ORIGINAL_ARTICLE
تدوین شاخصهای تربیتی در دوره آموزش عمومی
تحقیق حاضر به منظور تدوین شاخصهای* تربیتی در دوره آموزش عمومی در دو مطالعه جداگانه انجام گرفته است. در مطالعه اول به تحلیل اهداف آموزش و پرورش و کتابهای درسی مربوط به دوره عمومی، اخذ نظر متخصصان و معلمان پرداخته شده و نسخه اولیه شاخصهای تربیتی تدوین شده است. در مطالعه دوم نظر متخصصان 6 زمینه تخصصی مربوط در خصوص شاخصهای تدوین شده اخذ شده است. نتایج تحقیق به طور کلی حاکی از آن است که از میان 112 شاخص پیشنهادی در پنج بعد اعتقادی، اخلاقی، فرهنگی ـ هنری، اجتماعی و سیاسی (به عنوان ابعاد تربیتی) مجموعاً تعداد 49 شاخص پذیرفته شده است.
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2093_f0d09ee61b80affa0132ad474382ec5c.pdf
2007-08-23
1
22
شاخصهای تربیتی
اهداف تعلیم و تربیت
آموزش عمومی
محمدحسن
میرزامحمدی
mirzamohammadi@shahed.ac.ir
1
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحول باورهای معرفتشناختی دانشجویان
هدف از این پژوهش مقایسه باورهای دانشجویان سالهای اول تا چهارم دوره کارشناسی درباره ساده بودن دانش، قطعیت دانش، ذاتی تلقی کردن توانایی یادگیری و سریع دانستن فرایند یادگیری است. لذا، بهمنظور گردآوری دادهها درباره چهار باور کلی دانشجویان در زمینه ماهیت علم و یادگیری در یک مقطع از زمان از روش پیمایشی به شیوه مقطعی بهعنوان روش مرجح استفاده شده است. کلیه دانشجویان دختر و پسر مشغول به تحصیل در گروههای آموزشی علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد در سال 84-1383 جامعه آماری مورد نظر را تشکیل دادهاند. حجم نمونه مورد مطالعه در این پژوهش 305 نفر میباشد. بهمنظور گردآوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامه باورهای معرفتشناختی شومر (1993) استفاده شده است. تحلیل دادههای بهدست آمده نشانمی دهدکه بین اعتقاد دانشجویان سالهای اول، دوم، سوم و چهارم راجع به ساده بودن، مطلق بودن، سریع بودن و ذاتی بودن دانش تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین بین باورهای معرفتشناختی دانشجویان بر حسب جنسیت و تأهل تفاوت معناداری وجود ندارد. در عین حال بین باورهای معرفتشناختی دانشجویان بر حسب رشته تحصیلی تفاوت معنادار است. به بیان دیگر، بین باورهای معرفتشناختی دانشجویان رشتههای الهیات و تربیت بدنی با دانشجویان رشتههای علوم تربیتی، ادبیات، و علوم اداری و اقتصادی تفاوت معناداری وجودارد.
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2095_c3f6a77520a2c3f40667829c8e564ee8.pdf
2007-08-23
23
38
باورهای معرفتشناختی
تحول
دانشجو
بختیار
شعبانیورکی
1
LEAD_AUTHOR
رضوان
حسین قلیزاده
2
دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی مقایسهای عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان مشروط و ممتاز*
در رویکردهای علمی به نظامهای آموزشی تأکید شده که فراگیران بایستی مطابق انتظارات جامعه تحول یابند و در فرایند تعلیم و تربیت باید چرخه تولید به گونهای باشد که میزان عدم کارایی و اتلاف انرژی به حداقل برسد. افت تحصیلی بهعنوان یکی از معضلات نظامهای آموزشی در کشورهای جهان باعث به هدر رفتن بسیاری از منابعمیشود این مسأله در مقطع دانشگاه بهطور محسوس مشاهدهمیشود. هدف این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر افت تحصیلی دانشجویان با مقایسه دانشجویان مشروط و ممتاز بوده است. به این منظورنمونهای از دانشجویان مشروط (با حداقل سه بار مشروطی متوالی یا چهار بار یا بیشتر مشروطی متناوب) شامل 60 دانشجو (39 پسر و 21 دختر) مورد بررسی قرار گرفت.همچنین بهمنظور مقایسه وضعیت تحصیلی این دانشجویان با وضعیت تحصیلی دانشجویان ممتاز، نمونهای از دانشجویان ممتاز(52 دانشجو شامل 25 پسر و27 دختر) مورد مطالعه قرار گرفت. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه مشخصات فردی، پرسشنامه عزتنفس کوپر اسمیت و آزمون هوشی ریون بزرگسالان. نتایج بهدست آمده نشان داد که دانشجویان ممتاز در مقایسه با دانشجویان مشروط از بهره هوشی بالاتری برخوردارند، عزتنفس آنها قویتر است و از پیشینه تحصیلی (معدل دیپلم) بهتری برخوردارند.همچنین معلوم شد اکثر دانشجویان دچار افت تحصیلی (8/88 درصد) غیربومی و اکثر دانشجویان ممتاز (8/53 درصد) بومی هستند. بهعلاوه، این یافته حاصل شد که دانشجویان دختر در مقایسه با دانشجویان پسر عملکرد تحصیلی بهتری دارند.
