per
دانشگاه شاهد
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-4776
2019-03-21
16
1
1
14
10.22070/tlr.2020.3000
3000
Original Article
اجتماعات یادگیری حرفهای (PLC): راهبرد حیاتی بهبود خودکارآمدی معلمان
âProfessional Learning Communities (PLC): An Effective Strategy to Improve Teachersâ Self-Efficacyâ
خالد میراحمدی
mirahmadikhaled@yahoo.com
1
اباصلت خراسانی
a-khorasani@sbu.ac.ir
2
محمود ابوالقاسمی
m-abolghasemi@sbu.ac.ir
3
داریوش مهری
darushmehri@yahoo.com
4
دانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری
امروزه اغلب مدارس در توسعهی فرآیندی جهت پشتیبانی از رشد حرفهای معلمان، شکست میخورند. اجتماعات یادگیری حرفهای، چارچوب و فرآیندی را برای یادگیری مداوم و رشد حرفهای معلمان، فراهم میآورد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر اجتماعات یادگیری حرفهای بر خودکارآمدی معلمان، انجام شده است. پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از جهت شیوهی گردآوری دادهها، جزو پژوهشهای توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل؛ کلیه معلمان مدارس پسرانه دوره متوسطه شهرستان ساوه میباشد که از بین آنان 140 نفر بر اساس جدول مورگان برآورد و به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده از پرسشنامههای 52 سؤالی ارزیابی اجتماعات یادگیری حرفهای (اولیور و همکاران، 2009) و نیز مقیاس 12 سؤالی حس خودکارآمدی معلمان (اسچانن - موران و وولفولـک، 2001) استفاده شده است. پایایی پرسشنامهها با استفاده از آلفای کرونباخ، به ترتیب؛ 0.93 و 0.89 برآورد گردید. روایی ابزارها توسط متخصصین امر، مورد تأیید قرار گرفت. به منظور تحلیل دادهها از ضریب همبستگی اسپیرمن و نیز معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار اس. پی. اس. اس. و آموس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد؛ اجتماعات یادگیری حرفهای بر احساس خودکارآمدی معلمان در همهی مقولههای آن، تأثیر گذار است همچنین از مؤلفههای اجتماعات یادگیری حرفهای؛ «شرایط حمایتی _ روابط» و «شرایط حمایتی _ ساختارها» بیشترین تأثیر را بر خودکارآمدی معلمان به جای گذاشته اند.
Nowadays almost all schools fail to develop a process in line with supporting the professional development of teachers. Professional learning communities intend to formulate a framework and process for teachers’ continuous learning and professional development. The present research aims to investigate the impact of Professional Learning Communities (PLC) on the teachers’ self-efficacy. This research is considered to be practical in terms of objective and descriptive study (correlation) in terms of the method used for data collection. The statistical population of this research contains all the high-school teachers (Boys Only) in Saveh County in 2014-15. Using Cluster Random Sampling, 140 persons from 7 high schools were selected based on Morgan Sampling Table. Questionnaire with fifty two questions, Professional Learning Communities Assessment-Revised (Olivier et. al. 2009), and Teacher Sense of Efficacy Scale with twelve questions (Tschannen-Moran and Woolfolk, 2001) were utilized for collecting data. Using Cronbach’s alpha, the questionnaires’ indexes of reliability were 0/93 and 0/89 respectively. Furthermore, its validity was authenticated by experts. In addition, Spearman Correlation Coefficient and Structured Equation Modeling (SEM) were applied for analyzing the data. To do so, the following softwares, i.e. SPSS and AMOS were made use of. The results of this research indicate that Professional Learning Communities based on teachers’ self-efficacy are influential in all categories. Moreover, Supportive Conditions-Relationships and Supportive Conditions-Structures are the most influential components in the Professional Learning Communities.
https://tlr.shahed.ac.ir/article_3000_ea791f2f2269101b12f9f5fd44fe1693.pdf
اجتماعات یادگیری حرفهای
خودکارآمدی معلمان
توسعه حرفهای معلمان
Keywords: Professional Learning Communities
Teachers’ Self-Efficacy
Professional Development of Teachers
per
دانشگاه شاهد
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-4776
2019-03-21
16
1
15
26
10.22070/tlr.2019.3001
3001
Original Article
ارزیابی دانشجویان از تجانس محیطهای یاددهی - یادگیری دورههای کارشناسی دانشگاه شیراز
studentsâ evaluation of Congruence within Teaching-Learning Environment of Undergraduate Courses at Shiraz University
مهدی محمدی
m48r52@gmail.com
1
سحر نوروزی
sahar.nouroozi@gmail.com
2
دانشگاه شیراز
دانشگاه شیراز
