@article { author = {Gholami, Abtin and sSedrpoushan, Najmeh}, title = {Understanding living experiences of 1st grade high schools' Truancy causes}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {17}, number = {2}, pages = {137-149}, year = {2021}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {10.22070/tlr.2022.14455.1103}, abstract = {Introduction: One of the goals of education is to raise healthy people, along with mental and physical health, and the necessary attention to this issue will certainly have a significant impact on the fate of people. But various issues and problems in the educational and training dimensions are plaguing the educational system of societies. The aim of the present study was to understand the lived experience of the causes of dropping out of high school for first-year students.Method: This research was a qualitative phenomenological study. The statistical population of this study included male high school students in the first year of Isfahan in the academic year 1399 who had the experience of dropping out of school. The research sample was selected from male students in District 2 of Isfahan based on purposive sampling method and continued until data saturation, ie when new topics were not obtained. It was 30-60 minutes. To conduct this research, open-ended questions and questions were used to interview the research sample. The interview information was analyzed using the Claysian method.Results: According to 13 interviews, five central nuclei were found to be effective in dropping out of school. Five of the core cores themselves were classified into several core codes and one core code.Conclusion: School dropout is a joint product of family and community and individual and peer group factors are effective in intensifying school dropout.  }, keywords = {lived experience,school dropout,Students,Truancy}, title_fa = {درک تجربه زیسته علل گریز از مدرسه دانش‌آموزان متوسطه دوره اول}, abstract_fa = {مقدمه: یکی از اهداف تعلیم و تربیت، پروراندن افرادی سالم، همراه با بهداشت روانی و جسمانی است و توجه لازم نسبت به این موضوع یقیناً در سرنوشت افراد تأثیری به سزا خواهد داشت. اما مسائل و مشکلات متنوعی در ابعاد آموزشی و تربیتی گریبان گیر نظام آموزشی جوامع است. هدف از پژوهش حاضر درک تجربه زیسته علل گریز از مدرسه دانش‌آموزان متوسطه دوره اول بود.روش: این پژوهش، مطالعه ­ای کیفی از نوع پدیدارشناسی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش‌آموزان پسر متوسطه دوره اول اصفهان در سال تحصیلی 1399بود که تجربه گریز از مدرسه را داشته‌اند. نمونه پژوهش بر اساس روش نمونه‌گیری هدفمند از بین دانش‌آموزان پسر ناحیه 2 شهر اصفهان انتخاب شدند و  تا اشباع داده‌ها یعنی زمانی که موضوعات جدیدی به دست نیاید ادامه یافت.پژوهش از نوع مصاحبه‌ی نیمه ساختاریافته و به شیوه‌ی گفتگوی دوطرفه بهره گرفته شد.مدت مصاحبه‌ها بین 30-60دقیقه بود. برای اجرای این پژوهش از سؤالات و پرسش‌های باز پاسخ جهت مصاحبه با نمونه تحقیق استفاده شد. با استفاده از روش کلایزی اطلاعات مصاحبه‌ها موردبررسی قرار گرفت.نتایج: با توجه به 13 مصاحبه‌ی انجام ‌شده، پنج هسته‌ی اصلی و مرکزی تأثیرگذار در گریز از مدرسه به دست آمد.که هسته‌های مرکزی شامل پیامدهای نظام آموزشی، منظومه آسیب‌زای خانواده، بستر آسیب‌زای جامعه، عوامل آسیب‌زای فردی و آسیب‌پذیری همسالان بود که هر یک پنج از هسته­ ی اصلی نیز خود به چند کد محوری و یک کد هسته ای طبقه بندی شدند.بحث و نتیجه‌گیری: مدرسه­ گریزی محصول مشترک خانواده و اجتماع است و عوامل فردی و گروه همسالان در تشدید مدرسه ­گریزی اثرگذار هستند.}, keywords_fa = {تجربه زیسته,گریز از مدرسه,دانش‌آموزان}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_3574.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_3574_91524ed20f949108471fa2f8cd74a715.pdf} }