@article { author = {Feyzi jarihani, Faranak and Zeinali, Ali}, title = {The Role of Love of Learning and Academic Aspiration on Academic Civic Behaviors by the Mediation of Academic Flourishing of Students in Gifted Schools}, journal = {Teaching and Learning Research}, volume = {16}, number = {2}, pages = {103-113}, year = {2019}, publisher = {}, issn = {2345-2196}, eissn = {2345-4776}, doi = {10.22070/tlr.2019.3322}, abstract = {Introduction: Academic components derived from positive psychology such as academic aspiration, love of learning and academic flourishing are related to academic civic behaviors. Present research aimed to investigate the role of love of learning and academic aspiration on academic civic behaviors by the mediation of academic flourishing of high school students. Method: This study was a descriptive from type of correlation. Research population were included all high school students of Urmia county in 2017-18 academic years that from them 280 people were selected through multi-stage cluster sampling method. The research instrument were included the questionnaires of academic civic behaviors (Golparvar, 2010), love of learning (McFarlan, 2003), academic aspiration (Fredricks & et al, 2004) and academic flourishing (Diner & et al, 2008). The face and content validity of the tools by experts and their reliability by Cronbach's alpha were confirmed and data was analyzed with structural equations method. Results: The results showed love of learning and academic aspiration on academic flourishing and love of learning, academic aspiration and academic flourishing on academic civic behaviors of students had a direct, positive and significant effect. Also, love of learning and academic aspiration via academic flourishing on academic civic behaviors of students had an indirect, positive and significant effect Conclusion: Therefore, the results indicate the positive effect of love of learning and academic aspiration on academic flourishing to improve academic civic behaviors of high school students.}, keywords = {academic civic behaviors,love of learning,academic aspiration,academic flourishing,Students}, title_fa = {مدل رفتار مدنی تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی؛ نقش عشق به یادگیری و اشتیاق تحصیلی با میانجی‌گری شکفتگی تحصیلی}, abstract_fa = {مولفه‌های تحصیلی برگرفته از روانشناسی مثبت‌نگر از جمله؛ اشتیاق تحصیلی، عشق به یادگیری و شکفتگی تحصیلی با رفتارهای مدنی تحصیلی، مرتبط است. پژوهش حاضر با هدف مدل یابی رفتار مدنی تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی؛ نقش عشق به یادگیری و اشتیاق تحصیلی با میانجی گری شکفتگی تحصیلی، انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش کلیه دانش‌آموزان مدارس متوسطه دوره دوم شهر ارومیه در سال تحصیلی 97-1396 بودند که از میان آنان 280 نفر با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای، انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه‌های ؛ رفتارهای مدنی تحصیلی (گل‌پرور، 1389)، عشق به یادگیری (مک‌فارلن، 2003)، اشتیاق تحصیلی (فردریکز و همکاران، 2004) و شکفتگی تحصیلی (داینر و همکاران، 2008) بودند. روایی صوری و محتوایی ابزارها با نظر متخصصان و اعتبار آن‌ها طی ضریب آلفای کرونباخ، تایید گردید. داده‌ها به کمک تحلیل مسیر، تحلیل شدند. نتایج نشان داد؛ عشق به یادگیری و اشتیاق تحصیلی بر شکفتگی تحصیلی و عشق به یادگیری، اشتیاق تحصیلی و شکفتگی تحصیلی بر رفتارهای مدنی تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی، تاثیر مستقیم، مثبت و معنادار دارد. عشق به یادگیری و اشتیاق تحصیلی از طریق شکفتگی تحصیلی بر رفتارهای مدنی تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی، تاثیر غیرمستقیم، مثبت و معنادار دارد (0.01>P). نتایج حاکی از تاثیر مثبت عشق به یادگیری و اشتیاق تحصیلی بر شکفتگی تحصیلی جهت بهبود رفتارهای مدنی تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی، می‌باشد.}, keywords_fa = {رفتارهای مدنی تحصیلی,عشق به یادگیری,اشتیاق تحصیلی,شکفتگی تحصیلی,دانش‌آموزان}, url = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_3322.html}, eprint = {https://tlr.shahed.ac.ir/article_3322_999438e6510014d3e64fa8eb82023943.pdf} }