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2104_31b729e60e9e8716c9db2b1f2b1e5357.pdf
2007-08-23
39
52
افت تحصیلی
هوش
عزتنفس
دانشجو
مشروط
ممتاز
محمدرضا
تمنائیفر
1
LEAD_AUTHOR
محسن
نیازی
2
AUTHOR
محمد
امینی
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه تأثیر سه رویکرد یاددهی ـ یادگیری بر عملکرد یادگیری دانشآموزان در درسزیستشناسی
در پژوهش حاضر، بهمنظور بررسی تأثیر سه رویکرد یاددهی ـ یادگیری اکتشافی، تعاملی و انتقالی بر عملکرد یادگیری دانشآموزان در درس زیستشناسی، از طرح شبه تجربی با سه گروه (60=1n، 71=2n و 63=3n) بهرهگیری شد تا به این سؤال پاسخ داده شود که: آیا عملکرد یادگیری دانشآموزانی که با این رویکردها آموزش دیدهاند، با هم تفاوت معنادار دارند؟ جهت پاسخ به این سؤال، 194 دانشآموز نمونه تحقیق در سه گروه مورد مطالعه قرار گرفتند. گروه اول 60 نفر تحت آموزش رویکرد یاددهی ـ یادگیری اکتشافی، گروه دوم 71 نفر تحت آموزش رویکرد یاددهی ـ یادگیری تعاملی و گروه سوم 63 نفر تحت آموزش رویکرد یاددهی ـ یادگیری انتقالی قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد، عملکرد یادگیری دانشآموزانی که با رویکرد یاددهی ـ یادگیری اکتشافی آموزش دیدهاند، از دو گروه دیگر بیشتر و عملکرد یادگیری دانشآموزانی که با رویکرد یاددهی ـ یادگیری تعاملی آموزش دیدهاند، از گروهی که با رویکرد انتقالی آموزش دیدهاند بیشتر است. هم چنین آزمون تعقیبی شفه نشان میدهد که تفاوت میانگین عملکرد یادگیری این سه گروه معنادار است. افزون بر این یافتههای تحقیق حاکی از آن است که رویکرد یاددهی ـ یادگیری اکتشافی مهارتهای سطح بالای یادگیری مانند فرضیه سازی، تجزیه و تحلیل، قضاوت و عمل ماهرانه را نسبت به دو رویکرد دیگر در دانشآموزان ارتقاء میدهد.
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2106_f96797e59ba6c2e5e58201da74fdc9b5.pdf
2007-08-23
53
64
رویکرد یاددهی ـ یادگیری اکتشافی
رویکرد یاددهی ـ یادگیری تعاملی
رویکرد یاددهی ـ یادگیری انتقالی
دوره متوسطه
مهارتهای سطح بالای یادگیری
عملکرد یادگیری
علیرضا
شواخی
1
LEAD_AUTHOR
عزتا...
