%0 Journal Article %T تحلیل جایگاه مؤلفه‌های اساسی آموزش شهروندی در محتوای کتاب‌های درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی %J پژوهش‌های آموزش و یادگیری %I دانشگاه شاهد %Z 2345-2196 %A سبحانی‌نژاد, مهدی %A نجفی, حسن %A جعفری هرندی, رضا %D 2020 %\ 09/26/2020 %V 15 %N 1 %P 67-78 %! تحلیل جایگاه مؤلفه‌های اساسی آموزش شهروندی در محتوای کتاب‌های درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی %K آموزش شهروندی %K کتاب‌های درسی مطالعات اجتماعی %K دوره ابتدایی %K تحلیل محتوا %K آنتروپی شانون %R 10.22070/tlr.2020.2521 %X ه‍دف‌ پ‍ژوه‍ش‌ ح‍اض‍ر ب‍ررس‍ی‌ م‍ی‍زان‌ ت‍وج‍ه‌ ب‍ه‌ مؤلفه‌های اساسی آموزش شهروندی در محتوای ک‍ت‍اب‌ه‍ای‌ درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی است. روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتوا و رویکرد آن نیز کاربردی می‌باشد. جامعه پژوهشی شامل چهار عنوان کتاب درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی در سال تحصیلی 97-1396 می‌باشد که با توجه به ماهیت موضوع پژوهش و محدودیت جامعه آماری از نمونه‌گیری صرف نظر شده و کل جامعه آماری به عنوان نمونه در نظر گرفته شده‌اند. ابزار اندازه‌گیری سیاهه تحلیل محتوا بوده و نتایج پژوهش با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی در فرایند تحلیلی آنتروپی شانون، مورد بررسی قرار گرفته‌اند. ع‍م‍ده‌ت‍ری‍ن‌ ی‍اف‍ت‍ه‌ه‍ای‌ پ‍ژوه‍ش‌ بیانگر آن است که:1. از مجموع بررسی مدارک و مستندات مرتبط با آموزش شهروندی، پنج مؤلفه اساسی مشارکت فعال، مسئولیت‌پذیری و تعهد، انتقادگری و انتقادپذیری، قانون‌مداری و وطن دوستی احصاء شده است. 2. در م‍ج‍م‍وع‌ 298 مرتبه به مؤلفه‌های اساسی آموزش شهروندی توجه شده است که میزان فراوانی آن در کتاب‌های درسی پایه‌های سوم، چهارم، پنجم و ششم به ترتیب 82، 55، 89، 72 می‌باشد. 3. در بین مؤلفه‌های مورد بررسی مسئولیت‌پذیری و تعهد با میزان بار اطلاعاتی 0.992 و ضریب اهمیت 0.21 بیش‌ترین و وطن‌دوستی با میزان بار اطلاعاتی 0.908 و ضریب اهمیت 19.2 کم‌ترین توجه را به خود اختصاص داده‌اند.   %U https://tlr.shahed.ac.ir/article_2521_742e7aa0f0cbb4469211fde1379e21f3.pdf