2024-03-29T01:09:25Z
https://tlr.shahed.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=352
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1389
8
1
بررسی رابطه بین اصول بدیهی اجتماعی و شاخص های عملکرد اجتماعی مثبت
محسن
جوشن لو
فاطمه
دائمی
فاطمه
قدمیه
هدف: این مطالعه به بررسی رابطه بین اصول بدیهی اجتماعی (بدبینی اجتماعی، پیچیدگی اجتماعی، پاداشِ کوشش، دیانت و کنترل سرنوشت) و مجموعه ای از متغییر هایی که نشان گر عملکرد اجتماعی مثبت هستند (قدردانی، پیوند با طبیعت، مشارکت اجتماعی، دگراندیشی و دغدغه همدلانه)در ایران است.
مواد و روشها: نمونه ای در دسترس شامل 303 دانشجوی دانشگاه تهران به کار برده شد . به منظور تحلیل داده ها از تحلیل همبستگی دومتغیره و تحلیل همبستگی کانونی استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که از بین اصول بدیهی پیچیدگی اجتماعی و پاداشِ کوشش قوی ترین همبستگی را با متغیر های ملاک داشتند در حالی که کنترل سرنوشت به نحو معناداری با متغیر های ملاک همبستگی نداشت. در بین متغیر های ملاک بیشترین همبستگی را با اصول بدیهی قدردانی و کمترین را مشارکت اجتماعی داشت.
نتیجهگیری: می توان این گونه نتیجه گرفت که اصول بدیهی اجتماعی همبستگی های قابل توجهی را با متغیر های ملاک به کار گرفته شده در مطالعه حاضر داشت. یافته ها بر اساس مطالعات انجام شده در کشورهای دیگر مورد بحث قرار گرفت.
اصول بدیهی اجتماعی
قدردانی
همدلی
پیوند با طبیعت
مشارکت اجتماعی
2010
08
23
1
12
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2240_d48b0c985009c20b334addc5a6a36aa0.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1389
8
1
بررسی دیدگاه دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه شاهد نسبت به طرح استاد مشاور
محسن
فرمهینی فراهانی
مجید
دارابی
کوروش
اسماعیلی
راهنمایی و مشاوره صحیح، مناسب و در دسترس طی دوران تحصیل برای دانشجویان و بهخصوص دانشجویان شاهد و ایثارگر، از اهمیت ویژه ای برخوردار است به همین منظور و برای کمک و راهنمایی به دانشجویان شاهد و ایثارگر در زمینه های مختلف(آموزشی، اجتماعی و . . . ) در اکثر دانشگاهها، طرح «استاد مشاور» در حال اجرا است. از آنجا که مخاطب طرح استاد مشاور، دانشجویان شاهد و ایثارگر می باشند و تمامی تلاش مسئولان در جهت ارتقای سطح علمی و راهنمایی آنان است، رضایت و عدم رضایت آنان، جهت باز بینی و ارزیابی این طرح، از اهمیت بسیار برخوردار است. پژوهش حاضر، طرح استاد مشاور را از دید دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه شاهد، مورد بررسی قرار داده است. اهداف بررسی شامل: الف- دیدگاه دانشجویان شاهد و ایثارگر درخصوص؛ نقش استاد مشاور در ابعاد مختلف تحصیلی و علمی، ب- نقش استاد مشاور در ابعاد مختلف غیر تحصیلی، و ج- درخصوص کلیت طرح استاد مشاور، بوده است. روش تحقیق، توصیفی و از نوع پیمایشی و جامعه آماری نیز شامل کلیه دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه شاهد در نیمسال دوم سال تحصیلی88-87 بوده است، روش نمونهگیری، طبقهای نسبی و با توجه به حجم جامعه(599نفر) تعداد نمونه با بهره گیری از جدول مورگان 234 نفر برآورد شده و در مرحله بعد، افراد نمونه در هر یک از دانشکده های دانشگاه شاهد، با رعایت نسبت ها، انتخاب شدهاند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه محقق ساخته با 25 سوال بسته پاسخ و 2 سوال باز پاسخ بوده است. داده های تحقیق با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و نیز با استفاده از آزمون تی مستقل، تحلیل و تفسیر شدهاند. نتایج حاکی از آن است که این طرح در هیچ یک از ابعاد مورد نظر، نتوانسته رضایت دانشجویان را جلب نماید.
