%0 Journal Article %T تحلیل محتوای مؤلفه‌های درون فردی هوش هیجانی در کتب درسی بخوانیم دوره ابتدایی با تاکید بر دیدگاه بار- اُن %J پژوهش‌های آموزش و یادگیری %I دانشگاه شاهد %Z 2345-2196 %A حسنی, حسین %A فیاض, ایراندخت %A ملکی, حسن %D 2015 %\ 08/23/2015 %V 12 %N 1 %P 45-66 %! تحلیل محتوای مؤلفه‌های درون فردی هوش هیجانی در کتب درسی بخوانیم دوره ابتدایی با تاکید بر دیدگاه بار- اُن %K هوش هیجانی %K تحلیل محتوا %K کتاب فارسی %K مؤلفه درون فردی %K دوره ابتدایی %R 10.22070/2.6.45 %X پژوهش حاضر در راستای تحلیل محتوای مؤلفه‌های درون فردی هوش هیجانی در کتب بخوانیم دوره تحصیلی ابتدایی با تاکید بر دیدگاه بار- اُن (خودآگاهی هیجانی، جرأتمندی، خودتنظیمی، خودشکوفایی و استقلال) انجام شده است. روش تحلیل، مقوله-ای (مؤلفه‌ای) بوده است. جامعه پژوهش، کلیه کتب فارسی بخوانیم دوره تحصیلی ابتدایی بوده و تمامی محتوای شش کتاب بخوانیم مربوط به شش پایه دوره ابتدایی مورد بررسی قرار گرفته اند. واحد  تحلیل نیز جمله و مضمون بوده است. داده ها با استفاده از آمار توصیفی تحلیل شده اند. نتایج نشان داد؛ با افزایش حجم محتوای کتاب درسی (بجز پایه ششم)، میزان توجه محتوا به عوامل درون فردی هوش هیجانی افزایش یافته به گونه‌ای که میزان توجه در پایه اول به میزان (98/1%)، در پایه دوم (33/9%)، در پایه سوم (24/18%)، در پایه چهارم (67/18%)، در پایه پنجم (11/31%) و در پایه ششم (65/20%) بوده است. بیشترین میزان توجه به عامل خودشکوفایی و کمترین توجه به عامل جرأتمندی بوده است بنابراین به برخی از مولفه ها کمتر توجه شده است. با توجه به نظریه‌هایی همچون منطقه تقریبی رشد، پیشنهاد می‌شود تا حدی به همه مؤلفه‌ها در هر پایه تحصیلی پرداخته شود. %U https://tlr.shahed.ac.ir/article_2420_10a72314421bd52674c91185109c6130.pdf