هدف کلی مطالعه حاضر، ارزیابی دانشجویان از تجانس محیطهای یاددهی - یادگیری دورههای کارشناسی دانشگاه شیراز بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانشجویان کارشناسی گروههای تحصیلی مختلف دانشگاه شیراز بود. با بهرهگیری از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، 294 نفر به عنوان نمونه انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محققساخته مبتنی بر مدل تجانس محیطهای یاددهی – یادگیری (پروژه ارتقاء محیطهای یاددهی - یادگیری، 2005) بود که پس از تامین روایی و پایایی، پرسشنامه مذکور بین افراد نمونه توزیع و دادههای لازم گردآوری گردید. دادههای پژوهش با آزمون های آماری تی تکنمونهای، تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر و نیز تحلیل واریانس ترکیبی با بهرهگیری از نرمافزار «اس. پی. اس. اس. 21» تحلیل شدند. نتایج مطالعه نشان داد؛ تمامی ابعاد تجانس محیطهای یاددهی - یادگیری پایینتر از سطح کفایت مطلوب است. تجانس مدیریت و سازماندهی دورهها و سنجش، هدایت و بازخورد از حد متوسط پایینتر است. تجانس زمینه، دانش و آرمانها و حمایت از یادگیری و فعالیتهای یاددهی - یادگیری در حد بالاتر از متوسط است. تفاوت معناداری بین ابعاد تجانس محیطهای یاددهی - یادگیری دورههای کارشناسی دانشگاه شیراز از دید دانشجویان وجود دارد. بالاترین میانگین متعلق به تجانس زمینه، دانش و آرمانهای دانشجویان (3.10)، و پایینترین میانگین متعلق به تجانس سنجش، هدایت و بازخورد (2.69) میباشد. تفاوت معناداری بین ابعاد تجانس محیطهای یاددهی - یادگیری از دید دانشجویان گروههای تحصیلی مختلف، وجود دارد. تفاوت معناداری بین ابعاد تجانس محیطهای یاددهی - یادگیری کارشناسی از دید دانشجویان پسر و دختر، وجود ندارد. یافتهها نشان داد که در مقایسه درونگروهی تفاوت معناداری بین ابعاد تجانس محیطهای یاددهی - یادگیری دورههای کارشناسی از دید دانشجویان سالهای مختلف تحصیلی وجود دارد به علاوه در مقایسه بینگروهی نیز تفاوت معناداری بین دیدگاه دانشجویان سالهای مختلف تحصیلی، مشاهده شد که بالاترین میانگین به دانشجویان سال اول و پایینترین میانگین به دانشجویان سال آخر، تعلق دارد.
The Purpose Of This Study Was To Students’ Evaluation Of Congruence Within Teaching-Learning Environment Of Undergraduate Courses At Shiraz University. The Study Population Consisted Of All Undergraduate Courses Students Of Different Educational Groups At Shiraz University. 294 Participants Were Selected Using "Multistage Cluster Sampling” Method. Research Instruments Consisted Of Researcher Made Questionnaire Of Congruence Within Teaching-Learning Environment Based On ETL Project (2005). The Results Showed That: 1) All Of Dimensions Of Congruence Within Teaching-Learning Environments Was Lower Than The Adequate Level And Dimensions Including Congruence Of Course Organization & Management And Congruence Of Assessment & Feedback Were Lower Than The Acceptable Level Of Competence, Also Congruence With Students' Backgrounds, Knowledge & Aspirations and Congruence Of Learning Support And Teaching-Learning Activities Were Higher Than The Acceptable Level Of Competence. 2) There Is A Significant Difference Between The Dimensions Of Congruence Within Teaching-Learning Environments Of Undergraduate Courses At Shiraz University From The Perspective Of Students. 3) From The Perspective Of Students Of Different Educational Groups, There Is A Significant Difference Between The Dimensions Of Congruence Within Teaching-Learning Environments Of Undergraduate Courses At Shiraz University. 4) From The Perspective Of Male And Female Students, There Isn’t A Significant Difference Between The Dimensions Of Congruence Within Teaching-Learning Environments Of Undergraduate Courses At Shiraz University. 5) From The Perspective Of Students Of Different Educational Years, There Is A Significant Difference Between The Dimensions Of Congruence Within Teaching-Learning Environments Of Undergraduate Courses At Shiraz University.
https://tlr.shahed.ac.ir/article_3001_6a3ad698611d11661892982434e80a30.pdf
تجانس محیطهای یاددهی - یادگیری
دورههای کارشناسی دانشگاه شیراز
ارزیابی وضعیت موجود
Keywords:evaluation of existing status
Congruence within Teaching-Learning Environments
Undergraduate Courses at Shiraz University
per
دانشگاه شاهد
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-4776
2019-03-21
16
1
27
35
10.22070/tlr.2019.3002
3002
Original Article
بررسی رابطه حمایت معلم و همسالان با اشتیاق تحصیلی دانشآموزان از طریق نقش میانجیگر شایستگی تحصیلی
An investigation of the relationship between Teacher and Peer Support with Academic Engagement with regard to the mediating role of Academic Competence
محمد عباسی
abbasi.mohammad@hotmail.com
1
مریم شاهکرمی
2
کبری عالیپور
3
دانشگاه لرستان
دانشگاه لرستان
دانشگاه لرستان
هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه حمایت معلم و همسالان با اشتیاق تحصیلی دانشآموزان از طریق نقش میانجیگر شایستگی تحصیلی بود. نمونه شامل 280 نفر دانش آموز دختر متوسطه اول در شهر خرمآباد بود که بوسیله نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مقیاس ادراک دانشآموز از جو کلاس درس و نیز مقیاس اشتیاق تحصیلی جمعآوری گردید. مدل معادلات ساختاری به عنوان روش آماری برای تحلیل دادهها بهکار برده شد. نتایج نشان داد؛ حمایت معلم و همسالان و شایستگی تحصیلی با اشتیاق تحصیلی رابطه معنیدار داشتند. مطابق با انتظار، تحلیل های میانجی که بر مبنای مدل معادلات ساختاری انجام شد، نشاندهنده اثر غیرمستقیم متغیرها بر اشتیاق تحصیلی از طریق شایستگی تحصیلی بود. آزمون میانجیگری به وسیله روش بوت استراپ، نشاندهنده معنیداری نقش میانجیگر شایستگی تحصیلی در رابطه حمایت معلم و همسالان با اشتیاق تحصیلی بود. بهطور واضح، شایستگی تحصیلی نقش مهمی در رابطه بین حمایت معلم و همسالان با اشتیاق تحصیلی بازی می کند.
