ORIGINAL_ARTICLE
پیشبینی ابعاد اضطراب ریاضی بر مبنای باورهای فراشناختی در میان دانشآموزان تیزهوش دبیرستانی
هدف پژوهش حاضر پیشبینی ابعاد اضطراب ریاضی بر مبنای باورهای فراشناختی در میان دانشآموزان تیزهوش دبیرستانی بود. بدین منظور از بین 928 نفر دانش آموز دبیرستانی جامعه پژوهش، تعداد 183 نفر دانشآموز (87 دختر و 96پسر) با روش نمونهگیری هدفمند طی آزمون هوشی اوتیس (هوشبهر 120 و بالاتر) انتخاب شدند. از مقیاس اضطراب ریاضی و پرسشنامه باورهای فراشناختی به عنوان ابزارهای پژوهش استفاده شد. روایی ابزارها از طریق تحلیل عاملی و پایایی آنها به وسیله محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، بهدست آمد. نتایج حاکی از روایی و پایایی قابل قبول ابزارها بود. تحلیل داهها به کمک محاسبه ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه صورت گرفت. نتایج نشان داد؛ بین ابعاد باورهای فراشناختی و ابعاد اضطراب ریاضی، همبستگی معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد؛ باورهای منفی درباره کنترلناپذیری افکار و خطر، میتواند ابعاد اضطراب درس ریاض، اضطراب امتحان ریاضی و نگرانی درباره عملکرد ریاضی را تبیین نماید همچنین اطمینان شناختی اضطراب درس ریاضی و خودآگاهی شناختی، بعد احساس منفی در باره ریاضی را تبیین میکند. قویترین پیشبینیکننده ابعاد اضطراب ریاضی در میان دانشآموزان تیزهوش، بعد باورهای منفی درباره کنترلناپذیری افکار و خطر بود. جنسیت از عوامل پیشبینیکننده اضطراب امتحان ریاضی بود. پژوهش نشان داد؛ با افزایش باورهای فراشناختی منفی، اضطراب ریاضی نیز افزایش مییابد. کاربست یافتههای فوق، ایجاد تغییر در ارزیابیها و باورهای منفی دانشآموزان تیزهوش و فراهم ساختن راهبردهای جانشینی برای مقابله با باورهای منفی است.
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2516_5c74597c25873ae5f9b0513d6b5d04cd.pdf
2020-09-26
1
9
10.22070/tlr.2020.2516
فراشناخت
اضطراب ریاضی
تیزهوش
یعقوب
قرقانی
yghareghani@yahoo.com
1
دانشگاه شیراز
LEAD_AUTHOR
دیبا
سیف
2
دانشگاه شیراز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
آزمون مدل چندبعدی و سلسله مراتبی پرسشنامه انگیزش مدرسه
یکی از نظریههایی که انگیزش را به صورت مدل هدف چندگانه در نظر میگیرد، نظریه سرمایهگذاری شخصی مائر است. این نظریه چار چوب مفیدی برای ارزیابی ماهیت چندبعدی و سلسله مراتبی هدفهای انگیزش، فراهم میآورد. هدف مطالعه حاضر بررسی ساختار چندبعدی و سلسله مراتبی جهتگیری هدف پیشرفت بود. جامعه آماری دانشآموزان دوره متوسطه شهر شیراز بودند. نمونهای به حجم 835 دانشآموز (420 پسر، 415 دختر) با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای، انتخاب شد. شرکتکنندگان پرسشنامه انگیزش مدرسه را تکمیل کردند. مدلهای مرتبه اول و مرتبههای بالاتر با روش تحلیل عامل تاییدی آزمون شدند. نتایج تحلیل عامل تاییدی نشان داد؛ دادهها با مدل مبتنی بر هشت عامل مرتبه اول با چهار عامل مرتبه دوم برازش مناسبتری دارند. تحلیل اعتبار با روش آلفای کرونباخ نشان داد؛ هفت عامل تکلیف (0.7)، تلاش (0.8)، رقابت (0.81)، قدرت اجتماعی (0.84)، نگرانی اجتماعی (0.78)، تمجید (0.83) و جایزه گرفتن (0.89) ، هماهنگی درونی مناسب دارند. دامنه همبستگی بین عاملهای مرتبه یکم از 0.26 (تکلیف – قدرت اجتماعی و نگرانی اجتماعی – جایزه گرفتن) تا 0.62 ( تکلیف – تلاش) بود. یافتههای پژوهش ساختار نظری قوی و یک ابزار برای پژوهشهای آتی حوزه انگیزش مدرسه، فراهم میکند.
