per
دانشگاه شاهد
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-4776
2006-02-20
3
2
1
20
2155
میزان توجه به نگرش فرهنگ کار در کتابهایدرسیدوره راهنمایی کشور
Work Culture Attitude in Junior High School Textbooks: A Content Analysis
مهدی سبحانینژاد
1
رضا همایی
2
در این پژوهش با هدف تحلیل میزان توجه کتابهای درسی دوره راهنمایی کشور به انواع مؤلفههای فرهنگ کار و ابعاد سهگانه نگرش مذکور (شناختی، عاطفی و رفتاری) شش سؤال اصلی پژوهش مورد بررسی واقع شده است. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع تحلیل محتوا و جامعه پژوهش نیز کلیه کتابهای درسی دوره راهنمایی تحصیلی چاپ سال 82-81 بوده است. از جامعه مذکور پانزده کتابِ آموزش حرفه و فن، تعلیمات اجتماعی، فرهنگ اسلامی (تعلیمات دینی)، ادبیات فارسی و علوم تجربی پایههای اول، دوم و سوم (جمعاً 15 کتاب) با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده است. ابزار اندازهگیری، چکلیست تحلیل محتوای محقق ساخته بوده و یافتههای پژوهش نیز با بهرهگیری از شاخص آماری توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. عمدهترین یافتهها ی پژوهش از این قرار است:1. در مجموعه کتابهای دوره راهنمایی به ترتیب در کتاب حرفه و فن از 171 مرتبه توجه به مؤلفههای فرهنگ کار، تنها در 31 درصد موارد به همه ابعاد نگرش فرهنگ کار توجه شده است. فرایند مذکور در کتابهای تعلیمات اجتماعی از 316 مرتبه توجه تنها در 41 درصد و در کتابهای علومتجربی از 45 مرتبه توجه فقط در 78 درصد موارد بوده است. در کتابهای فرهنگ اسلامی و تعلیمات دینی و همچنین فارسی به ترتیب 30 و 32 مرتبه به بُعد شناختی مؤلفههای فرهنگ کار توجه شده و به سایر ابعاد نگرش مذکور(عاطفی و رفتاری) توجه نشده است.2. فرایند مذکور براساس سه پایه تحصیلی بیانگر آن است که در کتابهای پایه اول دوره راهنمایی از 206 مرتبه توجه به مؤلفههای فرهنگ کار، تنها در30 درصد موارد، در کتابهای پایه دوم از 245 مرتبه توجه در 5/68 درصد موارد و در کتابهای پایه سوم از 146 مرتبه توجه تنها در 39 درصد موارد بهطور کامل به همه ابعاد نگرش فرهنگ کار توجه شده است.3. در مجموع کتابهای دوره راهنمایی، 597 مرتبه به بُعد شناختی نگرش فرهنگ کار، 389 مرتبه (1/65 درصد) به بُعد عاطفی و 217 مرتبه (3/36 درصد) به بُعد رفتاری نگرش مذکور توجه شده که در این راستا226 مرتبه از توجهات شناختی (8/37 درصد) اشاره مستقیم و 367 مرتبه (9/60 درصد) اشاره غیرمستقیم بوده است. مؤلفههای رعایت بهداشت و ایمنی حرفهای (132 مرتبه) و همدلی و همکاری گروهی (112 مرتبه) دارای بیشترین توجه و مؤلفههای مشارکت در انجام فعالیتها، صداقت در انجام کارها و ارائه انتقادات سازنده با یک مرتبه دارای کمترین توجه بودهاند.
