@article { author = {Abaspour, Ali and Assareh, Alireza and Sobhaninejad, Mehdi and Ahghar, Ghodsi}, title = {"Design and validation of the moral education curriculum model in the first period of secondary school With Emphasis On the Fundamental Reform Document of Education (FRDE)"}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {16}, number = {2}, pages = {169-183}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {10.22070/tlr.2019.3326}, abstract = {The aim of present study is the design and validation of the moral education curriculum  model in the first period of secondary school With Emphasis on the fundamental reform document of education in the Islamic republic of Iran. The method used in the research is the Granded Theory and  the statistical population of  the study includes: a) all documents related to theoretical foundations of the subject and evidentiary documents (including " Theoretical Foundations of the Fundamental Reform in Formal General Education System of  the Islamic Republic of Iran", " Fundamental Reform Document Of  Education " And "the National Curriculum of the Islamic Republic of Iran"); and  b) all curriculum specialists of the public universities of Tehran and the experts of the study groups of the country's research and planning organization. For sampling of documents, has been used of the census method and for the selection of specialists has been used of targeted sampling. To collect data from documents review was used information tools and for data collection  in pattern validation  was used a researcher-made questionnaire (with content validity and reliability of 0.82). Data related to pattern design with qualitative (descriptive-interpretive) and derived data A questionnaire (related to validation) was also analyzed by descriptive statistics (frequency distribution tables, percentage and mean). Based on the results of the research, at first the proposed model of the first level educational curriculum was designed with the emphasis on fundamental reform document of education and then assigned to the curriculum specialists and experts of the relevant groups in the planning and writing office for validation and after receiving, analyzing and Applying the views of specialists was confirmed and finalized the credibility of the desired pattern.}, keywords = {Curriculum Pattern,Moral education,The First Period Of Secondary School,Fundamental Reform Document Of Education,validation}, title_fa = {طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه‌ درسی تربیت ‌اخلاقی دوره متوسطه اول با تأکید بر سند تحول بنیادین آموزش ‌و‌ پرورش جمهوری ‌اسلامی ‌ایران}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه‌ درسی تربیت ‌اخلاقی دوره متوسطه اول با تأکید بر سند تحول بنیادین آموزش ‌و‌ پرورش جمهوری ‌اسلامی ‌ایران، انجام شده است. روشپژوهشترکیبی (آمیخته) و جامعه مورد مطالعه شامل؛ اسناد رسمی مرتبط با تحول بنیادین در آموزش‌ و پرورش، پژوهش‌های مرتبط با تربیت اخلاقی و نیز متخصصان برنامه‌ریزی درسی دانشگاه‌های دولتیشهر تهران و کارشناسان دفتر تألیف کتب درسی، بودند. برای نمونه‌گیری از اسناد تحولی از روش سرشماری و برای نمونه‌گیری از پژوهش‌های مرتبط با تربیت اخلاقی و انتخاب متخصصان از روش نمونه‌گیری غیرتصادفی هدفمند، استفاده شد. جهت گردآوری داده‌های حاصل از بررسی اسناد، از چک لیست تحلیل اسناد و برای جمع‌آوری داده‌های مربوط به اعتبارسنجی الگو، از پرسشنامه محقق‌ساخته استفاده‌ شد. برای تجزیه وتحلیل داده‌های مرتبط با طراحی الگو از تحلیل و استنباط و برای تحلیل داده‌های حاصل از پرسشنامه (اعتبارسنجی) از آمار توصیفی و در برآورد روایی و پایایی ابزار، از روایی محتوایی و نیز ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتیجه پژوهش، ارائه الگوی پیشنهادی متشکل از مبانی، اصول و عناصر اصلی برنامه‌درسی تربیت اخلاقی است که ازنظر متخصصان برنامه‌ریزی درسی و کارشناسان دفتر تألیف کتب‌ درسی، معتبر می باشد. برای هر بخش از الگو، مؤلفه‌هایی هماهنگ با سند تحول بنیادین ارایه گردید که توجه به آن‌ها بسترمناسبی برایبرنامه‌ریزان درسی درطراحیوتدوینبرنامهدرسی تربیت ‌اخلاقیدورهمتوسطه اول، فراهم می نماید. عمده ترین نتایج شامل؛ ضرورت توجه به رویکرد شایستگی‌محور در تعیین اهداف، چرخش از شیوه تلفیقی به شیوه تفکیکی و مستقل در سازماندهی و ارایه محتوا، توجه به راهبردهای فعال مسأله‌محور و عملی در فرایند یاددهی - یادگیری و بهره‌گیری از شیوه ارزشیابی مستمرِ مبتنی بر عملکرد و ارائه بازخورد اصلاحی، است.}, keywords_fa = {الگوی برنامه ‌درسی,تربیت ‌اخلاقی,دوره متوسطه اول,سند تحول بنیادین آموزش ‌و پرورش,اعتبارسنجی}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_3326.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_3326_f0ca5d2f4f9a8a52f190d92f604f2f4a.pdf} }