2024-03-29T08:24:59Z
https://tlr.shahed.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=347
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1385
4
1
بررسی دیدگاه معلمان نسبت به شیوههای نظارت و راهنمایی مدیران مدارس
مهدی
سبحانینژاد
تقی
آقاحسینی
در پژوهش حاضر، شیوههای نظارت و راهنمایی موجود و مطلوب مدیران مدارس بر اساس نظریه سرجیوانی و استارات، طی سه سبک نظارتیِ مبتنی بر مدیریت کلاسیک، روابط انسانی و منابع انسانی مورد بررسی قرار گرفته است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی است. حجم نمونه شامل 500 نفر از معلمان دوره ابتدایی استان اصفهان است که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای، طبقهای متناسب با حجم و تصادفی ساده انتخاب شدهاند. ابزار اندازهگیری دادهها، پرسشنامه 96 سؤالی محقق ساخته بر اساس نظریه سرجیوانی و استارت بوده که به طور همزمان، وضع موجود و مطلوب نظارت و راهنمایی در مدارس را در مقیاس لیکرت مورد بررسی قرار داده و پایایی آن نیز بر مبنای محاسبه ضریب آلفای کرانباخ در مجموع 96/0 بوده است. دادههای پژوهش در دو سطح توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل آماری شدهاند. عمدهترین یافتههای پژوهش حاکی از آن است که؛ 1) مدیران مدارس در حال حاضر از سبک نظارت و راهنمایی کلاسیک در حد متوسط و از سبکهای روابط انسانی و منابع انسانی در حد زیاد استفاده میکنند، 2) معلمان میزان مطلوبیت رفتارهای نظارتی مبتنی بر سبک کلاسیک را در حد متوسط و سبکهای روابط انسانی و منابع انسانی را در حد زیاد ارزیابی کردهاند، 3) بین میزان استفاده کنونی و وضع مطلوب بهرهگیری مدیران از سبک نظارتی کلاسیک تفاوت معنادار وجود ندارد، ولی بین میزان استفاده کنونی و وضع مطلوب بهرهگیری مدیران از سبکهای نظارتی روابط انسانی و منابع انسانی تفاوت معنادار وجود داشته است، 4) بین میزان استفاده از سبکهای نظارتی تفاوت معنادار وجود داشته است، بدین نحو که مدیران در درجه اول، سبک نظارتی روابط انسانی، در مرتبه دوم سبک نظارتی منابع انسانی و در مرتبه سوم، سبک نظارتی کلاسیک را به اجرا میگذارند، 5) بین میزان مطلوبیت سبکهای نظارتی سهگانه، تفاوت معنادار وجود دارد، به این شکل که معلمان در درجه اول، سبک نظارتی روابط انسانی، در مرتبه دوم سبک نظارتی منابع انسانی و در مرتبه سوم، سبک نظارتی کلاسیک را مطلوب تلقی کردهاند، 6) بین میزان استفاده از سبکهای نظارت و راهنمایی کنونی و میزان مطلوبیت بهرهگیری از آنها با عنایت به متغیرهای تعدیلکننده مورد بررسی، تفاوتهای معنادار وجود داشته است.