The current study aimed to investigation the relationship of Teacher and Peer Support on the Academic Engagement of the Students, mainly focused on confirmation of the mediator role of Academic Competence. The study sample included 280 First high school girls students were selected by cluster random sampling in khoramabad. Data were collected by using the student personal perception of classroom climate (SPPCC) and School Engagement Scale. Structural equation modelling (SEM) was employed as statistical technique for data analysis of the study. The results revealed that both Teacher and Peer Support and Academic Competence were significantly correlated with Academic Engagement. Also consistent with expectation, mediation analysis, which was conducted based on SEM, showed that there was an evidence of indirect effect of the variables on Academic Engagement through Academic Competence. Test of mediation by bootstrapping method established significant mediating role of Academic Competence in the relationship between Teacher and Peer Support and Academic Engagement. Clearly, Academic Competence played a significant role in the relation between Teacher and Peer Support and Academic Engagement of the First high school girl’s students.
https://tlr.shahed.ac.ir/article_3002_49a4feddb4434ffdc46642d7957ff8b0.pdf
حمایت معلم
حمایت همسالان
شایستگی تحصیلی
اشتیاق تحصیلی
Teacher Support
Peer Support
Academic Competence
academic engagement
per
دانشگاه شاهد
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-4776
2019-03-21
16
1
37
49
10.22070/tlr.2019.3003
3003
Original Article
اثربخشی بازخوردهای اصلاحی کتبی و کلامی معلمان طی ارزشیابیهای تکوینی بر میزان هیجانات تحصیلی دانشآموزان پسر
The effect of Corrective Feedback (Written and Verbal) teachers in the Formative Evaluation On the amount of Emotional Excitement (emotions related to learning and emotions related to the lesson) male students
مهدی یوسفوند
bberaka@yahoo.com
1
عزتاله قدمپور
ghadampour.e@lu.ac.ir
2
سبحان ملکی
sadeghi.m@lu.ac.ir
3
پیمان پادروند
mehdiyousefvand133@gmail.com
4
هومن رجبی
ba_hassanvand@yahoo.com
5
دانشگاه لرستان
دانشگاه لرستان
دانشگاه خوارزمی
دانشگاه لرستان
دانشگاه تهران
نظام تعلیم و تربیت همانند سایر نظامها، دارای اصول و ویژگیهای خاص خود است. از ویژگیهای اساسی و لاینفک آن، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و ارائه بازخوردهای سودمند می باشد که به واسطه آن میتوان به تحقق اهداف آموزش و از جمله زبانآموزی پرداخت. هدف پژوهش بررسی اثربخشی بازخوردهای اصلاحی کتبی و کلامی معلمان طی ارزشیابیهای تکوینی بر میزان هیجانات تحصیلی (یادگیری و درسی) دانشآموزان پسر پایه هشتم متوسطه شهر خرمآباد بود. روش پژوهش نیمهتجربی مبتنی بر پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. تعداد 40 نفر نمونه پژوهش به روش خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به صورت تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند. جمعآوری دادهها به وسیله پرسشنامه هیجانات تحصیلی پکران و همکاران (2005) انجام شد. دادهها با روش تحلیل کواریانس تکمتغیری و چندمتغیری، تحلیل شدند. نتایج تحلیل کوواریانس مبین تفاوت معنیدار بین دو گروه بود بنابراین ارائه بازخوردهای کتبی و کلامی مبتنی بر مدل باتلر و وین میتواند اثربخش باشد.
Abstract: Introduction: The system of education, like other systems, has its own principles and characteristics. One of the essential features of this evaluation is the provision of useful feedback, through which one can identify important educational goals and, among other things, examine the important needs for language learning. The aim of this study was to investigate the effect of feedback corrective (written and verbal) teachers in a formative evaluation On the amount of emotional excitement (emotions related to learning and emotions related to the lesson) male students Khorramabad city was the first grade male students in the eight grade. Research Method: This quasi-experimental study in which the pretest - posttest control group was used. The sample consisted of 40 subjects selected by multistage cluster sampling method and were randomly assigned to experimental groups and control group.The data were collected from Educational Excitement Questionnaire were used. Data were analyzed using univariate and multivariate analysis of covariance. Finding: Covariance analysis showed significant differences between the two groups. Discussion and conclusion: Thus it can be concluded that written and verbal feedback Butler and Wine based model can be effective. If the teachers after the model of formative assessment Butler and Wine to provide feedback to students, they can study the level of emotional excitement to significantly increase.
