TY - JOUR ID - 2512 TI - رابطه باورهای معرفت شناختی با راهبردهای یادگیری خودتنظیم: نقش واسطه‌ای دانش و مهارت‌های فراشناختی JO - پژوهش‌های آموزش و یادگیری JA - TLR LA - fa SN - 2345-2196 AU - سپهریان آذر, فیروزه AU - مقدم, زینب AD - دانشگاه ارومیه AD - دانشگاه پیام نور Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 14 IS - 2 SP - 55 EP - 66 KW - باورهای معرفت شناختی KW - دانش فراشناختی KW - راهبردهای یادگیری خودتنظیم KW - مهارت فراشناختی DO - 10.22070/tlr.2020.2512 N2 - پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیل معادلات ساختاری در پی وارسی رابطه باورهای معرفت شناختی با راهبردهای یادگیری خودتنظیم و نقش واسطه ای دانش و مهارت های فراشناخت در دانشجویان است. کلیه دانشجویان سال اول دوره کارشناسی دانشگاه ارومیه جامعه پژوهش را تشکیل دادند. بر اساس جدول مورگان300 نفر به عنوان نمونه مطالعه انتخاب و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای، انتخاب شدند. از آزمون های؛ راهبردهای انگیزشی برای یادگیری، معرفت شناختی شومر و آگاهی های فراشناختی به علاوه پرسشنامه مهارت های فراشناختی برای جمع آوری داده ها استفاده شد. نتایج بررسی با معادلات ساختاری نشان داد؛ مهارت فراشناختی در مقایسه با سایر متغیرها بالاترین اثر مستقیم(0.75=ß) و اثر کل را (0.60=ß) بر راهبردهای یادگیری دارا است در حالی که باورهای معرفت شناختی بالاترین اثر غیر مستقیم (0.39-=ß) را بر راهبردهای یادگیری به خود اختصاص داده است. کمترین اثر غیر مستقیم نیز اثر باورهای معرفت شناختی بر مهارت فراشناختی (0.17-=ß) بوده است. به طور کل متغیرهای مورد بررسی 0.19 از واریانس راهبردهای یادگیری را تبیین می کنند. پس دانش فراشناختی، مهارت های فراشناختی و باورهای معرفت شناختی می توانند در افزایش استفاده از راهبردهای یادگیری خودتنظیم دانشجویان دانشگاه موثر باشند. UR - https://tlr.shahed.ac.ir/article_2512.html L1 - https://tlr.shahed.ac.ir/article_2512_d4299e05edc241290bb1e7ff9122c7d2.pdf ER -