بر بستر محیط فیزیکی و محیط اجتماعی- روانی شکل میگیرند ودر هرمرحله باید به تامین نیازهای فراگیران توجه شود.
فرآیندهای یاددهی-یادگیری
الگوی کیفی
دوره ابتدایی
نیازهای اساسی
2016
02
20
133
148
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2459_0f288dd7726f0fce1856e40d144ffe33.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1394
12
2
بررسی میزان، اهداف، مراحل و موانع بهرهگیری از رسانههای آموزشی در فرایند یاددهی- یادگیری از دید معلمان دوره ابتدایی شهر تهران
زهره
کاوه
پژوهش حاضر در راستای بررسی میزان، اهداف، مراحل و موانع بهره گیری از رسانههای آموزشی در فرایند یاددهی- یادگیری از دیدگاه معلمان ابتدایی شهر تهران انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی شهر تهران بودند. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای 398 نفر از معلمان به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بوده است که روایی آن توسط متخصصان تایید شده و پایایی آن نیز در آلفای کرونباخ برابر با 87/0 بوده است. تحلیل داده ها به کمک آمار توصیفی و نیز استنباطی شامل آزمونهای غیر پارامتری فریدمن و کوکران استفاده شده است. نتایج نشان داد؛ بیش از نیمی از معلمان از طریق دورههای آموزشی و مطالعه شخصی با رسانههای آموزشی و نحوه کاربرد آنها آشنا شدهاند. بیشترین میزان آشنایی معلمان با رسانههای آموزشی در دوره تحصیل دانشگاهی بوده است. میزان استفاده معلمان از انواع رسانههای آموزشی بهجز رسانههای جدید در حد متوسط یا بیش از متوسط است. معلمان به ترتیب با هدف استفاده از حواس دیداری- شنیداری دانش آموزان، جلبتوجه و افزایش علاقه، سادهسازی مفهوم درس و گرفتن امتیاز استفاده از رسانه در فرم ارزشیابی از رسانههای آموزشی استفاده می کنند. در مورد مراحل استفاده از رسانهها در کلاس درس، کلاس به مراحل شروع، هدایت و جذب دانش آموزان، ارائه محتوای درس و ارائه تکلیف، تقسیمبندی و توزیع استفاده رسانهها در این مراحل به دست آمد. مهمترین موانع استفاده از رسانههای آموزشی توسط معلمان، به کمبود رسانهها، محدودیت ساعت درسی، کمبود متصدی تکنولوژی آموزشی، دسترسی دشوار به رسانه و آشنا نبودن به نحوه استفاده از رسانه اختصاص داشته است.
رسانههای آموزشی
فرایند یاددهی یادگیری
موانع بهرهگیری از رسانههای آموزشی
2016
02
20
149
162
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2461_0016b019a08fc3c9566d56bf8ea10be3.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1394
12
2
تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر رشد سازگاری فردی دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی مازندران
مهدی
سبحانینژاد
محسن
زراعتی
پژوهش حاضر در راستای بررسی تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر سازگاری دانشجویان دختر مستقر در خوابگاههای دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، انجام شده است. روش پژوهش، شبه آزمایشی (نیمه تجربی) بوده است. تعداد60 نفر از دانشجویان با بیش از یک سال اقامت در خوابگاه از دورههای کارشناسی و کارشناسی ارشد و در گروه سنی 25-20 سال به صورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه قرار داده شدند. ابزار اندازه گیری"پرسشنامه شخصیتی کالیفرنیا"و پرسشنامه جمعیت شناختی بود. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون های؛ تحلیل کوواریانس، تحلیل واریانس دو عاملی و آزمونT مستقل بوده است. نتایج نشان داد؛ آموزش مهارتهای اجتماعی باعث افزایش میزان سازگاری فردی آزمودنیها شده است. مداخله باعث افزایش دو خرده مقیاس اتکا به نفس و آزادی فردی شد. در مقیاس سازگاری فردی تاثیر مداخله پس از دو ماه در آزمودنیهای گروه آزمایش کاهش و تداوم نداشته است. کسب مهارتهای ضروری زندگی و توانایی دختران دانشجو در روابط بین فردی و تعامل اجتماعی میتواند در سازگاری و شکوفایی آنان، نقش داشته باشد.
مهارتهای اجتماعی
سازگاری فردی
دانشجو
خوابگاههای دانشجویی
سلامت روان
2016
02
20
163
174
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2463_597c5b8d267b922bc26e7103cb3eb7ba.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1394
12
2
بررسی عوامل موثر بر توسعه پژوهشهای دانشجویی (مطالعه مورد؛ دانشگاه هوایی شهید ستاری)
احمدعلی
روح الهی
پژوهش حاضر در راستای تبیین عوامل موثر بر توسعه پژوهشهای دانشجویی در دانشگاه هوایی شهید ستاری بوده است. روش پژوهش از نوع همبستگی و مبتنی بر مدل یابی معادلات ساختاری است. تحقیقات متعددی برای شناسایی عوامل موثر بر توسعهی تحقیقات دانشجویی انجام شده و در هر یک از پژوهشها عوامل موثر بر توسعهی فعالیتهای پژوهشی بهصُور متفاوت معرفی شدهاند. در این مقاله کوشش شده تا با استفاده از تحقیقات انجام گرفته و بررسی وضعیت پژوهش دانشجویی در سازمان مورد مطالعه، مدلی جامع برای عوامل موثر بر توسعهی فعالیتهای پژوهشی در دانشگاه هوایی شهید ستاری ارائه شود. عوامل موثر بر توسعهی پژوهشهای دانشجویی احصاء و برای هر یک از عوامل شاخصهایی تعریف شدند سپس با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی به بررسی ارتباط بین متغیرهای مکنون و مشاهدهگر پرداخته شد. در نهایت ابعاد و شاخصهای بهدست آمده، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و قابل قبول بودن مدلِ نظری از نرمافزار لیزرل استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که عوامل راهبردی، فرهنگی و منابع انسانی از جمله مهمترین و اساسیترین عوامل تاثیرگذار بر توسعه فعالیتهای پژوهشی دانشجویان دانشگاه مورد مطالعه هستند.