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2517_94d0e8bd667dafa9acb49cf7815b1c32.pdf
2020-09-26
11
22
10.22070/tlr.2020.2517
مدل چندبعدی
سلسله مراتب انگیزش
تحلیل عامل تاییدی
انگیزش مدرسه
مجبوبه
آزادایخواه
1
دانشگاه سمنان
AUTHOR
سیاوش
طالعپسند
stalepasand@gmail.com
2
دانشگاه سمنان
LEAD_AUTHOR
فرحناز
کیان ارثی
3
دانشگاه سمنان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارائه مدلی برای سنجش آمادگی مؤسسات آموزش عالی برای تبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم (نوآور و کارآفرین)
اجتنابناپذیری شکلگیری سریع دانشگاههای نسل سوم (نوآور و کارآفرین) زمینهساز پژوهش در جهت شناخت عوامل و شاخصهای دانشگاه فوق، شده است. پژوهش در راستای مفاهیم جدید راه یافته به ادبیات دانشگاهی ازجمله؛ جهانی و بینالمللی شدن آموزش، تجاریسازی ایدههای دانشگاهی و مشارکت دانشگاهها در اشتغال دانشآموختگان، مترصد ارائه مدلی برای سنجش آمادگی موسسه های آموزش عالی برای تبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم، بوده است. براساس چارچوب مفهومی مستخرج از ادبیات نظری و با بهرهگیری از پرسشنامه، دیدگاه اعضای هیات علمی گردآوری شد. حسب آزمونهای آماری، کفایت نمونه جهت انجام تحلیل عاملی مورد تأئید قرار گرفت. تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد؛ مقدار ارزش ویژه برای عامل اول 34.416، عامل دوم 6.203، عامل سوم 5.247، عامل چهارم 2.802، عامل پنجم 2.067، عامل ششم 1.830، عامل هفتم 1.522 و عامل هشتم 1.400 بوده است. در مجموع کل واریانس تبیین شده عوامل 70.692 درصد از واریانس 76 گویه را تبیین نمود. نتایج به دست آمده در خصوص وضعیت آمادگی مطالعه مورد، برای تبدیل شدن به دانشگاه نسل سوم، نشان داد؛ در شاخصهای اهداف و رسالت، مدیریت و رهبری، ویژگیهای کارآفرینی اساتید، ویژگیهای کارآفرینی کارکنان و دانشجویان وضعیت مطلوب است و در خصوص شاخصهای واحدهای داخلی و ساختار، ارتباط با صنایع، تجاریسازی و بینالمللی شدن آموزش، تلاش مضاعف ضروری است.