نظارت و راهنمایی
سرجیوانی و استارات
سبک نظارتی کلاسیک
سبک نظارتی روابط انسانی
سبک نظارتی منابع انسانی
مدیران مدارس
معلمان
دوره ابتدایی
2006
08
23
1
20
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2192_542203136516a12fc5fb8930c88c171d.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1385
4
1
تأثیر برخورد مناسب معلم بر سبکهای مقابلهای بد رفتاری و ضد اقتدار دانشآموزان مقطع ابتدایی
اسکندر
فتحی آذر
بهروز
کریمی
پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر برخورد مناسب معلم بر سبک مقابلهای بد رفتاری (A) و ضد اقتدار (B) دانشآموزان در پایه چهارم و پنجم ابتدایی ناحیه 3 تبریز انجام یافته است. در این پژوهش 28 نفر از دانشآموزانی که دارای سبکهای مقابلهای B و A بودند با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب گردیدند. از آزمون شناسایی سبکهای مقابلهای B و A برای تعیین دانشآموزانِ دارای سبک مقابلهای مزبور و از آزمون ریون کودکان به منظور سنجش هوش این دانشآموزان استفاده گردید. هدف استفاده از آزمون ریون، کنترل متغیر هوش در دانشآموزان مذکور بود. نتایج حاصل نشان دادند که: برخورد مناسب معلم به طور معنادار میتواند بد رفتاری (سبک A) و رفتارهای ضد اقتدار (سبک B) دانشآموزان را در کلاس درس کاهش دهد. بنابراین، برخورد مطلوب معلم در کلاس از عوامل بسیار مهم و تعیینکننده در چگونگی رفتار کلاسی دانشآموزان است. بر مبنای یافتههای این تحقیق، پیشنهادهایی برای معلمان و دستاندرکاران ارائه شده است.
رفتار مناسب معلم
سبک مقابلهای A
سبک مقابلهای B
پرخاشگری و ضد اقتدار
2006
08
23
21
32
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2194_ab40c36a14bcb1b0b2e0fc18bb257fdf.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1385
4
1
رابطه بین آگاهی مدیران از ناتوانیهای ویژه یادگیریبا پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در مدارس ابتدایی
سیدمصطفی
شریف
حسنعلی
نصرآبادی
ماندانا
سپنتا
این پژوهش به بررسی رابطه بین میزان شناخت مدیران مدارس دوره ابتدایی شهر اصفهان از ناتوانیهای ویژه یادگیری دانشآموزان و پیشرفت تحصیلی آنها میپردازد. سؤالهای ویژه پژوهش در زمینه ارتباط میزان شناخت مدیران دوره ابتدایی از ناتوانیهای یادگیری، همچون ناتوانی در زبان گفتاری و زبان نوشتاری، حساب، خواندن و مسائل عاطفی - اجتماعی دانشآموزان با پیشرفت تحصیلی آنها، بر اساس متغیرهای جنسیت، مدرک تحصیلی و سنوات خدمت است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی و جامعه آماری آن شامل کلیه مدیران دوره ابتدایی شهر اصفهان به تعداد 411 نفر و تمام دانشآموزان دوره ابتدایی به تعداد 116832 نفر است. نمونه پژوهش شامل 120 نفر از مدیران دوره ابتدایی، است. روش نمونهگیری چند مرحلهای و ابزار اندازهگیری، شامل پرسشنامه 35 سؤالی محقق ساخته با ضریب پایایی 92/0 است که روایی آن از نظر محتوایی مورد تأیید اساتید و کارشناسان واحد اختلالات یادگیری سازمان آموزش و پرورش اصفهان قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل دادهها در محیط نرمافزاری SPSS و با استفاده از آزمونهای آماری تحلیل واریانس یکطرفه و رگرسیون چندمتغیره صورت گرفته است. نتایج نشان داده که بین میزان آگاهی مدیران مدارس نسبت به مسائل عاطفی – اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطه معنادار وجود دارد و بین میزان آگاهی مدیران زن و مرد مدارس دوره ابتدایی تنها در مؤلفههای ناتوانی در زبان گفتاری و خواندن تفاوت به چشم میخورد. همچنین بین میزان شناخت مدیران بر اساس سطح تحصیلات و سابقه خدمت در تمام مؤلفههای ناتوانی ویژه یادگیری تفاوت معنادار وجود دارد.