استاد مشاور
دانشجوی شاهد و ایثارگر
ارزیابی دیدگاه دانشجویان
2010
08
23
13
32
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2241_7dafb4709a3c5ae62f298de602157eda.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1389
8
1
بررسی تفاوت وضعیت موجود و مطلوب کاربست مؤلفههای سازمان یادگیرنده در دانشکدههای پردیس فنی و علوم انسانی دانشگاه تهران
سیدمحمد
میرکمالی
علی
نوروزی
بهزاد
شهبازی
آذر
احمدی
تحقیق حاضر با هدف بررسی تفاوت وضعیت موجود و مطلوب کاربست مولفه های سازمان یادگیرنده در دانشکده های پردیس فنی و علوم انسانی دانشگاه تهران انجام گرفته است. به این منظور تعداد 200 نفر از اعضای هیأت علمی با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم، انتخاب شدند و پرسشنامه محقق ساخته بین آنها به اجرا درآمد. پرسشنامه حاضر دارای 48 گویه و هفت مولفه؛ چشم انداز مشترک، رهبری، اشتراک دانش، یادگیری تیمی، تفکر سیستمی، مدلهای ذهنی و قابلیت های فردی بود که هریک از این مولفه ها، برمبنای وضعیت موجود و مطلوب و بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت، نمره گذاری می شدند. روایی پرسشنامه با استفاده از نظر خبرگان و پایایی آن توسط آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. اطلاعات بهدست آمده با استفاده از آزمونهای آماری تی مستقل و تی وابسته، مورد آزمون قرار گرفته و یافته های مربوط به تفاوت بین وضعیت موجود و مطلوب سازمان یادگیرنده، حاکی از آن است که تنها در دانشکده های علوم پایه مهندسی ومهندسی نقشه کشی، این تفاوت معنادار نبوده و تفاوتی بین وضعیت موجود و مطلوب کاربست مؤلفههای سازمان یادگیرنده، وجود نداشته است. در عوض بین وضعیت موجود و مطلوب مولفه های سازمان یادگیرنده در دیگر دانشکده های پردیس فنی و علوم انسانی دانشگاه تهران، تفاوت معنادار وجود داشته و این دانشکده ها تا تحقق سازمان یادگیرنده، فاصله معنادار داشتهاند. علاوه بر این بین پردیس فنی و پردیس علوم انسانی نیز تنها در مولفه های چشم انداز مشترک و قابلیت های فردی، تفاوت معنادار وجود داشته و در بقیه مولفه ها، تفاوت معناداری مشاهده نشده است.
سازمان یادگیرنده
رهبری
چشم اندازمشترک
مدل های ذهنی
قابلیت های فردی
اشتراک دانش
2010
08
23
33
48
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2243_2eff48a3bcb6e7d65625e542b4f5f7d7.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1389
8
1
بررسی موانع مشارکت دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شاهد در انجام پژوهش و تدوین مقالات علمی
محمدحسن
میرزامحمدی
فرامرز
بیجنوند
موانع پژوهش
مقالات علمی
دانشجویان کارشناسی ارشد
دانشگاه شاهد
2010
08
23
49
66
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2245_3da6eccae09f06d693a1597483be6e9a.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1389
8
1
بررسی رابطه بین تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی کارشناسان دانشگاه تهران
خدایار
ابیلی
علیاصغر
حیات
حیدر
چوپانی
کرامت
اسمی
تحقیق حاضر با هدف« بررسی رابطه بین تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی کارشناسان دانشگاه تهران» به روش توصیفی- تحلیلی، صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق 1530 نفر از کارشناسان دانشگاه تهران بود که تعداد 136 نفر از آنها براساس فرمول کوکران و با روش نمونهگیری تصادفی ساده، برآورد و انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش، شامل، پرسشنامه تعهد سازمانی آلن و مییر و پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی پودساکف و همکاران (1990) میباشند که پایایی آنها از طریق ضریب آلفای کرانباخ به ترتیب 87/. و 71/. بدست آمد. جهت تحلیل داده ها از آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با ورود همزمان و تی مستقل، استفاده گردید. نتایج آزمون همبستگی پیرسون حاکی از آن بود که بین کل تعهد سازمانی با مؤلفه های؛ نوعدوستی، جوانمردی و وجدان کاری رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. از میان ابعاد تعهد سازمانی نیز تنها، بعد تعهد عاطفی با رفتار شهروندی سازمانی کل، رابطه معنی دار داشته است. نتایج تحلیل رگرسیون نیز حاکی از آن بود که تنها، مولفه تعهد عاطفی، توانایی پیش بینی کل رفتارشهروندی سازمانی کارشناسان را دارد. نتایج حاصل از آزمون تی نشان داد که در رفتار شهروندی سازمانی برحسب متغیر جنسیت، تفاوت معنادار وجود دارد و زنان از میانگین بیشتری، برخوردارند.
تعهد سازمانی
رفتار شهروند سازمانی
دانشگاه تهران
2010
08
23
67
82
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2247_f55887eecf0624ed873e1dc6d5e9b9a2.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1389
8
1
بررسی رابطه کانون کنترل مدیران با سلامت سازمانی مدارس شهرستان مهاباد
ابوبکر
عزیزی مقدم
میرمحمد
سیدعباسزاده
پژوهش حاضر، رابطه بین کانون کنترل مدیران (پیش بین) و سلامت سازمانی مدارس (ملاک) شهرستان مهاباد را مورد بررسی قرار داده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری تحقیق، 1700 معلم و 140 مدیر مدرسه شهرستان مهاباد بوده است که از بین آنها، 309 معلم و 103 مدیر با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی به عنوان نمونه، انتخاب شدهاند. جهت جمعآوری دادههای کانون کنترل از پرسشنامه استاندارد راتر (1966) و برای سنجش سلامت سازمانی مدارس از پرسشنامه استاندارد سلامت سازمانی مدارس (O.H.I) استفاده شده است. دادهها با استفاده از آزمونهای؛ ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون، تی مستقل، تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی LSD، تجزیه و تحلیل شده است. تحلیل دادههای پژوهش نشان داده که بین دو متغیر کانون کنترل درونی و سلامت سازمانی مدارس در سطح 05/0 رابطه معنادار مثبت و برای کانون کنترل بیرونی و سلامت سازمانی مدارس، رابطه معنادار منفی، برقرار بوده است.