نادری
2
AUTHOR
احمد
عابدی
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نیازهای مطالعاتی نوسوادان شهری و روستایی نهضت سوادآموزی
هدف پژوهش حاضر بررسی نیازهای مطالعاتی نوسوادان شهری و روستایی استان اصفهان بود. بدینمنظور نیازهای نوسوادان در زمینههای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، بهداشتی، شخصی، هنری، دینی و شغلی بررسی شده است. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی بود و از تکنیک دلفی جهت جمعآوری اطلاعات استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه نوسوادان شهری و روستایی استان اصفهان در سال تحصیلی 83-1382 بود که با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای تعداد 456 نفر از آنان بهعنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بررسی نیازهای مطالعاتی نوسوادان بود که با استفاده از تکنیک دلفی تدوین شد و شامل 120 سؤال بسته پاسخ بر اساس طیف پنج درجهای لیکرت بود و ضریب پایایی آن در یک مطالعهی مقدماتی 85/0 برآورد گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (t تک متغیره، t با دو گروه مستقل؛ تحلیل واریانس تک متغیری، توکی و آزمون t2 هتلینگ) استفاده شد. یافتهها نشان داد که t مشاهده شده از مقدار بحرانی جدول در سطح خطای 01/0 (64/1) در خصوص نیازهای مطالعاتی نوسوادان در زمینههای اجتماعی، بهداشتی و دینی به ترتیب با مقدار آزمون 43/3، 9/16، 21/7، 68/16 با احتمال 99/0 بیش از سطح متوسط بوده است. اما t مشاهده شده از مقدار بحرانی جدول در سطح خطای 05/0 در خصوص نیازهای فرهنگی، اقتصادی، هنری و شغلی کوچکتر است. بررسی نظرات نوسوادان بر اساس عوامل دموگرافیگ در چند مورد تفاوت معناداری را نشان داد. بین نظرات نوسوادان مرد و زن در خصوص انواع نیازها تفاوت معناداری وجود دارد. نوسوادان مرد مطالب دینی را با میانگین 66/3 و مطالب اجتماعی و بهداشتی را به ترتیب با میانگین 27/3 و 11/3 و نوسوادان زن نیازهای بهداشتی و دینی را با میانگینهای 53/3 و 49/3 مورد تأکید قرار دادهاند. مقایسه میانگین نمره نیازها براساس گروههای سنی در خصوص نیازهای بهداشتی و هنری در سطح 05/0p و در خصوص نیازهای شخصی و دینی در سطح01/0p معنادار بوده است. بررسی نیازهای نوسوادان مجرد و متأهل در خصوص نیاز دینی در سطح 05/0p معنادار است. همچنین نمره نیاز نوسوادان بر اساس دورههای تحصیلی در خصوص نیاز شخصی در سطح 05/0p و در خصوص نیاز هنری و بهداشتی در سطح 01/0p معنادار بوده است. مقایسه میانگین نمره انواع نیازها نشان داد که بیشترین نیاز مطالعاتی در زمینههای دینی و بهداشتی به ترتیب با میانگینهای 53/3 و 45/3 است و کمترین نیاز مربوط به موضوعات فرهنگی و هنری با میانگینهای 53/2 و 47/2 است.
