2024-03-28T14:06:36Z
https://tlr.shahed.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=348
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1387
6
1
بررسی تحلیلی مبانی، اصول و روشهای تربیت سیاسی از منظر امام علی(ع) در نهجالبلاغه
اکبر
رهنما
حمید
علیین
مهدی
سبحانی نژاد
در پژوهش حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی و استفاده از تحلیل محتوا، مبانی، اصول و روشهای تربیت سیاسی از منظر امام علی(ع) مورد بررسی قرار گرفته است.1. مبانی تربیت از منظر امام علی (ع) شامل نه مبنا به این شرح است: عبودیت و بندگی خداوند متعال، اعتدال، مدنیت، تاثیر محیط، اندیشه ورزی، کرامت، آزادی و اختیار، ضعف و جاذبه احسان میباشد. 2. درمبنای عبودیت و بندگی خداوند متعال، اصول پنج گانه تربیتی شامل خدا محوری، توکل بر خدا، اعتقاد به عالم آخرت و زندگی پس از مرگ، محوریت دین در همه امور زندگانی از جمله سیاست (جدائی ناپذیری دین از سیاست) و حاکمیت اخلاق است. 3. در مبنای توازن، اصول سه گانه تربیتی شامل عدالت، ، محوریت قانون، و شایسته سالاری است. 4. درمبنای مدنیت، اصول سه گانه تربیتی شامل مردم سالاری، سامان بخشی وضعیت اقتصادی و اجتماعی جامعه و تأمین امنیت است.5. درمبنای تاثیر محیط، اصول دو گانه تربیتی شامل، اصلاح شرایط و ایجاد زمینه است. 6. در مبنای اندیشهورزی، اصول دوگانه تربیت شامل تعقل و تفکر و کسب بینش است. 7. مبنای کرامت شامل اصل عزت است. 8. مبنای آزادی و اختیار شامل اصل تشبه به ابرار است 9. مبنای ضعف شامل اصل تساهل است 10. مبنای جاذبه احسان شامل اصل فضل است 11. نه مبنا و 22 اصل ذکر شده مجموعاً 79 روش تربیتی استخراج شده دارند.
امام علی (ع)
نهجالبلاغه
تربیت سیاسی
مبانی تربیت
اصول تربیت
روشهای تربیت
2008
08
22
1
31
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2206_e28f3db2bfb90c9d94787b5ccefd6996.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1387
6
1
دیدگاههای معرفتشناسی نسبت به راهبردهای یاددهی– یادگیری در نظام آموزش باز و از راه دور
محمد هاشم
رضایی
مسعود
صفایی مقدم
محمد جعفر
پاک سرشت
معرفتشناسی به عنوان یکی از شاخههای مهم فلسفه، درباره ماهیت دانش، موضوع، منابع و حدود و معیارهای ارزیابی آن بحث میکند و در این راه میتواند درباره حقیقت و معرفت – که محصول آموزش و پرورش هستند- دیدگاههای متنوع و گوناگونی را در پیش روی معلمان قرار دهد [1].موضوع چگونگی رابطه معرفتشناسی با نظام آموزش باز و از راه دور به این صورت مطرح میشود که فرضهای معرفتشناسی دیدگاههایی که از آنها بحث به میان آمده است، هر یک در زمان شکل گیری نسلهای آموزش باز و از راه دور، به نوعی بر مؤلفههای مهم این نظام آموزشی، از قبیل معلم، شاگرد، برنامه درسی و راهبردهای یاددهی– یادگیری، تأثیر گذار بودهاند.در این مقاله برای تبیین رابطه معرفتشناسی و آموزش باز و از راه دور، رویکردهای غالب معرفتشناسی و روانشناسی هر یک از نسلهای سهگانه آموزش و پرورش که به نوعی بر نگرش و عملکرد مربیان این نظام آموزشی تأثیر گذاشتهاند، مورد بحث قرار میگیرد.با توجه به پیدایش و سیر تحولات نظام آموزش باز واز راه دور، رویکردهای معرفت شناختی عمدتاً شامل،1. اثباتگرایی پاپوزیتیویسم، 2. تعبیری یا تفسیری، 3. انتقادی یا رهاییبخش میشوند.در مقاله حاضر، با ارائه تصویری کلی از نظام آموزش باز و از راه دور، استلزامات دیدگاههای معرفتشناسی درخصوص راهبردهای یاددهی– یادگیری در قالب نسلهای سهگانه آموزش باز واز راه دور مورد کاوش قرار گرفتهاند.