سلامت سازمانی
کانون کنترل
مدارس
2010
08
23
83
98
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2249_bdbd426b11f18cdc388ba7899f51a5e7.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1389
8
1
مقایسهی اهمیت رفتارهای مدیریتی و رهبری از نظر معلمان و مدیران مدارس
علیقلی
روشن
یحیی
کاظمی
حبیبه
علایی
گل افروز
رمضانی
چکیده پژوهش حاضر، در جهت روشن ساختن مقایسه ی اهمیت رفتار های مدیریتی و رفتار های رهبری از دیدگاه معلمان و مدیران مدارس انجام شده است. جامعه ی آماری این پژوهش شامل کلیه ی مدیران و معلمان مدارس متوسطه ی ناحیه دو شهر زاهدان می باشد. برای نمونه گیری 59 مدیر با روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک و 118 معلم از زیر مجموعه ی همان مدیران با روش تصادفی ساده انتخاب شدند. روش پژوهش حاضر توصیفی پیمایشی می باشد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه ی رفتار رهبری کوزس و پاسنر و پرسشنامه ی رفتار مدیریتی پیترسون استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری t همبسته و t مستقل استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد که به طور کلی مدیران و معلمان به رفتار های مدیریتی و رهبری به یک میزان اهمیت می دهند. . اما در مولفه های رهبری، از نظر مدیران مؤلفه ی الگوسازی در رهبری اهمیت بیشتری از رفتار های مدیریتی دارد. از طرف دیگر از نظر معلمان و مدیران رفتار های مدیریتی از مؤلفه ی چالش در رهبری اهمیت بیشتری دارد. همچنین، مدیران زن بیشتر از مدیران مرد، هم به رفتار های مدیریتی و هم رفتار های رهبری اهمیت می دهند.
کلید واژه ها: رفتارهای مدیریتی
رفتارهای رهبری
چالش
الگوسازی
ترغیب و تشویق
توانمندسازی
تلقین چشم انداز مشترک
2010
08
23
99
108
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2250_edd3b11536fc409522b52420206fc369.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1389
8
1
رهبری آموزشی اسلامی؛ نقدی بر دیدگاه اروپایی
غلامرضا
شمس مورکانی
احمد
مومنی راد
ماهیت چندفرهنگی رو به رشد مؤسسات آموزشی معمولاً در متون غرب نادیده گرفته شده است. این مقاله با توجه به دیدگاههای گوناگون درباره رهبری آموزشی، بر شکاف دانش در ادبیات موجود تمرکز دارد و نویسندگان آن معتقدند که باید حرکتی ورای نژادپرستیها و کار در جهت تدوین نظریههای پیچیده به منظور مفهومپردازی مجدد رهبری آموزشی با توجه به دیدگاههای مختلف گروههای (دانشجویان و جوامع) قومی صورت پذیرد. نحوه درک و دریافت رهبری آموزشی توسط فراگیرانِ دارای فلسفهها و زمینههای قومی گوناگون، به تجربه یادگیری و عملکرد آنها بستگی دارد. این مقاله به طور خلاصه رهبری را به عنوان مفهوم ارائه شده در بافتهای مختلف معرفی میکند و زیربنای نظری و فلسفی این مفهوم پردازیها را از نقطه نظر اسلامی ارائه و تعامل بین دانش و رهبری را مشخص میکند. همچنین نحوه تعامل این مباحث را با رهبری آموزشی در جوامع اسلامی کنکاش کرده و استنباطهایی را از این تعاملات با تأکید بر بافت اروپا که در آن مسلمانان در اقلیت هستند، به عمل میآورد و به اهمیت فهم تنوع فلسفی برای پذیرش تنوع جمعیتی اشاره میکند.
رهبری آموزشی
رهبری آموزشی اسلامی
تعلیم و تربیت
مسلمانان اروپایی
جوامع مسلمان
2010
08
23
109
128
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2252_abb5b13260fd6337df8242962c4c0b28.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1389
8
1
روش های تربیت عقلانی بر مبنای اندیشه امام خمینی(ره)
یاسر
اصلانی
هدف این مقاله بررسی روش های تربیت عقلانی بر مبنای اندیشه امام خمینی«ره» است. عقلی که می توان از آن تحت عنوان اصلی ترین نقطه چالشِ تئوریک، در حوزه ی نظر یاد کرد. این گونه است که عقل با معانی متعدد و تقسیمات متفاوت آن، همواره موضوع گفتگوی اندیشمندان شرق و غرب بوده است.