https://tlr.shahed.ac.ir/article_3003_bcea0c58e476991bc9cbb9b1d5002280.pdf
بازخوردهای اصلاحی کتبی و کلامی
ارزشیابی تکوینی
هیجانات تحصیلی
Keywords: written and verbal feedback
formative evaluation
Emotional Excitement
per
دانشگاه شاهد
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-4776
2019-03-21
16
1
51
64
10.22070/tlr.2019.3004
3004
Original Article
اثربخشی آموزش با الگوی کاوشگری بر هیجانهای تحصیلی دانشآموزان ابتدایی در درس علوم تجربی
The effect of inquiry-based learning method on achivement emotions of elementary students in Science course
سید عدنان حسینی
adnan1671@gmail.com
1
نادر کریمیان
naderk65@yahoo.com
2
فاتح حسامی
fahesami@gmail.com
3
بشیر محمدی
mohammadib@ut.ac.ir
4
دانشگاه فرهنگیان کردستان
آموزش و پرورش دیواندره
آموزش و پرورش سنندج
دانشگاه فرهنگیان کردستان
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش با الگوی کاوشگری بر هیجانهای تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدایی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون و گروه گواه بود. دو کلاس و هریک به تعداد 32 نفر از جامعه آماری دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی ناحیه دو شهر سنندج به عنوان گروه های آزمایش و کنترل با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. جهت جمعآوری داده از پرسشنامه سنجش هیجانهای تحصیلی دانشآموزان دوره ابتدایی، استفاده شد. آموزش به شیوه کاوشگری طی 10 جلسه 45 دقیقهای در پنج هفته متوالی برای دانشآموزان گروه آزمایش برگزار گردید. گروه کنترل تحت آموزش با شیوه سنتی قرار داشتند. دادهها با روش تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره درسطح 05/0>p نشان داد؛ بین دو گروه از لحاظ متغیر وابسته ترکیبی (هیجانهای تحصیلی کلاس) تفاوت معنیدار آماری وجود دارد. تحلیل کوواریانس یک راهه در متن مانکووا نشان داد؛ بین گروههای آزمایش و کنترل از لحاظ نمرات پسآزمون هیجانهای مختلف کلاس درس، تفاوت معنیدار وجود دارد. تدریس به شیوه کاوشگری توانسته است سبب افزایش هیجان مثبت لذت و کاهش هیجانهای منفی اضطراب و خستگی دانشآموزان گروه آزمایش در موقعیت کلاس درس شود.
The main goal of this study was to exemaine the effect of inquiry-based learning method on achivement emotions of elementary students. The study had a quasi experimental design with pre-test, post-test and control group. The research population was included all of the fifth grade male students of the elementary schools in sanandaj during the acacdemic year of 2016-17, witch among them a fifth grade class with 32 students as a expremental group and another class with 33 students as control group were selected useing a multistage cluster sampling method. The achievement emotions questionnaire – elementary school(AEQ-ES) was used as research tool. The inquiry-based learning program was conducted for students in the experimental class during 10 sessions(each 45 min) and 2 session per week while the control group was trained with traditional teaching method in the classrooms. Data analyzed with analysis of covariance using SPSS 22 software. The results of multivariate covariance showed that there is a significant difference between two groups in the dependent variable (classroom emotions). The results of one way covariance analysis in the text of mancova also showed that there is a significant difference between the two groups in the post-test scores of different classroom emotions and inquiry-based learning method has been able to increase the students' positive emotion of enjoyment and reduce the negative emotions of anxiety and boredom in the experimental group in the classroom situation(P>0/05).
https://tlr.shahed.ac.ir/article_3004_43b5e6d4bc18278f1762c9381b0e37ba.pdf
الگوی کاوشگری
هیجانهای تحصیلی
درس علوم تجربی
Inquiry-based learning"
Achivement emotions"
"
Science course"
per
دانشگاه شاهد
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-4776
2019-03-21
16
1
65
74
10.22070/tlr.2020.3005
3005
Original Article
نقش باورهای معرفتشناختی و هوش معنوی در پیشبینی موفقیت تحصیلی دانشآموزان دوره تحصیلی متوسطه
The role of epistemological beliefs and spiritual intelligence in predicting academic success of students in secondary education
مریم کیان
kian2011@yazd.ac.ir
1
رقیه قادری
fe198736@gmail.com
2
دانشگاه یزد
دانشگاه یزد
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش باورهای معرفتشناختی و هوش معنوی در پیشبینی موفقیت تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه بود. از روش توصیفی - همبستگی استفاده شد. جامعه پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پایه یازدهم دوره متوسطه شهرستان زرین شهر (588 نفر) بودند که تعداد 240 نفر از آنان به روش نمونهگیری تصادفی، انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه باورهای معرفتشناختی و پرسشنامه هوش معنوی بود که تامین روایی صوری و محتوایی آن ها از طریق نظرات شش نفر از استادان علوم تربیتی دانشگاه یزد و پایایی آن ها نیز از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب، 0.82 و 0.86 به دست آمد. معدل تحصیلی دانشآموزان برای موفقیت تحصیلی در نظر گرفته شد. دادهها از طریق ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون و نیز تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. یافتهها نشان داد؛ بهترین پیشبینیکننده های موفقیت تحصیلی شامل؛ قطعیت دانش، ساده بودن دانش، توانایی ذاتی در یادگیری و همچنین درک و ارتباط با سرچشمه هستی است. بر اساس یافتهها، باورهای معرفتشناختی و هوش معنوی در پیشبینی موفقیت تحصیلی دانشآموزان نقش دارند و این عوامل، به ویژه در موقعیتهای آموزشی، باید مد نظر قرار گیرند.
