%0 Journal Article %T بررسی تطبیقی سیر تحول برنامه درسی آموزش علوم در جهان %J پژوهش‌های آموزش و یادگیری %I دانشگاه شاهد %Z 2345-2196 %A جعفری هرندی, رضا %A میرشاه جعفری, سید ابراهیم %A لیاقت دار, محمد جواد %D 2009 %\ 02/19/2009 %V 6 %N 2 %P 41-66 %! بررسی تطبیقی سیر تحول برنامه درسی آموزش علوم در جهان %K بررسی تطبیقی %K برنامه درسی %K آموزش علوم %K عناصر برنامه درسی آموزش علوم %R %X این پژوهش از نوع مطالعات کیفی است که با دو روش تطبیقی و توصیفی- تحلیلی به بررسی سیر تحول برنامه ی درسی آموزش علوم در جهان، پرداخته است. بدین منظور اسناد و مدارک مربوط به موضوع در کشورهای پیشرو و منتخب در زمینه علوم و فناوری گردآوری و بررسی شده تا نتایج پژوهش آماده شود. مقاله حاضر تلاش می‌نماید، مراحل مختلف سیر تحول آموزش علوم در جهان و عناصر اساسی هر مرحله شامل هدف ها، محتوا، روش‌های تدریس و شیوه‌های ارزشیابی را مورد مطالعه و بررسی قرار دهد.نتایج به‌دست آمده، پنج مرحله را در سیر تحول برنامه ی درسی آموزش علوم از نیمه دوم قرن نوزدهم تاکنون، مشخص و معرفی نموده است. در مرحله اول از سال 1850 تا 1920، آموزش علوم صرفاً به دنبال آماده کردن دانش آموزان برای گذراندن امتحانات ورودی دانشگاه‌ها و ادامه تحصیلات بوده است. در مرحله دوم از سال 1920 تا 1957، آموزش علوم به دنبال آماده کردن دانش آموزان برای انجام کارهای عملی و حل مسایل روزانه زندگی بود. در مرحله سوم از سال 1957 تا 1980، آموزش علوم به دنبال پرورش افراد از دوران کودکی و شناخت محیط و سازش خلاق با آن بوده است. در مرحله چهارم از سال 1980 تا 2000، به فرآیند پژوهش، حل مسئله و طرح و توسعه مهارتهای تفکر در آموزش علوم اهمیت بیشتری داده شد. مفهوم «سواد علمی» مطرح شد. در مرحله پنجم از سال 2001 به بعد، پرورش سواد علمی- فناورانه چند بعدی هدفی اساسی است. تقویت یادگیری مادام‌العمر نیز مد نظر است. نتایج به‌دست آمده از این پژوهش می‌تواند به برنامه‌ریزان، مؤلفان کتاب‌های درسی و معلمان و سایر علاقه مندان کمک نماید تا با دید وسیع تری نسبت به تدوین بهتر برنامه درسی، تغییر برنامه‌ درسی و انتخاب مناسب‌تر اهداف، محتوا، روش‌های تدریس و شیوه‌های ارزشیابی اقدام نمایند. %U https://tlr.shahed.ac.ir/article_2220_c1ed31927f103923b6c45f1503e028c8.pdf