ORIGINAL_ARTICLE
طراحی الگوی ممیزی فرایندهای آموزشی و پژوهشی
هدف اصلی تحقیق حاضر طراحی الگوی ممیزی فرایندهای آموزشی و پژوهشی در دانشگاه بوده است تا بر اساس یافتههای آن زمینه ها، ابعاد، عناصر و الزاماتی که برای ممیزی فرایندهای آموزشی و پژوهشی ضرورت و کارآئی دارند، تدوین و تبیین شود. تحقیق از نظر هدف کاربردی و روش تحقیق آمیخته اکتشافی بوده است. تدوین الگو در سه مرحله مستقل و در عین حال مرتبط به هم انجام گرفت که به ترتیب شامل مطالعات نظری و تدوین ابعاد و مولفههای الگو، تکمیل و تایید کیفی الگو و بالاخره مرحله اعتبارسنجی و نهاییسازی الگو بوده است. جامعه آماری در مرحله کیفی شامل دو گروه متخصصین و ذینفعان بودند که از میان آنها نمونهگیری بصورت هدفمند انجام شد و در مرحله کمی تحقیق جامعه آماری شامل اعضاء هیات علمی دانشگاه شاهد بوده است که مطابق آمارهای ارائه شده تعداد آنها هنگام انجام تحقیق 300 نفر بوده است. از میان آنها تعداد 168 نفر بعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. نمونهگیری به روش طبقهای انجام گردید. برای جمعآوری دادهها و اطلاعات از ابزار مصاحبه و پرسشنامه استفاده شد. برای تحلیل دادههای کیفی از تحلیل مضمونی استفاده شد و برای تحلیل دادههای کمی از آزمونهای تحلیل عاملی، t تک گروهی، تحلیل واریانس و مدل معادلات ساختاری، استفاده گردید. یافتههای تحقیق نشان داد که جهت ممیزی فرایندهای آموزشی و پژوهشی لازم است الزامات ساختاری، سطوح ممیزی، معیارها و شاخصهای ممیزی، برنامه اجرایی، ممیزی فرایندهای اصلی و بالاخره گزارشدهی ممیزی مورد توجه قرار گیرد و اینکه ممیزی فرایندهای آموزشی و پژوهشی جریانی چندبعدی و چندعاملی بوده و از این نظر دارای پیچیدگی و پویایی است و در نهایت نتیجهگیری شد که استقرار و اجرای کارآمد ممیزی فرایندهای آموزشی و پژوهشی مستلزم رویکردی رسمی، نظاممند و پویاست.
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2486_fcd0b1e8e2d1463e74aba07eb35cc0ad.pdf
2020-09-26
1
18
10.22070/tlr.2017.13.2.1
ممیزی
ممیزی فرایندها
فرایندهای آموزشی و پژوهشی
الگوی ممیزی
دانشگاه شاهد
خدایار
ابیلی
abiliy_hrm@yahoo.com
1
دانشگاه تهران
AUTHOR
لطفعلی
جباری
lajabary2005@gmail.com
2
دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارائه مدل شاخصهای اثربخشی آموزش در دانشگاههای دولتی استان همدان
اثربخشی، جایگاهی مهمی در اطمینان از کیفیت وضعیت آموزش در پیشبرد اهداف و رسالت دانشگاه دارد. اما با این وجود شاخصهای معتبر و متغیرهای هماهنگی در دسترس نیست و مدیریت مؤسسات آموزش عالی با این عدم درک نسبت به عملکرد مناسب، مواجه است. لذا هدف پژوهش حاضر ارائه مدل شاخصهای اثربخشی دانشگاههای دولتی همدان بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان، اعضاء هیات علمی و فارغالتحصیلان دانشگاههای دولتی استان همدان است. شرکتکنندگان 863 نفر بودند که با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی، انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش، پرسشنامههای محققساخته دانشجویان، فارغالتحصیلان و اعضاء هیات علمی بوده است که پس از محاسبه روایی و پایایی، اجرا شده است. دادههای بهدست آمده با استفاده از آزمونهای تحلیل عاملی،T تک متغیره و F، مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها نشان دادند که 1. چهار شاخص اصلی دروندادی (دانشجویان، منابع انسانی، مادی و برنامه)، پنج شاخص اصلی فرایندی (هدفمندی، طراحی آموزشی، جوّ کلاس، فرایندهای یادگیری و کنترل و ارزشیابی) و چهار شاخص اصلی بروندادی (پژوهشی، اجتماعی، آموزشی و اقتصادی) مورد تایید قرار گرفت. 2. نتایج نشانگر وضعیت نسبتاً مطلوب شاخصهای دروندادی و بروندادی و در مورد وضعیت شاخصهای فرایندی، نشانگر وضعیت مطلوب بود. 3. تفاوت معنیداری بین میانگین نظرات گروهها در خصوص دروندادها و فرآیندهای آموزشی وجود ندارد؛ اما بین نظرات نمونه آماری در خصوص شاخصهای بروندادی و ابعاد پژوهشی، اجتماعی، آموزشی به استثنای شاخص اقتصادی تفاوت معنیدار وجود دارد. 4. تفاوت معنیداری بین میانگین نظرات نمونه به استثنای هدفمندی بر حسب جنسیت وجود ندارد.