This study examined the role of epistemological beliefs and spiritual intelligence in predicting the academic success of students in secondary education. The numbers of 240 high school students were selected by random sampling and they completed the epistemological beliefs and the spiritual intelligence questionnaires. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis. Results showed a significant relationship between epistemological beliefs and spiritual intelligence. Multiple regression coefficients showed the best predictor of academic success, includes certain knowledge, simplicity of knowledge, learning and the innate ability to understand and communicate with the origin of the universe. As a result, in education and academic success, these factors should be considered.
https://tlr.shahed.ac.ir/article_3005_d9eb026722e8388fc085906c8f8dff3c.pdf
موفقیت تحصیلی
باورهای معرفتشناختی
هوش معنوی
دانشآموز
دوره تحصیلی متوسطه
academic success
Epistemological Beliefs
spiritual intelligence
Student
Secondary education
per
دانشگاه شاهد
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-4776
2019-03-21
16
1
75
90
10.22070/tlr.2019.3006
3006
Original Article
ارائه الگوی تاثیر رسانه ملی در میزان یادگیری علم و فناوری بر اساس دیدگاه مدیران رسانه ملی و نخبگان ارتباطات
Building a Model of effect of radio & television on the learning of science and technology based on radio & television managers and communication experts perspectives)
زهرا آهنی امینه
ahaniaminehzahra@yahoo.com
1
سهیلا بورقانی فراهانی
soheil_15184@yahoo.com
2
طهمورث حسنقلیپور یاسوری
thyasory@ut.ac.ir
3
سید حبیباله طباطبائیان
tabatabaeian@atu.ac.ir
4
دانشگاه تهران پردیس بینالمللی کیش
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
دانشگاه تهران
دانشگاه علامه طباطبائی
در دنیای امروز توانمندیهای مردمی در علم و فناوری اصلیترین عامل پیشرفت در توسعه کشورها شناخته میشود. نهادهای مختلفی جهت کمک به توانمندسازی مردم در تلاش هستند. نهاد رادیو وتلویزیون یکی از این نهادهاست. این پژوهش در پی ساختن الگویی برای ارتقاء اثربخشی رسانه ملی بر میزان یادگیری علم و فناوری میباشد. به این منظور ضمن مرور مبانی نظری فرهنگ علم و فناوری در جهان، مقایسهای تطبیقی بین ایران و جهان شده و جایگاه کشور را در زمینه یادگیری علم و فناوری مشخص مینماید سپس به منظور ارزیابی نقش رسانه ملی در اثربخشی فهم عمومی از علم و فناوری و طراحی الگویی برای ارتقاء اثربخشی آن بر مبنای مطالعات جهانی و نظر کارشناسان، پرسشنامهای طراحی گردید. پرسشنامه توسط مدیران میانی و ارشد فرهنگی و رسانهای و همچنین اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارتباطات که با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده بودند، تکمیل گردید. در نهایت الگوی طراحی شده در چهار محور؛ «آگاهی عمومی علم و فناوری»،« نگرش عمومی علم و فناوری»، «استفاده عمومی از علم و فناوری» و « اعمال نظر عمومی در علم و فناوری» استوار گردید. مسیر ارتقاء اثربخشی رسانه ملی در توسعه فرهنگ علم و فناوری توسط شاخصهای قالب رسانهای مربوطه در هر محور، مشخص گردیدهاست.
This study is determinded to build a model for improving the effectiveness of national media impact on the promotion of science and technology. This by reviewing, there is researched at the first, theoretical studies of scientific and technological culture in the world, then compared benchmarking between Iran and the country's position The questionnaire was designed based on global studies and professors ideas to evaluat the national media impact on the public understanding of science and technology. This questionnaire was completed by middle and senior managers who are working in the cultural and media communications as well as professors and graduate students who were selected by random sampling method. Conclusion is a pattern what is designed in four dementions, "public awareness of science and technology", "public understanding of science and technology"," public engagement of science and technology" and " public participate in science and technology". The road of improving the effectiveness of the national media in the scientific and technological cultural development is specified by the media framework which is relevant.
https://tlr.shahed.ac.ir/article_3006_c890f03d25c789e2f3835934d7dba9f7.pdf
ترویج عمومی علم و فناوری
بازارسازی علم و فناوری
قالبهای رسانهای
: public deffution of science and technology
market- maker of science and technology
media formats
per
دانشگاه شاهد
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-4776
2019-03-21
16
1
91
110
10.22070/tlr.2020.3007
3007
Original Article
بررسی مقایسهای باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیم دانشجویان دورههای کارشناسی ارشد دانشگاههای دولتی و پیام نور استان همدان
compare the metacognitive approaches and motivational beliefs of masters` degree student of state and Payame Noor universities in Hamedan In the school year 95-96
زینب مقدم
monad.moghadam@yahoo.com
1
دانشگاه پیام نور، واحد تهران
هدف پژوهش، بررسی مقایسهای باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خود تنظیم دانشجویان دورههای کارشناسی ارشد دانشگاه های دولتی و پیام نور استان همدان بود. روش پژوهش پیمایشی و از نوع کاربردی است. جامعه مورد مطالعه، شامل تمامی دانشجویان دوره های کارشناسی ارشد دانشگاه های دولتی و پیام نور استان همدان بودند. تعداد 300 نفر نمونه به شیوه خوشه ای از بین دانشجویان دانشگاه های دولتی و پیام نور استان همدان، انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیم پنتریچ و دی گروت با 47 عبارت و براساس مقیاس لیکرت، بود. جهت تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل واریانس) استفاده شد. تحلیل داده ها نشان داد؛ بین باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خود تنظیم دانشجویان دانشگاه های دولتی و پیام نور، تفاوت معنادار وجود دارد. میانگین باورهای انگیزشی (خودکارآمدی، جهت گیری هدف، اضطراب امتحان و ارزش گذاری درونی) و راهبردهای یادگیری خودتنظیم ( شناختی و فراشناختی) در دانشجویان دانشگاه پیام نور، بیشتر از دانشجویان دانشگاه های دولتی بوده است.