This research aimed to determine the extent to which junior high school textbooks have paid attention to the different components of work, culture and the three dimensions of the work culture attitude (cognitive, emotional and behavioral). To this aim, the effort is taken to answer seven major questions. The research method was descriptive content analysis and the research society was the junior high school textbooks published during the academic year 2002-2003. Among junior high school textbooks fifteen books related to technology, social science, Islamic culture(religious teachings), Persian literature and experimental science of the first, second, and the third grades were selected through objective sampling. The research instrument was the researcher made content analysis checklist. Research findings analyzed based on descriptive and analytic statistics criteria, are as follows: 1) Among Junior high school textbooks, vocational textbooks referred to work culture 171 times, but in 31 percent of the times all aspects of the work culture attitude were taken into consideration. This trend in social science books showed 316 times and %41, in experimental science books 45 times and %78, in Islamic culture and religions teaching and in Persian Literature textbooks there were 30, and 32 references to the cognitive aspect of work culture where as no attention was made to other aspects (emotional and behavioral). 2) Among the three grades, the textbooks of the first grade had 206 references to the work culture, and in only 30% of the cases all aspects of work culture were taken into consideration. In second textbooks, 245 references and only 68.5%, and in third grade textbooks 146 references were observed and 39%. 3) In all junior high school textbooks, 597 references to the cognitive aspect of work culture, 389 references (65.1%) to the emotional aspect and 217 references (36.3%) to the behavioral aspect were observed. Among the above references to the cognitive aspects, 226 references (37.8%) were direct and 367 references (60.9%) were indirect. Among the components, the vocational safety and hygiene with 132 and group cooperation with 112 references had the highest references and the participation in performing the tasks, honesty in performing the task components, and committed criticism with only one reference each component had the lowest references.
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2155_9ad0a3c0f0939a3d9e6388f26a3c3046.pdf
نگرش
فرهنگ کار
کتاب درسی
محتوا
تحلیل محتوا
دوره راهنمایی
Attitude
Work culture
Textbook
Content Analysis
junior high school
per
دانشگاه شاهد
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-4776
2006-02-20
3
2
21
32
2157
بررسی تأثیر دانشگاه بر مهارتهای ارتباطیبراساسمقایسهدانشآموزان و دانشجویان
Investigating the Effects of Higher Education on Communication Skills Based on Comparison of College and High School Students
مسعود حسینچاری
1
محمدمهدی فداکار
2
هدف از این پژوهش بررسی و مقایسه مهارتهای ارتباطی در دانشآموزان دبیرستانی و دانشجویان دانشگاه بود.بدینمنظور، آزمون مهارتهای ارتباطی کوئیندام (2004) به 733 نفر، شامل 481 دانشآموز (198 پسر، 283 دختر) و 252 دانشجوی سال آخر دانشگاههای شهید باهنر و علوم پزشکی کرمان (93 پسر و 159 دختر) ارائه شد. نتایج حکایت از کارآیی آزمون مذکور در سنجش مهارتهای ارتباطی داشتند. دانشجویان از لحاظ سطح کلی مهارتهای ارتباطی در مقایسه با دانشآموزان نمرات بالاتری کسب کردند، لیکن تفاوتهای دوگروه در خردهمهارتهای ارتباطی - بجز در یک مورد - معنادار نبود. همچنین، دختران در مقایسه با پسران از لحاظ سطح کلی مهارتهای ارتباطی نمرات بالاتری کسب کردند و بجز در دو خرده آزمون مربوط به مهارت در تنظیم عواطف و قاطعیت در ارتباط، در سایر خردهآزمونها هم نمرات آنها بهطور معناداری بیش از پسران بود. یافتههای این پژوهش در پرتو روند پژوهشی مربوطه به بحث گذاشته شدهاند و پیشنهادهایی برای انجام پژوهش بیشتر ارائه شده است.
The aim of this investigation was scrutinizing and comparing communication skills of high school and college students. Queendom (2004) Communication Skills Test was administered to 733 students including 481 high school students (193 males, 283 females) and 252 college students (198 males, 283 females). Results suggested to efficiency, validity, and reliability of Queendom Communication Skills Test for assessing social communication skills in Iranian adult participants. College students scored higher than high school students did on the entire items of the test, but differences in subtest (except one subtest) were not statistically significant. Furthermore, females scored higher than males in both whole test and subtests. These differences in two subtests (Emotional control and Assertiveness) were not statistically significant. Findings of the present study are discussed with respect to related literature and suggestions for further research are set forth.
