TY - JOUR ID - 3572 TI - بررسی انطباق عمل ضرب و تقسیم در کتاب‌های درسی دورۀ ابتدایی با برنامه ‌درسی حوزة یادگیری ریاضی JO - پژوهش‌های آموزش و یادگیری JA - TLR LA - fa SN - 2345-2196 AU - رحیمی, زهرا AU - اعتدال, علیرضا AU - یادگارزاده, غلامرضا AD - کارشناسی ارشد آموزش و پرورش ابتدایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران AD - استادیار گروه آموزش و پرورش، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران AD - استادیار گروه برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 17 IS - 2 SP - 151 EP - 163 KW - برنامه‌درسی ریاضی KW - کتاب درسی ریاضی KW - ضرب و تقسیم KW - اعداد و عملیات KW - دورۀ ابتدایی KW - تحلیل محتوا DO - 10.22070/tlr.2022.14571.1110 N2 - مقدمه: هدف این مطالعه، بررسی انطباق یا عدم انطباق مباحث مربوط به ضرب و تقسیم در کتاب‌های درسی ریاضی دورۀ ابتدایی، با اهداف مدون در برنامه درسی این حوزۀ یادگیری است.روش: روش پژوهش، تحلیل محتوای کمی است و در آن محتوای کتاب‌های نونگاشت ریاضی پایۀ سوم تا ششم و برنامه درسی حوزۀ یادگیری ریاضی مد نظر قرار گرفته‌است. با نمونه‌گیری هدفمند، تمامی فعالیت‌ها، کار در کلاس‌ها، تمرین‌ها و تصاویر مرتبط با عمل ضرب و تقسیم در کتاب‌های درسی مذکور تحلیل شد و به کمک جداول هدف- محتوا با اهداف پیش‌بینی شده در محور اعداد و عملیات در برنامه درسی حوزۀ یادگیری ریاضی مقایسه شد.نتایج: یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد اولویت توجه کتاب درسی به اهداف ششگانه در این سند بدین‌ترتیب است: محاسبات (عددی، ذهنی و تقریبی)، حل‌مسئله در موقعیت واقعی زندگی، گفتمان ریاضی، آشنایی با راهبردهای حل‌مسئله، طرح مسائل ساختاریافته و نیمه‌ساختار یافته و کار با ماشین حساب. هدف کار با ماشین حساب در تمام پایه‌ها از کمترین توجه و در برخی مباحث با فقدان توجه مواجه است. طرح مسئله ساختاریافته و نیمه‌ساختاریافته نیز در محتوای مربوط به ضرب و تقسیم با اقبالی اندک مواجه است.بحث و نتیجه­ گیری: این مطالعه توجه نابرابر کتاب درسی به اهداف برنامه درسی را گزارش می­کند. اما اظهار نظر دقیق‌تر در این خصوص مستلزم تحلیل تمام محتوای کتاب درسی علاوه بر مباحث مربوط به ضرب و تقسیم است. نتایج این پژوهش می‌تواند در تشخیص خلأهای کتاب درسی و حذف حشو و زوائد در ویرایش‌های بعدی کتاب درسی مورد استفاده مؤلفین قرار گیرد. UR - https://tlr.shahed.ac.ir/article_3572.html L1 - https://tlr.shahed.ac.ir/article_3572_ef832663f3f1abc29800a6e3ee40a718.pdf ER -