per
دانشگاه شاهد
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-4776
2004-08-22
2
1
1
16
2129
بررسی راهبردها و راهکارهای تعمیمپذیری امر تربیت در آموزش عمومی
A Study of Procedures and Strategies for Generalizability of Education in General Education
اکبر رهنما
rahnama_akbar43@yahoo.com
1
بهمنظور بررسی راهبردها و راهکارهای تعمیمپذیری در آموزش عمومی، مطالعه حاضر از دو دیدگاه نظری و عملی به امکانسنجی آن پرداخته است. جامعه آماری این مطالعه، صاحبنظران و کارشناسان تعلیم و تربیت و معلمان و مربیان مدارس در سطح شهر تهران بودهاند. نمونه آماری تحقیق شامل 200 نفر معلم و مربی و 20 نفر صاحبنظر و کارشناس بود که به ترتیب با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای (چندمرحلهای) و نمونهگیری غیرتصادفی (هدفمند) انتخاب شدند. ابزار تحقیقشاملپرسشنامه 50 سؤالی محققساختهبرایمعلمان و مربیان و پرسشنامه 24 سؤالی محقق ساخته برای صاحبنظران و کارشناسان بود که به روش دلفی، تنظیم و به مورد اجرا گذاشته شد. نتایج تحقیق در محورهای سهگانه مورد نظر (نقش تربیتی معلم، تأثیر جو کلی مدرسه و نقش تربیتی برنامه درسی) بهطور خلاصه چنین است: درخصوص نقش تربیتی مدرسه، آگاهی معلمان و مربیان از وظایف تربیتی خود، سرمشق و الگو بودن معلم، آشنایی معلمان با اصول و فلسفه تعلیم و تربیت و روانشناسی از راهکارهای دارای اولویت بالا بود. در زمینه جو کلی مدرسه، توجه به پرورش و تقویت تفکر خلاق، خودباوری و اعتماد به نفس در دانشآموزان، مربوط ساختن آموزشهای مدرسهای با نیازهای واقعی شاگردان و هماهنگی سیاستها و روشهای تربیتی خانه، مدرسه و جامعه و توجه به تدوین و تصریح منشور اهداف تربیتی مدارس از راهکار و راهبردهای دارای اولویت بالا بود. در مورد نقش برنامه درسی، در تعمیمپذیری تربیت تأکید بر رویکرد حل مسأله در برنامههای درسی، تدوین الگوی برنامه درسی با رویکرد تربیت برای زندگی و آموزش مهارتهای زندگی در قالب برنامههای درسی از اولویت بالایی برخوردار بود. در پایانمقاله، الگوی پیشنهادی برای تعمیمپذیری امر تربیت در آموزش عمومی ارائه گردیده است.
In this study, the feasibility and generalizability of strategies and procedures of education into general education is examined from theoretical and practical perspectives. Statistical population includes education scholars and experts, and school teachers and educators in the city of Tehran. Statistical sample includes 200 teachers and educators, and 20 scholars and experts which were selected through cluster sampling (multi-stage) and non-random sampling (purposive) respectively. A 50-item questionnaire for teachers and educators, and a 24-item questionnaire for scholars and experts are used as the instruments for data collection. Both questionnaires are made by the researcher and are prepared and implemented using Delphi Method.
The research was conducted in three aspects, namely, the educational role of teachers, the impact of the general atmosphere of schools, and the educational role of curriculums. The results are as follows:
The educational role of schools: The knowledge of teachers and educators about their educational tasks, teachers’ role in setting examples, and their familiarity with the philosophy of education and psychology were all found to be of high priority,
General atmosphere of schools: Close attention to development and encouragement of creative thinking, self-belief and self confidence, relating school education to real needs of students, and coordination of home, school, and community educational policy and methods, and attention to compilation of the educational mission statement for schools were among procedures and strategies with high priority,
Educational role of curriculum: emphasis on problem-solving approach in curriculums, preparation of curriculum models with education for life and teaching life skills in the framework of curriculum were of high priority.
Finally, a model is proposed for the generalizability of education in general education.
