دانشگاه شاهد
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-4776
4
2
2007
02
20
بررسی میزان انطباق محتوای کتابهای درسی جدیدالتألیف حرفهوفن دوره راهنمایی تحصیلی با اهداف مصوب
1
14
FA
مهدی
سبحانینژاد
طیبه
طیبانی
در پژوهش حاضر با روش تحلیل محتوا، میزان انطباق محتوای سه کتاب درسی حرفهوفن جدید التألیف دوره راهنمایی تحصیلی (82-81) با اهداف مصوب جزئی آنها برای هر یک از واحدهای درسی مورد بررسی قرارگرفته است. جامعه آماری، سه کتاب درسی مذکور بوده که همه آنها نیز مورد بررسی واقع شدهاند. ابزارهای پژوهش، سه فرم فهرست وارسی کتابهای سال اول، دوم و سوم بوده که روایی صوری و محتوایی آنها به وسیله صاحبنظران تایید شده و پایایی آنها نیز طی محاسبه ضریب همبستگی دادههای حاصل برابر با 87/0، 83/0 و 88/0 بوده است. تجزیه و تحلیل آماری دادههای حاصل از تحلیل محتوا، بیانگر آن است که 1) میزان انطباق محتوا با اهداف مصوب شناختی به ترتیب در کتابهای پایه اول، دوم و سوم به طور متوسط برابر با 7/3،4/2 و2/3 مرتبه برای هر هدف و با اهداف مصوب روانی - حرکتی نیز به طور متوسط برابر با 3/3، 2/3 و 8/2 مرتبه برای هر هدف بوده است. به علاوه، اهداف مصوب حاوی هیچ هدفی در حیطه عاطفی برای واحدهای درسی کتابهای مذکور نبوده است. 2) میزان انطباق محتوا با مجموع اهداف مصوب کتابهای مذکور، به ترتیب در کتابهای پایه اول، دوم و سوم به طور متوسط برابر با 6/2، 1/3 و 1/3 مرتبه برای هر هدف بوده است. 3) در مجموع سه کتاب درسی، رتبهبندی میزان انطباق در حیطه اهدافشناختی به ترتیب شامل؛ محتوای کتابهای درسی پایه اول، سوم و دوم و در حیطه روانی ـ حرکتی به ترتیب شامل محتوای کتابهای درسی پایه اول، دوم و سوم و در مجموع اهداف مصوب نیز به ترتیب شامل محتوای کتابهای درسی پایه اول، سوم و دوم بوده است. 4) در جمعبندی نهایی، کتاب حرفهوفن پایه اول راهنمایی، بیشترین میزان انطباق را با اهداف مصوب خود داشته است. 5) هر سه کتاب درسی در اهداف مصوب جزئی واحدهای درسی، فاقد هدف در حیطه عاطفی بودهاند که این امر، امکان تحلیل انطباق را در این حیطه منتفی ساخت، هر چند این امر به معنای فقدان مضامین عاطفی در محتوای کتابهای مذکور نیست.
محتوا,کتابهای درسی,حرفه وفن,دوره راهنمایی,اهداف مصوب,انطباق,برنامه درسی
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2116.html
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2116_349ea879dc2ba989ff3125a22e600111.pdf
دانشگاه شاهد
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-4776
4
2
2007
02
20
بررسی عوامل روانشناختی، اجتماعی و اقتصادی مؤثر بر شادمانی دانشآموزان از نظر مدیران و مربیان پرورشی
15
24
FA
هدایتالله
دریکوندی
ابراهیم
میرشاهجعفری
محمدرضا
عابدی
هدف اصلی این پژوهش، بررسی عوامل مؤثر بر شادمانی دانشآموزان مدارس راهنمایی پسرانه شهر اصفهان از نظر مدیران و مربیان پرورشی بود. به منظور محدود کردن مسأله، صرفاً عوامل روانشناختی، اجتماعی و اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت. برای دستیابی به هدف پژوهش از بین مدیران و مربیان پرورشی شهر اصفهان تعداد 88 مدیر و 86 مربی پرروشی به روش نمونهگیری خوشهایِ چند مرحلهایِ تصادفی انتخاب شدند و با پرسشنامه محقق ساخته، عوامل مذکور مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج مطالعه نشان داد مدیران و مربیان پرورشی هر سه عامل روانشناختی، اجتماعی و اقتصادی را در شادمانی دانشآموزان مؤثر میدانند و بین میزان تحصیلات و سابقه خدمت آنان و نظرشان در مورد تأثیر عوامل سهگانه فوق در شادمانی دانشآموزان، رابطه معناداری وجود ندارد.
