TY - JOUR ID - 3571 TI - چرخش از کلاس‌های حضوری به کلاس‌های مجازی: چالش‌ها، فرصت‌ها و نحوه مواجه دانش‌آموزان متوسطه اول با آن JO - پژوهش‌های آموزش و یادگیری JA - TLR LA - fa SN - 2345-2196 AU - ابراهیمی, سیده رضوانه AU - دهقانی, مرضیه AD - دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - دانشیار گروه روش‏ ها و برنامه ‏های درسی و آموزشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 17 IS - 2 SP - 165 EP - 182 KW - دانش‌آموزان متوسطه اول KW - کلاس‌های مجازی KW - نحوه مواجه KW - چالش‌ها و فرصت‌ها KW - بحران کرونا DO - 10.22070/tlr.2022.14509.1113 N2 - مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی نحوه مواجه دانش ­آموزان در کلاس­های مجازی بواسطه بحران کرونا و شناسایی چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی دانش‌آموزان در مقطع متوسطه اول شهرستان ساری در سال تحصیلی1400-1399 انجام شده‌است.روش: روش پژوهش پدیدارشناسی است که از رویکرد کیفی بهره گرفته است. میدان پژوهش کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه اول مدارس دولتی و غیر‌دولتی شهرستان ساری بودند که به روش نمونه گیری هدفمند تعداد 16دانش‌آموز (8 دختر و 8 پسر) از 7 مدرسه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته است که هرکدام از مصاحبه ­ها بین دو تا سه ساعت به طول انجامید؛ همچنین، جهت تحلیل داده­ها از نرم‌افزار maxqda10  استفاده شد.نتایج: یافته ­ها نشان داد که آموزش‌های مجازی به عنوان تنها راه برای ادامه روند آموزش مدارس در شرایط قرنطینه بحران کرونا، چالش­ها و فرصت­هایی برای دانش‌آموزان در پی داشته است. برای اعتبارسنجی داده ها از راهبردهایی همچون بازبینی توسط مشارکت کنندگان و توافق بین پژوهشگر و مشارکت کننده استفاده شد.بحث و نتیجه گیری: چالش­ها در سه محیط شاد و واتساپ و مدرسه تلویزیونی به تفکیک بررسی شده­است. چالش­های محیط شاد شامل مشکل در نصب اولیه برنامه، قابلیت اجرا نداشتن در همه سیستم عامل­های موبایل و سرعت پایین در آپلود و دانلود فایل­هاست. همچنین در مدرسه تلویزیونی عدم هماهنگی سرفصل­ها، تفاوت در روش‌های تدریس، یک سویه بودن آموزش و تداخل زمانی آموزش­ ها بعنوان چالش مطرح گردیده است. در واتساپ نیز بعنوان پرکاربرد ترین فضای آموزش مجازی، چالش­ها در شش بعد مسائل فردی، اولیا، معلمان، روش آموزش، روش ارزشیابی و مسائل اخلاقی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. فرصت‌ها نیز شامل در قید زمان نبودن کلاس ­ها، صرفه جویی در زمان و هزینه ایاب ­وذهاب، ضرورت یافتن یادگیری فناوری ­ها و استفاده از روش ­های جدید توسط معلمان، امکان کنترل مدیر مدرسه بر کلاس، آموزش، آسایش و رفاه بیشتر دانش ­آموزان بوده است. UR - https://tlr.shahed.ac.ir/article_3571.html L1 - https://tlr.shahed.ac.ir/article_3571_3d8a9521879b8c526fe9cec1a274e551.pdf ER -