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2487_7898a6774b40ce6e74ef14ccbda11457.pdf
2020-09-26
19
33
10.22070/tlr.2017.13.2.19
ارائه مدل
شاخصهای اثربخشی
دانشگاههای دولتی
زینب
قلیزاده مقدم
monad.moghadam@yahoo.com
1
دانشگاه پیام نور
AUTHOR
میرمحمد
سید عباسزاده
m.abbaszadeh@urmia.ac.ir
2
دانشگاه ارومیه
LEAD_AUTHOR
محمد
حسنی
mhs_105@yahoo.com
3
دانشگاه ارومیه
AUTHOR
حسن
قلاوندی
galavandi@gmail.com
4
دانشگاه ارومیه
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رابطهی جهتگیری هدف و راهبردهای فراشناختی خواندن در دانشجو معلمان دختر با واسطهگری انگیزش تحصیلی
هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطهی جهتگیری هدف و راهبردهای فراشناختی خواندن با واسطهگری انگیزش تحصیلی در دانشجو - معلمان دختر بود. بدین منظور 200 نفر از دانشجو - معلمان دختر پردیس فاطمه الزهرای یزد به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب و به پرسشنامههای جهتگیری هدف، انگیزش تحصیلی و راهبردهای فراشناختی خواندن پاسخ دادند. دادهها با استفاده از روش تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل مسیر نشان که هدف تسلط - گرایشی به واسطه انگیزش درونی و بیانگیزگی بر راهبردهای فراشناختی خواندن اثر غیر مستقیم و مثبت معنادار؛ هدف تسلط – اجتنابی به واسطه بیانگیزگی بر راهبردهای فراشناختی خواندن اثر غیر مستقیم و منفی معنادار؛ هدف عملکرد - گرایشی به واسطه انگیزش بیرونی بر راهبردهای فراشناختی خواندن اثر غیر مستقیم و منفی معنادار؛ هدف عملکرد - اجتنابی به واسطه بیانگیزگی و انگیزش درونی بر راهبردهای فراشناختی خواندن اثر غیر مستقیم و منفی معنادار دارند. نتایج این پژوهش حاکی از اهمیت توجه به متغیرهای جهتگیری هدف و انگیزش تحصیلی در استفاده از راهبردهای فراشناختی خواندن بود.