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2157_3237a04c2dfa77d654b50157e0d769a1.pdf
رشد اجتماعی
مهارتهای ارتباطی
تحصیل در دانشگاه
Social Development
Communication skills
Higher Education
per
دانشگاه شاهد
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-4776
2006-02-20
3
2
33
44
2159
مقایسه رشد اجتماعی دانشآموزان شاهد و غیرشاهد شهر تهران
A Comparison of Shahed and non-Shahed Students' Social Growth
اکبر رهنما
rahnama_akbar43@yahoo.com
1
حمید علیین
2
هدف اساسی پژوهش حاضر بررسی و مقایسه رشد اجتماعی دانشآموزان شاهد و غیرشاهد مقطع راهنمایی تحصیلی در شهر تهران بوده است. جامعه آماری دانشآموزان دوره راهنمایی مناطق 20 گانه شهر تهران در سال تحصیلی 84-1383 بودهاند، که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای 104 نفر پسر و 96 نفر دختر بهعنوان نمونه از میان آنان برگزیده شدهاند. روش تحقیق توصیفی ـ پیمایشی بوده و بهمنظور آزمون فرضیههای تحقیق،پرسشنامه 27 سؤالی آزمون رشد اجتماعی الیس وایتزمن بر روی آزمودنیها به اجرا در آمده است و نتایج حاصل با استفاده از نرمافزار SPSS در دوسطح آمار توصیفی و روشهای آمار استنباطی تحلیل واریانس یک راهه، آزمون «t» مستقل و تعقیبی توکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.یافتههای حاصل از پژوهش نشان میدهد که:1. بین رشد اجتماعی دانشآموزان شاهد دوره راهنمایی با دانشآموزان غیرشاهد دوره راهنمایی شهر تهران تفاوت معناداری وجود ندارد.2. بین رشد اجتماعی دانشآموزان شاهد و غیرشاهد دوره راهنمایی شهر تهران که مادران شاغل دارند با دانشآموزان شاهد و غیرشاهد دوره راهنمایی شهر تهران که مادران خانه دار دارند تفاوت معنادار وجود دارد. و این نتیجه تأیید گردید که دانشآموزان شاهد و غیرشاهد دوره راهنمایی که مادران شاغل دارند از رشد اجتماعی بیشتری نسبت به دانشآموزان دوره راهنمایی که مادران غیرشاغل دارند، برخوردارند.3. رشد اجتماعی دانشآموزانشاهد و غیرشاهد دوره راهنمایی شهر تهران رابطه مستقیم با سطح تحصیلات مادر داشته است. و تأیید گردید که دانشآموزان شاهد و غیرشاهد دوره راهنمایی که مادرانشان دارای سطح تحصیلات بالاتری هستند، از رشد اجتماعی بیشتری برخوردارند.
Present research aimed to study and compare the social growth of Shahed and non-Shahed junior high school students in city of Tehran. The research society was the junior high school students of the twenty regions of Tehran, in the academic year 2004-2005. 104 boys and 96 girls were selected through a random-class sampling proportionate to the volume of the research society. Research method was descriptive survey, and for examining the research hypotheses a 27-item questionnaire of Alis and Insman was filled out by the students. Research findings are analyzed in two different levels of descriptive and analytic statistics with SPSS software. ANOVA, independent t test, and Toki follow up test were the means of analysis. The research results showed that: 1) There is no significant difference in social growth of Shahed and non-Shahed students in Tehran. 2) There is a significant difference between social growth of Shahed and non-Shahed junior high school students whose mothers work outside and those whose mothers are housewives. 1. Both Shahed and Non Shahed students whose mothers worked outside showed a higher social growth. 3) There is a direct relationship between Shahed and non-Shahed students' social growth and their mother’s education level. The higher the mothers' education level, the higher the students' social growth.