آگاهی مدیران مدارس
ناتوانیهای ویژه یادگیری
پیشرفت تحصیلی
ناتوانی در زبان گفتاری و نوشتاری
حساب
خواندن و مسائل عاطفی - اجتماعی
2006
08
23
33
44
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2195_21f227a1f40ffc6e6ae4d420ca9617ee.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1385
4
1
بررسـی نگـرش دانـشآمـوزان دبیرستانهای شهر تهران به درس عربی و عوامل مرتبط با آن
طاهره
اختری
هدف اساسی پژوهش کنونی، در گام نخست، مطالعه نوع نگرش دانشآموزان پایه اول، دوم و سوم دبیرستانهای دولتی شهر تهران به درس زبان عربی بوده و در گام دوم، تأثیر جنسیت، پایههای تحصیلی و مناطق آموزش و پرورش بر این نگرش نیز مورد بررسی قرار گرفته است. بدین خاطر، در آغاز ساخت نگرشسنج مربوط بر اساس نظر متخصصین و مطالعه اولیه بر روی 372 دانشآموز (192 دختر و 180 پسر) انجام شده است. پس از پالایش و آمادهسازی نگرشسنج بر مبنای ویژگیهای روان سنجی، مرحله اصلی تحقیق بر روی 1085 آزمودنی (535 پسر و 560 دختر) پی گرفته شده است. نتایج به دست آمده بیانگر نگرش منفی دانشآموزان به درس عربی است. این امر در مناطق آموزش و پرورش، پایههای تحصیلی، و دختران و پسران مشابه بوده است. یافتههای دیگر، نشانگر تأثیر منطقه آموزش و پرورش بر نوع نگرش دانشآموزان است، این در حالی است که پایههای تحصیلی و جنسیت به تنهایی تأثیری بر نوع نگرش دانشآموزان نداشته است، هر چند باید توجه کرد که تعامل جنسیت با پایههای تحصیلی و منطقه آموزش و پرورش، نشانگر تأثیر تعاملی متغیرهای یاد شده بر نوع نگرش دانشآموزان بوده است.
نگرش
زبان عربی
دانشآموز
2006
08
23
45
56
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2197_73de5abfa0b31cc3182e116736053b77.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1385
4
1
عوامل مؤثر بر اثربخشسازی مدیریت مدارس دوره متوسطه از دیدگاه مدیران و دبیران
احمد
عابدی
تقی
آقاحسینی
مهدی
سبحانینژاد
در این مقاله، عوامل مؤثر بر اثربخشسازی مدیریت مدارس متوسطه استان اصفهان از نظر مدیران و دبیران مورد بررسی قرارگرفته است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی است. حجم نمونه شامل 200 نفر از مدیران و دبیران دوره متوسطه استان اصفهان بوده که با روش نمونهگیری خوشهای، طبقهای متناسب با حجم، و تصادفی ساده انتخاب شدهاند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه 110 سؤالی محقق ساخته بوده که طی آن تأثیر چهار عامل اصلی؛ ویژگیهای فردی مدیران، تقویت برنامههای آموزشی، اداره کیفی مدرسه و ارزیابی مستمر بر اثربخشسازی مدیریت مدارس از دید پاسخگویان مورد بررسی قرار گرفته است. یافتههای پژوهش نشان داد که از دید پاسخگویان، کلیه عوامل مورد بررسی در سطح بالاتر از متوسط بر اثربخشسازی مدیریت مدارس تأثیر داشته است به علاوه، از بین عوامل مذکور، مجموعه عوامل مرتبط با تقویت برنامههای آموزشی مدرسه و ویژگیهای فردی مدیران در بالاترین سطح اثرگذاری بوده و پس از آن به ترتیب عوامل مرتبط با اداره کیفی مدرسه و ارزیابی مستمر قرار دارند. پاسخگویان از بین متغیرهای مرتبط با ویژگیهای فردی مدیران؛ خصایص رفتاری و عاطفی، متغیرهای مرتبط با تقویت برنامههای آموزشی؛ هدفگذاری کلی، متغیرهای مرتبط با اداره کیفی مدرسه؛ ارتباط سازنده و خلاق و متغیرهای مرتبط با ارزیابی؛ ارزیابی مستمر را بیش از سایر متغیرها بر اثربخشسازی مدیریت مدارس متوسطه تأثیرگذار دانستهاند.