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2129_390fa0bd06131da46889aa806bdd2bf0.pdf
راهبرد
راهکار
تعمیمپذیری
آموزش عمومی
Strategy
Procedure
Generalizability
General Education
per
دانشگاه شاهد
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-4776
2004-08-22
2
1
17
28
2131
ارزیابی دانشجویان ازکیفیت تدریس اعضای هیأت علمی رشتههای علوم انسانی دانشگاههای شهر تهران
Student's Evaluation of the Quality of Teaching of University Professors Teaching Human Science in Tehran Universites
محسن ذوالفقار
1
محمود مهرمحمدی
2
دانشگاه پیام نور
این پژوهش بهمنظور ارزیابی کیفیت تدریس (quality of teaching) اعضای هیأت علمی رشتههای علوم انسانی (humanities faculity members) دانشگاههای شهر تهران برمبنای برخی ویژگیهای شخصی وعلمی آنان و نیز ابعاد و عناصر رفتارهای کلاسی در فرایند یاددهی– یادگیری انجام گرفته است. در این پژوهش، روش توصیفی (descriptive research) از نوع پیمایشی(survey) مورد استفاده قرار گرفته است. جامعه آماری شامل 20 هزار نفر از دانشجویان رشتههای علوم انسانی و550 نفر عضو هیأت علمی بود. بهمنظور تعیین حجم نمونه، ابتدا با بهرهگیری از روش نمونهگیری تصادفی سیستماتیک (systematic sampling) از روی لیست اسامی اساتید، نمونهای به حجم 55 نفر انتخاب شد. سپس به ازای هر عضو هیأت علمی از روی برنامه تدریس آنان دو کلاس درس و از هر کلاس از روی لیست اسامی دانشجویان 10 نفر و در مجموع به ازای هر عضو هیأت علمی20 نفر دانشجو به روش تصادفی ساده(simple random sampling) انتخاب گردیدند. بنابراین نمونهای به حجم 1100 نفر از دانشجویان برای پاسخگویی به پرسشنامه محقق در این پژوهش مشارکت داشتند. این افراد دانشجویان سال سوم و چهارم تحصیلی بودند و بیش از یک نیمسال تحصیلی درسهایی را با اساتید خود گذرانده بودند و در واقع، نقش مشاهدگر توأم با مشارکت(participant observer) را در فرایند یاددهی– یادگیری نسبت به عملکرد اعضای هیأت علمی ایفا کردند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته شامل 37 مؤلفه مؤثر بر تدریس بود که در سه محور کلی تسلط بر موضوع، مدیریت کلاسداری (classroommanagement) و روابط انسانی بین استاد و دانشجو تنظیم و برای گردآوری اطلاعات در اختیار دانشجویان نمونه آماری قرارگرفته است. نتایج با استفاده از روش مقیاس رتبهای، آزمون همگنی کای دو، تحلیل واریانس یک عاملی و چند عاملی و آزمون «تی» تجزیه و تحلیل گردیده و برای مقایسههای چندگانه از آزمون توکی (HSD) استفاده شده است. نتایج بهدست آمده نشان داد که بین کیفیت تدریس اعضای هیأت علمی برحسب محل خدمت و رشته تحصیلی آنان رابطه معناداری وجود دارد، اما در سایر شاخصهای مورد نظر در این پژوهش، یعنی بین سن، جنس، سنوات تدریس و دانشگاه محل تحصیل با کیفیت تدریس اعضای هیأت علمی رابطه معناداری بهدست نیامد.
The purpose of this research is to study student's evaluation of the Quality of teaching as demonstrated by humanities of faculty members at schools of Tehran universities. The analysis is focused on the identification of how personal characteristics and academic qualification would influence teaching – learning behavior of the participants in the classroom.
The research was of survey type in which the population comprised 20000 university students and 550 faculty members. The sample size of faculty members was decided to be 55.Twenty students were randomly selected from each class and 20 students (from two classes) of each teacher, which amounted to a sample of 1100 students to function as the main data source of the study. Data instrument was a researcher constructed questionnaire which addressed three main aspects pertaining to quality. They were: mastery of the subject being taught٫ classroom management٫ competencies and interpersonal relationships.
To analyze the data different statistical procedures such as Chi – Square٫ Analysis of variance and T–Test were used. The findings point to the significance of factors such as university site where the subject teaches and academic qualifications in explaining the quality of teaching while other factors such as age gender٫ years of teaching experience showed no significant relationship.