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2488_60b24a0e040e8bbd433d876089509ecd.pdf
2020-09-26
35
46
10.22070/tlr.2017.13.2.35
جهتگیری هدف
انگیزش تحصیلی
راهبردهای فراشناختی خواندن
دانشجو – معلمان
مهدی
برزگر بفرویی
mahdibarzegar69@gmai.com
1
دانشگاه یزد
AUTHOR
کاظم
برزگر بفرویی
k.barzegar@yazd.ac.ir
2
دانشگاه یزد
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی وضعیت موجود و مطلوب اهداف کلی برنامه درسی آموزش محیطزیست دوره دوم متوسطه ایران بر اساس نظر متخصصان برنامه درسی و محیط زیست
پژوهش حاضر به بررسی وضعیت موجود و مطلوب اهداف کلی برنامه درسی آموزش محیط زیست دوره دوم متوسطه از دید متخصصان برنامه درسی و محیط زیست پرداخته است. این پژوهش جزو پژوهشهای کیفی است که به روش توصیفی - تحلیلی انجام شده است. جامعه پژوهش شامل متخصصان برنامه درسی دانشگاههای شهر اصفهان (دانشگاه اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان و دانشگاه فرهنگیان) و متخصصان محیطزیست استان تهران و اصفهان بود. روش نمونهگیری، هدفمند و زنجیرهای بود. ابزار جمعآوری اطلاعات، فرم مصاحبه نیمهساختار یافته بود که برای تعیین روایی آن از روایی محتوا استفاده شد و برای کسب پایایی از روش کدگذاری توسط داوران (اساتید راهنما، مشاور و یک داورخارجی مطلع) استفاده گردید. یافتههای کیفی مطابق با روش «تحلیل محتوای مصاحبه» مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد از دیدگاه هردو گروه متخصص برنامه درسی و محیط زیست، اهداف کلی موجود در آموزش محیطزیست دوره دوم متوسطه، مطلوب نیست زیرا آنچه در برخی اسناد و مدارک موجود به عنوان اهداف کلی آموزش محیط زیست بیان شده، به صورت غیر شفاف و بدون نیازسنجی قبلی است و قابلیت اجرایی ندارد. از دیدگاه هردو گروه نقاط ضعف اهدف موجود در سه عرصه قبل از هدفگذاری، بیان محتوای اهداف و اجرای اهداف میباشد. طبق نظر هر دو گروه متخصص که مورد مصاحبه قرار گرفتند، چهار گویه تقویت فرهنگ حفظ محیطزیست، تقویت باور و یقین به حفظ محیطزیست، پرورش شهروندی که برای حفظ محیطزیست راهکار ارائه دهد و دست به اقدام بزند و تقویت اخلاق زیست محیطی در صدر اهداف کلی مطلوب آموزش محیط زیست قرار داشت.
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2489_bb188c20884de58e36f126aa05d7cec0.pdf
2020-09-26
47
59
10.22070/tlr.2017.13.2.47
اهداف کلی برنامه درسی
آموزش محیطزیست
دوره دوم متوسطه
متخصصان برنامه درسی
متخصصان محیطزیست
ندا
پریشانی
ne.parishani@ymail.com
1
دانشگاه اصفهان
AUTHOR
سید ابراهیم
میرشاه جعفری
jafari@edu.ui.ac.ir
2
دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
فریدون
شریفیان
f.sharifian2005@yahoo.com
3
دانشگاه اصفهان
AUTHOR
مهرداد
فرهادیان
m.farhadian@eng.ui.ac.ir
4
دانشگاه اصفهان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مدل علّی تأثیرگذاری کنش استاد در کلاس درس، انگیزه پیشرفت و خودتنظیمی بر عملکرد تحصیلی
پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر کنش استاد در کلاس درس و ویژگیهای دانشجویان بر عملکرد تحصیلی انجام یافت. روش پژوهش حاضر ازنظر هدف، کاربردی – کمی و ازنظر نحوه گردآوری اطلاعات توصیفی و از نوع همبستگی و بهطور مشخص مبتنی بر تحلیل مسیر بود. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی تعداد 275 نفر دانشجو انتخاب شدند. دادهها از طریق پرسشنامه تدریس اثربخش ژیلابی (1390)، پرسشنامه خودتنظیمی بوفارد و پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس جمعآوری گردید. روایی و پایایی ابزارها مورد بررسی قرار گرفت. نتایج، حاکی از وجود رابطه مثبت و معنادار بین تدریس اثربخش، خودتنظیمی و انگیزه پیشرفت با عملکرد تحصیلی بود که بیشترین میزان همبستگی به رابطه بین انگیزه پیشرفت و تدریس اثربخش و کمترین میزان همبستگی به رابطه بین عملکرد تحصیلی و خودتنظیمی مربوط میشود. شاخصهای کلی آزمون مدل پژوهش، حاکی از برازش کلی مدل تدوینشده برای ارتباط بین کنش استاد در کلاس و ویژگیهای دانشجویان بر عملکرد تحصیلی است. متغیر تدریس اثربخش (کنش استاد) و انگیزه پیشرفت به ترتیب 0.18 و 0.16 درصد از واریانس عملکرد تحصیلی را تبیین میکنند. به نظر میرسد استادان با مدیریت بهتر کلاس درس و بهکارگیری روشهای تدریس اثربخش و همچنین با تقویت انگیزه پیشرفت و آموزشهایی برای یاددهی راهبردهای خودتنظیمی، میتوانند میزان موفقیت تحصیلی دانشجویان را افزایش دهند.