اثربخشی سازمانی
توسعه مدیریت
توسعه سازمانی
یادگیری سازمانی
سازمان یادگیرنده
مدیریت کیفیت جامع
2006
08
23
57
76
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2200_f7b65d732e47855ce0c344f7905f521f.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1385
4
1
تأثیر انتظارات معلمان بر نحوه ارزشیابی دروس علوم اجتماعی و تجربی دانشآموزان دوره راهنمایی
نعمتاله
عزیزی
سیدمحمد
هیبتاللهی
به منظور بررسی اثر انتظارات معلمان دوره راهنمایی شهرستان سنندج بر نحوه ارزشیابی از دروس علوم اجتماعی و تجربی دانشآموزان دختر و پسر، طرح آزمایشی پسآزمون با گروه گواه با سه عامل (موقعیتهای ایجاد انتظار، جنسیت معلمان و جنسیت دانشآموزان) به صورت یک طرح 2*2*3 به مورد اجرا گذاشته شد. در این پژوهش از 120 معلم زن و مرد مدارس دوره راهنمایی در درسهای علوم تجربی و علوم اجتماعی جهت نمرهگذاری 80 برگه امتحانی دانشآموزان دختر و پسر در 12 موقعیت آزمایشی برای آزمون فرضیههای تحقیق و پاسخگویی به سؤالات پژوهشی استفاده شد. یافتهها از تأثیر کلی اثر انتظار معلمان حمایت میکرد، اما در مورد تعامل جنسیت معلمان با جنسیت دانشآموزان، انتظارات ایجاد شده در موقعیتهای سه گانه آزمایشی (انتظارات مثبت، انتظارات منفی، بدون اثر انتظار) تغییر معناداری در نحوهی ارزشیابی معلمان از دانشآموزان به وجود نیاورد.
ارزشیابی
انتظار
عملکرد تحصیلی
موقعیتهای ایجاد انتظار
معلم
دانشآموز
2006
08
23
77
90
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2202_7e1b37fbfe65360115b613df16a77d41.pdf
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-2196
1385
4
1
معرفی یک روش عینی برای پیشبینی اعضای هیأت علمی
نعمتالله
موسیپور
روشهای پیشبینی نیروی انسانی به «ذهنی» و «عینی» تقسیم شدهاند و شواهد حاکی از آن است که روشهای عینی از قابلیت اعتماد بیشتر برخوردارند. برای پیشبینی اعضای هیأت علمیِ موردنیاز در دانشگاههای فعال، در قالب روشهای عینی میتوان به دو طریق عمل کرد: 1) شیوه مبتنی بر نسبت استاد به دانشجو، 2) شیوه مبتنی بر ساعات خدمت موظف. به نظر میرسد شیوه مبتنی بر ساعات خدمت موظف از سویی بیشتر متغیرهای اثرگذار بر تقریب برآورد را در نظر میگیرد و از سوی دیگر با دادههایی قابل انجام است که همه آنها جزء دادههای در دسترس محسوب و به طور معمول در دانشگاهها تهیه میشوند. بر این اساس، چارچوبی سهل و عملی برای برآورد اعضای هیأت علمی موردنیاز دانشگاهها ارائه میکند که قابلیت بهکارگیری در سطوح دیگر را نیز دارد؛ یعنی میتوان آن را در سطح دانشکده، گروه آموزشی و رشته تحصیلی به کار گرفت و به پیشبینی عضو هیأت علمی موردنیاز اقدام کرد.
عضو هیأت علمی
دانشگاه
روشهای پیشبینی
آموزش عالی
2006
08
23
92
99
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2203_2312abccfccf6da6dd46c6fdcd25eb41.pdf