%0 Journal Article %T مدل رفتار مدنی تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی؛ نقش عشق به یادگیری و اشتیاق تحصیلی با میانجی‌گری شکفتگی تحصیلی %J پژوهش‌های آموزش و یادگیری %I دانشگاه شاهد %Z 2345-2196 %A فیضی جاریحانی, فرانک %A زینالی, علی %D 2019 %\ 09/23/2019 %V 16 %N 2 %P 103-113 %! مدل رفتار مدنی تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی؛ نقش عشق به یادگیری و اشتیاق تحصیلی با میانجی‌گری شکفتگی تحصیلی %K رفتارهای مدنی تحصیلی %K عشق به یادگیری %K اشتیاق تحصیلی %K شکفتگی تحصیلی %K دانش‌آموزان %R 10.22070/tlr.2019.3322 %X مولفه‌های تحصیلی برگرفته از روانشناسی مثبت‌نگر از جمله؛ اشتیاق تحصیلی، عشق به یادگیری و شکفتگی تحصیلی با رفتارهای مدنی تحصیلی، مرتبط است. پژوهش حاضر با هدف مدل یابی رفتار مدنی تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی؛ نقش عشق به یادگیری و اشتیاق تحصیلی با میانجی گری شکفتگی تحصیلی، انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش کلیه دانش‌آموزان مدارس متوسطه دوره دوم شهر ارومیه در سال تحصیلی 97-1396 بودند که از میان آنان 280 نفر با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای، انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه‌های ؛ رفتارهای مدنی تحصیلی (گل‌پرور، 1389)، عشق به یادگیری (مک‌فارلن، 2003)، اشتیاق تحصیلی (فردریکز و همکاران، 2004) و شکفتگی تحصیلی (داینر و همکاران، 2008) بودند. روایی صوری و محتوایی ابزارها با نظر متخصصان و اعتبار آن‌ها طی ضریب آلفای کرونباخ، تایید گردید. داده‌ها به کمک تحلیل مسیر، تحلیل شدند. نتایج نشان داد؛ عشق به یادگیری و اشتیاق تحصیلی بر شکفتگی تحصیلی و عشق به یادگیری، اشتیاق تحصیلی و شکفتگی تحصیلی بر رفتارهای مدنی تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی، تاثیر مستقیم، مثبت و معنادار دارد. عشق به یادگیری و اشتیاق تحصیلی از طریق شکفتگی تحصیلی بر رفتارهای مدنی تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی، تاثیر غیرمستقیم، مثبت و معنادار دارد (0.01>P). نتایج حاکی از تاثیر مثبت عشق به یادگیری و اشتیاق تحصیلی بر شکفتگی تحصیلی جهت بهبود رفتارهای مدنی تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی، می‌باشد. %U https://tlr.shahed.ac.ir/article_3322_999438e6510014d3e64fa8eb82023943.pdf