روش پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی است. از این رو نویسنده کوشیده است با تحلیل محتواهای موجود و مرتبط با موضوع بحث، مبانی تربیت عقلانی را از اندیشه امام خمینی«ره» استنباط و استنتاج کند و بر اساس آن برخی از روش های پرورش عقل را مورد بررسی قرار دهد. بدین سان ابتدا ضمن بررسی مفهوم تربیت عقلانی، بر مبنای اندیشه امام خمینی«ره» هفت مبنای تربیت عقلانی را طبقه بندی و تجزیه و تحلیل می کنیم. به طوری که در ذیل هر یک از مبانی اختصاصی آورده شده، روش های پرورش عقل متناظر با هر یک از این مبانی ذکر می شود.
نکات عمده ی بر آمده از این دیدگاه این است که تقویت جنبه ی عقلانی سبب هدایت به سمت حقیقت هستی می شود و عقل جز در بستر علم نمی روید و عالم شدن نیز مستلزم این است که فرد مورد تعلیم قرار گیرد. برای پرورش عقل، روش هایی بر مبنای اندیشه امام خمینی«ره» استنباط و استنتاج شده است که توازن عقل را حفظ و راهیابی آن به سمت علم صحیح را میسر می سازد و قدرت استدلال را افزایش می دهد. این روش ها شامل: تفکّر، تزکیه نفس، تعلیم حکمت، علم آموزی و آگاهی بخشی است.
تربیت
عقل
تربیت عقلانی
2010
08
23
129
148
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2254_78f77a5a6fb621bb75bdfd01fface4f2.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1389
8
1
نقد و ارزیابی محتوای کتاب درسی معارف اسلامی(دین و زندگی) دورهی پیشدانشگاهی از دید صاحبنظران و دبیران
فاطمهسادات
میرعارفین
در پژوهش حاضر که از نوع ارزشیابی است، از دید 10 صاحبنظر برنامهریزی درسی و موضوعی حوزه و دانشگاه و 32 دبیر مجرب این حوزه، کتاب معارف اسلامی(دین و زندگی) دورهی پیشدانشگاهی با هدف بررسی میزان تناسب محتوی با مؤلفههای مندرج در راهنمای برنامهی درسی و نیز نارساییهای احتمالی و نقاط قوت، مورد نقد و ارزیابی قرار گرفت. در اجرا بر اساس رویکرد کیفی برای گردآوری دادهها، از پرسشنامهی بازپاسخ و مصاحبه (پاسخدهندگان؛ درک، تفسیر و تحلیل خود را در مورد هر محور، به شکل تشریحی ارائه کردند) استفاده شده است. با استناد به یافتههای پژوهش، میتوان در برخی مؤلفهها، نظرات انتقادی و اصلاحی (نه به معنای عدم توفیق برنامه) و در برخی دیگر، تأیید منابع مختلف اطلاعاتی را مشاهده کرد. یافتهها نشان داده؛ محتوای کتاب، بهگونهای تهیه شده که با شرایط و نیازهای زمانی مخاطبان، قابل تجدیدنظر است بهعلاوه رویکردی که مبتنی بر افراط یا تفریط در آموزههای دینی باشد نیز در آن، مشاهده نمیشود از سوی دیگر چنین انتقاد شده که سنت و سیرهی عملی معصومین (علیهمالسلام) کمتر مورد توجه قرار گرفته و اگرچه محتوای دروس با زندگی روزمرهی دانشآموزان مرتبط است اما ارائه نمونهها و الگوهایی از علما و شخصیتهای برجستهی معاصر نیز مطالب کتاب را کاربردیتر خواهند کرد. اظهار نظرها، نشان داد که یکی از نکات مثبت کتاب، تلفیق مفاهیم قرآنی و معارف اسلامی است که گویای اصالت قرآن و منشاء پیدایش معارف اسلام از سوی خدا و سپس پیامبر و ائمهی اطهار (علیهمالسلام) است. منابع اطلاعاتی بر نقش دبیران دینی و بازآموزی و ارتقاء حرفهای آنها نیز تأکید بسیاری نمودهاند.
رویکرد
اصول
اهداف
سرفصلها
روشها
نیازها
2010
08
23
149
172
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2256_d4d90959df24f68906fcad677de8cc9b.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1389
8
1
بررسی مقایسه ای مولفه های فرهنگ کار در کتاب های درسی دوره ابتدایی و روش تدریس مربیان
ابراهیم
صالحی عمران
حسین
چهارباشلو
سهیلا
هاشمی
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان توجه به مولفه های فرهنگ کار در کتاب های درسی دوره ابتدایی ایران و همچنین ارتباط روشهای تدریس معلمان با پرورش مولفه های فرهنگ کار در دانش آموزان، انجام شده است. پژوهش به دو شیوه کمی( تحلیل محتوا) و کیفی ( مصاحبه) انجام شده است. جامعه تحقیق شامل؛ کلیه کتاب های درسی دوره ابتدایی و 25 نفرازمعلمان این دوره می باشند که به صورت هدفمند انتخاب و داده ها با استفاده از تحلیل محتوی و مصاحبه نیمه ساختاری، جمع آوری شده است. در تحلیل داده های کتب درسی، از روش تحلیل محتوای آنتروپی شانون جهت به دست آوردن، ضریب اهمیت هریک از مولفه های فرهنگ کار و مقایسه ضرایب آنها استفاده شده همچنین برای تحلیل داده های مصاحبه از تجزیه و تحلیل استقرایی، استفاده شده است. نتایج تحلیل محتوای سی و یک جلد کتاب درسی، نشان داد؛ توجه متعادل و جامعی به همه عناصر و مولفه های فرهنگ کار نشده به طوری که در بین کتابهای درسی، کتاب فارسی (بخوانیم) با 215 صفحه بیشترین فراوانی و کتاب قرآن با 43 صفحه از کمترین فراوانی، برخوردار بوده است. از3467 صفحه، 667 صفحه از صفحات درسی دوره ابتدایی به مولفه های فرهنگ کار اشاره داشته همچنین روشهای تدریس به کار گرفته در فرایند یاددهی - یادگیری به گونه ای نبوده که مولفه های فرهنگ کار را در دانش آموزان تقویت وپرورش دهد.