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2518_639df88d0a25595daffd450758093754.pdf
2020-09-26
23
41
10.22070/tlr.2020.2518
دانشگاه نسل سوم
مؤسسات آموزش عالی
دانشگاه کارآفرین و نوآور
محمدرضا
فریدی
mohammad.reza.faridi@gmail.com
1
دانشگاه ارومیه
AUTHOR
میرمحمد
سید عباسزاده
2
دانشگاه ارومیه
LEAD_AUTHOR
محمد
حسنی
mhassani101@gmail.com
3
دانشگاه ارومیه
AUTHOR
حسن
قلاوندی
galavandi@gmail.com
4
دانشگاه ارومیه
AUTHOR
مهدی
سبحانینژاد
5
دانشگاه شاهد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ساخت و اعتباریابی ابزار سنجش شایستگی حرفهای معلمان
هدف پژوهش ساخت و اعتباریابی ابزار سنجش شایستگی حرفهای معلمان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه پژوهش کلیه معلمان دوره ابتدایی مدارس شهر کرمان بودند که از میان آنان نمونهای به حجم 300 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. ابزار سنجش شایستگی حرفهای معلمان بر اساس مبانی نظری و پیشینه پژوهش با 60 گویه ساخته شد. ابتدا از طریق تحلیل عاملی اکتشافی، عاملهای زیربنایی ابزار شناسایی و سپس با استفاده از تحلیل عاملی تائیدی، ساختار عاملی ابزار مورد تائید قرار گرفت. ابزار نهایی 30 گویه دارد که شامل سه عامل؛ برنامهریزی برای آموزش، اخلاق و مسئولیت حرفهای و مدیریت منابع است. ضریب آلفای کرونباخ برای عاملهای زیربنایی به ترتیب 0.86، 0.92 و 0.90 بهدست آمد. شاخصهای پایایی گویه و پایایی مرکب بیانگر پایایی مناسب ابزار است. علاوه بر تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی، نتایج روایی همگرا و تفکیکی نیز نشان دادند که ابزار از روایی قابل قبول برخوردار است. سرانجام، نتیجهگیری شد که این ابزار میتواند جهت سنجش شایستگی حرفهای معلمان، مورد استفاده قرار گیرد.
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2519_54c4f3df9d5fb3467f0f0eead0748f16.pdf
2020-09-26
43
53
10.22070/tlr.2020.2519
شایستگی حرفهای
معلمان
ساخت ابزار
اعتباریابی
آموزش و پرورش
حسین
مطهرینژاد
hmotahhari@yahoo.com
1
دانشگاه شهید باهنر کرمان
AUTHOR
حمیده
جهانگرد
h.jahangard28@gmail.com
2
دانشگاه شهید باهنر کرمان
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی معلمان راهنما در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان شاهد و ایثارگر طرح پراکنده استان آذربایجان غربی
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی معلمان راهنما در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان شاهد و ایثارگر طرح پراکنده استان آذربایجان غربی بود. روش پژوهش علی- مقایسهای است. جامعه آماری پژوهش؛ کلیه دانشآموزان شاهد و ایثارگر طرح پراکنده استان آذربایجان غربی به تعداد 270 نفر، کلیه دانشآموزان شاهد و ایثارگر مشغول به تحصیل در مدارس شاهد استان به تعداد 305 و 540 نفر از دانشآموزان غیرشاهد مدارس عادی بوده است. حجم نمونه شامل 30 نفر از هر گروه و روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و تصادفی ساده است. برای یکسانسازی افراد نمونه آماری (دانشآموزان شاهد طرح پراکنده) با گروههای گواه (دانشآموزان غیر شاهد و دانشآموزان شاهد و ایثارگر مشغول به تحصیل در مدارس شاهد) از آزمون هوش ریون، استفاده شد ضمن این که در گمارش تصادفی افراد طبقه اقتصادی آنان مد نظر قرار گرفت. ابزار جمعآوری داده، آزمونهای استاندارد پیشرفت تحصیلی آموزش و پرورش بود. تحلیل داده با استفاده از شاخص های توصیفی و آزمون T انجام شد. نتایج نشان داد؛ پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مدارس عادی به طور معنیدار بیشتر از دانشآموزان شاهد طرح پراکنده است. اختلاف معنادار بین پیشرفت تحصیلی دانشآموزان طرح پراکنده در دروس عربی، ریاضی، علوم و زبان انگلیسی وجود ندارد. تفاوت معنادار بین نمرات دروس عربی، علوم و زبان انگلیسی دانشآموزان دختر و پسر طرح پراکنده وجود ندارد اما در درس ریاضی عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر بالاتر از دانشآموزان پسر است.