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2107_1543604e26ed8dcb13351cc45017fcf9.pdf
2007-08-23
65
80
نیازسنجی
نوسوادان
سوادآموزی
نیازهای مطالعاتی
نهضت سوادآموزی
اصفهان
سعید
رجاییپور
1
دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
احمدرضا
اکبریعمروآبادی
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی عملکرد شوراهای دانشآموزی مدارس راهنمایی در جذب دانشآموزان به کمیتههای مشارکتی
در پژوهش حاضر، عملکرد شوراهای دانشآموزی مدارس راهنمایی شهر اصفهان در جذب دانشآموزان به هشت دسته کمیتههای مشارکتی آن شوراها، مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است.روش پژوهش توصیفی مشاهدهای و نمونه پژوهش نیز، شامل؛30 مدرسه راهنمایی شهر اصفهان بوده که با روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم و تصادفی ساده انتخاب شدهاند. ابزار پژوهش چکلیست مشاهده عملکرد کمیتههای شوراهای دانشآموزی مدارس بوده است. دادههای حا صل به دو شیوه توصیفی و استنباطی تحلیل آماری شدهاند. عمدهترین یافتههای پژوهش نشان داد: 1- میزان مشارکت دانشآموزان در فعالیتهای مشارکتی کمیته سیاسی و اجتماعی، در حد کم؛کمیتههای علمی و آموزشی؛ تعاون، امداد و بهداشت در حد متوسط و کمیتههای فرهنگی و مذهبی؛ ورزشی؛ اداری و مالی و انضباطی در حد زیاد بوده است. به علاوه، میانگین میزان مشارکت دانشآموزان در کمیته تبلیغات و مراسم در حد خیلی زیاد بوده است. 2- تحلیلهای استنباطی، مبین میزان مشارکت مؤثر و معنادار دانشآموزان در کمیتههای فرهنگی و مذهبی؛ ورزشی، تبلیغات و مراسم و انضباطی (بالاتر از حد متوسط) و همچنین، عدم مشارکت مؤثر و معنادار آنان در کمیتههای علمی و آموزشی؛ سیاسی و اجتماعی؛ اداری و مالی و تعاون امداد و بهداشت (کمتر از حد متوسط) بوده است. 3- تحلیلهای استنباطی دیگر، مبین برتری معنادار در میزان مشارکت دانشآموزان در کمیته تبلیغات و مراسم بر حسب متغیرهای؛ نوع مدرسه (دخترانه)، سابقه خدمت مدیر (بالاتر از پنج سال)، جنسیت مدیر (زن)، جنسیت نماینده مدیر (زن) و نوع نماینده مدیر در شورای دانشآموزی (مربی پرورشی)، در کمیته تعاون، امداد و بهداشت برحسب متغیر جنس نماینده مدیر در شورا (زن) و در کمیته انضباطی بر حسب متغیرهای سابقه خدمت مدیر (بالاتر ازپنج سال) و جنسیت مدیر (زن) بوده است.
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2109_c3e088aa2552c089ff79a0bed6536db2.pdf
2007-08-23
81
96
شوراهای دانشآموزی
ارزیابی
عملکرد
مدارس راهنمایی
اصفهان
مهدی
سبحانینژاد
1
LEAD_AUTHOR
رضا
جعفریهرندی
2
AUTHOR
حمید
علیین
3
آموزش و پرورش
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و تبیین مبانی، اصول، و روشهای تربیت جنسی با تأکید بر دیدگاه اسلام
در پژوهش حاضر با روش تحلیل اسنادی، مبانی،اصول و روشهای تربیت جنسی با تأکید بر دیدگاه اسلام مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری، کلیه متون اسلامی در زمینه فوقالذکر بوده است و در این زمینه نمونهگیری انجام نشده است. ابزار پژوهش، فیش برداری بوده است و دادههای حاصل، مورد تجزیه و تحلیل کیفی قرار گرفتهاند. عمدهترین یافتهها عبارتند از: 1- مبانی تربیت جنسی دردیدگاه اسلامی شامل ده مبنای تأثیر شرایط بر انسان، تأثیر انسان برشرایط، ضعف، اشتیاق به تداوم نسل، تفاوت ظرفیتهای جنسی در انسان، حب ذاتی انسان به جنس مخالف، نیازمندی، اندیشه ورزی و وجود مراحل مختلف رشد و تطور در آدمی است.2- درمبنای تأثیر شرایط بر انسان، اصول دو گانه تربیتی شامل؛ پیشگیری از انحراف جنسی قبل از تولد و پیشگیری از انحراف جنسی بعد از تولد است. 3- در مبنای تأثیر انسان بر شرایط اصول پنجگانه تربیتی شامل اصل تأثیر ظاهر بر باطن، اصل اصلاح شرایط، اصل هدایت انگیزه جنسی، اصل خودسازی و اصل بازسازی است. 4- در مبنای ضعف اصول دوگانه تربیتی شامل