فرهنگ کار
کتاب درسی
دوره ابتدایی
روش تدریس
سرمایه فرهنگی
تحلیل محتوا
2010
08
23
173
194
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2258_1f672d7931d0f8c048f4016f42bc8d2c.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1389
8
1
چگونگی ارتقای کیفی عناصر برنامه درسی روان شناسی اجتماعی (پیوند انجمنهای علمی با آموزش عالی)
علی
ذکاوتی قراگزلو
هدف مقاله بررسی چگونگی ارتقای کیفی تدریس روان شناسی اجتماعی است. انتظار از درس معمولا عرضه محتوی و دانش سازمان یافته این رشته علمی، کمک به ارتقای سطح و تراز اکولوژی علوم، ارتقای توان سنجش و بازخورد نسبت به فعالیت ها، غنی سازی فرصت ها وفعالیت ها ی یادگیری دانشجو- است. در امر آموزش به ویژه مفاهیم و سرفصل ها،تز ها، واژگان توصیفی، منابع و مأخذ هرگاه متکی بر ادراک محیطی و پیوند متقابل عمل و نظر، و یادگیری عمر پیما (مادام العمر) مطرح شوند، پژوهش زا ومولد خواهند بود . بیان رویکردها و دیدگاه از طریقه شبکه جهانی وب به شرط جایگیری درچارچوبی مکمل مفید به نظر می رسد.. با رویکرد فکورانه کنشگران یک مجموعه آموزشی بر نکات مهم تحول اجتماعی هشیار می شوند. در همه حال نقش تعیین کننده ازآن رابطه فکورانه فراگیر با خودش، با درس با معلم ، محیط و با جهان است.
روان شناسی اجتماعی
معرفت شناسی
ساختدار- سازی
خودارزشیابی
رویکرد های روانشناسی اجتماعی
2010
08
23
195
206
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2260_f3dfd015e2317a179616568720b87614.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1389
8
1
تبیین پیامدهای جهانی شدن فرهنگ بر اهداف علمی و آموزشی دوره متوسطه ایران
اکبر
رهنما
مهدی
سبحانی نژاد
سید صدراله
خوشقدم
پژوهش حاضر به تبیین پیامدهای جهانی شدن فرهنگ بر اهداف آموزش و پرورش ایران با تأکید بر اهداف علمی و آموزشی دوره متوسطه می پردازد. روش پژوهش، توصیفی و از نوع تحلیل اسنادی بوده است.جهت گردآوری داده های لازم برای سؤال های تحقیق، کلیه منابع و مراجع مرتبط با استفاده از فرم گردآوری داده ها تحلیل و یافته ها به شیوه کیفی، تحلیل شده است . جهانی شدن فرهنگ برای آموزش متوسطه ایران، پیامدهایی به دنبال دارد که در انطباق با اهداف سیزده گانه علمی و آموزشی دوره مذکور قابل توجه است. یافتهها مبین پیامدهایی چون؛ کاهش ارزش زمان گذشته و افزایش ارزش زمان حال، پدیده بیسوادی مدرن، پدیده آموزش های ناهمسان، عدم همراهی ذهنیات با عینیات، رشد آموزش زبان خارجی، تدریس فعال، تغییر در روش آموزش از رقابتی به مشارکتی، نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در یادگیری فعال، تأثیر فن آوری اطلاعات و ارتباطات بر آموزش و پرورش و کاربرد فن آوری اطلاعات و ارتباطات در تبادلات بین المللی و بین فرهنگی است. مجموعه پیامدهای مذکور به صور گوناگون با ماهیت اهداف علمی و آموزشی دوره متوسطه ایران از جمله؛ مهارت در استفاده از ابزارهای جدید ارتباطی، مهارتهای لازم برای زندگی و کار در جامعه، توانایی برقراری ارتباط با دیگران از طریق آشنایی با زبان خارجی، به کار گرفتن فن آوری های مناسب علمی، توانایی انتخاب شغل با توجه به نیازهای خود و جامعه، توانایی در هدایت جریان یادگیری خود و آشنایی عملی با روشهای تحقیق، تفکر و مباحثه، متناسب و همسو است.