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2520_cca376a896539826df94f7bdef94f9fb.pdf
2020-09-26
55
65
10.22070/tlr.2020.2520
طرح پراکنده
معلم راهنما
پیشرفت تحصیلی
دانشآموزان شاهد و ایثارگر
حسین
حسنخانی
h.hasankhani58@yahoo.com
1
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه
AUTHOR
سیروس
اسدیان
dr.sasadian@gmail.com
2
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل جایگاه مؤلفههای اساسی آموزش شهروندی در محتوای کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان توجه به مؤلفههای اساسی آموزش شهروندی در محتوای کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی است. روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتوا و رویکرد آن نیز کاربردی میباشد. جامعه پژوهشی شامل چهار عنوان کتاب درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی در سال تحصیلی 97-1396 میباشد که با توجه به ماهیت موضوع پژوهش و محدودیت جامعه آماری از نمونهگیری صرف نظر شده و کل جامعه آماری به عنوان نمونه در نظر گرفته شدهاند. ابزار اندازهگیری سیاهه تحلیل محتوا بوده و نتایج پژوهش با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی در فرایند تحلیلی آنتروپی شانون، مورد بررسی قرار گرفتهاند. عمدهترین یافتههای پژوهش بیانگر آن است که:1. از مجموع بررسی مدارک و مستندات مرتبط با آموزش شهروندی، پنج مؤلفه اساسی مشارکت فعال، مسئولیتپذیری و تعهد، انتقادگری و انتقادپذیری، قانونمداری و وطن دوستی احصاء شده است. 2. در مجموع 298 مرتبه به مؤلفههای اساسی آموزش شهروندی توجه شده است که میزان فراوانی آن در کتابهای درسی پایههای سوم، چهارم، پنجم و ششم به ترتیب 82، 55، 89، 72 میباشد. 3. در بین مؤلفههای مورد بررسی مسئولیتپذیری و تعهد با میزان بار اطلاعاتی 0.992 و ضریب اهمیت 0.21 بیشترین و وطندوستی با میزان بار اطلاعاتی 0.908 و ضریب اهمیت 19.2 کمترین توجه را به خود اختصاص دادهاند.
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2521_742e7aa0f0cbb4469211fde1379e21f3.pdf
2020-09-26
67
78
10.22070/tlr.2020.2521
آموزش شهروندی
کتابهای درسی مطالعات اجتماعی
دوره ابتدایی
تحلیل محتوا
آنتروپی شانون
مهدی
سبحانینژاد
msnd47@gmail.com
1
دانشگاه شاهد
AUTHOR
حسن
نجفی
hnajafih@yahoo.com
2
دانشگاه شاهد
LEAD_AUTHOR
رضا
جعفری هرندی
rjafaih@yahoo.com
3
دانشگاه قم
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و مقایسه عناصر برنامه درسی و مولفههای یاددهی – یادگیری از دیدگاه پائولو فریره و هنری ژیرو
هدف پژوهش حاضر معرفی دیدگاههای تربیتی مبتنی بر نظریه انتقادی است. تحقیق درصدد است با تکیه بر دیدگاههای پائولو فریره و هنری ژیرو، عناصر برنامه درسی و مولفههای یاددهی – یادگیری را استخراج، تحلیل و مقایسه نماید. مقاله به بررسی و مقایسه؛ مبانی فلسفی آموزش و پرورش انتقادی، اهداف تربیتی، روش تربیتی، نقش معلم و دانشآموز، محتوای آموزشی و ارزشیابی از دیدگاه فریره و ژیرو پرداخته است. روش تحقیق کیفی مبتنی بر شیوه تحلیلی - تطبیقی با اتکاء بر مدل جرج بردی است. تشابه و تفاوت دلالتهای تربیتی تعلیم