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2131_f54b7eade6151d5d9c7a702ad4e097c5.pdf
کیفیت تدریس
عضوهیأت علمی رشتههای علوم انسانی
Quality of Teaching ٫ Human Science Professors
per
دانشگاه شاهد
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-4776
2004-08-22
2
1
29
42
2133
ترجیحات یادگیری دانشجویان در درس زبان انگلیسی
Students' Language Learning Preferences
ابوالفضل خادمی
akhademi@gmail.com
1
شناخت ترجیحات یادگیری دانشجویان در درس زبان انگلیسی، بهویژه از سوی اساتید مربوط، و نزدیک کردن آموزش به این ترجیحات، میتواند بازده بیشتر یادگیری را سبب شود. بر این اساس، تحقیق حاضر هدف اساسی خود را مطالعه ترجیحات یادگیری دانشجویان و اساتید درس زبان انگلیسی قرار داده است. بدینخاطر، ترجیحات یادگیری 215 دانشجوی ورودی دانشگاه شاهد، و نیز نظر 21 استاد درس زبان انگلیسی در این باره مورد بررسی قرار گرفته است. اطلاعات بهدست آمده بهمنظور مقایسه ترجیحات مورد اشاره دانشجویان و اساتید مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که در برخی موارد بین دو نظر هماهنگی و در برخی موارد ناهماهنگی وجود دارد. بهعنوان نمونه، درمورد الگوی کار گروهی در کلاس، اختصاص وقت به انجام تکالیف، و روش یادگیری لغات جدید، در بین دو گروه هماهنگی وجود داشت، اما در مورد سبکها و روش یادگیری، رسانههای مورد علاقه دانشجویان، فعالیتهای کلاسی و نحوه ارزشیابی، تفاوتهای معناداری بین دو گروه مشاهده شده است.
Teachers’ awareness of students’ language learning preferences can lead teachers to more realistic and useful teaching strategies which in turn will facilitate and enrich the learning process. Therefore, learners’ preferences are to be identified and their skills and assumptions must be given due attention. Learners should be given the opportunity to express their learning preferences especially in reference to definition of objectives and awareness of strategies in learning.
To give our students such opportunity, 320 freshmen students at Shahed University were asked to express their learning preferences by filling out a 13-item questionnaire. As a further step, 21 teachers who taught English to the same students were asked to show their awareness of the students learning preferences by filling out the same questionnaire with minor changes. Collected data revealed significant results signifying the need for a closer cooperation between students and teachers as to how learning activities should be arranged and implemented in the classroom.
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2133_14ea5bf211bf3a672905b3f518f41e51.pdf
ترجیحات یادگیری
دانشجو
زبان انگلیسی
Students
language
Learning Preferences
per
دانشگاه شاهد
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-4776
2004-08-22
2
1
43
54
2135
بررسی تطبیقی هویت زن از منظر مدرنیسم و پست مدرنیسم و دلالتهای تربیتی آن
Comparative Study of Identity in Modernism and Postmodernism and Their Impact on Education
سید مهدی سجادی
sajadism@modares.ac.ir
1
جهان امروز شاهد تحولاتی است که دامنه تأثیر آن بسیار وسیع و گسترده است که از جمله آنها میتوان به پدیده مدرنیسم و پست مدرنیسم اشاره کرد. این دو پدیده بیشترین تأثیر را در حوزههای اجتماعی، از جمله مقوله هویت بهجا گذاشتهاند. در این میان مقوله هویت زن نیز بیشترین تأثیر را پذیرا شده است. البته هویت به معنای کلی و هویت زن به معنای اخص آن از منظر مدرنیسم و پست مدرنیسم بهطور کاملاً متفاوت نگریسته شده است، به نحوی که هر کدام دلالتهای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و تربیتی متفاوتی را در پی داشتهاند. ما در این مقاله ضمن بررسی مفهوم هویت - هویت به معنای کلی و هویت زن به معنای خاص - به بررسی تطبیقی هویت زن از منظر مدرنیسم و پست مدرنیسم و دلالتهای تربیتی آن میپردازیم.
Modernism and postmodernism are current social developments that have a very powerful influence on educational systems al over the world. One of contexts of this influence is identity and specially women's identity. Comparative study of identity in modernism and postmodernism and their impact on education (educational goals and content) are discussed in this paper.
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2135_667b31823d9317a6dbb3c01ac7aaab7e.pdf
هویت
مدرنیسم
پست مدرنیسم
جنسیت
ساختارزدایی
نابرابری
عقلانیت
ساختگرایی
Identity
Modernism
Postmodernism
Education
per
دانشگاه شاهد
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-4776
2004-08-22
2
1
55
62
2137
مطالعه اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی با توجه به جنسیت و رشته تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانی
A Study of Examination Anxiety and Academic Achievement of High School Students with regard to their Sex and Field of Study
محمدرضا شعیری
1
محمدعلی ملامیرزایی
2
مریم پروری
3
فاطمه شهمرادی
4
اختر هاشمی
5
هدف اساسی پژوهش کنونی، بررسی رابطه اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان دبیرستانی است و همچنین کوشش گردیده تا متغیرهای یاد شده براساس جنسیت و رشتههای تحصیلی مورد مقایسه قرار گیرند. بدینخاطر مقاله حاضر در برگیرنده سه مطالعه مستقل در استانهای ایلام، کردستان و خراسان است که در مطالعه اول، دوم و سوم به ترتیب 120، 171 و 200 دانشآموز مورد بررسی قرار گرفتند. دادههای بهدست آمده براساس ضریب همبستگی و تحلیل واریانس دو راهه مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها بهطورکلی بیانگر وجود رابطه منفی و معنادار بین اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی است، در حالی که مقایسه اضطراب امتحان براساس جنسیت و رشته تحصیلی و تعامل دو متغیر، همنوا نیست، به گونهای که در یک مطالعه تأثیر دو متغیر یاد شده دیده نشده، اما نقش جنسیت و تعامل آن با رشته تحصیلی، در مطالعه دیگر آشکار بوده، و این در حالی است که این نقش در پیشرفت تحصیلی نیز به نفع دختران مشاهده شده است.