Research aim was to compare the metacognitive approaches and motivational beliefs of masters` degree student of state and Payame Noor universities in Hamedan.This is a survey-descriptive of the applied type.The population sample was all the students of state and Payame Noor universities of Hamedan(5120 subjects).To collect data , class random sampling was used and the questionnaire was provided for the state university students( 150 subjects) and Payame Noor students (150 subjects) ,totaling 300. The tool needed included state metacognitive questionnaire (Oneil and Abedi) with 47 terms in Likert scale.To analyze data, descriptive and inferential statistics ( single group T-test. Two independent groups T-test) were used .The analysis of data showed that the state of motivational beliefs and metacognitive approaches of state and Payame Noor students are at the reasonable level .In addition , There is a significant difference between motivational beliefs and metacognitive approaches of state and Payame Noor students in that those in Payame Noor are greater than those of state universities. As with gender, there is a difference between male and female students about motivational beliefs in that it was greater for female students. On the effect of marital status on the meta-cognitive approaches , there was seen to be a significant difference in favor of married students.
https://tlr.shahed.ac.ir/article_3007_a8e11a24c4826c496dcc89a4ce8d2aa4.pdf
راهبردهای یادگیری خودتنظیمی
باورهای انگیزشی
دانشگاه دولتی
پیام نور
metacognitive approaches
motivational beliefs
Payame Noor universities
State universities
per
دانشگاه شاهد
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-4776
2019-03-21
16
1
111
122
10.22070/tlr.2019.3008
3008
Original Article
مقایسه پیوند با مدرسه در نیمرخهای مختلف انگیزشی دانشآموزان: تحلیل مبتنی بر شخص
Comparing school bonding in different motivational profile in students: a person-centered analysis
محمد ستایشی اظهری
setayeshi_m@yahoo.com
1
مینا محبی
minamohebbi66@yahoo.com
2
رضا جعفری هرندی
reza.jafariharandi123@yahoo.com
3
دانشگاه خوارزمی
دانشگاه تبریز
دانشگاه قم
هدف پژوهش حاضر، تعیین نیمرخهای انگیزشی دانشآموزان و مقایسه نیمرخهای تعیین شده از نقطه نظر خرده مقیاسهای پیوند با مدرسه بود. روش پژوهش علّی - مقایسه ای بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر دوره متوسطه دوم شهر قم و نمونه پژوهش نیز شامل 217 دانشآموز بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای، انتخاب شدند. جهت اندازهگیری داده ها از مقیاس پیوند با مدرسه رضاییشریف و همکاران (1394) با آلفای کرونباخ 0.92 و مقیاس جهتگیری انگیزشی الیوت و مک گروگور با آلفای کرونباخ 0.66 (2001) استفاده شد. به منظور تحلیل دادههای پژوهش از روشهای تجزیه و تحلیل خوشهای، مانوا و آزمون پیگیری توکی طی نرم افزار «اس. پی. اس. اس.» استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان دهنده سه نیمرخ انگیزش؛ چندگانه، بیانگیزشی و تبحرگرا - عملکردگرا در میان دانشآموزان بود. نتیجه تحلیل مانوا نشان داد؛ به جزء خرده مقیاس مشارکت در مدرسه، در بقیه خرده مقیاسهای پیوند با مدرسه (دلبستگی به مدرسه، دلبستگی به کارکنان، باور و تعهد به مدرسه) بین دانشآموزان با نیمرخهای انگیزش چندگانه، بیانگیزشی و تبحرگرا – عملکردگرا، تفاوت معنادار وجود دارد. یافته دیگر نشان داد که دانشآموزان دارای نیمرخ انگیزش چندگانه و تبحرگرا - عملکردگرا دارای دلبستگی به معلم، دلبستگی به مدرسه، دلبستگی به کارکنان، باور و تعهد به مدرسه بیشتر نسبت به نمیرخ بیانگیزشی هستند و نیز بین دو نیمرخ انگیزش چندگانه و تبحرگرا - عملکردگرا از لحاظ پیوند با مدرسه و خرده مقیاسهای آن تفاوت معنادار وجود ندارد. یافتهها میتواند به مسئولین حوزه آموزش کمک نماید تا با طراحی برنامههای مداخلهای تربیتی در ارتقا و یا حفظ انگیزش دانشآموزان، در طول سالهای تحصیلی، اقدامات مؤثری را انجام دهند.
the present study aimed to determine the motivational profiles (clusters) of students and to compare their school bonding considering these profiles. This study was conducted with a comparative-descriptive method. The participants were 217 high school students who completed the Rezaiisharif and colleague school bonding Questionnaire and Elliot and Mcgregor Goal oriented achievement Questionnaire that were choose by multiple cluster sampling method. The methods of cluster analysis, MANOVA and Tukey test were used for data analysis using SPSS software. Expect take part in school subscale other subscales are (school attachment, personal attachment, belief and commitment to school) are different between motivation cluster, mastery goal orientation- performance goal orientation, and multiple motivation cluster, findings showed that multiple motivation cluster and mastery goal orientation- performance goal orientation have better school and teacher attachment, personal attachment, belief and commitment to school to without motivation cluster. The findings of this study will help those involved in the field of education make effective attempts by planning helpful educational program, so promote the students’ learning motivations, during the academic years.