شادمانی,عوامل روانشناختی,عوامل اجتماعی,عوامل اقتصادی,دانشآموزان پسر,اصفهان
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2118.html
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2118_b343fd0b69bafb3b822189b309073ecb.pdf
دانشگاه شاهد
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-4776
4
2
2007
02
20
بررسی رابطه تأمین سلسله مراتب نیازهای مازلو با میزان رضایت شغلی مدیران آموزشی
25
31
FA
محمدحسن
میرزامحمدی
mirzamohammadi@shahed.ac.ir
زهرا
زاهدی
هدف اساسی مقاله حاضر، بررسی رابطه تأمین سلسله مراتب نیازهای مازلو با میزان رضایت شغلی مدیران آموزشی منطقه 5 آموزش و پرورش شهر تهران بوده که البته در این ارتباط، نقش متغیرهای جنسیت و تحصیلات مدیران نیز مورد توجه قرار گرفته است. روش مورد استفاده در تحقیق حاضر، همبستگی است. نمونه این پژوهش 174 مدیر است که با استفاده از روش طبقهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، شامل دو پرسشنامه رضایت شغلی و سنجش نیازها بوده است. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری نشان داد که بین تأمین سلسله مراتب نیازهای مازلو و میزان رضایت شغلی مدیران، رابطه معنادار وجود دارد. همچنین بین جنسیت و تحصیلات مدیران آموزشی با میزان رضایت شغلی آنان رابطه وجود ندارد.
رضایت شغلی,نیاز,مدیر آموزشی
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2119.html
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2119_37730cb75e163171c7bddcb2d5d618a0.pdf
دانشگاه شاهد
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-4776
4
2
2007
02
20
بررسی وضعیت فضای فیزیکی مدارس شهر اصفهان با توجه به استانداردهای سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس
33
42
FA
حسنعلی
بختیار نصرآبادی
h.nasrabadi89@gmail.com
فضای آموزشی مناسب، از عوامل مهم و مؤثر در بهبود و بالا بردن کیفیت آموزش و یادگیری است و یکی از مقـولههای مهم درآموزش و پرورش به حساب میآید. بهبود فضاهای فیزیکی میتواند به یادگیری دانشآموز در حیطه شناختی، عاطفی و مهارتی کمک کند و انگیزههای او را بالا ببرد. در پژوهش حاضر، محقق وضعیت فیزیکی مدارس شهر اصفهان را در ارتباط با استانداردهای سازمان نوسازی و تجهیز مدارس مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و مدلی بهینه برای فضاسازی آینده مدارس ارائه کرده است. این مدل با توجه به شرایط جدید و رویکردهای جدید علمی- فلسفی، نظیر دیدگاه جانسون و جانسون در اواخر قرن بیستم طراحی شده است. در این بررسی، تعداد 193 باب مدرسه از میان تمام مدارس شهر اصفهان به روش طبقهای انتخاب شدند و با استفاده از چکلیست، اطلاعات مربوط به آنها جمعآوری شد و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که مدارس شهر اصفهان از نظر وضعیت کتابخانه، بهداشت، فضای باز، سالن اجتماعات و راهروها در سطح نسبتاً مطلوب و از نظر کلاسهای درس، آزمایشگاه و فضاهای اداری در وضعیت مطلوب قرار دارند. همچنین سرانه فضاهای اداری سه دوره تحصیلی، سرانه فضای پرورشی در مدارس راهنمایی و سرانه فضای باز در دبیرستان مطلوب ارزیابی شد. البته فضاهای دیگر از میانگین سرانه استاندارد فاصله داشته، در وضعیت مطلوب قرار ندارند.