معرفتشناسی
راهبردهای یاددهی– یادگیری
آموزش باز
آموزش از راه دور
رویکرد اثباتگرایی
رویکرد تفسیری
رویکرد انتقادی
رفتارگرایی
شناختگرایی
ساختارگرایی
آموزش مجازی
پسامدرن
2008
08
22
30
44
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2208_c16dfe97383eb0016e2b37a91a965ddd.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1387
6
1
مقایسه اهداف تعلیم و تربیت ازدیدگاه ایدهآلیسم و پراگماتیسم
محمد حسن
میرزامحمدی
حمید
علیین
غفور
حسنی
آشنایی با اهداف تربیتی مکاتب فلسفی و مقایسه آنها با یکدیگر از آن روی که میتواند باعث ایجاد شناخت و آگاهی، و بروز روحیه نقادی نسبت به خطمشیها و برنامهریزیهای آموزشی شود مطلوب و مفید است. در این نوشتار که برگرفته از مطالعهای اسنادی (کتابخانهای) پیرامون بررسی و مقایسه اهداف تعلیم و تربیت از دیدگاه ایدهآلیسم و پراگماتیسم است، وجوه اشتراک و افتراق مبانی فلسفی و اهداف تعلیم و تربیت از دیدگاه این دو مکتب فلسفی مورد مطالعه قرار گرفته است. عمدهترین نتایج حاصله از این نوشتار عبارتند از:در خصوص مبانی فلسفی این دو مکتب :در هستی شناسی وجه عمده اشتراک، رسیدن به واقعیت از طریق تحریک و برانگیختگی و راهنمایی و وجه عمده افتراق در ماهیت حقیقی هستی است که در ایدهآلیسم روحی مطلق ولی در پراگماتیسم تجربه نامعین و متکثر میباشد. در معرفتشناسی وجه عمده اشتراک در فراهم شدن زمینههای یادگیری و راهنمایی غیرمستقیم دانشآموز و افتراق آنها در مطلق و عقلانی بودن معرفت در ایدهآلیسم و نسبی و تجربی بودن در پراگماتیسم است، 3ــ در ارزششناسی، وجه عمده اشتراک، مربوط به آگاهی در روابط دموکراتیک و نظم اخلاقی جهانی و افتراق آنها در مطلق و بر اساس عمل انجام یافته بودن در ایدهآلیسم و نسبی و بر اساس نتیجه عمل بودن در پراگماتیسم میباشد. در خصوص اهداف تعلیم و تربیت از دیدگاه این دو مکتب در جنبه جسمانی، وجه عمده اشتراک در تندرستی و ایجاد زمینه برای فعالیتهای اجتماعی و افتراق آنها در استفاده از فعالیت جسمانی برای تقویت عقل به منظور درک حقیقت در ایدهآلیسم و ارضای نیازها و غنیسازی تجربهها در پراگماتیسم میباشد. در اهداف هنری، وجه عمدهاشتراک، رشد عاطفی، ذهنی و جسمی بچهها، و وجه افتراق، توجه به آفریدگار زیبایی و اعتدال در ایدهآلیسم و توجه به بیان ارزشهای تجربه و تغییر محیط و ارضای نیازها در پراگماتیسم است. در اهداف اخلاقی، وجه عمده اشتراک، رشد خصوصیات اخلاقی نظیر روح همکاری متقابل، مسئولیتپذیری، دانایی و. .. و افتراق آنها در توجه به قوانین فراگیر مطلق ایدهآلیستی و توجه به رفتارهای تحقیق شده سودمند اجتماعی پراگماتیستی میباشد. در جنبه عقلانی وجه عمده اشتراک در توجه به کارآیی عقل در حل مسائل جامعه، و وجه افتراق در ارتباط با منبع کلی دانش در ایدهآلیسم و توانا ساختن فرد برای ساخت بناهای ذهنی توسط خود، در پراگماتیسم میباشد.
ایدهآلیسم
پراگماتیسم
اهداف تعلیم و تربیت
2008
08
22
45
52
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2209_0b04ac42e3a8454bfa3713fbd04b9076.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1387
6
1
جهانی شدن و تربیت دینی از منظر مدرنیسم، پست مدرنیسم و عرفان اسلامی
بابک
شمشیری
در این مقاله سعی شده است که تربیت دینی مبتنی بر عرفان اسلامی به عنوان متناسبترین رویکرد در مواجهه با جهانی شدن برای ایران و حتی سایر کشورهای جهان اسلام، تبیین شود. برای این منظور ابتدا با روش تحلیلی- انتقادی رویکرد مدرنیسم و پست مدرنیسم به عنوان عمدهترین خاستگاههای نظری فرایند جهانی شدن مورد نقد و بررسی قرار گرفت. نتایج این بررسی نشان داد که هر یک از این رویکردهااز نارساییهای متعددی که اغلب ریشه در مبانی نظری و مفروضههای بنیادین آنها دارند، برخوردارند. به علاوه هرکدام از آنها در ایجاد جریانهای بحرانزا در جهان معاصر نقش دارند. بحرانهایی که اساساً مغایر با اهداف جهانی شدن بوده و سلامتی فرایند آن را تهدید مینمایند. در پایان، مقاله حاضر دلایل انتخاب رویکرد عرفانی به عنوان مناسبترین رویکرد تربیت دینی اسلامی را تشریح مینماید. رویکردی که ضمن سازگاری با اهداف و آرمانهای مثبت و متعالی جهانی واحد، سلامتی فرایند جهانی شدن را تضمین کرده و همچنین قابلیت پاسخگویی به بحرانها و چالشهای مربوط به جهانی شدن را دارد.