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2159_7cf5ad056618b90d9e1cb465ec268348.pdf
رشد اجتماعی
مهارتهای اجتماعی
دانشآموز
شاهد
Social growth
Social skills
Students
per
دانشگاه شاهد
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-4776
2006-02-20
3
2
45
62
2161
زنان و چالشهای پذیرش مدیریت در آموزش و پرورش
Educational research and planning organization
ایرج نیکپی
1
توسعه پایدار، مشارکت همهجانبه نیروی انسانی را میطلبد. به زعم بسیاری از صاحبنظران علم مدیریت، مشارکت منابع انسانی نقش بسزایی در اثربخشی و کارایی سازمان دارد. هدف این پژوهش، شناسایی آن دسته از عوامل (عوامل سازمانی و مدیریتی، اجتماعی، فرهنگی، انگیزشی و بیولوژیکی) است که پذیرش مسئولیتهای مدیریتی و ستادی زنان شاغل در سازمان آموزش و پرورش استان لرستان را با مشکل و مخاطره مواجهه کرده است. برای این کار از میان 13169 نفر از زنان شاغل در جامعه مورد مطالعه، تعداد 375 نفر به روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای انتخاب گردید. با انجام روش تحقیق پیمایشی و استفاده از پرسشنامهای مرکب از 30 سؤال باز و بسته پاسخ، دادههای مورد نیاز جمعآوری گردید. نتایج تحلیل نشان داد عامل سازمانی و مدیریتی، عمدهترین مشکل در پذیرش مسئولیتهای مدیریتی و ستادی است که این موضوع در بین افراد با سطوح تحصیلی بالا، بیشتر خود را نشان میدهد. عوامل اجتماعی، فرهنگی و انگیزشی به ترتیب در مرتبههای بعدی اولویت قرار داشته و زنان مجرد تمایل کمتری به پذیرش مسئولیتهای مدیریتی و ستادی نشان دادهاند. کمترین مشکل مربوط به عامل جسمانی است که تنها در میان افراد با سنوات کاری بالا مطرح است. از نظر سایر متغیرهای سن، محل کار (از نظر جغرافیایی و مقطع تحصیلی) و مسئولیت یا عدم مسئولیت در مدیریت مدرسه نیز تفاوت معناداری مشاهده نگردید.
Durable development requires all-out work force participation. Many authorities in the management science believe that the participation or contribution and involvement of human resources will have a significant role in the organization efficiency and effectiveness. The purpose of this study is the identification of factors (managerial and organizational social cultural motivational and biological) which have challenged the adoption of management and staff responsibilities on the part of women employed in Lorestan education office. For this purpose, some 375 women were selected by random-class sampling among 13169 women working in the community under study. Through survey research and using a questionnaire consisting of 30 open and clozed questions we collected the required data. The result of analysis showed that the managerial and organizational factor was the main challenge for the adoption of management and staff responsibilities. This was more frequent among individuals with advanced degrees. The social cultural and motivational factors were respectively in the subsequent priorities and single women appeared to tend less to adopt management and staff responsibilities. The least challenge was the physical factor apparent only among people with a long career. As to other variables such as age place of work (geographically and different grades) no significant difference in the adoption of responsibility as principal was observed.