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2490_627f5d4ce9e3e1316cc3fe253bbbd726.pdf
2020-09-26
61
74
10.22070/tlr.2017.13.2.61
کنش استاد
تدریس اثربخش
خودتنظیمی
انگیزه پیشرفت
سکینه
جعفریان
jafariansakine@yahoo.com
1
دانشگاه پیام نور، واحد تهران
LEAD_AUTHOR
ناهید
اوجاقی
na_ooj60@yahoo.com
2
دانشگاه پیام نور، واحد تهران
AUTHOR
حبیبالله
نجفی
3
دانشگاه پیام نور، واحد تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه اثربخشی تدریس اساتید با خودکارآمدی پژوهشی و یادگیری خودراهبر دانشجویان
امروزه لازمه موفقیت در عرصه یادگیریهای دانشگاهی و سازمانی، بهروز بودن دانش و مهارت و خودراهبر بودن فراگیران است و یادگیری خودراهبر بهعنوان موضوعی کلیدی در نظامهای آموزش عالی، توجه را بهسوی خود معطوف نموده است. یادگیری خودراهبر که برگرفته از آموزش بزرگسالان است، تحت تأثیر متغیرهای دیگری نیز قرارگرفته و با آنها در ارتباط است که اثربخشی تدریس اساتید و خودکارآمدی پژوهشی ازجمله آنها میباشند. بر این اساس، پژوهش حاضر باهدف بررسی روابط اثربخشی تدریس اساتید با خودکارآمدی پژوهشی و یادگیری خود راهبر در دانشجویان انجام شد. روش پژوهش، توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان دانشگاه ارومیه در سال تحصیلی 94-1393 بودند (6500 نفر) که با استناد به جدول مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نسبتی، 293 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش سه پرسشنامه استاندارد اثربخشی تدریس (صفری، 1390)، خودکارآمدی پژوهشی (بیشک و همکاران ، 1996) و یادگیری خودراهبر (فیشر و کینگ ، 2010) بودند که روایی و پایایی آنها بررسی و تأیید شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها نیز از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها حاکی از آن بودند که اثربخشی تدریس اساتید با خودکارآمدی پژوهشی و یادگیری خودراهبر رابطه مثبت و معنیدار دارد. همچنین خودکارآمدی پژوهشی در رابطه بین اثربخشی تدریس اساتید و یادگیری خودراهبر، نقش میانجی را ایفا میکند.
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2491_49de403372a3014bca9be3fc23e81e0c.pdf
2020-09-26
75
86
10.22070/tlr.2017.13.2.75
اثربخشی تدریس
خودکارآمدی پژوهشی
یادگیری خودراهبر
محمدرضا
فریدی
mohammad.reza.faridi@gmail.com
1
دانشگاه ارومیه
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی و اولویتبندی شاخصها و عوامل سازنده کیفیت نیروی انسانی در سازمان دانشگاه
پژوهش حاضر به شناسایی و اولویتبندی شاخصها و عوامل سازنده کیفیت نیروی انسانی در سازمان دانشگاه، پرداخته است. روش پژوهش به لحاظ اهداف، کاربردی و از نظر دادهها، کمّی و از نظر ماهیت و نوع مطالعه، پیمایشی است. برای این منظور پرسشنامه 56 گویهای محققساخته با شش مؤلفه کیفیت نیروی انسانی شامل عوامل روانشناختی، آموزشی، مدیریتی، فرهنگی و اخلاقی، فیزیکی و مادی و عوامل مبتنی بر اهداف و رسالت، تدوین گردید. جامعه مورد مطالعه پژوهش، کارکنان دانشگاه شاهد اعم از اعضای هیأت علمی و کارمندان با مدرک تحصیلی بالاتر از کارشناسی با تعداد 550 نفر بود. نمونه مورد مطالعه تعداد 226 نفر از جامعه مذکور در سال 1393 بودند که بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه، برآورد و به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها با استفاده از نرمافزار «اس. پی. اس. اس.» مورد تحلیل قرار گرفت. طی آمار توصیفی از جداول توزیع فراوانی و جداول مشخصههای آماری و نمودارها و جهت تجزیه و تحلیل استنباطی از آزمون t و فریدمن استفاده گردید. نتایج حاصل حاکی از آن بود که در بین شش عامل مطالعه شده، عامل فرهنگی - اخلاقی و عامل فیزیکی و مادی به ترتیب در رتبه اول و دوم قرار گرفتند. احساس مسئولیت فرد در قبال بیتالمال از بین شاخصهای فرهنگی، اخلاقی و تناسب حقوق با فعالیت کاری از بین شاخصهای فیزیکی و مادی بالاترین رتبه را کسب نمودند. شاخص برخورداری فرد از وجدان کاری و انجام امور محوله در بین کلیه شاخصهای مورد بررسی در رتبه اول قرار گرفت.