مدارا و مسامحت و صعه صدر است. 5- در مبنای اشتیاق به تداوم نسل اصل تربیتی، ازدواج است. 6- در مبنای تفاوت ظرفیتهای جنسی درانسان اصل تربیتی شامل؛ توجه به تفاوتهای جنسیتی است. 7- مینای حب ذاتی انسان به جنس مخالف شامل اصل مودت است. 8- مینای نیازمندی شامل اصل ارضاء نیازهای جنسی از طریق مشروع است. 9- مینای اندیشهورزی شامل اصول سهگانه پرورش قوه تعقل، تذکر و آگاهسازی است. 10- مینای وجود مراحل مختلف رشد و تطور در آدمی شامل اصل آموزش جنسی با توجه به مقتضیات سنی (اصل تدرج) است. 11- مبنای کرامت شامل اصول سه گانه، تزکیه، عزتنفس و حیا و غیرت است. 11- ده مبنا و 20 اصل ذکر شده مجموعاً شامل 96 روش تربیتی استخراج شده هستند. 12- صحت یافتههای پژوهش بهوسیله 15 نفر از اساتید حوزه و دانشگاه تأیید شده است
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2111_29bdf38b8cd6e711e206e9b05af89864.pdf
2007-08-23
97
110
تربیت جنسی
مبانی تربیت
اصول تربیت
روشهای تربیت
اکبر
رهنما
rahnama_akbar43@yahoo.com
1
LEAD_AUTHOR
حمید
علیین
2
AUTHOR
حسین
محمدی
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی کیفیتراهنمایی پایاننامههای دوره کارشناسی ارشد
جایگاه آموزش عالی در فرایند توسعه کشورها بسی رفیع و مورد توجه ملتها و دولتها بوده و هست. در بین دورههای مختلف آموزش عالی، تحصیلات تکمیلی دارای نقش و منزلتی والاتر است زیرا وظیفه تربیت نیروی انسانی متخصص در عرصه آموزش، پژوهش و خدمات را برعهده دارد. در سالهای اخیر، رشد کمی تحصیلات تکمیلی در ایران روندی روزافزون داشته و اکنون بعد کیفی آن مورد توجه سیاستگزاران و تصمیمگیران نظام آموزش عالی است. از آنجا که دورههای تحصیلات تکمیلی به دو دوره آموزشی (گذراندن دروس مصوب) و پژوهشی (ارائه پایاننامه) تقسیم میشود فرایند تدوین پایاننامه و به ویژه چگونگی و کیفیت راهنمایی استادان راهنما نیز از اهم موضوعاتی است که تحقیق پیرامون آنها را ضروری میکند. پژوهش حاضر بهمنظور بررسی کیفیت عملکرد راهنمایی استادان راهنمای دوره کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان برحسب مراحل و ابعاد گوناگون راهنمایی و نیز به تفکیک دانشکدهها و مرتبه علمی استادان انجام شده است. علاوه بر آن، تدوین پرسشنامهای معتبر برای ارزشیابی کیفیت راهنمایی از دید دانشآموختگان نیز از اهداف این تحقیق بوده است. تحقیق از نوع پیمایشی بوده و با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته و سه پرسشنامه محقق ساخته انجام شده است. جامعه آماری تحقیق اعضای هیأت علمی استادیار به بالا و نیز دانشآموختگان (فارغالتحصیلان) دوره کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان میباشند. نمونه تحقیق براساس روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم انتخاب شدهاند. دادههای حاصله در دو سطح آمار توصیفی مانند شاخصهای گرایش مرکزی و استنباطی مانند آزمونt و تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. نتایج تحقیق نشان میدهد استادان راهنما عمدتاً در مراحل اولیه پژوهش مانند راهنمایی برای انتخاب موضوع و تدوین پیشنهاده تحقیق (Proposal) و همچنین مراحل آخرین مانند تدوین گزارش پایاننامه بیشترین حد راهنمایی را داشتهاند. نتایج حاکی است اگر چه بین کیفیت راهنمایی استادان راهنما برحسب دانشکده و مرتبه علمی تفاوت وجود دارد ولی تفاوتها معنادار نبوده است. میانگینهای حاصله حاکی از آن است که میزان رضایت دانشجویان از استادان دارای مرتبه استادیاری بیش از سایر استادان بوده است.
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2113_cdd491fda95a8332dd8bd87ab21c8cd5.pdf
2007-08-23
111
122
: آموزش عالی
تحصیلات تکمیلی
پایاننامه
راهنمایی
استاد راهنما و کارشناسی ارشد
محمدرضا
نیلی
1
LEAD_AUTHOR
احمدرضا
نصر
2
دانشگاه اصفهان
AUTHOR
نعمتالله
اکبری
3
AUTHOR