جهانی شدن
جهانی شدن فرهنگ
اهداف علمی وآموزشی
دوره متوسطه
2010
08
23
207
222
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2262_0fa19ee29c39b6a9a1c5170c1a13cb9e.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1389
8
1
تبیین چالشهای رویکرد پساساختارگرایی با شکلگیری هویت دینی در فرایند تعلیم و تربیت و نقد آن
سید مهدی
سجادی
پساساختارگرایی (Post- structuralism) به عنوان یکی از آموزههای معاصر و بسیار متاخر، که خود متأثر از روندهای رو به رشد، فکر پست مدرنی است، با تأکید بر خصایص و اصولی چند، خود پیامدهایی را در بسیاری از حوزههای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و تربیتی به جای گذارده که از آن جمله، میتوان به تأثیر آن روی حوزه هویت، اشاره کرد. در این میان، مساله شکلگیری هویت دینی، بیشترین سهم را در تأثیرپذیری از این آموزه به خود اختصاص میدهد. از جمله سؤالهای اساسی که این مقاله در پی پاسخ به آن است، پرسش از چالشهایی است که پساساختارگرایی برای شکلگیری هویت دینی در افراد بهوجود میآورد بنابراین بررسی چالشهایی که پساساختارگرایی پیش روی شکلگیری هویت دینی در فرایند تعلیم و تربیت، قرار میدهد، هدف اصلی تدوین مقاله حاضر است. چالشهایی که به عنوان نتیجه حاصل از تدوین مقاله میتوان به آن اشاره کرد، شامل؛ نفی هویت دینی مبتنی بر آموزهها و بنیادهای دینی، نفی هویتهای فراگفتمانی و فرا زبانی، تضعیف مؤلفههای عقلانی و شناختی هویت دینی، انکار جنبههای ثابت هویتی، نفی هویت الگو محور دینی و نفی امکان شکلدهی هویت دینی متن محور (با محوریت متون دینی) و آموزش و انتقال ارزشهای دینی برای شکلدهی به رفتار، عمل و شناخت باور دینی است. تدوین مقاله حاضر با استفاده از روش استنتاج مبتنی بر تحلیل مفاهیم و مفهومپردازی مجدد (Re- conceptualization) صورت گرفته است.
پساساختارگرایی
هویت دینی
چالشها
ساختار شکنی
الگوگرایی
2010
08
23
223
234
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2264_4d4ff30c95ab5075381b1f2bdd3fb915.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1389
8
1
تحلیل و ارزیابی نظریههای شناخت و حقیقت در استقلال یا تلفیق پارادایمهای تحقیق تربیتی
علیرضا
شواخی
حسنعلی
بختیار نصر آبادی
سیروس
محمودی
نفوذ تحقیق کیفی به عرصهی تحقیقات تربیتی، منجر به مجادلهها و چالشهای جدی در خصوص صلاحیت روشهای کمی و کیفی در دستیابی به شناخت و حقیقت شده است. انتخاب و انجام روش تربیتی از سوی محقق، به میزان آشنایی وی با شناخت، حقیقت و نظریههای مختلفی که تاکنون برای آنها ارایه گردیده، وابسته است. هدف مقاله حاضر، معرفی، نقد و ارزیابی نظریههای شناخت - بنیادی و غیربنیادی، نظریههای حقیقت - سنّتی و معاصر و نیز پس از آن، شایستگیهای روشهای کمی و کیفی است. ارتباط پارادایمهای تحقیق تربیتی با نظریههای شناخت و حقیقت و امکان توجیهپذیری استقلال یا تلفیق پارادایمها در عرصهی تعلیم و تربیت با روش تحلیلی، بررسی شده است. استدلال شده که تأیید محض به استقلال یا تأکید صرف بر تلفیق، با قطعیت کامل، قابل دفاع نبوده و هر کدام از این رویکردها یا تلفیق آنها با رعایت معیارهای تلفیق، میتواند به طور نسبی، یاریگر محقق تربیتی در نایل شدن به شناخت و حقیقت باشد. نشان داده شده که در برخی موضوعات اجتماعی و تربیتی، رویکرد کیفی یا تلفیقی می تواند به طور مؤثرتری، عمل نماید.
شناخت
حقیقت
تحقیق تربیتی
پارادایم
استقلال
تلفیق
جهان فیزیکی
جهان انسانی
2010
08
23
235
250
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2265_a20b472cbfcfce4cf2f360f675728d6e.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1389
8
1
تربیت حرفه ای از دیدگاه ائمه ی اطهار(ع)
محسن
فرمهینی فراهانی
اکبر
رهنما
سلمان
رضوانخواه
چکیده
در پژوهش حاضر با روش تحلیل اسنادی، اصول و روش های تربیت حرفه ای با تاکید بر دیدگاه ائمه ی اطهار(ع) مورد بررسی قرار گرفته است. جامعهه ی آماری کلیه ی متون روایی در زمینه ی مذکور بوده، و در این زمینه نمونه گیری انجام نشده است. ابزار پژوهش، فیش بوده و داده های حاصل مورد تجزیه و تحلیل کیفی قرار گرفته است. هدف از انجام این پژوهش ارائه ی اصول و روش های کاربردی به متولیان امر تعلیم و تربیت بوده است تا بتوانند با الهام گرفتن از اندیشه های ائمه ی اطهار(ع)، در امر تربیت فرزندان و دانش آموزان شان اهتمام ورزند. عمده ترین یافته های این پژوهش عبارتند از: 1- اصول تربیت حرفه ای شامل نُه اصل می باشدکه عبارتند از: انسان باید در تامین نیاز های هم نوعان خود احساس مسئولیت کند، کارگزار باید از اعمال ظلم و ستم به مشتری یا ارباب رجوع بپرهیزد، فرد باید نه فقیر باشد و نه بسیار ثروتمند بلکه باید از نظر مالی وضعیت متعادلی داشته باشد فرد به هر حرفه ای مشغول است باید اخلاق حرفه ای را رعایت کند، کسی که به شغل یا حرفه ای مشغول است باید در آن شغل یا حرفه متخصص شود، فرد باید به هر کاری مشغول است عزیز باشد و حافظ عزت مشتری یا ارباب رجوع باشد، در زندگی افراد باید کار اصالت داشته باشد نه مال اندوزی، کارگزار باید صادق باشد و از دروغگویی بپرهیزد، فرد باید در برابر نعمت های پروردگار سپاسگذار باشد.2- نُه اصل ذکر شده مجموعاً شامل بیست روش تربیتی می باشند.