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2492_04350d32b9daadfd12884c026232e331.pdf
2020-09-26
87
107
10.22070/tlr.2017.13.2.87
کیفیت
نیروی انسانی
عوامل سازنده
شاخصها
دانشگاه شاهد
فرامرز
احسانیان
f.ehsanian51@gmail.com
1
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر
LEAD_AUTHOR
بتول
فقیه آرام
2
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر
AUTHOR
پری
سوسهابی
3
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین مولفههای شایستگی حرفهای معلمان و تحلیل جایگاه آن در اسناد بالادستی آموزش و پرورش ایران
بقاء و کارآمدی نظامهای آموزشی به دانش و تخصصهای متنوع، تواناییها و مهارتهای منابع انسانی به ویژه معلمان آنها بستگی دارد؛ هر چه معلمان از آمادگی، شایستگی و توانمندی بیشتر برخوردار باشند، سهم بیشتری در ارتقای سطح کارآیی نظامها خواهند داشت. پژوهش حاضر با هدف تبیین مؤلفههای شایستگی حرفهای معلمان و تحلیل جایگاه آن در اسناد بالادستی آموزش و پرورش ایران صورت گرفت. روش پژوهش، توصیفی شامل؛ تحلیل اسنادی و نیز تحلیل محتوا و رویکرد آن نیز کاربردی بود. جامعه پژوهشی شامل دو بخش؛ متون مرتبط با شایستگیهای حرفهای معلمان و محتوای چهار سند بالادستی نظام آموزش و پرورش (سند چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران، نقشه جامع علمی کشور، سند تحول بنیادین، برنامه درسی ملی) میباشد که با توجه به ماهیت موضوع، از نمونهگیری صرفنظر و کل جامعه مورد بررسی واقع شده است. ابزارهای اندازهگیری، فرم فیشبرداری و نیز سیاهه تحلیل محتوای محققساخته بود. دادههای اسنادی به شیوه کیفی و دادههای تحلیل محتوی با استفاده از شاخصهای توصیفی در فرایند تحلیلی آنتروپی شانون مورد بررسی قرار گرفتد. عمدهترین یافتههای پژوهش بیانگر آن است که: 1. چارچوب مفهومی شایستگی معلمان را میتوان بر اساس مدارک و مستندات مرتبط در پنج مؤلفه دانش، نگرش، مهارت، توانایی و ویژگیهای شخصیتی تدوین نمود. 2. میزان توجه به مولفه های شایستگی در اسناد بالادستی آموزش و پرورش متفاوت است به طوری که بیشترین تاکید بر مؤلفه ویژگیهای شخصیتی و کمترین تاکید بر مؤلفه توانایی شده است. 3. در بین اسناد مورد بررسی، بیشترین ضریب اهمیت مربوط به سند چشم انداز بیست ساله (0.37) و کمترین ضریب اهمیت مربوط به سند تحول بنیادین (0.14) بوده است. با توجه به یافتههای پژوهش حاضر که حاکی از نامتوازن بودن توزیع مؤلفههای تبیینی و توجه نامتناسب محتوای اسناد بالادستی آموزش و پرورش است، بازنگری در ویراستهای آتی آنها در راستای توجه بیشتر به مؤلفههای کمتر مورد توجه، به عنوان حلقهی مفقوده ضروری به شمار می آید.
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2493_59bef4e28d550f0423b57fd5be14b158.pdf
2020-09-26
109
123
10.22070/tlr.2017.13.2.109
آموزش و پرورش
اسناد بالادستی
معلمان
شایستگیهای حرفهای
تحلیل محتوا
محسن
دیبایی صابر
m.dibaei@ut.ac.ir
1
دانشگاه شاهد
LEAD_AUTHOR
عفت
عباسی
effatabbasi@gmail.com
2
دانشگاه خوارزمی
AUTHOR
کوروش
فتحی واچارگاه
kouroshfathi@hotmail.com
3
دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
سعید
صفایی موحد
s_s_movahed@yahoo.com
4
دانشگاه تهران
AUTHOR