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2161_c0750dbde8b50e11aa8baf57eecb6a91.pdf
چالش
آموزش و پرورش
زنان
مدیریت
Challenge
Education
women
Management
per
دانشگاه شاهد
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-4776
2006-02-20
3
2
63
74
2162
بررسی میزان آشنایی معلمان دوره ابتدایی شهر اصفهان با نظریههای یادگیری و نحوه بهکارگیری آنها در فرایند تدریس
Investigation of Primary School Teacher Familiarity with Learning Theories and Their Applications in Teaching Process
احمد عابدی
1
حمیدرضا عریضی
2
مهدی سبحانینژاد
3
از جمله وظایف علم روانشناسی در حوزه پرورشی، بررسی، تحلیل و معرفی آن دسته از نظریهها و قوانین یادگیری است که معلمان را در فرایند تدریس مدد خواهد رساند. پژوهش حاضر به بررسی میزان آشنایی معلمان دوره ابتدایی شهر اصفهان با نظریههای یادگیری و نحوه بهکارگیری آنها در فرایند تدریس پرداخته است. به همین منظور 170 نفر نمونه با روش نمونهگیری تصادفی ساده از بین جامعه معلمان دوره ابتدایی آموزش و پرورش شهر اصفهان انتخاب شدند و مورد مطالعه قرار گرفتهاند. بخشی از نتایج بهدست آمده حاکی است که میزان معلومات و آگاهی معلمان دوره ابتدایی شهر اصفهان (گروه نمونه) از نظریههای یادگیری در سطح پایینتر از متوسط بوده است. به عبارت دیگر، میانگین نمرههای معلمان از آزمون سنجش نظریههای یادگیری کمتر از 10 بوده، بیشترین میانگین نمرهها مربوط به حوزه نظریه رفتارگرایی با 78/8 و کمترین میانگینها نیز مربوط به حوزه نظریه فراشناخت با 38/6 بوده است.
A major aspect that educational psychology is concerned about is the study, analysis and introduction of those theories, and rules of learning that can help teachers in the process of teaching. Present research aimed to study the range of familiarity of elementary school teachers with learning theories and their application in teaching process. To this aim 170 teachers were selected through random – class sampling proportionate to the volume of the statistical society, among elementary school teachers of Isfahan city. Research results showed that the teachers' familiarity with learning theories was below the average. In other words, teachers’ grade mean for the learning theories measurement test was less than ten (out of twenty). The highest mean belonged to the behaviorism theories (8.78) and the lowest mean belonged to meta-cognitive theories (6.38).
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2162_4634a0923799ae171f3f98ae4e69ce03.pdf
نظریههای یادگیری
تدریس
معلم
دوره ابتدایی
Learning Theory
Teaching Process
Teachers
Elementary School
Learning
Theories Application
per
دانشگاه شاهد
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-4776
2006-02-20
3
2
75
88
2164
بررسی نظریههای کار و تربیت با تأکید بر مبانی معرفتشناسی و تأثیر آن بر آموزش حرفهای
A Study of Work and Education Theories with Emphasis on Foundation of Epistemology and Its Role in Vocational Education
بهناز مرجانی
1
چگونگی ارتباط کار یا حرفه با آموزش و پرورش، منجر به ارائه دیدگاههایی در تاریخ تعلیم و تربیت غرب و نیز جهتگیریهایی در نظامهای آموزشی شده است؛ از جمله نظریه تربیت آزاد (لیبرال) که ارزش کار را در کسب فراغت برای فعالیتهای عقلانی میداند و تعلیم و تربیت را بهعنوان خود زندگی و نه صرفاً آمادهسازی برای زندگی توصیف میکند؛ نظریه مارکسیسم که تمایل به ستایش و تمجید کار به خاطر خودش دارد وآموزش حرفهای را بخش اساسی تعلیم و تربیت تلقی میکند و بالاخره عملگرایی که کار را عامل رشد و تربیت عقلانی و اجتماعی میداند.این نوشتار که برگرفته از مطالعهای اسنادی (کتابخانه ای) در زمینه کار و تربیت است، مبانی معرفتشناسی نظریههای مذکور و نقش آنها در جهتگیری تربیت حرفهای را مورد مطالعه قرار میدهد.
The relationship between work or vocation and education has led to the presentation of three general theories in the history of the west education. The liberal education theory considers the value of work in its creating leisure for rational activities. It also describes education only as life and not as preparation for life. The Marxist theory is inclined to praise work for itself and considers the vocational education as the main part of education. Finally, pragmatist theory considers work as the factor of rational and social education and growth. This article derived from an attributive survey, studies the above-mentioned theories concerning the foundation of epistemology and its role in vocational education.
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2164_07e0d839298984dd375bae17801f69f0.pdf
کار
تربیت
معرفتشناسی
تربیت آزاد
مارکسیسم
عملگرایی
Work
Education
Epistemology
Liberal Education
Marxism
Pragmatism