The main aim of this study is to examine the relationship between examination anxiety and academic achievement among high school students. The effort is taken to compare the above mentioned variable with regard to students’ sex and their field of study. To this aim the present study comprised three independent studies in which 120, 171, and 200 students were examined respectively.
Gathered data were analyzed for coefficient of correlation, and two factor analysis of variance. Findings proved the presence of a negative and significant relationship between examination anxiety and academic achievement, while comparison of examination anxiety in sex and field of study and interaction between the two was not consistent that is in one study the effect of examination anxiety for sex and field of study was not evident, but in the other study the effect of sex and its interaction with field of study was observed, and finally the effect of sex and its interaction with academic achievement was in favor of girls.
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2137_d8d22387a78ad37ffc19c163d6300c93.pdf
اضطراب امتحان
پیشرفت تحصیلی
جنسیت
رشته تحصیلی
دانشآموز
Examination Anxiety
Academic Achievement
Sex
Field of Study
High School Students
per
دانشگاه شاهد
پژوهشهای آموزش و یادگیری
2345-2196
2345-4776
2004-08-22
2
1
63
75
2139
بررسی رابطه تعداد دانشآموزان کلاس پنجم با پیشرفت تحصیلی آنان
The Relationship between Class Size and Student's Academic Achievement in Fifth Grade
احمدرضا نصر
1
حمیده معینپور
2
یکی از مسائلی که همواره بین معلمان و کارشناسان آموزش و پرورش مطرح بوده، میزان تراکم یا تعداد دانشآموزان در کلاس درس بوده است. بررسی رابطه تعداد دانشآموزان کلاس با پیشرفت تحصیلی، عامل مهمی است که میتواند راهبردی برای تعدیل منطقی توزیع دانشآموزان در کلاسها، تهیه تجهیزات و تأمین معلم برای نیل به اهداف باشد. با توجه به اهمیت موضوع، مقاله حاضر به بررسی این رابطه پرداخته است. بدینمنظور 72 کلاس پنجم دبستان بهصورت تصادفی طبقهای متناسب با حجم، از سه منطقه پرتراکم، تراکم متوسط و کم تراکم با تعداد 2188 دانشآموز همراه با معلمان آنها انتخاب شد. روشهای مورد استفاده در این پژوهش، همبستگی و علّی - مقایسهای پس از وقوع بوده و ابزارهای جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه و آزمون پیشرفت تحصیلی بوده است. تجزیه و تحلیل آماری پژوهش در دوسطح توصیفی و استنباطی، با استفاده از نرمافزار آماری SPSS انجام شده است. از بررسی یافتههای تحقیق مشخص شد که بین میانگین کل سه درس اصلی و میانگین درسهای علوم و ریاضی دانشآموزان و تعداد آنها در کلاس، همبستگی معناداری وجود نداشته است. با وجود این، روش تحلیل واریانس نشان داد که با افزایش تعداد دانشآموزان در کلاس درس ادبیات، سطح عملکرد آنها نیز افزایش یافته است.
Class size is one of the issues which have always been discussed among the teachers and experts in educational institutions. The above relationship is an important factor by which the reasonable number of students in classes, as well as the necessary facilities and teachers to fulfill the objectives can be determined. With regard to the importance of the issue, this paper has examined the stated relationship.
To do so, 72 classes of the fifth grade including students and their teachers (N=2188) were randomly selected from the three districts with high, medium, and low population density. Correlation and Ex Post Facto designs were applied. Questionnaires and academic achievement inventories were the instruments of the study. Descriptive and inferential statistical analysis were applied through SPSS.
Findings showed that there is no significant relationship between the mean of the total of the three main courses, mean of science and mathematics with the number of students. However, ANOVA showed that with increasing the number of students in literature courses, the student's performance increased.
https://tlr.shahed.ac.ir/article_2139_c29218d28637ea5981f48dd75d4fe2f0.pdf
تراکم دانشآموزان کلاس
پیشرفت تحصیلی
مقطع ابتدایی
Class Size
Academic Achievement
Primary