https://tlr.shahed.ac.ir/article_3008_a16871e1e54e72dbeac5f6f2b182e247.pdf
پیوند با مدرسه
جهتگیری اهداف
تجزیهی خوشهای
نیمرخ انگیزشی
school bonding
goal orientation achievement
cluster analysis
motivational profile
per
دانشگاه شاهد
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-4776
2019-03-21
16
1
123
135
10.22070/tlr.2020.3009
3009
Original Article
مؤلفههای اثرگذار بر تدریس اثربخش معلمان (مطالعه مورد: معلمان پایه پنجم دوره ابتدایی شهر تهران)
Factors affecting effective teaching teachers (The case of the fifth grade of primary school teachers in Tehran)
صابر عبدالملکی
s.abdolmalaki@gmail.com
1
حسن ملکی
khosravi12m@yahoo.com
2
لیلا فرجادمند
farjadmand@yahoo.com
3
دانشگاه علامه طباطبائی
دانشگاه علامه طباطبائی
دانشگاه آزاد اسلامی
معلمان برای اثربخش بودن باید بر دانش و مهارتهای موردنیاز جهت دستیابی به اهداف آموزشی آگاهی و تسلط داشته باشند تا بتوانند آنها را در زمان مناسب و به شیوهای مطلوب بهکارگیرند. هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفههای تدریس اثربخش برای معلمان پایه پنجم دوره ابتدایی است. روش پژوهش کیفی و مبتنی بر رویکرد پدیدارشناسی است. روش نمونهگیری هدفمند بوده و طی آن معلمان پایه پنجم ابتدایی شهر تهران که شرایط نمونه مورد نظر را داشتند با استفاده از مصاحبه نیمه ساختارمند و اکتشافی، مورد مصاحبه قرار گرفتند و با رسیدن به اشباع نظری یافتهها تعداد نمونه پژوهش به 19 نفر رسید. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل موضوعی دادههای 7 مرحلهای کلایزی (1987) استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش مبین شش مولفه؛ ویژگیهای اخلاقی و شخصیتی معلمان، ویژگیهای تخصصی، مهارتهای تدریس، ارزشیابی آموزشی، کنش روانشناسانه و مدیریت کلاس معلمان در تدریس اثربخش است.
Effective teachers in the teaching process are not born, but to be effective must master knowledge and skills required to achieve educational goals and to be aware of them at the right time and in the manner least be required and expected. This study aimed to identify the components of effective teaching fifth grade of primary school were teachers. This study aimed to identify the components of effective teaching fifth grade of primary school were teachers. Views of individuals through semi-structured interviews to obtain and analyze data colaizzi (1987), which led to the identification of 421 initial code; 36 sub-themes, categories or sub-themes and 6 central theme of moral qualities and personality features specialized teaching skills, educational assessment, psychological and management act was class.
https://tlr.shahed.ac.ir/article_3009_2036a3aafee5c7a27a5994396d22246f.pdf
تدریس اثربخش
یاددهی - یادگیری
معلم
دوره ابتدایی
Teaching Effective
Teaching-Learning
Teacher
Elementary
per
دانشگاه شاهد
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-4776
2019-03-21
16
1
137
146
10.22070/tlr.2019.3010
3010
Original Article
مقایسه تاثیر تمرین دوتایی و انفرادی بر بهبود یادگیری دانشآموزان دختر پایههای دوم و چهارم ابتدایی
Comparing Effects of Dyad and Individual Training on Learning in Second and Forth grades Girl Students
شهاب پروینپور
shahabpr@gmail.com
1
اسماعیل نصیری
e.nasiri44@gmail.com
2
مرضیه بلالی
balalimarzie@gmail.com
3
دانشگاه خوارزمی
دانشگاه شاهد
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز
یادگیری مشارکتی از انواع یادگیری است که در فراگیری مهارتها، رشد اجتماعی و رشد عاطفی، فراتر از روش یادگیری انفرادی، عمل می کند. روش تمرین دوتایی از روشهای یادگیری مشارکتی، گزینه مناسبی برای رسیدن به شرایط بهینه یادگیری است. پژوهش حاضر قصد دارد با استفاده از روش نیمه تجربی اثربخشی تاثیر تمرین دوتایی و انفرادی دانش آموزان دو پایه دوم و چهارم دبستان را در یادگیری مهارت حرکتی طنابزنی مورد بررسی قرار دهد. برای این منظور 33 دانشآموز پایه دوم و 40 دانشآموز پایه چهارم با میانگین سنی 8.60 و 10.89 به صورت جداگانه به دو گروه؛ تمرین دوتایی و تمرین انفرادی تقسیم شدند. شرکتکنندگان 8 جلسه تمرین کرده و یک هفته پس از پایان مداخله ، آزمون گرفته شد. اندازهگیری بر اساس امتیازدهی به برنامه ارائه داده شده به دانشآموزان انجام شد. طبق نتایج، گروه تمرین دوتایی در پایه دوم برتری معناداری نسبت به گروه تمرین انفرادی داشت در حالی که در پایه چهارم دو گروه تفاوت معناداری با هم نداشتند. نتیجه گیری این که میتوان با استفاده از روش تمرینی دوتایی، اثربخشی شرایط تمرین را بالا برده و به یک محیط تمرینی بهینهتر نزدیک شد.