2010
08
23
251
270
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2267_81ef16586495ae739f105178e5411f9d.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1389
8
1
آسیب شناسی تربیت دینی در عصر جهانیشدن و راهکارهای تعامل پویا با آن
مهدی
سبحانی نژاد
عبداله
افشار
رضا
رضایی زارچی
در پژوهش حاضر، آسیبشناسی تربیت دینی در عصر جهانی شدن در حوزه تربیت دینی هدف قرار گرفته است. روش انجام پژوهش، تحلیل اسنادی بوده به منظور گردآوری دادههای لازم جهت پاسخ به سؤالهای پژوهش، اسناد موجود و مرتبط با موضوع جهانی شدن و تربیت دینی با استفاده از فرم گردآوری دادهها جمعآوری و به شیوه کیفی تجزیه و تحلیل شده است. عمدهترین یافتههای پژوهش عبارتند از: جهانی شدن از پدیدههای شاخص زمان حاضر است که ماهیت آن به واسطه سیال، در حال تحول و جدید بودن، مبهم است با این وجود میتوان آن را فرآیندی، اجتماعی دانست که در آن قید و بندهای جغرافیایی که بر روابط اجتماعی و فرهنگی سایه افکنده از بین رفته و مردم به طور فزاینده از کاهش این قید و بندها، آگاه میشوند. در خصوص تربیت دینی در عصر جهانی شدن باید اذعان داشت؛ تربیت حقیقی از چهار مؤلفه؛ تبیین، عرضه معیارها، تحرک درونی و نقادی برخوردار است. دین مجموعه گزارههای توصیفی و تجویزی است که از طرف خداوند به انسان داده شده و دینی بودن نیز، ناظر به دگرگونیهایی است که در وجود فرد به واسطه دین به وجود آمده و اعتقادی و فکری، تجربه و التزام درونی و عمل از ویژگیهای آن است. چالشهای احتمالی جهانی شدن برای تربیت دینی؛کاهش میزان کنترل مدارس بر آموختهها، کیفیت و جهتگیریهای آموزشی و تربیتی دانشآموزان، تضعیف تمایل به ایمان معنوی و رشد فرهنگ انسانی در اثر رواج مصرفگرایی، مد و شیء پرستی، رواج دنیاگرایی و دینزدایی، تأکید بر جهتگیری غیردینی به دلیل تهی شدن جامعه از معنویت و تحمیل آن بر جوامع مختلف، تضعیف نقش دین در زندگی روزمره، ترویج نظام ارزشی متکی بر قرارداد اجتماعی، خصیصه ساخت شکنی و... میباشد. عمدهترین راهکارهای تعامل پویا با چالشهای مذکور در حوزه تربیت دینی، شامل کاربرد اصل تعقل و پرهیز از سطحینگری، شناختن تمایلات و تمنیات فطری و پرهیز از افراط و تفریط، توجه به ارزشهای عمیق انسانی، توجه به وحدت و یکپارچگی در بینش، منش و...، مهرورزی و محبت، تقوای حضور و بهرهگیری از عنصر زیبایی شناختی، است.
جهانی شدن
تربیت دینی
چالش
راهکار
2010
08
23
271
292
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2269_e1c921672282a32d9558d5962046978a.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1389
8
1
بررسی دیدگاه اعضای انجمنهای علمی کشور درباره ویژگیهای ماهیتی علم
اصغر
سلطانی
مصطفی
شریف
رسول
رکنی زاده
هدف این مقاله بررسی چگونگی درک و توصیف اعضای انجمنهای علمی فیزیک، شیمی، زیستشناسی و زمینشناسی کشور از جنبههای مختلف ماهیت علم است. این جنبهها عبارتند از موقتی بودن علم، مبنای تجربی علم، خلاقیت در علم، نقش ذهنیت در علم، تاثیر مسائل اجتماعی و فرهنگی بر علم، نقش مشاهده و استنتاج و نظریه و قانون علمی. آزمودنیهای این پژوهش شامل 19 نفر از اعضای انجمنهای علمی کشور هستند. برای گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه بازپاسخ استفاده شده و روش مقولهبندی نیز جهت تجزیه و تحلیل دادهها به کار گرفته شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهند که اعضای انجمنهای علمی کشور در پنج مولفه موقتی بودن، مبنای تجربی، خلاقیت، ذهنیت و مشاهده و استنتاج، برداشتها و توصیفاتی همسو با اندیشههای جاری از ماهیـت علم دارند. با این حال در دو مولفه تاثیر مسائل اجتماعی و فرهنگی بر علم و همچنین تمایز بین نظریه و قانون علمی و نقش و جایگاه هر یک در تولید و گسترش معرفت علمی، نظراتی گاه متفاوت با مولفههای پذیرفته شده ماهیت علم نشان میدهند.
