TY - JOUR ID - 2417 TI - بررسی رابطه ی نگرش به خلاقیت و خلاقیت اجتماعی در کودکان با واسطه گری هسته کنترل JO - پژوهش‌های آموزش و یادگیری JA - TLR LA - fa SN - 2345-2196 AU - البرزی, محبوبه AD - Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 12 IS - 1 SP - 19 EP - 30 KW - نگرش به خلاقیت KW - خلاقیت اجتماعی KW - هسته کنترل DO - 10.22070/2.6.19 N2 - نگرش، نقش به سزایی در بروز رفتارهای مختلف دارد. پژوهش حاضر نقش واسطه ای هسته کنترل در خلاقیت اجتماعی کودکان را با توجه به نگرش های خلاقانه آنان، بررسی کرده است. نمونه پژوهش تعداد 105 نفر دانش آموز دختر و پسر کلاس پنجم ابتدایی شهر شیراز بوده اند که به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای از میان چهار ناحیه ی آموزش و پرورش شهر شیراز، انتخاب شده اند. خلاقیت اجتماعی بر اساس روش ماچیراد و لوبارت، هسته کنترل از طریق مقیاس هسته کنترل درونی و بیرونی نویکی و استریکلند و نگرش به خلاقیت نیز با پرسشنامه نگرش خلاقانه اسکافر و بریجز، اندازه گیری شد. روایی و پایایی ابزارها نیز بررسی و تامین شده است. نتایج حاکی از آن است که نگرش خلاقانه، پیش بینی کننده منفی و معنادار هسته کنترل و هسته کنترل نیز پیش بینی کننده منفی و معنادار خلاقیت اجتماعی است. نتایج حاصل تأکیدی بر نقش مثبت و معنادار نگرش به خلاقیت برخلاقیت اجتماعی با توجه به نقش واسطه ای، هسته کنترل است. UR - https://tlr.shahed.ac.ir/article_2417.html L1 - https://tlr.shahed.ac.ir/article_2417_e18f00ab5b78fa0b610015eec068cb37.pdf ER -