جهانی شدن
تربیت دینی
مدرنیسم
پست مدرنیسم
عرفان اسلامی
2008
08
22
53
70
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2211_16701f899a6cbd6729f5f3dce188afb5.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1387
6
1
بررسی زمینه فرایند دانشآفرینی در نظام آموزش عالی به منظور ارائه مدل مناسب
فریبا
عدلی
علیرغم اهمیت فزاینده دانش به عنوان راهبردیترین منبع سازمانی، شکاف عمیقی در درک از زمینهها و مؤلّفههای دانشآفرینی و تأثیر آن بر عملکرد سازمانها وجود دارد؛ به ویژه ضعف خیرهکنندهای در توانایی برای کاربرد تکنیکهای مدلسازی کمّی در این قلمرو نوظهور آشکار است. با توجه به این کاستیها، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تعیین زمینه ی فرایند دانشآفرینی در نظام آموزش عالی به منظور ارائه مدل مناسب انجام گرفت؛ و تأکیدآن بر توانمندسازی زمینه برای دانشآفرینی به جای مدیریت دانش است. روش پژوهش پیمایشی است؛ مشارکت کنندگان 362 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاهها بودندکه در سطوح مختلف آن و در دو بخش دولتی و خصوصی- دانشگاه آزاد اسلامی- فعالیت میکنند و با استفاده از نمونهگیری طبقهای در این پژوهش حضور داشتند. ابزار اندازهگیری پرسشنامه بود. دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS شامل روشهای آمار توصیفی، تحلیل عاملی، رگرسیون چند متغیره و تحلیل مسیر مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد زمینههای دانشآفرینی در نظام آموزش عالی عبارتند از: ظرفیت جذب، اکتساب اطلاعات و دانش، یادگیری، یادگیریزدایی، بنیان دانش، مراقبت، همکاری، شبکه سازی، ائتلاف، ترکیب، نوآوری طراحی و حل مسأله؛ بر این اساس، مدل زمینه ای فرایند دانشآفرینی در نظام آموزش عالی ارائه شد
دانش صریح
دانش مستتر
تئوری پویای دانشآفرینی سازمانی
زمینه؛ تعامل اجتماعی
2008
08
22
71
86
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2213_90d33c59e8cee2bac29d9ea36a302803.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1387
6
1
بررسی رابطه هوش هیجانی، یادگیری خود تنظیمی و ساختار هدف کلاس با پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان پایه اول متوسطه شهرستان قروه
محسن
فرمهینی فراهانی
زهرا
رشیدی
جمال
عبدالملکی
هدف از تحقیق حاضر، بررسی رابطه هوش هیجانی، یادگیری خودتنظیمی و ساختار هدف کلاس با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه اول دبیرستان است. جامعه آماری مورد مطالعه دانشآموزان پسر پایه اول دبیرستان شهرستان قروه است که تعداد 120 نفر از آنها به شیوه تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. اطلاعات متغیرها و عوامل از آزمونهای هوش هیجانی سیبر یا شرینگ (Sibrya shering) در سال 1995، راهبردهای خودتنظیمی پینتریج و دی گروت(Pintrich, p. r & degroot) سال 1990 و ساختار هدف کلاس میگدلی (Migdley) سال 2000 به دست آمد. دادههای حاصل از آزمونها با استفاده از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت، نتایج تحقیق بیانگر آن است که:اولاً: رابطه معناداری در سطح 05/0 بین هوش هیجانی، یادگیری خود تنظیمی و ساختار هدف کلاس با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان وجود دارد، که بیشترین و کمترین میزان همبستگی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان به ترتیب مربوط به متغیرهای یادگیری خود تنظیمی و ساختار هدف عملکرد گریز کلاس است. دوماً متغیرهای هوش هیجانی، یادگیری خود تنظیمی و ساختار هدف کلاس قادر به تبیین 365/0 کل واریانس متغیر پیشرفت تحصیلی هستند و این مقدار در سطح 05/0 معنادار است و بیشترین و کمترین ضریب رگرسیونی β مربوط به متغیرهای یادگیری خود تنظیمی و ساختار هدف عملکرد گریز کلاس هستند.
پیشرفت تحصیلی
هوش هیجانی
یادگیری خود تنظیمی
ساختار هدف کلاس
2008
08
22
85
98
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2215_f3c2ddb0eea35dd23e1f57c75b452803.pdf