TY - JOUR ID - 2515 TI - واکاوی نقش آموزش هنر در تحقق اهداف برنامه درسی صلح‌محور JO - پژوهش‌های آموزش و یادگیری JA - TLR LA - fa SN - 2345-2196 AU - برخورداری, مهین AU - بختیار نصرآبادی, حسنعلی AU - حیدری, محمدحسین AU - نیستانی, محمدرضا AD - دانشگاه اصفهان Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 14 IS - 2 SP - 93 EP - 107 KW - هنر KW - آموزش هنر KW - برنامه درسی KW - صلح DO - 10.22070/tlr.2020.2515 N2 - هدف پژوهش، بررسی واکاوانه نقش آموزش هنر در تحقق برنامه درسی صلح‌محور است. آموزش هنر از مهم ترین بخش‌های برنامه درسی است که به طور مستقیم و غیر مستقیم بر پرورش آموزه‏های انسان‌دوستانه و صلح‌جویانه فراگیران به خصوص در دوران کودکی، اثرگذار است. با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی به بررسی هنر و آموزش آن و چگونگی تعامل بین هنر و پرورش فضیلت اخلاقی صلح در برنامه‏های درسی، پرداخته‌ شده‌ است. کلاس های درس هنر بستری است که  با ایجاد فضای غیررسمی و دوستانه همراه با ارج نهادن به تفاوت‌ها به ایجاد و توسعه نگرش صلح‌طلبانه کودکان یاری می‌رساند. محتوای درس هنر و تعامل بین فراگیران، می تواند در تحقق خصایصی چون؛ مدارا ، مهربانی و مشارکت موثر باشد.  نتایج پژوهش حاکی از آن است که کلاس درس هنر می‌تواند در فضای مشارکتی، گفتگومحور و نقادانه به اهداف آموزش صلح از جمله؛ مردم‌سالاری، برابری، احترام به همنوع ، هماهنگی در شخصیت و اعتدال رفتاری فراگیران، کمک دهد.   UR - https://tlr.shahed.ac.ir/article_2515.html L1 - https://tlr.shahed.ac.ir/article_2515_44c1d65a9dd5f01e8874bf38ec0a7225.pdf ER -