ماهیت علم
انجمنهای علمی
تاریخ علم
فلسفه علم
جامعهشناسی علم
2010
08
23
293
314
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2270_44f564d0e41c170e4ff9d030f9dde545.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1389
8
1
جایگاه نمایش به عنوان روش تربیتی در قرآن کریم
مرتضی
افشاری
چکیده : امروزه روش های متفاوتی در امور تربیتی به کار گرفته می شود و یکی از متداول ترین روش ها استفاده از هنرهای نمایشی از جمله تلویزیون ، سینما، تئاتر و دیگر قالب های نمایشی می باشد، که کاربرد وسیعی نه تنها در امور فرهنگی اجتماعی داشته بلکه یکی از ابزار مهم در شاخه های سیاسی واقتصادی به شمار می رود. پیشینه به کارگیری روش نمایش برای هدایت وتربیت در اسلام به یکی از قصص جذاب قرآن باز می گردد. سوره یوسف در قرآن مجید ارائه کننده یکی از زیباترین پرده های نمایشی بوده که در یک صحنه واقعی از زندگی، شکل گرفته است که طراح اصلی آن خداوند و نقش آفرینان آن پیامبر عظیم الشأن حضرت یوسف(ع) و برادرش بنیامین بوده اند. شرکت پیامبر در این نقش آفرینی مبین قابلیت روش نمایشی برای بکارگیری در زمینه های مختلف منجمله امور تربیتی می باشد و نکته حائض اهمیت آنکه آثار نمایشی در صورتیکه که در راستای اهداف کلی هدایت و قرب به حضرت حق باشند، بلقوه قابلیت ارزشی شدن و رنگ و بوی الهی پیدا کردن را دارا می باشند .
تربیت
نمایش
نقش آفرین
نمایش الهی
هدایت
یوسف
2010
08
23
315
333
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2272_4983e19171d32a93b7bb2fd82c4bde25.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1389
8
1
تبیین اخلاق جنسی از منظر فیلسوفان و مربیان مسلمان با تأکید بر دلالتهای تربیتی آن
مهدی
سبحانی نژاد
محسن
فرمهینی فراهانی
سید محمدرضا
حسینی
کاظم
منافی شرفآباد
در پژوهش حاضر، اخلاق جنسی در سه محور؛ عمده ترین وجوه اخلاق جنسی از منظر فیلسوفان مسلمان (ابن سینا، خواجه نصیر الدین طوسی و علامه طباطبایی)، عمده ترین وجوه اخلاق جنسی از منظر مربیان مسلمان و تعاریف مرتبط با غریزه جنسی مورد بررسی قرار گرفته است. روش انجام پژوهش، تحلیل اسنادی بوده و به منظور گردآوری داده های لازم جهت پاسخگویی به سؤالهای پژوهش، کلیه اسناد و مدارک موجود و مرتبط با موضوع تبیین اخلاق جنسی از منظر فیلسوفان مسلمان (ابن سینا، خواجه نصیر الدین طوسی و علامه طباطبایی) و مربیان مسلمان (امام محمد غزالی و شهید مطهری) با تأکید بر دلالت های تربیتی آن، با استفاده از فرم گردآوری داده ها جمع آوری و به شیوه کیفی، تجزیه و تحلیل شده است. عمده ترین وجوه اخلاق جنسی از منظر فیلسوفان مسلمان (ابن سینا، خواجه نصیر الدین طوسی و علامه طباطبایی) در سه بخش؛ الف) حکمت های غریزه جنسی، ب) روش ها و پیشنهادات در خصوص غریزه جنسی و ج) مولفه هایی از غریزه جنسی تحلیل شدند همچنین وجوه اخلاق جنسی از منظر مربیان مسلمان (امام محمد غزالی و شهید مطهری) نیز در سه بخش؛ الف) حکمت های غریزه جنسی، ب) روش ها و پیشنهادات در خصوص غریزه جنسی و ج) مولفه هایی از غریزه جنسی تحلیل شدهاند و دلالت های تربیتی مأخوذ از تبیین اخلاق جنسی در سؤالهای اول و دوم پژوهش نیز جهت کاربرد در تعلیم و تربیت شامل؛ روش هایی چون: پیشگیری از انحرافات جنسی، کنترل غریزه جنسی، اهداف تربیت جنسی، محتوای تربیت جنسی، تربیت عاطفی، تربیت اجتماعی و غیره میباشند
اخلاق جنسی
تربیت جنسی
فیلسوفان مسلمان
مربیان مسلمان
دلالت های تربیتی
2010
08
23
333
360
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2274_4f30266a5bcb43c71f81d52422d1cd1e.pdf