پژوهشهای دانشجویی
دانشگاه
عوامل راهبردی
فرهنگی و منابع انسانی
2016
02
20
175
188
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2465_69693d38909257ab5d980198fd564d7b.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1394
12
2
بررسی رابطه ادراک از محیط یادگیری کلاس با تاب آوری تحصیلی
علی
رشیدی
محمد
امیری
شهرام
مهرآور گیگلو
حسن
نودهی
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ادراک از محیط کلاس با تاب آوری تحصیلی در دانش آموزان راهنمایی منطقه دو شهر تربت حیدریه بوده است. تعداد250 پسر دوره راهنمایی تحصیلی با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، انتخاب و در پژوهش شرکت کرده اند. ابزارهای جمع آوری داده دو پرسشنامه استاندارد؛ ادراک از کلاس جنتری، گابل و ریزا و پرسشنامه ی تجدید نظر شده تاب آوری تحصیلی مارتین و مارش بوده است. دادههای حاصل به کمک آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تحلیل شده است. نتایج نشان داد؛ بین ادراک از محیط کلاس و تاب آوری تحصیلی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. ابعاد ادراک از کلاس؛ چالش، لذت و انتخاب (56/0) از میزان تاب آوری تحصیلی دانش آموزان راهنمایی را تبیین و پیش بینی میکند بنایراین توصیه میشود که برای بالابردن میزان تحمل و تاب آوری دانش آموزان در برابر مشکلات تحصیلی، معلمان و دبیران مترصد بهبود ادراک دانش آموزان از کلاس به عنوان عاملی مرتبط، باشند.
ادراک از کلاس
تاب آوری تحصیلی
محیط یادگیری
2016
02
20
189
198
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2467_5b0486dbc15bbe239442a5c0f316c76a.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1394
12
2
تبیین جایگاه زبان در تقویت مبانی، تصریح اهداف و توسعهی وسایل تربیت
رضا
محمدی چابکی
پژوهش حاضر به تبیین جایگاه زبان در تقویت مبانی، تصریح اهداف وتوسعه وسایل تربیت پرداخته است. روش پژوهش تحلیل اسنادی بوده، جامعه پژوهش کلیه اسناد و مدارک مرتبط با موضوع پژوهش می باشند که بدون نمونه گیری بررسی شده اند. گردآوری داده ها به وسیله فرم فیش برداری انجام و داده های حاصل به شیوه کیفی تحلیل شده اند. عمدهترین یافتههای پژوهش عبارتند از: 1- زبان در تصریح مبانی تربیت، میتواند به ترتیب در حوزه مبنای فلسفی با؛ تحلیل زبان تدریس و یادگیری، تحلیل نقادانه مفاهیم و اصطلاحات تربیتی و توضیح ذهنیت انسان، در حوزه مبنای روان شناختی با؛ کمک به تدوین نظریه های یادگیری، روان شناسی زبان و روان شناسی اجتماعی و در حوزه مبنای جامعه شناختی نیز با؛ ترسیم رابطه زبان و فرهنگ، اهمیت زبان آموزشی کشور، تحکیم خط مشی های زبانی، تقویت هویت فرهنگی و روابط معلم- دانش آموز به تقویت مبانی تربیت کمک دهد. 2- زبان در تصریح اهداف تربیت، میتواند به ترتیب در سطح فردی با؛ بهبود رفتارهای زبانی فردی، سواد آموزی، تأمین دانش حداقلی قواعد زبانی جهت کاربست توانایی های سطح بالا، تفکرمنطقی و حل مسئله، در سطح اجتماعی با؛ توسعه فرهیختگی، تقویت یادگیری مشارکتی، رشد مهارت های تعامل اجتماعی، شایستگی کنش گفتاری در روابط اجتماعی و در سطح جهانی با؛ بهبود رفتارهای سطح بالا زبانی در شرایط جهانی شدن، برقراری ارتباط مطلوب با سایر فرهنگ ها به وضوح اهداف تربیت کمک دهد. 3- زبان در تصریح وسایل تربیت، میتواند به ترتیب در حوزه برنامه ریزی های آموزش و پرورش با؛ تحلیل نیازهای آموزشی به لحاظ زبانی، برنامه ریزی زبانی و برنامه درسی زبانی، در حوزه تربیت معلم با؛ ایجاد ارتباط موفق با دیگران و به کار بستن صحیح زبان، حل برخی مشکلات معلمان و توسعه توان تحلیل و آموزش تحلیلی مطالب و در حوزه تدریس و تفهیم با؛ تثبیت موقعیت اجتماعی دانش آموز در کلاس درس، امکان افزایش قدرت یادگیری، اصلاح و تقویت گفتگو به عنوان یکی از راهبرد های اصلی در تربیت فعال و وضوح و تمایز دهی به زبان محتوایی و تدریسی به توسعه وسایل تربیت کمک دهد.
زبان
زبان شناسی تربیتی
مبانی تربیت
اهداف تربیت
وسایل تربیت
2016
02
20
199
220
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2469_8d1bc9ab182ae3eacae1ac04ebb947cc.pdf