Cooperative learning is a type of learning which is better than comparative and individual learning methods in acquiring skills and social and affective development. Dyad training method, some type of cooperative learning, is a suitable candidate to achieve an ideal condition for learning. So the present study through a semi-experimental research aims to investigate effectiveness and efficiency of this method in learning roping motor skills with comparing it with individual training method in second and fourth grade of elementary school. 33 students in second and 40 students in fourth grade with age means of 8.60 and 10.89 years in each grade separately was divided to two groups of dyad and individual training. They practiced 8 sessions and one week after the last session participated in the test. Assessment was done according to scoring to program of roping which was practiced. Results showed that dyad training group was better than individual training group in retention test in second grade. However the groups were not significant different in fourth grade. In general with using dyad training, we can increase effectiveness and efficiency of training conditions and get closer to an optimal training environment.
https://tlr.shahed.ac.ir/article_3010_ba7c48a2593522564316457b001e1b88.pdf
یادگیری مشاهدهای
روش تمرین دوتایی
یادگیری
پایه ابتدایی
Children
Dyad training method
Observational learning
skill
per
دانشگاه شاهد
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-4776
2019-03-21
16
1
147
163
10.22070/tlr.2020.3011
3011
Original Article
شناسایی عوامل آسیبزای نقش مشاورهای مدیران مدارس و راهکارهای گسترش نقش مشاورهای آنها در فرآیند آموزش و یادگیری: پژوهش کیفی
Damaging Factors of Counseling Role of School principals and Strategies for Expanding their Counseling Role in the Process of Education and Learning: Qualitative Research
لقمان ابراهیمی
l.ebrahimi@znu.ac.ir
1
دانشگاه زنجان
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل آسیبزای نقش مشاورهای مدیران مدارس و راهکارهای گسترش نقش مشاورهای آنها در فرآیند آموزش و یادگیری به روش کیفی انجام شده است. نمونه پژوهش 48 نفر از عوامل اجرایی فعالیتهای مشاوره در مدارس استان آذربایجان غربی شامل؛ مدیران (12 نفر)، مشاوران (14 نفر)، معلمان (12 نفر) و دانشآموزان (10 نفر) بودند. به منظور دستیابی به اهداف پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد. دادهها از طریق مصاحبه فردی نیمه ساختاریافته و با روش گراندد تئوری، جمعآوری شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل چارچوبی و روش کدگذاری سه مرحلهای (باز، محوری و انتخابی) استفاده گردید. یافتهها براساس 51 مصاحبه نیمهساختاریافته حاکی از حضور 3 موضوع اصلی و 10 زیرموضوع به عنوان عوامل آسیبزای نقش مشاورهای مدیران مدارس بود که موضوعات اصلی در سه حوزه؛ فردی، آموزشگاهی و سازمانی شناسایی و طبقهبندی شدند. مصاحبهشوندگان راهکارهایی متناسب با عوامل آسیبزای شناساییشده مبنی بر؛ آگاهسازی و توانمندسازی مدیران در زمینه مهارتهای مشاورهای و ارتباطی خود (برای عوامل آسیبزای فردی)، آگاهسازی پرسنل مدرسه از نقش مشاورهای مدیران و جلب مشارکت فعالانه آنها و بهرهگیری از ظرفیتها و منابع درون آموزشگاهی (برای عوامل آسیبزای آموزشگاهی)، طراحی و اجرای برنامههای کلان، حمایت و پشتیبانی سازمانی از نقش مشاورهای مدیران در خط مشی کلی و سیاستگذاری کلان نظام آموزشی (برای عوامل آسیبزای سازمانی) ارائه کردند. بنابراین به منظور فرهنگسازی نقش مشاورهای مدیران مدارس و اهمیت آن در فرآیند آموزش - یادگیری توجه و اهتمام جدّی به یافتههای پژوهش در خط مشی کلی و سیاستگذاری کلان نظام آموزشی و همچنین تحلیل عوامل موثر بر گسترش نقش مشاورهای مدیران در اسناد بالادستی نظام آموزش و پرورش پیشنهاد میشود.
The purpose of this study was to identify the Damaging Factors of Counseling Role of School principals and Strategies for Expanding their Counseling Role in the Process of Education and Learning by qualitative method. The research sample was 48 executives of counseling activities in schools of West Azarbaijan during the educational year of 2012-2013 including managers (12 students), counselors (14 students), teachers (12 students) and students (10 students) who were selected to achieve The purpose of the research and the necessity of the presence of knowledgeable and knowledgeable individuals in the subject matter was through targeted sampling. Data were collected through semi-structured individual interviews and grounded theory and For analyzing data, framework analysis and three-step coding (open, axial, and selective) coding were used and a thematic framework and key issues were identified. Findings based on 51 semi-structured interviews revealed that 3 main subjects and 10 sub-topics were considered as Damaging factors in the role of counseling of school principals. The main themes were identified and classified in three areas: personal, environmental and organizational.The interviewees identified ways of identifying Damaging factors that Informing and empowering principals in their counseling and communication skills (for individual Damaging factors), informing school personnel about the role of counseling principals and attracting their active participation and utilizing in-house resources and capacities (for environmental Damaging factors). Designing, implementing and implementation of macro programs, organizational support and support from the role of counselors principals in general policy and educational system policy (for organizational Damaging factors).Therefore, for the purpose of culturalization, the role of counseling of school principals and their importance in the learning-learning process is to pay close attention to research findings in general policy and macro education in the educational system as well as to analyze the factors affecting the expansion of the role of counseling managers in The upstream documentation of the education system is proposed.
https://tlr.shahed.ac.ir/article_3011_721b6d4b1e25970e2247a150a2c2c9c8.pdf
نقش مشاورهای مدیران مدارس
عوامل آسیبزا
راهکارها
پژوهش کیفی
Counseling Role of School principals
Damaging Factors
Strategies
Qualitative Research