فضایآموزشی,وضعیت فیزیکی,فضاسازی,مدارس
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2121.html
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2121_fdb977834a33868939c5a59ae7da7b35.pdf
دانشگاه شاهد
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-4776
4
2
2007
02
20
آسیبشناسی تربیت دینی دانشآموزان از دیدگاه مدیران مدارس راهنمایی شهر تهران
43
54
FA
اکبر
رهنما
rahnama_akbar43@yahoo.com
فرزانه
طباطبایی
حمید
علیین
هدف اساسی پژوهش حاضر، شناسایی عوامل آسیبزای عمده در تربیت دینی دانشآموزان مقطع راهنمایی شهر تهران از دیدگاه مدیران مدارس آنها بوده است. جامعه آماری، مدیران مدارس راهنمایی مناطق 19گانه شهر تهران بوده که در سال تحصیلی 83-1382 در یکی از مدارس راهنمایی به کار اشتغال داشتهاند. به روش نمونهگیری خوشهای (چند مرحلهای) از میان 850 نفر از آنان، تعداد 230 نفر به عنوان نمونه آماری برگزیده شدهاند. روش پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی بوده و به منظور آزمون فرضیههای تحقیق، از پرسشنامه محقق ساخته که روایی آن از طریق سنجش تجانس درونی سؤالات و پایایی آن به روش دو نیمه کردن و با استفاده از فرمول اسپیرمن – براون به ترتیب 37/0 و 77/0 محاسبه گردیده استفاده شده است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که: 1. محتوای کتب درسی مربوط به تربیت دینی از عوامل آسیبزا در تربیت دینی دانشآموزان دوره راهنمایی شهر تهران است. 2. وجود و یا عدم وجود برخی ویژگیها و خصوصیات در معلمان دینی و پرورشی میتواند از عوامل آسیبزا در تربیت دینی دانشآموزان دوره راهنمایی شهر تهران باشد. 3. محیط مدرسه و عوامل مربوط بهآموزشگاه میتواند از عوامل مؤثر آسیبزا در تربیت دینی دانشآموزان راهنمایی شهر تهران باشد. 4. خانواده و اجتماع، از عوامل مؤثر در تربیت دینی دانشآموزان دوره راهنمایی هستند که نگرش منفی آنان نسبت به تربیت دینی از عوامل آسیبزا در این حیطه است.
آسیبشناسی دینی,دانشآموز,مدیر,مدرسه راهنمایی
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2123.html
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2123_2c867cf4701d93fe8e2e0603b879c048.pdf
دانشگاه شاهد
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-4776
4
2
2007
02
20
بررسی رابطه سبکهای تفکر و برخی شاخصهای طبقه اجتماعی با پیشرفت تحصیلی
55
62
FA
محمد
خیر
دانشگاه شیراز
صغری
استوار
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین سبکهای تفکر و برخی شاخصهای طبقه اجتماعی با پیشرفت تحصیلی در گروهی از کودکان بود. بدینمنظور, تعداد 102 دانشآموز (48 دختر و 54 پسر) از کلاسهای چهارم و پنجم دبستان انتخاب شدند و معلمین، پرسشنامه سبکهای تفکر (TSI, اقتباس از استرنبرگ و واگنر 1992) را برای کودکان تکمیل کردند و از معدل آنان به عنوان ملاک پیشرفت تحصیلی استفاده گردید. یافتهها نشان داد که از بین پنج متغیر مستقل تحقیق در درجه اول، سبکهای تفکر لیبرال و سپس تحصیلات مادر و شغل پدر بهترین پیشبینیکننده پیشرفت تحصیلی کودکان است.
پیشرفت تحصیلی,شاخصهای طبقه اجتماعی,سبکهای تفکر
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2125.html
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2125_9543ac233539cc73fa6c4739c3c6849f.pdf
دانشگاه شاهد
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-4776
4
2
2007
02
20
تبیین، تحلیل و نقد روشها و محتوای تربیت دینی کثرتگرا (پلورالیستی)
64
76
FA
سید مهدی
سجادی
sajadism@modares.ac.ir
حسن
اسدی
تکثر و تنوع دینی و مذهبی در دنیای امروز واقعیتی مسلم است و این تکثر تا به امروز منشأ مجادلات و مناقشات بسیار شده است. بهطور کلی در زمینه تبیین و تفسیر تنوع و تکثر ادیان، سه دیدگاه عمده وجود دارد: دیدگاه انحصارگرایی، دیدگاه شمولگرایی و دیدگاه تکثرگرایی. از این میان، دیدگاه تکثرگرایی دینی، دیدگاه جدیدی است که در عرصه معرفت دینی پیدا شده و چندی است در کشور ما نیز مطرح گردیده و موافقان و مخالفان جدی نیز دارد. تربیت دینی و معنوی بشر و نقش آن در حیات دنیوی و اخروی در کشور ما از اهمیت و حساسیت دوچندان بر خوردار است. این مقاله با عنوان تبیین،تحلیل و نقد تربیت دینی تکثرگرا که روشها و محتوای تربیت دینی مطلوبِ تکثرگرایی دینی را نشان میدهد،تربیت دینی کثرتگرا را از حیث نظری و عملی مورد بررسی و نقد قرارمی دهد. این تحقیق به این نتیجه رسیده است که روشها و محتوای مطلوب تعلیم و تربیت دینی تکثرگرا دارای اشکالات نظری و عملی جدی است که باید مورد توجه برنامهریزان تعلیم و تربیت قرار گیرد.
دین,تکثرگرایی دینی,تعلیم و تربیت دینی,نقد و تحلیل,تبیین,تربیت کثرتگرا,محتوای تربیتی.روشهای تربیت
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2127.html
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2127_ad9a204a44278f0f7909518400334cb3.pdf