و تربیت انتقادی فریره و ژیرو مورد اشاره قرار گرفته و در پایان نقد هریک آورده شده است. نتایج نشان داد؛ فریره به تعلیم و تربیت انتقادی مرتبط با توسعه آگاهی انتقادی توجه میکند و روش آموزش طرح مساله را برای رسیدن به هدف پیشنهاد میکند و ژیرو ادعا میکند که آموزش و پرورش ذاتا روندی سیاسی دارد و مدارس از طریق برنامه درسی پنهان، سلطه آموزشی را تحکیم و معلمان به عنوان روشنفکران تحولآفرین، محسوب می شوند. مقولههای؛ رهایی، نقد، دگرگونی، روشنگری، خرد و عمل متفکرانه محور نظریهپردازیهای آنها را تشکیل میدهد. متفکران تعلیم و تربیت انتقادی چون فریره و ژیرو با ارائه تحلیلهایی درباره موسسهها و موقعیتهای آموزشی، اصطلاحات و نظریههایی مانند؛ سلطه آموزشی، آگاهی انتقادی، نظریه بازتولید، نظریه مقاومت، تعلیم و تربیت مرزی، برنامه درسی پنهان و تعلیم و تربیت رهاییبخش را ابداع کردهاند که در گفتمانهای تربیتی معاصر به وفور یافت می شود.
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2522_53eeb193139af6f45f052b6617e1201b.pdf
2020-09-26
79
94
10.22070/tlr.2020.2522
برنامه درسی
مولفههای یاددهی – یادگیری
نظریه انتقادی
فریره
ژیرو
رضا
فضلعلیزاده
rezafazlalizadeh@yahoo.com
1
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات تهران
LEAD_AUTHOR
فروغ
باقرزاده خداشهری
2
دانشگاه بهزیستی و توانبخشی تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
درآمدی بر آموزههای پارادایم فرامتن در فرایند یاددهی - یادگیری و نقد آن
هدف پژوهش حاضر، درآمدی بر آموزههای پارادایم فرامتن در فرایند یاددهی - یادگیری و نقد آن است. برای نیل به هدف پژوهش از سه روش؛ تحلیل مفهومی، استنتاجی و انتقادی به منظور تحلیل و نقد پارادایم فرامتن، استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد؛ فرامتن به جای متن شفاهی، متن نوشتاری را مورد تأکید قرار داده و به عنوان پارادایم جدید با کسب تجربههای متنوع، امکان تبادل نظر و گفتگو و نمایان شدن روشهای متنوع تدریس در تعلیم و تربیت، میتواند نقش تسهیلگری داشته باشد. این پارادایم در عرصه یادگیری و تحول دانشی، دارای دلالتهایی چون؛ عبور از نظام معرفتی سنتی در فرایند یاددهی - یادگیری، ترغیب یادگیرنده به ساختن معنا از راه گفتگوی دیالکتیکی، امکان بازنمایی مفهومی برای یادگیرنده، دسترسی و بازیابی بهتر اطلاعات در یادگیری، تولید مرزهای نو برای دانش و فرصتهایی برای یادگیری مبتنی بر کاوش و تغییرات در فضای کلاسی میباشد. اما در این پارادایم، چالشهایی نیز دیده میشود که شامل؛ ساختزدایی در فرایند یاددهی - یادگیری، گذر از مهارت خواندن به سوی نوشتن، نسبیت محوری و کثرتگرایی، فضای بیتعین در عرصه پژوهشهای تربیتی، تودهواری و نا اصیلشدن فراگیران است.
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2523_2046275ed1957a4210d83e3467b9a7af.pdf
2020-09-26
95
104
10.22070/tlr.2020.2523
فرامتن
تعلیم وتربیت
فرایند یاددهی - یادگیری
پساساختارگرایی
نقد
عباس
شکاری
najmeh.ahmadabadi@gmail.com
1
دانشگاه کاشان
AUTHOR
نجمه
احمدآبادی آرانی
shekarey@kashanu.ac.ir
2
دانشگاه پیام نور، واحد تهران
LEAD_AUTHOR